Főoldal » Sportvilág » Red Bull Air Race: A párbaj folytatódik – Arch nyert

Red Bull Air Race: A párbaj folytatódik – Arch nyert

Pár év szünet után Márciusban Abu-Dhabiban indult újra az Air Race sorozat, s akkor Paul Bonhomme nyert, ezúttal viszont riválisa Hannes Arch lett a leggyorsabb. A második versenyt Horvátországban tartották ahol az osztrák szinte az egész hétvégén a legjobb tudott lenni. Besenyei Péter a 11. lett.

Nem volt olyan egyszerű Arch helyzete. A 2008-as világbajnoknak a rivális és tulajdonképpen címvédő Paul Bonhomme ugyanis most is a sarkában volt még a Final Four-ban is. A lebonyolítási rendszer jelenleg úgy néz ki, hogy a kvalifikáció után a 12 versenyző szerepelhet a vasárnapi futamon, ahol párokban szerepelnek, majd a párharcok győztese és a két leggyorsabb vesztes, más néven a két Lucky Loser jut be a 8 közé, ahonnan a 4 leggyorsabb mehet még egyszer a győzelemért és a dobogóért, utóbbi a Final Four.

Nagyon tehát nem lett bonyolult a visszatérése után az Air Race, de ami feltűnőbb volt már az első hétvége alkalmával, hogy az erőviszonyok nem változtak sokat a legutóbbi idény óta, a közvetítésben szereplő feliratok viszont vagy lassúak vagy hiányosak, így tehát van még mit fejlődni. Benne van még ebben az a néhány év kihagyás. 2010-ben maradt abba a széria, majd néhány évnyi fejlesztés után idén ismét útjára indult.

Mi sajnos annyira nem örülhetünk a kialakult versenynaptárnak, hiszen Magyarországra nem jön el az idei szezonban a mezőny, ilyen pedig a VB története alatt csak egyetlen egyszer volt példa, ez idáig az utolsó idényben, amikor két versenyt is (köztük a Budapestit) is töröltek. Magyar pilóta viszont most is van, méghozzá Besenyei Péter személyében. 

Ami pedig az előbb felvetett erősorrendet illeti: 2008 óta folyamatosan Paul Bonhomme és Hannes Arch csatáját láthattuk több éven keresztül, s eddig a legtöbbször a brit pilóta tudott nyerni. Az első alkalommal még az osztrák lett a végső győztes, de 2009-ben és 2010-ben Bonhomme lett a világbajnok és idén is nagyon úgy néz ki a dolog, hogy kettejük között dől el a cím sorsa.


Persze lehet korai még ilyenről beszélni, de két futam után ennek áll a zászló. A horvát versenyhétvégén is folytatódott a küzdelmük, viszont ha kettejüket egy kalap alá vesszük, akkor azt lehet mondani, nem maradtak vetélytársak nélkül. Szombaton az időmérőt Arch nyerte (ez azért nem mindegy, mert ennek alapján áll össze a 12 párosítása) 0:57.72-vel, viszont nem sokkal maradt el tőle Bonhomme sem.

Utóbbi kicsivel több mint egy tizeddel kapott ki és lett második megelőzve Pete McLeod-ot. Besenyei Péter a 8. leggyorsabb lett ami nem volt rossz eredmény, mi több ha vasárnap is ment volna egy ilyen jót, csak az időeredményt nézve, azt mondhatnánk továbbjutott. Ehhez azonban feltétlenül kellett volna hogy ne essen bele abba a hibába amit az utolsó pároson kívül mindenhol elkövetett legalább egy ember. 

A top 12-es párbajban egyedül Martin Sonka ért el időeredményt a vesztesek közül, miután minden párból legalább egy pilóta elvágott egy pilont. Ez automatikus kiesést jelentett és mivel csak a csehnek volt rendes eredménye, ezért a másik továbbjutó kilétéről a kvalifikáció eredménye döntött. Ez alapján pedig McLeod mehetett a legjobb 8 közé.

A kanadai a hétvégén nagyon jó formát mutatott, így meglepő lett volna ha végül a 9-12. helyek között zárt volna. Nem kellett őt félteni, ismét új erőre kapva sikerült bejutnia a Final Fourba is, igaz ott megint csak hibázott. Ez a sok hiba nem volt véletlen, s leginkább az időjárásnak volt köszönhető.

A szél ugyanis eléggé megnehezítette mindenkinek a dolgát, olyannyira, hogy még az Adria mellett letelepedő nézők is vastagabban felöltözve jöttek el a versenyre, valamint a repülők nélkül is látszott milyen erősen tud hullámzani a víz. Ez sem szegte azonban kedvét az Ausztriából átruccanó rajongóknak akiknek mivel ez a futam volt a legközelebb, így ez tulajdonképpen hazai viadalnak volt tekinthető.

Ennek megfelelően szép számban voltak jelen és mindannyiszor úgy érezhették abszolút megérte utazni egy kicsit. Arch ugyanis amint az korábban is említve lett, a hétvégén szinte végig a leggyorsabb volt, de az izgalmakat növelte, néha tényleg úgy tűnt, nem csak Bonhomme foghatja majd meg. 

Ez a kijelentés pedig nem volt alaptalan. A 8 között Nigel Lamb technikai gondokkal küzdött, így el sem tudott indulni és maradnia kellett egy nyolcadik helynél, Martin Sonka és Matt Hall pedig folytatta a hagyományt, előbbi 2 másodperces büntetést kapott menet közben így a 6. hely lett a maximum amit kitudott hozni a dologból, míg az Ausztrált kizárták sok más társához hasonlóan.

Nem hibázott viszont a két nagymenő és a francia Ivanoff, McLeod és a meglepetés ember, Yoshihide Muroya. Ha azt mondtuk, hogy Archért eljöttek a rajongók, csak, hogy élőben szoríthassanak neki, akkor ez szintén igaz a japánra is. Drukkoltak neki Abu-Dhabiban és Rovinjban is, ennek pedig most még eredménye is lett. A 4 között ha valaki nyerni akart akkor biztos volt, hogy percen belül, de még azon belül is 59 elejét kell repülni. 

Szombattól kezdve ugyanis nem igazán volt olyan pont, mikor Arch és Bonhomme-on kívül bárki is a legjobb 2-ben lehetett volna. Most viszont nagy kérdés volt, hibázik e valamelyikük. A japán nem volt olyan gyors amivel alapvetően dobogóra tudott volna kerülni, viszont mivel McLeod-nak nem éppen ez volt a szerencsenapja, így már biztos volt, hogy a legrosszabb esetben is harmadik lesz.

Ez meg is lett, több viszont nem mivel Bonhommne simán megfutotta a maga 0:59.09-es idejét. Ez erős volt, viszont a szektoridőket figyelembe véve érdemes volt megnézni, hogy a végén mintha nem tudott volna olyan jót menni mint korábba, hova tovább Arch az utolsó mértponton, azaz a cél előtt mindig nagyot ment.  


Most sem volt ez másképp, így lehetett az, hogy ha csak 8 századdal is, de gyorsabb lett a britnél. Hannes Arch tehát megnyerte a Rovinj-i versenyt, ráadásul nem kis csatában. Ha nagy összességében nézzük még mindig azt lehet mondani, az idei év is kettejükről fog szólni, igaz nyilván lesz egy-két olyan alkalom mikor meglehet őket szorongatni a döntőben. 

Besenyei Péter az edzéseredmények alapján (mert, hogy ő is elütött egy pilont) a 11. helyre rangsorolták, így pedig a pontversenyben is ott áll jelenleg 0 ponttal. A tabellát Arch vezeti, tekintve, hogy ő nyert legutóbb, de ez egyébként nem oszt nem szoroz, legalábbis jelenleg még nem, mondhatni holtverseny van kettejük között. Mind a ketten egy első és egy második hellyel rendelkeznek.  

Besenyei Péter: “A motort sikerült megjavítanunk, remekül ment a gépem és nagyon élveztem a repülést. Éreztem, hogy gyors vagyok, kaptam is egy büntetést mert 2G-vel nagyobb nyomás nehezedett rám, mint azt az idei szabályok lehetővé teszik.” 

A ballon érintéséről is beszélt:

“Egy gyors körön voltam épp, amikor elvittem egy ballont. Nem is észleltem, éppen csak hozzáértem, de sajnos kidurrant, így nem folytathattam a versenyt. Nagyon kevés ballont ütöttem el a pályafutásom során és pont ma esett ez meg velem, de nem búslakodom, már készülünk a malajziai versenyre, ahol szintén egy új és remélem, legalább ilyen nehéz pálya vár ránk” 

Folytatás májusban 17/18.-án Malajziában.