Főoldal » Sportszolgáltatók piaci elemzése

Sportszolgáltatók piaci elemzése

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Minden vállalkozás akkor kezdi meg működését, illetve akkor folytatja, ha annak értelmét látja, vagyis ha képes nyereséget elérni, avagy a vesztesége olyan minimális, hogy az üzemszüneti pontja feletti szakasz realizálódik a piacon. A tevékenység megkezdése előtt a vállalkozók részletes piacelemzést végeznek a veszteség kockázatának kiküszöböésére. Az egyik elemzési pont az eszközök rendelkezésre  állása. A gazdasági tevékenységhez minden vállalatnak 4 termelési tényezőt kell együttesen alkalmaznia, amennyiben akárcsak az egyik is hibádzik, nem fog létrejönni a vállalat. Ebben a cikkben a sportszolgáltató termelési tényezőinek ismertetésével és a várható kereslettel foglalkozom. 

A vállalatok – így a sportszolgáltató is – a termelési tényezők függvényében határozza meg termelését. Ennek alapján a termelési függvény a következő:

y=y(K; L; E; A)

ahol:

y = a termelt mennyiség

K = az alkalmazott tőke mennyisége

L = az alkalmazott munkaerő mennyisége

E = a vállalkozó

A = természeti tényező

Az egyértelmű, hogy a sportszolgáltatónak minden eszközt alkalmaznia kell, ellenben az már nem evidens, hogy miképpen befolyásolják ezek a tényezők a vállalat termelését, illetve szolgáltatásaik szintjét. A faktorok befolyásoló erejét csak empírikus úton lehet meghatározni, anélkül megbecsülni is nehéz egy új vállalat esetében, milyen alakú a termelési görbéje.

A kiindulást jelentő termelési tényező a vállalkozó (E). Aennyiben nem fogan meg egyes csoportoknak (egyéneknek) a fejében, hogy sportszolgáltatói tevékenységbe kezdjenek, akkor nem fog létre jönni a vállalat és értelmetlen az elemzéseket elvégezni.

Ha megvannak azok a személyek, akik részt kivánnak venni a vllalat alapításában, meg kell vitatniuk a földrajzi elhelyezkedés kérdését, valamint elemezniük kell a környezeti viszonyokat (A). Ebben a fázisban kell azt meggondolni, hogy hol nyisság meg a telephelyüket annak érdekében, hogy valóban sikerük legyen a sportpiacon.

A tőke (K) jelen esetben azt mutatja meg, hogy a vállalkozásnak milyen jellegű, volumenü beruházásra van szüksége az induláshoz. Itt számba kell venni az ingatlant, a tárgyi eszközöket, a készleteket, amelyekre a mindennapi működés folyamán szükség lehet. Hiáya esetén a befektetőknek a bankrendszerhez kell fordulniuk hitel reményében.

Amennyiben megvan a szükséges vállalkozók köre, a telephely és az induláshoz szükséges pénzeszköz is, akkor már csak a tervezett munkaerő mennyiségét kell megbecsülni (L). Itt számításba kell venni az edzőket, a portásokat, gyúrókat, a masszőröket, a felügyelőket, a portásokat, illetve mindenkit, aki a vállalat működése során közreműködik a kertésszel és a takarítóval bezárólag.

Ha az elemzés azt mutatja, hogy elfogadható költségek mellett képes a válalat működni, akkor már csak a keresleti oldal elemzését kell elvégeznie (nem számolva itt az eetleges jogszabályi háttérrel). Központi kérdés, hogy a szolgáltató fizetőképes keresletet tud-e kelteni a környék lakóiban. Amennyiben igen, akkor a környéken új sportlehetőség nyílik.

Ugyanakkor felmerül a kérdés, ha ez “ilyen egyszerű”, akkor miért tart ott a magyar sport, ahol? Ennek egyik oka az, hogy a termelési tényezők nem állnak rendelkezésre. A gazdasági válság kitörése óta a világ országai nem a létesülő vállalatok többségéről híres. Financiális értelemben ellehetetlenült a befektetés megvalósítása, nagyon magasak a banki kamatok, míg a pályázatokon elnyerhető lehívása nagyon bonyodalmas folymat. Éppen ezért a vállalkozó kedve elmegy, így az alatvető tényező nem áll rendelkezésre. A fejletlenség másik oka a hazánkat jellemző keserves statisztikai adat, miszerint a felnőtt lakosság 53%-a nem hajlandó megmozdulni és sportolni egészsége és saját fittségének érdekében. A maradék 47% jelentős része nem sportol hetente egy órát sem, amolyan alkalmi sportolók, valamint a aradék lakosok egy jó része szintén financiális gondokkal küzd, és inkább a kenyeret veszi meg, mint a kondibérletet.

Összességében megállapítható, hogy szükséges a négy termelési tényező mindegyikének rendelkezésre állása, ám ebből kettő hibádzik. A sport azért ilyen alacsony szinvonalú hazánkban, mert mind a kereslet, mind a kínálat mélyen elmarad a kielégítőnek nevezhető szittől. Amíg a keresleti oldal nem fog drasztikusan változni és sokkal nagyon arányban keresni sportszolgáltatót, mindig ennyire behatároltak lesznek a lehetőségek. Mind a szolgáltatók száma hagy a továbbiakban kivánni valót maga után, mind a meglévő telephelyek jelentős része abban a lerobbant állapotban fog a sportolók rendelkezésére állni, mint jelenben.

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?