Főoldal » Immunerősítő csikung

Immunerősítő csikung

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

 A téli fertőzéseknek semmi esélye. A Kínából származó harmonikus mozgásforma nemcsak ellazít, de az immunrendszert is fitté teszi. Higgadtan, frissen, fitten. A rendszeresen végzett csigung rövid, frissítő szabadságként hat és védi – különösen télen – a szervezetet a fertőzésektől.

Az ázsiai gyógművészet egy teljességre törekvő koncepcióra épít a légzéssel, mozgással és a koncentrációval. Történelmi források szerint az első gyakorlatok több mint 5000 évvel ezelőtt keletkeztek a gyógytáncokból és gyógyénekekből. Életenergia és gyakorlás A qi (ejtsd csi) életenergiát, a gong (ejtsd gung) munkát, gyakorlást, képességet jelent. A csi a meridiánokon – energiapályákon – folyik, melyek hálóként kötik össze egymással a szerveket és a testrészeket. Ahhoz, hogy mind a 12 meridiánon keresztül végigáramoljon a csi, egy teljes napra van szükség. Ha a folyását lelki megterhelés, stressz, környezeti befolyások zavarják meg, fáradtnak érezzük magunkat, elégedetlenek, feszültek leszünk, és végül megbetegszünk. Ahhoz, hogy az energiaáramlást újból lendületbe hozzuk, aktiválni kell és nyújtani kell a meridiánokat. Ez a csigung gyakorlatok célja. Harmonikus folyamatok, nyugodt légzés és a képzelőerő irányítása oldja az energiablokádokat, hogy a szervezet újra kipihenje magát és ki tudja fejleszteni az öngyógyítást. Tanulmányok rámutattak arra, hogy a csigung növeli a fehérvérsejtek számát és azok aktivitását. Ezek a limfociták felismerik a kórokozókat és antitesteket képeznek, mely a szervezetazonos védelem fontos feladata. Sőt, Ázsiában műtétek után vagy a daganatos betegek terápiájának alátámasztásaként is bevetik a csigungot. A szervek ereje Az immunrendszer a hagyományos kínai orvoslás szerint 3 energiaközponton és az azokhoz tartozó meridiánokon nyugszik. Az alsó központhoz vannak hozzárendelve a vesék, a hólyag és a nemi szervek. Ez tulajdonképpen egy „energiatartály”, melyet ápolnunk kell. A középső központban a gyomorral, a léppel, a hasnyálmiriggyel és a májjal állítjuk elő azt az energiát, melyre naponta van szükségünk. A harmadik energiaforrás a tüdővel és a szívvel a mellkas területén található. A gyakorlatok fontos eleme a légzés, mivel tudatos ki- és belégzéssel veszi fel a szervezet a csit. A légzés legyen nyugodt, természetes folyású és érezzük az alhasban. Nyugalom és ritmus A csigung egy teljesítménykényszer nélküli mozgásforma, melyben a sérülésveszély egyenlő a nullával. Ugyanakkor a gimnasztikai elemek a gyakorlatoknak csak egy kis részét képezik. Döntő az is, mi zajlik a fejben. Ez legalább annyira fontos, mint az egyes figurák ritmikus egymás utáni sorrendje. Ezek a modern csigungban a különböző hagyományokból erednek, a yin és a yang, az öt őselemen – a tűz, a víz, a föld, a fém és a fa elemeken – valamint az évszakok összjátékán nyugszanak. Az egyes ciklusoknak olyan hangzatos nevei vannak, mint: az öt állat játéka, a hat gyógyító hang vagy a nyolc brokáttekercs. Ezek közül az immunrendszer erősítésére szolgáló speciális gyakorlatokat mutatjuk be. Napi rituálé A csigungot hagyományosan a szabadban űzik, éppen a reggeli órákban, mielőtt elkezdődne a nap. Természetesen télen a szobában is végezhető, nyitott ablak mellett. Kezdetben csak rövid ideig végezzük az edzést, de lehetőleg gyakran. Ideális a napi 10 perc. Az ütemét magunk határozhatjuk meg – hol élvezhetően lassan, hol erőteljesen és dinamikusan. A fontos az, hogy nyugodtan és folyamatosan gyakoroljunk. Ez vonatkozik az alábbi immunprogramra is, melyeket a bemutatott sorrendben kell végezni. Hét gyakorlat, mellyel a védekező rendszert aktiválhatjuk, a csi jobban áramolhat, csodálatosan ellazulhatunk. – és nem mellesleg a tartásunkat is javíthatjuk. Bemelegítés Álljunk egyenesen, zárt lábakkal, térdek kissé behajlítva, karok oldalt a test mellett. Lélegezzünk be, a levegőt szívjuk be a hasunkig. Bal lábat emeljük fel és lépjünk ki oldalra terpeszbe. Belégzés közben a karok (kézfejjel felfelé) mozduljanak a mellkas irányába. Kilégzés közben a kézfejet fordítsuk kifelé és ejtsük le a köldök magasságába. Hatás: erősíti a forrásenergia központját, az ízületek mozgékonyabbá válnak, élénkíti az energiaáramlást az összes meridiánon. A vesékre Csípőszélességű terpesz, kezünket tegyük hátul a vesénkre. Az ujjak egymás felé néznek. Kezünkkel simítsuk végig a popsit és a combot. Lélegezzünk ki, térdünket kissé hajlítsuk be, hátunkat gömbölyítsük. Karunkat húzzuk előre és egy belégzéssel tegyük kezünket a hasunkra, a köldök körül a hüvelyk- és mutatóujjak képezzenek egy háromszöget. Enyhe nyomással húzzuk végig kezünket az alhastól a vesetájék irányába. Ismételjük a gyakorlatot hatszor. Hatás: A veséken kívül erősíti az ágyékcsigolya területét is. A vesékre és a hólyagra Csípőszélességű terpesz, karok oldalt a test mellett. Belégzéssel emeljük fel karjainkat és nyújtsuk a fejünk fölé. A tenyér kifelé mutat. Karunkat engedjük le a mellkas elé, közben lélegezzünk ki. Könyök oldalra mutat. Mellmagasságban fordítsuk a kézfejet felfelé és a hónalj alatt mozgassuk a hát irányába. Belégzés. Egy kis nyomással simítsuk végig a hátat, az ágyék területét a popsi irányába, majd a lábak hátsó oldalát egészen a lábfejig. Kilégzés. A lábak lehetőleg maradjanak nyújtva, kezek érintsék a lábujjakat, tekintet előre néz. Belégzéskor nyújtott karunkat emeljük fel és közben érkezzünk vissza kiinduló helyzetbe. Ismételjük a gyakorlatot hatszor. Hatás: Erősíti a veséket és a hólyagot. Nyújtja a hólyag meridiánt, segít megelőzni a hólyagfertőzéseket. A lépre Csípőszélességű terpesz, karok oldal a test mellett. Lazán hajlítsuk be kézfejünket, kezünket emeljük párhuzamosan a köldökre, könyök behajlítva. Belégzés, ököllel simogatva körözzünk a hasunkon jobbról balra. A felsőtest eközben egy nagy kört ír le. A törzs nem mozdul, de a fej és a vállak követik a mozgást. Ismételjük a gyakorlatot kétszer jobbról balra, majd ellenkező irányba is. Hatás: Az energia körbeáramlik a szervezetben és az immunrendszer számára oly fontos lépet masszírozza. A lépre és a gyomorra Csípőszélességű terpesz, kezek (ujjak egymás felé néznek) a has magasságában. Tenyér kifelé mutat. Belégzéskor a bal kéz felfelé mozdul, a kézfejet lassan először kifelé, majd felfelé fordítjuk, míg karunk teljesen ki nem nyújtottuk. A jobb kéz lefelé mozdul, tenyér a talaj irányába mutat, közben kilégzünk. Kis ideig tartsuk a pozíciót, majd térjünk vissza kiinduló helyzetbe. Ismételjük a gyakorlatot kétszer. Hatás: Erősíti a lépet és a gyomrot. A gyakorlat nyújtja a lép- és a gyomormeridiánt és egyúttal kinyitja a mellkast. A gyakorlat összeköti a földet az éggel és kiegyensúlyozza a yint és a yangot. A tüdőre és a vastagbélre Csípőszélességű terpesz, kezek a has előtt. Bal lábbal lépjünk ki oldalra, térdünket kissé hajlítsuk be. Kezünket belégzéskor emeljük mellmagasságba, miközben a két kéz keresztezi egymást. Nyújtsuk ki a bal kéz mutató- és hüvelykujját, majd nyújtsuk ki karunkat oldalra. Jobb kéz ujjait hajlítsuk be, karunkat hajlított könyökkel húzzuk hátra, mintha egy íjat akarnánk megfeszíteni. Egyenes háttal guggoljunk le. Tartsuk a pozíciót, nézzünk távolra. A következő kilégzéssel oldjuk a feszítést és térjünk vissza kiinduló helyzetbe. Ismételjük a gyakorlatot kétszer. Hatás: tágítja a mellkast, serkenti a tüdő- és a vastagbél meridiánt, megelőzi a tarkóproblémákat. A tüdőre Csípőszélességű terpesz, kezek a köldök magasságában, az ujjak egymás felé néznek. Belégzéskor karunkat emeljük fel oldalsó középtartásba enyhén behajlított könyökkel. Tenyér lefelé mutat, vállak lazák. Bal lábunkat behajlítva emeljük fel, karjainkat nyújtsuk a fejünk fölé, kezek tenyérrel egymás felé néznek. Kilégzéskor karjainkat engedjük le a hasunk elé, a bal láb lábujjheggyel érinti a talajt. A gyakorlatot ismételjük mindkét oldalon kétszer. Hatás: tágítja a tüdőt, erősíti a légzést és nyújtja a tüdő- és a vastagbél meridiánt. Levezető gyakorlat Csípőszélességű terpesz. Belégzéskor karunkat egy kört leírva emeljük fejünk fölé, tenyerek összeérnek. Kilégzéskor engedjük le karjainkat, és tegyük a köldökünkre. Ismételjük a mozdulatsort háromszor. Kezünket az alhasra fektetve tartsuk a pozíciót, lélegezzünk mélyen, hogy a csit el tudjuk raktározni az alhasban. Végül térjünk vissza kiinduló helyzetbe. Hatás: Ez a gyakorlat lepecsételi az energiát, harmonizálja a testet és a lelket.

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?