Főoldal » Szabadidősport a médiában vagy mégsem?

Szabadidősport a médiában vagy mégsem?

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Fiatal sportolók támogatására 1 millió forint értékű „pályázatot” írt ki a Felix Promotion. A Facebookon a tíz legtöbb „Like”-ot összegyűjtött pályázó közül Dr. Csábi Bettina, volt profi világbajnok ökölvívó és Vincze Ottó, volt válogatott labdarúgó segítségével választják ki a Jövő Bajnokait. A közönségszavazás október 21-ig tart és október 28-án hirdetik ki, hogy kik lettek a Jövő Bajnokai. A két – egy lány és egy fiú – „befutónak” vállalják egy éves időszakra az arculatépítését, a megfelelő kommunikációs stratégia kiválasztását és a sportoló érdekképviseletét. A pályázaton minden magyar ajkú, ifjúsági, valamint junior korosztályhoz tartozó, bármilyen sportágban aktív és legalább országos bajnoki helyezéssel rendelkező sportoló indulhat.

Az elmúlt 8-10 évben a felmérések szerint megközelítőleg harmadára csökkent az aktív tagok száma az egyesületeknél, legyen szó akár versenysportról, akár szabadidősportról, valahol a kiírás erre is próbál reagálni. Persze olyanoknak szól, akik legalább országos bajnoki helyezéssel rendelkeznek, és nem az átlagembereknek, azaz jellemzően nem a szomszéd kisgyereknek vagy a munkatársainknak, barátainknak. Nagyon tetszik a kezdeményezés, szó se róla, és nagyon jó ötlet a közösségi médiát bevonni, csak az a szívfájdalmam, hogy miért nem csinál egyszer valaki valami hasonló kezdeményezést azoknak a szabadidejükben sportolóknak is, akik nem országos bajnokok, csak egyszerűen egészségesen élnek és rendszeresen sportolnak. Ők miért nem lehetnek a „Jövő Bajnokai”? Igazából az a kérdés motoszkál bennem, hogy az átlagos szabadidősportolók miért nem kapnak több média-felületet, a szabadidősport miért ilyen mostohagyermek a médiában? Nagyon sok szakemberrel beszélgettem a civil, az üzleti, az állami és oktatási szférából, és egyöntetű véleményük volt, hogy a szabadidősport megjelenése a médiában nulla, vagy legalábbis nullához közeli, főleg a hivatásos sporthoz viszonyítva.

Nekem is megfordult már a fejemben, de többen el is mondták a beszélgető partnereim közül, hogy itt vannak ezek a szappanoperák, a Barátok közt vagy a Jóban rosszban, amelyek főműsoridőben mennek, és milliónál többen nézik őket naponta. Ha minden egyes részben, vagy csak minden második vagy harmadik részben egy-két perc erejéig szerepelne bennük olyan jelenet, hogy kocognak, uszodába mennek, vagy bármit mozognak, így az emberek azt látnák, hogy kedvenc „hőseiknek” életük része az, hogy sportolnak, ezzel nagyon jól lehetne szemléletet formálni, kommunikálni azt, hogy a szabadidősport a mindennapok része kell, hogy legyen. Nagyon jó mozgásra felhívó kampány lenne ez! Olyan, amilyenre még nem nagyon volt példa. Az egyetlen kampány, ami eszembe jut, a Geszti-féle Médiaunió „NINCS DE” című kampány volt, aminek meghökkentő plakátjai és kisfilmjei azt demonstrálták, milyen életmód (helytelen táplálkozás, mozgáshiány, dohányzás, alkoholfogyasztás) húzódik meg a rossz egészségügyi mutatóink mögött.

Egyébként bármit nézünk, hallgatunk, olvasunk, az általában a versenysportról, a hivatásos sportolókról, az olimpiáról szól. Nem azt mondom, hogy ezekről nem kell írni, vagy róluk műsort csinálni, persze hogy kell, gazdasági és társadalmi érdek is ez, de emellett a szabadidősportnak is teret kellene adni a médiában. Sokkal nagyobb teret. Egy Balaton-átúszáson természetes, hogy meginterjúvolják a Madárt, de emellett Sanyi bácsit és Sári nénit még inkább meg kellene szólítani, nekik ugyanis sokkal nagyobb teljesítmény, hogy leúszták azt az 5,2 km-t. Egy másik példa: nem feltétlenül kellene egy Vivicittaról szóló hírnek azzal kezdődnie, hogy Cseh Laci lőtte el a rajtot, mert szerintem nem ez a legfőbb momentum, hanem az, hogy az idei tavaszi eseményre 13 000-ren neveztek, és futottak. A médiának mégis jelenleg csak a sztárok érdekesek, nem elég érdekes a szabadidősportoló. Az is felmerült bennem nem egyszer, hogy az éppen aktuális celebeket sportoltassuk, beszéltessük a szabadidősport fontosságáról…

Hogy valami jóról is írjak, van a médiában azért elvétve szabadidősport, szombatonként az m1 műsorán érdemes megnézni a Mozdulj magazint, ahol a műsorvezető próbálja mozgásra bírni a fiatalabb és idősebb nézőket újabb és újabb “fun-sport” bemutatásával: „Eszedbe jutott már, hogy mozogni kellene egy kicsit? Hogy másokkal együtt nem csak teljesítmény, hanem jó buli is? De lehet, hogy éppen egyedül szereted feszegetni a határaidat? Vagy még csak most bontogatod a szárnyaid? Ha már rászántad magad, de a haverok nem hisznek neked, akkor Mozdulj velünk!”

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

14 hozzászólás

  1. eszter.bajnai szerint:

    A Felix Promotion által meghirdetett „Jövő Bajnoka” szavazás szerintem nagyon pozitív kezdeményezés. Bár a médiában tényleg kevés megjelenést kap a szabadidősport, ennek ellenére úgy látom, hogy a versenysportolók/sportok közül leginkább csak azok vannak favorizálva, akik olimpián szerepelnek, vagy valamilyen kiemelkedő eredmény érnek el. A szavazás és a Felix Promotion által olyan még nem ismert utánpótlás korú sportolók is bekerülhetnek a köztudatba, akik kiváló eredményeik ellenére, még eddig nem kaptak megfelelő figyelmet. Személy szerint Nyguen Anasztáziát említeném meg, aki az ügynökség segítségével, több médiaszereplést kapott, ezzel új szponzorokhoz és jobb ismertséghez jutva
    Előnyösnek találom, ha több tehetséges utánpótlás korú sportoló kerül az emberek köztudatába, ami nem csak nekik jó, hanem talán a fiatalabb generációt is ösztönözheti arra, hogy többet sportoljanak, látva valamilyen pozitív példát maguk előtt.
    A szabadidősport, a sportolás fontosságát hirdető „A sport mindenkié!” kampány véleményem szerint nagyon pozitívan befolyásolta az embereket, és kiemelkedő népszerűséget ért el. Sajnálatos, hogy a kampány csak a 2012-es évre volt finanszírozva a Médiaúnió által. A sikerességből kiindulva nagyon jó lett volna, ha vagy egy állami szervezet, vagy egy üzleti alapokon működő vállalkozás tovább vitte volna a mozgalmat. Bár legfőképp a Londoni olimpián jól teljesítő sportolókkal hirdették a mozgás fontosságát, számomra pozitívabban hatott, hogy a korábban versenyszerűen sportoló, jó eredményeket elérő sportolók (akik már visszavonultak) is szerepet kaptak a kampányban. Ők leginkább arra próbálták az embereket emlékeztetni, hogy fiatalon mennyire fontos volt a sport az életükben, mennyit mozogtak, most pedig a lépcsőzéstől is már teljesen kifulladnak. Ebbe a szituációban szerintem nagyon sok ember bele tudta képzelni magát és talán (remélhetőleg sok esetben) újra belekezdett rendszeres sportolásba.
    Az utcai, nagy tömegeket megmozgató futóversenyeken úgy gondolom, azért van nagyobb hírértéke annak, hogy pl. Cseh Laci lövi el a rajtot, mert az emberek kíváncsiak arra, hogy a közismert élsportolók mi mást csinálhatnak a saját sportágukon kívül, illetve a következő rendezvény megrendezésekor ez vonzó hatással bírhat. Ha egy „celeb” indul egy hasonló versenyen, és a tévéadók inkább ezt közlik, velük csinálnak interjút, ez úgy gondolom motiválóan hathat egyes csoportokra, akik ha látják, hogy kedvencük sportol, részt vesz egy ilyen eseményen, arra ösztönözheti őket, hogy a jövőben ők hasonlóan cselekedjenek.

  2. beatrix.farago.b szerint:

    Komment…

    A szabadidősport a médiában mostohagyereknek számít. A 2012-es olimpiai tv műsorok megnövekedése talán jobban felkeltette a figyelmet a sportolás jelentőségére, valamint az egészségről, életmódról szóló műsorok is megjelentek a médiában. Igaz, a műsoridő nem a legnézettebb idősáv, hanem inkább helykihasználásnak tűnik, de jelen van, ami már egy lépéssel több az eddigiekhez képest. Véleményem szerint ez is nagy dolog, hogy egyre több sportműsor jelentkezik különböző csatornákon, ami később bővíthető. A sportágak népszerűségének mivolta, befolyásolja a közvetítések számát. A tv számára a nézettség növelése a fontos. A Sportmenedzsment társaságok által létrehozott népszerűsítő kampányok kedvező fordulatot jelentenek, hiszen a civil szervezetek támogatása fontos terület. A média és a sport kapcsolatának hátterében azért főként gazdasági tényezők állnak, de megfelelő programstratégiával, pl, népszerű sportolók, művészek, „celebek” bevonásával egy-egy műsor nézettsége növelhető és akár a sportérték is megmarad. A média befolyásolja a nézőket, ezért szinte véleményformáló hatása meghatározó. Ezért nem értem, hogy miért beszélnek arról, hogy valamilyen sportág nem érdekli az embereket. Ha jól van tálalva, minden eladható a közönségnek is. Ehhez kell megtalálni a megfelelő szakembereket, akik a sport és a média érdekeit összehangolják és abból olyan műsorokat teremtenek, amelyek értéket közvetítenek. A szakemberek megléte garanciát jelentene a társadalomformálásban…

  3. tamburello szerint:

    A Mozdulj magazin tényleg nagyon hasznos ebből a szempontból. Én egy Magyarországon még kevésbé ismert sportágat képviselek és mi magunk is szerepelünk a magazinban. De ahhoz, hogy a magazinba kerüljünk nemzetközi verseny apropója kellett. A mi sportágunk szabadidősportág, versenyt csak a magunk szórakoztatására szervezünk, hogy izgalmassá tegyük a sportágat. Nálunk mindenki amatőr sportoló. Játszunk, edzünk, versenyzünk, mert szeretjük csinálni. A szervezéshez szabályozott keretek kellettek, így egyesületek folyamatosan alakulnak, melynek köszönhetően egyre többen vagyunk, de még így is kevesen hallottak a sportágról, mert a televízióba nem tudunk megjelenni, bemutatkozni.
    Célunk hogy minél több sportolni vágyónak, aki még nem talált neki megfelelő mozgásformát egy új sportolási lehetőséget adjunk, így fontos lenne, hogy a tv-ben is bemutatkozhassunk. Valószínűleg nagyobb esélyünk lenne televíziós szereplésre, ha híres sportolót tudhatnánk játékosaink körében. Annak idején, amikor a curling elkezdett terjedni, akkor a sporthírekben, újságokban szerepelt a sportág, mert Béres Alexandra is a csapat tagja lett. Az embereket jobban érdeklik a hírek, amikben híres emberek szerepelnek, mint azok a hírek, információk, amik kifejezetten nekik szólnak pl.: sportolási lehetőség.
    A DIGIsport adóján van egy pont erre a célra kitalált műsor, a Hello Bajnok junior, ami itthon még kevésbé ismert sportágakat mutat be 3 sportolni vágyó fiatal segítségével. Sokan gondolják úgy, hogy nem mennek edzésre, mert biztos ügyetlenek lennének az adott sportágban. Éppen ezért a műsorban szereplő fiatalok bemutatják, hogy zajlik egy edzés, az esetleg ügyetlenebbek hogyan kezdjenek, neki illetve a spotág űzése milyen kiadásokkal jár és hol lehet elkezdeni. Szerencsére ebben a műsorban a mi sportágunk is szerepelt és hihetetlen, de ennek köszönhetően többen is felismerik a sportágat, és emlegetik, hogy látták és tudják mi az amit csinálunk. Nagyon jó hatással volt a műsor a sportágunk ismertebbé válására.
    A gond az, hogy amíg egy sportág nem szerepel a televízióban, és nem rendelkezik tömegbázissal, addig támogatásban sem tud részesülni, hogy tovább fejlessze magát és minél többen tudjanak sportolni.
    A gyerek, akik nálunk játszanak, sportolnak, mozognak, versenyeznek ilyen jellegű pályázatokon sajnos nem tudnak elindulni. Sajnos itt is a profi sport került előtérbe és nem a mozogni vágyó fiatalok, de reméljük hogy egyszer a kicsik is előtérbe kerülnek majd.
    V28OGV

  4. renci12_1 szerint:

    A Félix Promotion kezdeményezését én is jónak tartom, ám abban egyet értek, hogy nem kizárólag az élsportolóknak lenne szüksége támogatásra. Az állam a TAO támogatás segítségével, melyben jelenleg 5 látványsportág szerepel, igen nagy anyagi támogatásban részesíti az igazolt sportolókat. Ebből a szempontból számukra adottak a megfelelő körülmények, anyagi háttér ahhoz, hogy bajnokok legyenek. A médiára, és legyen az állami, vagy kereskedelmi nagy hatással van az állami irányítás. Én úgy vélem, hogy azért, hogy sportoló nemzet legyünk, igenis sokat kell tenni, és az alapoknál kell elkezdeni, vagyis a kisiskolások körében. Ezért töltött el nagy örömmel, mikor bevezetésre került a mindennapos testnevelés. Ez a kezdeményezés igen nagy hangsúlyt kapott a médiában is, ugyan voltak olyan megnyilvánulások is (teszem hozzá jogosan), hogy ez nem minden iskolában oldható meg. Ahhoz, hogy maradandó és hosszú távú eredményt tudjunk elérni annak terén, hogy minél többen sportoljanak, kell a média segítsége. Sajnos a kereskedelmi csatornáknak nehéz „eladni” egy futóversenyt, vagy egy tömegsport rendezvényt sztárok nélkül. Én úgy gondolom, hogy az élsportolók gondolkodását is meg kellene változtatni ebből a szempontból, és kihasználva őket, arra kellene ösztönözni az embereket, hogy már az is nagy eredmény és büszkeség, ha az átlagember heti rendszerességgel tesz az egészsége megőrzéséért. Ahhoz, hogy a közmédiában többet jelenjen meg a szabadidősport az államnak kellene többet tennie, hiszen nem véletlenül indult el a mindennapos testnevelés, illetve a „Sportolj heti 3×1 órát!” mozgalom. Érdemes lenne elvégezni egy közvélemény kutatást annak kapcsán, hogy ki hallott már erről a kezdeményezésről és mit takar magában. Én személy szerint a metróban láttam a hirdetéseket, illetve a Tv-ben, de arról nem igazán tudtam meg információt, hogy mi is a célja a mozgaolnak. A cikket elolvasva jutott eszembe, hogy utánanézek a dolognak és megrökönyödve tapasztalom, hogy a kampány, melybe sok milliót fektettek, olimpikonok arcát felhasználva ösztönözték az embereket a mozgásra nem tart semerre. A honlapot nem frissítik december óta, a facebook oldalijukon az utolsó bejegyzés január 11-én történt. Nem értem, hogy ha valamit elkezdünk, és egy jó dolgot, akkor azt miért nem lehet normálisan csinálni, mert maga a kezdeményezés igen is jó az én véleményem szerint. Kíváncsi lennék, hogy mi lehet például egy ilyen kampány elhalásának az oka?! És ebbe bele gondolva valahol meg is értem a médiát, hogy miért nem foglalkozik ezzel az üggyel, hiszen maguk a kezdeményezők se törődnek vele. Abban egyet értek, hogy a jelenlegi társadalomban meghatározó szerepet tölt be a média, és több lehetőséget kellene biztosítani a szabadidősportnak. Én azt gondolom, hogy ahhoz, hogy például egy Barátok közt-ben megjelenjen egy sport, vagy maga a szabadidősport az kellene, hogy a forgatókönyv író szeressen sportolni, és ezt tegye mondjuk heti rendszerességgel. Vagy a producer vagy az RTL Klub vezérigazgatója :)
    IAE5JE

  5. reka.kiss88 szerint:

    Tapasztaljuk, hogy a szabadidősport sajnos kevés szerepet kap a médiában. Ahogy a cikk is utal rá, a szabadidős rendezvényeken a hírértékkel bíró hivatásos sportolókat vagy „celebeket” emelik ki, mint résztvevőket vagy közreműködőket. Kijelenthetjük, hogy a média nem lát pénzt a szabadidősporttal kapcsolatos hírekben, hiszen azzal a hírrel, hogy „20 000 ember vett részt egy hétvégi maraton futáson”, nem fogja eladni az újságot. Ellenben ha a médiafogyasztó meglátja, hogy Németh Lajos meteorológus vagy valamelyik olimpikonunk is az indulók között volt, akkor már mindenkit jobban érdekel a téma. Szerintem a média nem csak azért teszi mellékvágányra a szabadidősportot, mert nem kelti fel a fogyasztók érdeklődését, hanem azért is, mert nincsen rá kereslet. Azt a 10 – 20 000 rendszeresen sportoló és szabadidős rendezvényeken résztvevő versenyzőt leszámítva az emberek nagy részét nem érdekli a szabadidősport, mint média téma, csak a profi futball, a hazai csapatsportágak és négyévente az olimpia. Köztudott, hogy a magyar lakosság 23%-a nem végez rendszeres testmozgást szabadidejében, ami európai viszonylatban nagyon negatív képet fest rólunk, „sportoló nemzetről”. Ennek a tendenciának a javítása érdekében időről időre készülnek olyan országos kampányok, melyek a sportolás vagy az egészséges életmód fontosságára hívják fel a magyarok figyelmét. A „Nincs de – rajtad is múlik!” kampány, ami egy egészséges életmódkövetésre felszólító programként futott 2009-ben, elég meghatározó volt, de közel sem volt olyan eredményes, mint a 2012-es szabadidő sportolásra buzdító Médiauniós kampány, ami „A sport mindenkié” néven vált ismertté. A program jelszava a „3×1 – és jobban megy!”, ami arra biztatta a lakosságot, hogy heti háromszor egy órát sportoljanak vagy végezzenek valamilyen testmozgást. A hatalmas média összefogással létrejött kezdeményezés egymilliárd forint értékű média felületen hirdette a sportolás fontosságát. A programmal minden célcsoportot igyekeztek elérni, mind az idősebbeket, mind a fiatalabbakat úgy Budapesten, mint vidéken. A kampány két szakaszban futott, először 2012. április – júniusban, majd 2012. szeptember – november között, valamint a 2012-es Nyári Olimpiai Játékok idején a közszolgálati adók is vetítették a kampány filmet. 2012 nyarán indították el a program keretein belül a Sportos csütörtök elnevezésű kezdeményezést, melynek keretein belül több száz sportágat próbálhattak ki az érdeklődők térítésmentesen. Az eseményekhez több százan csatlakoztak országszerte. A Médiaunió a kampány végén felkérte a Szonda Ipsost, hogy egy 1000 fős mintán végezzen felmérést a program hatásairól. A kutatás eredményei kimutatták, hogy a kampány hatására fél millió magyar ember kezdett el többet sportolni, vagy egyáltalán sportolni a kezdeményezés hatására. A felmérés adataiból úgy tűnik, hogy közel 2,5 millió ember számára volt emlékezetes „A sport mindenkié” kampány.

    Megjegyezés: A kampány hivatalos honlapján – http://sportolnijo.hu/ – Fit-videók és futó edzéstervek is találhatóak, melyek szintén ösztönzőleg próbálnak hatni a mozgásszegény életmódot folytató magyar lakosságra.

Vélemény, hozzászólás?