Főoldal » WTCC: Megy a készülődés túraautóéknál

WTCC: Megy a készülődés túraautóéknál

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Szép lassan beindul a 2014-es autó-motorsport szezon, így tehát a WTCC is. No persze az első versenyre még várni kell áprilisig, azért van munka bőven a csapatoknál és a híreknek sem vagyunk híján. Megy a fejlesztés, tesztelés, valamint az új szabályok körüli nagy felhajtás mellé a sorozat eddigi vezetője is lemondott. Lássuk mi történt mostanság a Túraautó VB háza táján.

Egyből az élen kezdenének:

Bár ez az első szezonja a franciáknak a WTCC-ben azért olyan neves,tapasztalt és sikeres versenyzőkkel, mint amilyeneket ők leszerződtettek, gyakorlatilag mindenki azonnali jó szereplést vár. Ez persze nem meglepő, egyből három autót indítanak, egy 9 rali VB címmel rendelkező lassan már legendás pilótát tudhatnak maguknál aki nem más mint Sebastian Loeb és ott van a címvédő és az utóbbi évek egyik legerősebb túraautósa, Yvan Muller. Mind a ketten képesek voltak az elmúlt időszakban ronggyá verni az ellenfeleiket, igaz a saját kategóriájukban. Mullernek valószínűleg nem fog gondot okozni, hogy csapatot váltott, elvégre nem lesz az első. Anno még a Seat-ot vezette sikerre Gabriele Tarquini-val, volt két év mikor ők ketten voltak az abszolút favoritok a végső győzelemre, de mikor a Chevrolet-hez került, akkor is eredményes maradt, elég csak az ott szerzett VB címeket megnézni. Most egy francia istállót vezethet sikerre franciaként, ráadásul adott ehhez egy nagyon erős csapattárs, egy remek gárda a hátuk mögött és elvileg egy hatékony technika amit az élre kellene repíteni. 

Loeb-ről sem valószínű, hogy sokat kellene beszélni, 2004-től kezdve egészen addig amíg ő maga nem döntött úgy, hogy a tavalyi évben csak nagyon ritkán indul el a WRC-ben, nem lehetett megverni. A végelszámolásnál legalábbis semmiképpen sem! Az ő utódlásán nem kel aggódnia a francia rajongóknak, mert most hogy Loeb már nincs ott, honfitársa a most már igen érett Ogier nyeri helyette a versenyeket.  Nagyon sok mindenhez tud alkalmazkodni, egy hihetetlenül sikeres és erős pilóta. Egy kérdés marad: létezik e olyan ember, aki mindenhol mindent meg tud nyerni? Lehet az év végén, de rossz esetben az elkövetkezendő időszakban majd kiderül. 

A harmadik félről sem szabad megfeledkezni, hiszen ott lesz még a csapatban José Maria Lopez is. Őt már tavaly megismerhette a túrautós világ, miután Argentínában Fredy Barth csapattársaként szabadkártyával ő indulhatott el hazai futamán és tegyük hozzá nagyszerűen teljesített. Az idén már 31 esztendős Lopez  a múltból már számos komoly autóversenyzői eredménnyel büszkélkedhet. A gokartos évek után a formulaautózás felé vette az irányt, s 2003-ban el is hódította a Formula Renault V6 Euro Cup bajnoki címét, majd győzelmeket és dobogós helyezéseket szerzett a Formula 3000-ben és a GP2-ben. Az eredményei olyannyira jók voltak, hogy 2006-ban a Renault Forma-1-es csapatának tesztelésére is felkérték, amely istálló ugyebár abban és az előtte lévő évben is bajnoki címet nyert Fernando Alonso révén. Később aztán Lópezt nevezték meg a száguldó cirkuszhoz csatlakozni kívánó US F1 alakulat egyik pilótájaként, ám a projekt még elindulása előtt befuccsolt. A tavalyi WTCC versenyeken pedig bizonyította rátermettségét. A második futamon a pole pozíció az övé lett, onnan pedig nem tágított és megnyerte a hazai, s egyben élete második Túraautó VB-s futamát! Ő vele is számolni lehet majd a későbbiekben.

De miből is tudnak dolgozni a technika terén? Ez is egy fontos kérdés, annál is inkább, hogy addig rendben van, miszerint Sebastian Loeb és a Citröen neve egybe forrt úgy kb. 2003-2004-től kezdődően és az is, hogy mai napig ott vannak a rali VB élmezőnyében, de a pályaautózás azért más. A gyártó legfrissebb sajtóanyagából sok minden kiderült. Itt Xavier Mestelan-Pinon a Citröen Racing technikai igazgatója mesélt a még tavaly előtt indult munkáról és mindarról, hol is tartanak most. Egy valami már az interjú olvasása közben kiderül: már az első futamtól kezdve a legjobbak közt lennének!


Nagyjából össze lehetne foglalni, a C-Elysée WTCC projekt eddigi főbb állomásait?

„Még 2012 telén alakítottunk ki egy DS3 WRC-ből egy kísérleti autót, melyre azért volt szükség, hogy így választ kapjunk azon kérdéseinkre, melyek egy túraautóval kapcsolatban merültek fel. Az előzetes munka segített abban, hogy ezáltal hatékonyabban dolgozhassunk és így tervezhessük meg a C-Elyseé WTCC-t. A versenygép először 2013 júliusában gördülhetett ki a pályára, az év végéig pedig azon voltunk, hogy javítsunk a megbízhatóságon és a teljesítmény terén is, ehhez új alkatrészeket építettünk be. Az idei év kezdete óta a technika gyakorlatilag készen van, a kérdés már csak az, mit tudunk kihozni mindebből. A javulást a beállítások, a gumik és a pilóták vezetési stílusának alakulása hozta, és a jövőben is ezáltal tudunk majd több időre szert tenni.”

Mely pályákon teszteltek?

“A cél az volt, hogy olyan pályákra menjünk el melyeknél minden olyat megtalálunk amire szükségünk lehet a bajnokság során és így mindenből kapunk egy kicsit, a helyett, hogy csak a naptárban szereplő aszfaltcsíkokat látogatjuk meg. Jártunk a Hungaroringen és Monzában, ami nagyban különbözik egymástól, az év elején pedig a partnerünk, Abu Dhabi lehetőséget biztosított nekünk a Yas Marinán is. Az európainál melegebb volt az idő, így ezt ki is használtuk, azonban az esőben is dolgoznunk kellett.”

 

Melyek voltak a legfontosabbak amiket eddig a fejlesztési fázis alatt tanultak?

 

„A Túraautó Világbajnokság új technikai szabályzata miatt, gyakorlatilag minden paraméter megváltozik. A 2014-ben szereplő autók könnyebbek, nagyobbak és erősebbek is. Ezek után még a sorozatban olyan tapasztalt pilóták, mint Yvan Muller sem tudnak mihez viszonyítani. Természetesen láttuk, mennyire fontos lesz az aerodinamika, azt azonban nem, hogy valójában mennyire is. Ebben nagy segítségünkre volt a CFD (computational fluid dynamics-folyadékáramlási szimulációs technika számítógép segítségével), mindezek után pedig meglátogattuk párszor a szélcsatornát. A végleges verzió elkészült, de még nem járt pályán. Ezt nem is fogjuk megmutatni egészen az utolsó szezon előtti tesztig.”

 

Azért valószínűleg nem az aerodinamika volt az egyetlen terület, melyen fejlődtek?

 

„Nyílván minden részlet teljes figyelmet követel. Nézzük példának okáért csak a futóművet. A geometria meghatározását a rendelkezésünkre álló lehető legjobbal és legismertebb technikával kezdtük el. Az a Xsara kit-car volt, mely egy első kerekes és aszfaltra épített jármű. A sebesség és a két autónál leküzdendő akadályok eléggé különbözőek, ezért kissé szenvedtünk ezzel a dologgal, mielőtt sikerült volna elérni a kívánt hatékonyságot és megbízhatóságot. Ennél sokkal egyszerűbb dolgunk volt a motorral. Az autó erőforrása a DS3 WRC-ben szolgáló egység továbbfejlesztett változata volt, ami már a negyedik szezonját futja. Néhány technológia nem annyira fontos a pályaversenyzésben, így gyorsan jutottunk eredményre. 50 plusz lóerőnk van benne, de még mindig nem volt nagy megbízhatósági problémánk.”

 

Mik a következő határidők?

“A bajnokság indulása előtt még három tesztünk van betervezve. Az egyiken  két C-Elysée-t fogunk használni, hogy ezáltal a lehető legtöbb tapasztalatot tudjuk begyűjteni, főleg az abroncsokkal kapcsolatban. Ami miatt még fontos a két autó használata, hogy pilótáink, Seb, Yvan és José többet mehessen. Ezek a tesztek a versenymérnök és a versenyző közötti munkát is nagyban előtudják segíteni, valamint engedélyeztetnünk kell a munkafolyamatainkat, a felszerelésünket, és minden kategóriaspecifikus dolgot.”

A C-Elysée WTCC mikorra lesz homoligizáltatva?

“A tervek szerint március közepén fogjuk majd bemutatni az FIA-nak, ezután bizonyos alkatrészek fejlesztése már be lesz fagyasztva és csak szabadkártyával tudunk módosítani rajtuk. Mégpedig a szerint, amit már a raliból igen jól ismerünk. A szabályokon túl szeretnénk egy olyan autót felkészíteni, ami már az első versenytől kezdve megbízható és versenyképes.  Mindössze 11 hét és elkezdődik a hét futamos európai turné. Marrákesig el kell, hogy készüljünk!”

Tarquini vitte elsőként pályára a Hondát:

A japánok sem lazsálnak! Négy napon keresztül az aragóniai pályán tesztelték az új TC1-es specifikációjú Honda Civic WTCC-t, mellyel nagyrészt Gabriele Tarquini ment és mindösszesen csak egy órára adta át azt csapattársának Tiago Monteirónak. A helyszínen ott volt a Zengő Motorsport pilótája Michelisz Norbert is, ám egyenlőre a mi versenyzőnk csak megfigyelőként volt jelen a teszten. Viszont ez is nagyon hasznos tud majd lenni a későbbiekre nézve.

Az olasznak szerencséje volt az időjárással, mert csak szerdán esett az eső, ezt leszámítva megállás nélkül mehetett minden nap a pályán, így értékes információkhoz juttatva a csapatot. Legközelebb majd február elején gurul ismét pályára az új Civic, ami ha csak Tarquini szavait vizsgáljuk, már jó lehet. „Egy élmény vezetni az autót. A nagyobb gumiknak és leszorító erőnek köszönhetően rengeteg a tapadása. Az összes beállítás-változtatásra nagyon érzékeny, így igazi kihívás vezetni” – mondta a 2009-ben világbajnok pilóta.

Azonban nem csak neki van véleménye. Michelisz Norbi lévén, hogy jelen volt a teszten, elmondta mit gondol az új autóról, mellyel ő is versenyezhet majd a 2014-es szezonban (alig várjuk!).

Michelisz Norbert:

„Néhány nap erejéig kémnek érezhettem magam, hiszen teljes titokban tartózkodtam az észak-nyugat spanyolországi Alcaniz város közelében elterülő Motorland Aragónon. Ezen a versenypályán MotoGP futamokat rendeznek, ezúttal viszont kettő helyett négy keréké volt a főszerep, egy 1100 kilós túraautóból bőgött fel a Honda-motor totális hírzárlat mellett. A verseny óriási, a gyár pedig nem szeretné, ha fontos információk jutnának a konkurencia birtokába, ezért ez a nagy titkolózás. Tulajdonképpen az is a bizalom jele volt, hogy Gergővel ott lehettünk, mert látszott, hogy csak olyan embereket engedtek a pálya közelébe, akikben maximálisan megbíznak. Ennek megfelelően nem volt népes a csapat, a szerelőgárda is éppen csak annyi emberből állt, amennyire szükség volt. Ehhez persze hozzátartozik az is, hogy a JAS Motorsportnak meg kell osztania az erőforrásait, hiszen közben az olaszországi műhelyben épül a többi 2014-es versenyautó.
 
A négynapos teszt folyamán szinte végig Gabriele Tarquini vezette a kocsit, Tiago Monteiro csak az utolsó napon kapott lehetőséget arra, hogy kipróbálja az első 2014-es Hondát. Természetesen én is szívesen volán mögé ültem volna, de a fejlesztés jelenlegi fázisában Tarquini évtizedes túraautózásban szerzett tapasztalata aranyat ér. Ő ott volt több márka autójának születésénél is, pontosan tudja, hogy milyen irányba kell vinni a gépet a fejlesztés korai fázisában. Szerintem logikus döntés a JAS Motorsport részéről, hogy a rutin alapján határozza meg, melyik pilóta fejleszti az autót, jelen pillanatban ez az én érdekemet is szolgálja. A program meglehetősen feszes volt, így csak röviden tudtam beszélgetni Tarquinivel, aki nagyon készséges volt, megosztotta az első tapasztalatait velem. Megnyugtatott, hogy az új Honda nem igényel vezetéstechnikailag nagymértékben mást, mint a tavalyi, ugyanakkor ahhoz hozzá kell majd szoknom, hogy a szélesebb gumik, a nagyobb leszorítóerő és az erőteljesebb fékhatás miatt főleg a kanyarbejáratokon gyorsul majd az autó. Ezek persze nem olyan újdonságok, amelyek miatt fel kellene adnom a vezetési stílusomat, ami mindenképpen jó hír annak tudatában, hogy rengeteg tesztelésre valószínűleg idén sem lesz lehetőségem.
 
Tavaly az első elkészült Honda nem versenyzett a szezonban, de a feszített munkamenet miatt el tudom képzelni, hogy a most látott autóval fog rajthoz állni majd Tarquini vagy Monteiro amíg el nem készül az ötödik kocsi. A két privát csapat esetében ez kizárt, hiszen nekünk vadonatúj autót biztosít a JAS Motorsport. Mivel kamuflázs festés borította a felületet, hogy az esetlegesen nyilvánosságra kerülő fotókon ne legyenek felismerhetőek a pontos formák, nem érződött teljes mértékben az a hatás, amit majd a végleges dizájn kihoz belőle. Az mindenesetre így is szembetűnő volt, hogy hosszra és főleg szélességre gyarapodott a tavalyi modellhez képest, egy igazi kis méregzsák lett külsőre. Belülről nem sokat változott, a műszerfal és a kezelőfelület lényegében ugyanolyan, mint amit Kochi-sannál megszoktam, talán a vezetőfülkében a sofőr jobban középre tolt ülőhelyzete és néhány más apróság árulkodik csak arról, hogy ez nem a 2013-as modell.


 
A személyes találkozáson túl hasznos volt mozgás közben is látni az autót, külső szemlélőként megfigyelhettem, hogyan viselkedik bizonyos kanyarokban. Nehéz volt olyan helyet találni, ahonnan jelentős részét egyszerre belátom a pályának, de szerencsére volt elég idő arra, hogy kanyarról kanyarra megfigyelhessem az autót.  Kívülről a legszembetűnőbb különbség a brutális hanghatás volt, illetve a kanyarbejáratokon látható nagyobb sebesség. Az autó egy rövidnek látszó féktáv után durrogva, hörögve már kanyarodik is, mintha sínen húznák.
 
Emellett Gergő mérnöki szemmel is belelátott sok mindenbe például az autó beállításával kapcsolatban, és az új, más módszerrel cserélhető alkatrészekről is értékes információkat szerzett. Az ő ideje legfőképpen azzal telt, hogy boxmunkát és az egyes állítások köridőre gyakorolt hatását figyelte. A napok egyes részeiben, az autó tervezője, Andrea Adamo tájékoztatott minket a folyamatokról, összegezve az addig szerzett információkat. Az intenzív tesztidőszak februárban kezdődik, a tervek szerint lesz még egy teszt Spanyolországban, a barcelonai F1-es pályán február első heteiben, majd ezt követően a franciaországi Paul Ricardon lesz a közös tesztelés a Citroënnel és a Ladával. A mi autónk várhatóan március elején készül el, és legkésőbb akkor próbálhatom ki én is a 2014-es gépet.
 
Zárásként pedig csak annyit üzennék: akinek tetszett az autó a korábban nyilvánosságra hozott grafikán, annak élőben még inkább tetszeni fog, a hangjáról nem is beszélve!”

Az RML is hallatott magáról:

Az RML-el akkor is számolni kell, ha mint csapat már nem indul az idei mezőnyben. A gárda továbbra is Chevrolet Cruze-okat épít partnerei számára, de míg a nagy riválisok, így tehát az előbbiekben említett Honda és a Citröen, sőt még James Thompsonnal a Lada is már pályára vitte vagy viszi 2014-es modelljét, itt még mindig a tervezési fázisban, ám annak is a végén tartanak.

A WTCC-ben többszörös világbajnok alakulat idén az új szabályoknak megfelelően dolgozik, így pedig lényegében teljesen új Chevy-ket láthatunk majd a mezőnyben. Mint azt Ron Hartvelt projektvezetőtől megtudhattuk, minden rendben van és a terv szerint haladnak.

Nagyon jól haladunk a projekttel. A gyártási és építési részleg hihetetlenül elfoglalt, s plusz személyzetet is felvettünk segíteni a következő fontos hetekre, amikor végzünk az építési terveinkkel. Minden a tervezett ütem szerint halad mind a vázat, mind az erőforrást illetően: már csak be kell fejeznünk az utolsó lépését az alkatrészek tervezési fázisának, s aztán máris nekifogunk az építésnek és az üzembe helyezésnek. Mint mindig, most is nagyon elszánt, keményen dolgozó csapat munkálkodik az RML-nél ezen a projekten, s mindnyájan alig várjuk, hogy az új Cruze elkészüljön, s kiguruljon a pályára  

Tehát összefoglalva: minden rendben halad, de azért sietni kell! Érdekes nem de? Minden esetre azért (lehet megnyugtatás képen) közzétettek az új versenygépről egy képet, mellyel ebben a szezonban majd a Campos Racing és a ROAL Motorsport mehet (alább látható).

Csúszik a szezonnyitó:

Pánikra semmi ok! Mindössze egy héttel került odébb az év első WTCC hétvégéje, melyet a marokkói Marrakechben rendeznek meg. Április 6. lett volna a kezdés időpontja, de mivel a helyi szervezők egy kéréssel fordultak a bajnokság vezetőihez, melynek értelmében hagy rendezzék meg egy héttel később az eseményt, az ima pedig (ha lehet így nevezni)  meghallgattatott, így április 13. lesz az első verseny dátuma.

Lemondott Lotti:

Simán kerülhetett volna a fontossági sorrend értelmében ez a hír a cikk legtetejére is, de ez most már lényegtelen. A WTCC egyik alapítója és eddigi vezetője Marcello Lotti lemondott posztjáról. A hírek szerint  az Eurosport Events (a WTCC promótere) centralizáltabb struktúrát akar létrehozni a sorozat vezetésében, amit azonban az olasz nem volt hajlandó elfogadni. Helyét eddigi segítője, Francois Ribeiro veszi át, akinek munkáját a korábbi Chevrolet Europe Motorsport főnök Eric Néve segíti majd tanácsadóként. Lotti nemrég nagyon szimpatikusan úgy nyilatkozott, ő nem volt egy Alex Ferguson a WTCC élén, így távozása után is sikeresen működhet tovább a bajnokság.

Források: P1race.hu/Eurosport

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?