WTCC – Sanghaj: Chevy és Honda uralom felváltva

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Sok minden történt a múlthétvégén a Túraautó Világbajnokság mezőnyében, mely a naptár szerint az utolsó előtti versenyhelyszínre, Sanghajba látogatott el. Magyar szempontból ismét volt minek örülni, Michelisz Norbert az első futam alkalmával összehozott egy 10. helyet, a második versenyen pedig a dobogóra állhatott! A futamokat Max Chilton és Tiago Monerio nyerte. Egy sima, egy fordított, miután az első futamot szinte teljes Chevrolet, a másodikon pedig Honda uralom volt.

1.Futam:

Magyar idő szerint vasárnap fél kilenckor vette kezdetét a túraautó-világbajnokság idei utolsó előtti fordulójának első futama Sanghajban. A mezőnyt az addig megszokottaktól eltérően nem napsütéses időjárás, hanem ködös körülmények fogadták, ráadásul az eső is enyhén esett, így a szervezők úgy döntöttek, hogy rövidítenek az előre kiírt versenytávon, s 13 helyett csak 10 körösek lesznek a futamok.
 
Az első viadalon a pole pozícióból a negyedik vb-címét már Suzukában bebiztosító Yvan Muller rajtolhatott, míg mellé csapattársa, Tom Chilton sorakozhatott fel, s ezzel idén hatodik alkalommal sajátította ki az első sort az RML. Őket a további négy Chevrolet követte Pepe Oriola, James Nash, Alex MacDowall, Rickard Rydell sorrendben – utóbbi a tavalyi monzai szezonnyitó óta először szerepelt WTCC-futamon.


 
A hetedik helyre kvalifikálta magát Michelisz Norbert: a magyar lett tehát a legjobb olyan pilóta, aki nem Chevy-vel megy. Őt Rob Huff követte a sorban, míg a top10-et a két gyári Honda, Gabriele Tarquini és Tiago Monteiro zárta. A mezőnybe két év után visszatérő és meglepően jó teljesítményt nyújtó Volvo az első világbajnoki hétvégéjét teljesítő Thed Björkkel a volánnál öthelyes rajtbüntetésük miatt mindössze a 17. pozícióból várhatta a piros lámpák kialvását, ám a szabályok értelmében ők amúgy sem szerezhetnek pontot a versenyeken.

A mezőny a biztonsági autó mögött vágott neki a távnak, miközben Muller élő bejelentkezéséből kiderült, hogy a pilóták változatos gumitaktikával rajtoltak el: neki például nem mindegyik abroncsa volt esős. A második kör végén aztán kijött a bokszba a safety car, s megkezdődhetett az igazi verseny: Oriola néhány kanyar elteltével előbb Chiltont, majd Mullert is maga mögé utasította, így a spanyol az élre állt. Eközben Valente forgott ki a kavicságyba, és a SEAT-pilóta ott is ragadt, Björk pedig műszaki hiba miatt szintén kiállt a versenyből a Volvóval.
 
Az eső miatti kavarodást Rydell is fantasztikusan használta ki: a svéd mindkét Bamboo-t megelőzve feljött negyediknek, míg Michelisz Norbi egy helyet visszacsúszott, mivel Huff elment mellette. Minden bizonnyal a gumistratégiák is befolyásolták az események alakulását, mert a Zengő Motorsport magyarját Tarquini is lehagyta, miközben Huff már MacDowallt is lenyomta – igaz, a chevy-s hamar visszaelőzte a tavalyi világbajnokot, akit így már a 2009-es vb-első kezdett el szorongatni. Oriola eközben pedig senkitől sem zavartatva lógott el Mulleréktől az élen, azaz az ifjú versenyző is jól taktikázott az abroncsokkal.

 
A féltávhoz érkezve aztán az RML-ek hirtelen visszazárkóztak Oriolára, s előbb Muller, majd Chilton is lenyomta a spanyolt. A tendencia hátrébb is fordulni látszott: Rydell lassult vissza, aki mögött óriási tumultus alakult ki Nash, MacDowall, Tarquini, Huff és Michelisz révén. A svédet a hátsó egyenesben és az azt követő kanyarban hárman is lehagyták, miközben Michelisz és Huff is hatalmasat csatázott mögöttük: végül a brit maradt előrébb, s a Münnich Motorsport versenyzője nem sokkal később csatlakozott a Rydellt előzők táborához, akárcsak pár kanyar elteltével a magyar pilóta.

A 11. körre (a futam végül 12 körös lett, miután a két, biztonsági autós kört hozzáadták a távhoz) Muller és Chilton iszonyatosan meglógott a többiektől, miközben Oriolát utolérte Nash, néhány hellyel hátrébb pedig a Tarquini–Huff, a Michelisz–Thompson és a Monteiro–Boardman csata szolgáltatta az izgalmakat. Végül aztán az első helyért is csata alakult ki, s végül a célegyenesben dőlt el, hogy nem Muller, hanem Chilton nyerte meg a versenyt: a francia világbajnok vélhetően csak a show miatt játszotta el, hogy vív a csapattársával, akit valószínűleg elengedett, miután a brit szeretné elérni az összetett második helyét a szezon végén.


 
A kettős győzelmet arató RML-ek mögött is akadt még kavarodás az utolsó körben: a dobogó alsó fokára végül Nash állhatott fel, míg Oriolát a másik Bamboo is legyűrte MacDowall személyében. Huff lett a hatodik, aki sikeresen vívta meg a maga csatáját Tarquinivel szemben, s sajnos Thompson és Boardman is győztesen került ki a Michelisz Norberttel vívott küzdelmükből, így a magyar végül az egy pontot érő tizedik helyen látta meg a kockás zászlót az első kínai futamon.
 

2. Futam:

A fordított rajtrács értelmében Tiago Monteiro indulhatott a pole-ból a már száraz pályás körülmények között, míg Gabriele Tarquini második hellyel tette teljessé a hondás első sort. Rob Huff volt a harmadik a rajtrácson, mellőle pedig Michelisz Norbert vághatott neki a viadalnak. A magyar azonban nehéz versenynek nézett elébe, hiszen mögötte sorakozott a jobb végsebességgel rendelkező hat Chevrolet Rydell, MacDowall, Nash, Oriola, Chilton, Muller sorrendben.
 
A startot követően Monteiro és Tarquini maradt az élen, míg mögéjük Huffot lerajtolva Michelisz jött fel harmadiknak, azaz a három Honda Civic haladt az első helyeken. Igaz, a magyarnak keményen kellett védekeznie a jövőre a Ladához igazoló tavalyi világbajnokkal szemben, akit közben elkezdett kóstolgatni Nash is, aki mögött Muller és Oriola haladt, majd a hátsókerék-meghajtás okán nagyot rajtoló három BMW következett O’Young, Coronel, Barth személyében. A chevy-sek közül Rydell kis híján megforgott, míg Chilton és MacDowall szintén visszaesett a középmezőnybe.


A két gyári Honda valamelyest ellógott az élen, míg Norbit továbbra is támadta a három Chevrolet által üldözött Huff. Szerencsére a közöttük zajló csatának köszönhetően a negyedik kör végére a zengős versenyzőnek sikerült némi előnyt kiépíteni üldözőivel szemben. Négy körrel a vége előtt aztán a brit ismét utolérte Micheliszt, ám előzésre nem itt, hanem eggyel hátrébb került sor, miután Muller elment Nash mellett, akit pedig már az Oriolát némi meglepetésre maga mögé utasító Coronel kezdett el támadni.
 
A hetedik körben hátrébb is láthattunk akciót: Barth esett rá nagyon a lógó lökhárítóval haladó Chiltonra, aki elrontotta a hátsó egyenest követő kanyar kijáratát, ráadásul magával sodorta a rosszkor rossz helyen lévő O’Youngot. A hongkongi csapattársa, Coronel eközben tovább folytatta szenzációs menetelését, s óriási csatára kényszerítette Nash-t, aki a Chevrolet erőfölényét kihasználva vissza tudott vágni a hollandnak, akit még Oriola is ismét lehagyott. Micheliszt is egészen közelről üldözte Huff, ám mivel Muller is utolérte a britet, a SEAT-pilóta nem igazán tudta támadni a magyart.


Végül aztán már nem is változott a sorrend, így Tiago Monteiro megszerezte első 2013-as győzelmét, amely azt is jelentette, hogy a portugál először tudott diadalmaskodni a Civic volánjánál. Gabriele Tarquini lett a második, Michelisz Norbert pedig a harmadik, azaz az előzetesen kvázi esélytelennek titulált Honda a szlovákiai első viadal után idén második alkalommal teljesen kisajátította a pódiumot. A Zengő Motorsport pilótájának egyébként ez már a hetedik dobogója volt idén, amit most a Huffal és Mullerrel bemutatott védekezésének köszönhetett. Nash lett a hatodik, aki ezzel nagyon közel került a privát bajnoki cím megszerzéséhez, majd őt követte Oriola és Coronel, a top10-et pedig Stefano D’Aste és az első versenyt megnyerő Chilton zárta.

A Zengő Motorsport véleménye:

„Norbi a harmadik lett a második futamon, így a Japán márka, a győztes Monteiroval és a második Tarquinivel ellepte a vonatkozó futam dobogóját. Szép folytatás, de ki fogadott volna erre? Hol voltak a Chevyk, hová tűnt a legyőzhetetlen egyenes démona?

Az első futam a “Köd előttem, köd utánam” mottó jegyében zajlott, sőt óriás köd és páralecsapódás várta a rajtrácson a fiúkat. Eső nem volt, de annyira csúszott, mintha lett volna. Na, ebben légy okos! Slick gumi? Vagy eső? Slick mellett döntöttünk.
Egyetlen pontért még soha ennyit nem kellet szívni. Ilyen paránk utoljára 2009-ben volt Bragában az ETCC futamon. Ott is, az utolsó pillanatban kellett dönteni: száraz- vagy esőgumi? Vagy mix?

Kínában ezúttal a repülőrajtot a Safety Car mögé száműzték. Érthető, ha itt elengedik a fiúkat, kő kövön nem marad.Oriola esős gumin gyorsan leverte Mulleréket, ám a diadal csak addig tartott, amíg el nem kezdtek melegedni az abroncsok. Norbinak Huff paskolt oda egy nagyot, de nem előzött, szabálytalan lett volna. Kicsit később sem őt, sem Tarquninit nem tudta már tartani, majd a végén még azzal is meg kellett békülnünk, hogy még egy Lada és egy SEAT is bekottyant elénk. Michelisz forgalomba került és a szemfülesen tapadó Thompson naná, hogy megpróbálta. Mögötte rágyógyulva Boardman, ment ő is mint a gyorsvonat. Mi csak integettünk. Ezért kár volt, a vége egy pont. Ide vele!

A második futam rajtja remekül sikerült, mire Huff ébredt a három Honda már elegánsan vezetett is a versenyben. Alig fél kör alatt kiderült, hogy igen kemény meló lesz tartani a két gyári versenyzőt, sőt, pár kanyar múlva az is csoda volt, hogy nem előzte meg senki Norbit. Huff majd meg szakadt, mögötte a Chevy kórus robogott, de valahogy most nem tudtak akkorát nyomulni, mint vártuk.

Norbi egy darabig szélesedett, védekezett, majd kiengedtek az üldözők, hogy aztán a hetedik körben rádurrantsanak megint. De ma ez is kevés volt. Norbi még meg is lépett a végére, és ha nem is árnyékként, de, követve a másik két Civicet, felléphetett a dobogóra.

Szép volt fiúk, egy esélytelennek hitt pályán, idén másodszor Honda hármas siker, és Norbi megint dobogón. Nem akármi!”
 
A világbajnokság 2013-as szezonja a hagyományos szezon záróval, Makaóban ér véget.

Forrás: P1race.hu

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?