Főoldal » Formula 1 Koreai Nagydíj: Az első rajt-cél győzelem

Formula 1 Koreai Nagydíj: Az első rajt-cél győzelem

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Nem jött az eső, így egy normál száraz pályás versenyt láthattunk, ezen pedig ismételten nem lehetett megverni Sebastian Vettelt. A német nem tudott most olyan simán és akkor előnnyel nyerni, mint a legutóbbi három alkalommal, azonban így is ő végzett az első helyen. Két Safety Car-os periódus, egy-két érdekes – vagy épp kaotikus – szituáció és megannyi előzés. Ezt hozta a Koreai Nagydíj, plusz egy teljesen Renault motoros dobogót, merthogy a második és a harmadik helyet a nagyszerű versenytempót produkáló Lotusok szerezték meg Kimi Raikkönen és Romain Grosjean sorrendben.

Ahogy az várható volt, az előrejelzéseknek megfelelően hűvösebb volt az időjárás és borongósabb, felhősebb idő várta a résztvevőket, ám eső nem volt a futam alatt. Korábban azonban volt egy kis csapadék még a reggel folyamán. Mindenesetre akik abban bíztak, hogy esetleg egy vizes pályának köszönhetően izgalmasabb futamot látunk vagy majd így meglehet fogni Vettelt, akkor azok tévedtek. Ellenben a Red Bull nem tudott olyan gyors lenni, hogy hatalmas nagy előnnyel nyerjék meg a versenyt. A Lotus és a Mercedes is nagyszerűen teljesített, bár utóbbi nem éppen a legszerencsésebb versenyét futotta. A Ferrarira is lehetett számítani, mert a versenytempójuk (na meg a startjuk) jó szokott lenni, ám ezúttal nekik sem jött ki a lépés.

A rajtra majdnem mindenki a szuperlágy gumikat választotta, kivéve Daniel Ricciardót, aki a közepessel indult neki az 55 körös futamnak. Mint ismert szombathoz képest volt annyi változás a rajtrácson, hogy Mark Webber tíz helyes büntetésének köszönhetően csak a 13. helyről tudott elindulni, míg Jules Bianchi egy három helyes szankcióval gazdagodott, ám mivel ő az utolsó előtti pozíciót tudhatta a magáénak, így csak egy helyet kellett visszalépnie.

A Pirelli arra számolt, hogy nagyátlagba két kiállás lesz a futamon, ám mint az kiderült, ez nem mindenkinek volt jó választás. A többség (gyakorlatilag minden egyes versenyző) a jobb első gumik szemcsésedésével küzdött az 55 kör alatt.

A rajtnál Vettel jött el a legjobban, majd egyből elkezdte növelni előnyét, miközben mögötte Grosjean lerajtolta Hamiltont, aki az első adandó alkalommal visszatámadta a franciát. Hatalmas nagy csaták indultak meg az első pár kanyarban, ennek pedig többen látták kárát. A célegyenesben a két Ferrari nagyon jól lőtt ki, de összezártak előttük, így pedig egyikük sem tudott előrébb jönni, sőt Felipa Massa még egy pozíciót is vesztett. Alonso kijött Rosberg mellé, de nem tudott mellette elmenni, nem volt helye így pedig a biztonságosabb megoldást választotta az ütközés elkerülése végett. Massa aztán kicsivel később a hosszú egyenes végén akart előzni, de későn fékezett, majd megpördült, ezzel gondot okozva magának. A brazil egészen a 21. helyre esett vissza. Nemcsak ő volt az egyetlen aki sokat vesztett a rajt után: Button és Sutil is bejöhetett a boxba, miután megsérült az első szárnyuk.

Az első kör egyik legnagyobb nyertese (sőt tulajdonképpen az egész versenynek), az Nico Hülkenberg. A Sauber már szombaton is fantasztikusan ment az időmérő edzésen, majd ezt most folytatni tudták, miután német pilótájuk mind a két Ferrarit megelőzte és így az ötödik helyen követte a két Mercedest.  Alonso a hatodik volt, míg mögötte az első tízben Ricciardo, Raikkönen, Maldonado és Button volt. Bizony ám, aki most figyelt az észrevehette, hogy az eléggé hátulról induló venezuelai a pontszerző helyekre ugrott fel az első néhány körben. A folytatásban aztán megindult a lassan már szokásosnak mondható rész, mikor is a két Red Bull elkezdi a maga tempóját autózni. Ez a tempó viszont mindenkinél gyorsabb szokott lenni, így lehetett az most, hogy Webber már az elejétől fogva elkezdett előre lépdelni egész szép előzéseket bemutatva, míg Vettel az élen próbálta növelni az előnyét. Nem volt azonban olyan egyszerű és könnyű dolga mint a legutóbbi néhány alkalommal. Ezúttal Grosjean és Hamilton tartották a tempóját és 2-3 másodpercnél nem igazán engedték őt messzebb. Hamilton aztán kicsivel később elkezdett leszakadni, de a Lotus nagyon jó időket ment és nem engedte el nagyon a címvédőt. Persze ez nem jelentette azt, hogy Vettel olyan nagy veszélyben lett volna.

Az első kiállások előtt kezdett kialakulni, ki kivel fog majd csatázni. Fernando Alonso próbálkozott sok féle képen (ha éppen nem a DRS zónában akart elmenni mellette) Hülkenberg ellen, de nem tudta megelőzni, így beragadt mögé jó időre. Ez már csak azért sem volt szerencsés, mert korábban is panaszkodtak a Ferrarisok, hogy gondjaik vannak ezen a hétvégén a gumikopással, főleg ami a szuperlágy gumit illeti, hiszen rettentő hamar elkezd szemcsésedni az autójukon, így pedig elég nagy hátrányba kerülni, hiába szokott a versenytempójuk alapvetően jó lenni.

Erre láthattunk már az első etapban egy példát Alonsót tekintve, hiszen Massa hátulról jött előre ahogy tudott, plusz ő a megforgás után a boxot is meglátogatta, így neki ezzel már nem volt akkora gondja. Teljesen más taktikára állt át. A spanyolnak viszont meggyűlt a baja, mert megérkezett mögéje a nagyszerű köröket futó Kimi Raikkönen, aki hamarosan támadni kezdte, majd előbb-utóbb meg is előzte jövő évi csapattársát. Mark Webber is ott termett, de ő már nem lépte át a Ferrari kétszeres világbajnok pilótáját. Ez a négyes egyébként a későbbiek folyamán is így együtt maradt, de voltak még ilyen csapatokba verődések, elég csak az ekkor élen autózó hármasra gondolni. Persze idővel az is változott az eseményeknek köszönhetően. Ha úgy tetszik külső hatás végett.

A mezőny nagy része a kilencedik és a tízedik kör környékén jött ki új gumikért, pláne a Ferrari akiknek már elég sürgős volt a közepesre váltaniuk. Ez a pálya amúgy sem fekszik nekik túlságosan, most pedig ez volt az egyetlen megoldás, ha versenyképesek szerettek volna maradni. Sikeres volt végül is a váltás, mert visszaelőzték Raikkönent, azonban az élmezőnyt tekintve ez volt az egyetlen szembetűnő, meg úgy egyáltalában akármilyen változás. A sorrend ekkor az első háromban Vettel, Grosjean, Hamilton volt, majd mögöttük jött Nico Rosberg és a másik ugyanerre a keresztnévre hallgató német, Hülkenberg. Neki az idei szezon sokáig úgy tűnt nem lesz túl erős, ez pedig alapvetően a csapatára is igaz. Mindannak ellenére persze, hogy tavaly Sergio Perezzel még a futamgyőzelemért is harcoltak és nem egyszer dobogóra álltak. Azonban sosem szabad elkeseredni és úgy tűnik a kitartás, meg persze az új szponzorok meghozzák a várt eredményeket.


Anyagi téren rendeződni látszódnak a dolgok a svájci istállónál és a Ferrarival kötött partneri szerződés, pontosabban annak meghosszabbítása is nagy magabiztosságot tud adni. Nyílván nem csak kifejezetten ennek köszönhetőek a jó eredmények, de benne van a dolgokban. A szezon második fele eddig egész jól alakul, Hülkenberg Monzában egy ötödik helyet szerzett és itt is kinézett egy neki, de a végén még ennél is jobban járt. Ami viszont bizakodásra adhat a csapatnál okot, illetve több csapatvezető figyelmét felkelthette a pilótát nézve, hogy abszolút megfontoltan és éretten vezetett végig, de erre majd hamarosan rátérünk, ahogy arra is mennyire versenyképesek maradtak a leintésig.

A kiállások után Webber ismét gyors tudott lenni és egyből ott volt a négyes tagjaként, miközben csapattársa továbbra is magabiztosan vezette a futamot, sőt mi több, szép lassan a rakétákat is elkezdte begyújtani, mert ekkora már 4 másodpercnél is nagyobb volt az előnye. Ez egészen a 23-24. körig ment így, mikor elkezdtek a versenyzők kijönni a második kiállásra.  Azok akik itt még nem jöttek váltani, majd később a biztonsági autó bejövetelekor rohantak be friss gumikért, ugyanis abból nem is egy volt a futam során. A 26. körben Paul di Restával történt valami, aminek köszönhetően 11-es kanyar rázókövén megcsúszott az autó, így pedig nagy sebességgel a falban landolt. A versenyének azonnal annyi lett, de neki semmi baja nem lett.

Nem sokkal ezek után jött az újabb látni való. Ahogy említve lett, szinte mindenki a jobb első gumik szemcsésedésével küzdött, majd hamarosan megkapták a rádió üzenetet a pilóták, hogy várhatóan letisztul a gumi, így nem kell még egyszer (vagy aki még nem volt kinn annak csak másodjára) kijönnie a boxba. Lewis Hamilton aztán erre közölte, hogy neki ez már megvolt és neki alapvetően elfogytak az abroncsai. Ennek ellenére még nem hívták be (talán korai is lett volna még), így azonban Nico Rosberg hamar utolérte. Úgy tűnt a britek 2008-as világbajnokának csapattársa simán elmegy majd mellette és így esélye van egy dobogós eredmény elérésére, hiszen jó taktikán volt, ám nem éppen a tervek szerint sültek el a dolgok.

Rosberg a második DRS zónában akart előzni és már éppen elment volna Hamilton mellett, mikor egyszer csak előre bukott az első szárnya. A Sérült elem csúnyán odaért az aszfalthoz, így látványos szikrákat szórva és sok időt veszítve. Ez nem lett volna baj, ha csak ő veszít vele, de Hamilton kb. 5 másodperccel ment lassabbat abban a körben, mivel nem tudott elmenni a német mellett. Meg kellett várnia, míg az kijön egy szárny cserére. Azonban Rosberg többet vesztett ezzel, mint csapattársa. Az ugyanis maradt a helyén, ő viszont pozíciót is vesztett, nem is egyet.


A következő incidens aztán megint látványosra sikeredett, de itt már a Safety Car-nak is be kellett jönnie a pályára: Sergio Pereznek a jobb elsője sérülhetett, ennek következtében fékezte el csúnyán azt a cél egyenes végén, majd mikor Raikkönen már megelőzte, a következő egyenesben nagy tempónál durrant el a gumija. Ahogy azt idén már nem egyszer láttuk (emlékezzünk a Brit Nagydíjra) egy nagy darabban vált le a futó felület, így hatalmas nagy gumitörmeléket rakva az aszfaltra. Na meg persze azt a hatalmas nagy gumicafatot, mely ilyen állapotban inkább egy mosogató rongyra emlékeztetett.

Ez összerázta a mezőnyt, elengedték a lekörözötteket és így mindenki elkezdhette előröl addigi előnyének kiépítését. A Red Bull háromszoros világbajnoka amint kijött a Safety Car, egyből rálépett a gázra és ott hagyta az ellenfeleket, de nem sokáig folytathatta a száguldást, mert a DRS zóna után Sutil hasonlóan mint a rajt után Massa, megpördült, ám míg a Ferrari brazilja ezzel nem okozott senkinek túl nagy problémát, a Force India pilótája eltalálta Mark Webber autóját, mely ettől vagy sem, de gyorsan kigyulladt. Webber nem egy szívbajos alak, nyugodtan kikászálódott és megvárta amíg eloltják a versenygépét. Ehhez viszont szükség volt a tűzoltókra is, azonban a beavatkozó autó a következő körben pont a pilóták előtt haladt, mindenki nagy meglepetésére.


Megint egy biztonsági autó periódus, majd jöhetett az utolsó része a futamnak, de még mind a kettő előtt egy szép harcot vívott Grosjean és az a Raikkönen, mely fantasztikus versenyzéssel jött fel a tízedik helyről egészen a másodikig. A francia nem nagyon hagyott túl sok helyet, mikor a finn el akart menni. Nem is volt boldog amikor megelőzte őt csapattársa, de a végén lehetősége lett volna utána menni, ám ez nem sikerült. Az élen nem történt már változás a végéig, ellenben hátul az utolsó pontszerző helyeken egy igazi dél-amerikai harcot folytatott Maldonado, Massa, Perez és Gutierrez. Oda-vissza előzgették egymást, amit öröm volt nézni, de az volt az érzése az embernek, hogy néha már ők sem nagyon tudták hova is kellene menni, hogy ha előrébb akarnak jutni. Gutierrez Maldonadóval volt elfoglalva, Perez pedig azon volt minden eszközzel, hogy elmenjen Massa mellett. Ez hol sikerült, hol nem, de a végén a brazil jött ki a négyesből a legjobban, így megszerezve a kilencedik helyet, amikor Gutierrez kicsit kirakta a pályáról a venezuelait, így pedig ő is kisodródott némelyest. Ez bőven elég volt a Ferrari versenyzőjének arra, hogy megelőzze, majd le is hagyja őket.

És akkor térjünk vissza Hülkenbergékre: a német olyannyira versenyképes volt, hogy egy jó ideig tudta tartani a tempót a Lotusokkal és ha úgy vesszük a dobogóra is esélye volt. Ez  lehengerlő teljesítmény és a jövőre nézve azt lehet mondani, nem véletlen tartották őt mindig is akkora tehetségnek. Az ő pályafutásával eddig egy baj volt: nem kapott igazán erős autót, amivel a dobogóért vagy a futamgyőzelmekért tudna küzdeni. Most azonban ott volt az élmezőnyben és végül a negyedik helyen ért célba, miután Hamilton támadásait kivédekezte lássuk be nagyon profi módón, míg a ez előtte lévőket, autója teljesítményének köszönhetően nem nagyon tudta utolérni. Hülkenberg ezzel pályafutása eddigi legjobb eredményét állította be, miután tavaly a Belga Nagydíjon már szerzett egy negyedik helyet.

Alonso is támadta hátulról Hamiltont, de ő sem előzött már, így pedig maradtak az ötödik és a hatodik helyen. A futamot pedig a nagy esélyes Sebastian Vettel nyerte meg, aki ezzel zsinórban már negyedik, idén pedig nyolcadik győzelmét aratta, ezzel most már igen nagyra növelve előnyét a világbajnoki pontversenyben. A Red Bull pilótája egy sorozatot is megszakított a Korai GP-k történelmében, hiszen a verseny 2010-es megrendezése óta, egyszer nem fordult még elő, hogy az a pilóta nyerjen aki a pole-ból indult volna. Nos ezúttal előfordult. A második helyen Kimi Raikkönen, míg a harmadikon Romain Grosjean futott be.


Ami rossz hír lehet a Ferrarinak és persze a Red Bull minden riválisnak, hogy amennyiben minden klappol és természetesen Vettel megnyeri a Japán nagydíjat, úgy már az is előfordulhat, hogy világbajnoki címet ünnepelhetnek a csapat tagjai.

A futam leggyorsabb köre is Vettelé lett, 1:41.308-al.

Folytatás jövő héten Szuzukában!  Addig is mindenkinek jó szurkolást és jó szórakozást!

Eredmények:

1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault  
2 Kimi Räikkönen Lotus-Renault +4.2 mp
3 Romain Grosjean Lotus-Renault +4.9 mp
4 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari +24.1 mp
5 Lewis Hamilton Mercedes +25.2 mp
6 Fernando Alonso Ferrari +26.1 mp
7 Nico Rosberg Mercedes +26.6 mp
8 Jenson Button McLaren-Mercedes +32.2 mp
9 Felipe Massa Ferrari +34.3 mp
10 Sergio Pérez McLaren-Mercedes +35.1 mp
11 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari +35.9 mp
12 Valtteri Bottas Williams-Renault +47.0 mp
13 Pastor Maldonado Williams-Renault +50.0 mp
14 Charles Pic Caterham-Renault +63.5 mp
15 Giedo van der Garde Caterham-Renault +64.5 mp
16 Jules Bianchi Marussia-Cosworth +67.9 mp
17 Max Chilton Marussia-Cosworth +72.8 mp
18 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari +2 kör
19 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari +3 kör
20 Adrian Sutil Force India-Mercedes +5 kör
  Mark Webber Red Bull-Renault Ütközés – 37. kör
  Paul di Resta Force India-Mercedes Kicsúszás – 25. kör

Képek forrása: Xpbimages.com/Afp/Youtube.com

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?