Az Eiffel-torony építésének története

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Ezúttal kedvenc városomba, Párizsba szeretném kalauzolni lelkes követőimet. Párizs gyöngyszeme, szimbóluma az Eiffel-torony, mely mindig is megosztotta a helyi lakosságot: vannak, akik kifejezetten szeretik, és vannak olyanok is, akik nem. A híres író, Guy de Maupassant csupán azért járt az Eiffel-torony éttermébe, mert ez volt Párizs egyetlen pontja, ahonnan nem látta a tornyot, csak hogy rögtön egy példát említsek.

Az építkezés, a kivitelezés elég nehézkesen zajlott, ugyanis mindig volt olyan tényező, ami akadályozta ezt. Az Eiffel-tornyot a technikai forradalom jelképének is tekinthetjük, merész bizonyítékául annak, hogy a XIX. század végétől a megfelelő műszaki ismeretek birtokában az ember egyre magasabb építmények létrehozására képes.

Az építészet új technikai megoldásokat fejlesztett ki, az ipari fejlődés felgyorsult. Számos országban több száz méter magas épületek kivitelezésén kísérleteztek. E vállalkozások kudarccal végződtek, már-már azt lehetett hinni, hogy nincs használható megoldás, azonban Gustave Eiffel bebizonyította ennek az ellenkezőjét.

Munkatársaival közösen 1884 végére elkészítette egy 300 méter magas torony tervét, a kidolgozásban részt vállalt partnere, Maurice Koechlin is. 1886-ban tervpályázatot írtak ki az 1889-es párizsi Világkiállításra. A kiállítás megfogalmazott célja az ipari fejlődés bemutatása volt. A pályázati kiírás feltehetően már számolt Eiffel tornyának tervével. Százan pályáztak, a munkák közül végül is Eiffelét választották ki, s azt a feltételt szabták, hogy a tornyot alig két év alatt kell felépítenie.

Tizenötezer darabból illesztették össze, pontos műszaki rajzok alapján. Ebben az időszakban ez volt a legmagasabb torony.

Eiffel már számos vasúti hidat épített, irodáját szívesen keresték fel műszakilag nehezen megoldható problémákkal. Az Eiffel-torony esetében is a mérnök erényei tették lehetővé a gyors építést. A torony alsó íve tizenhat pilléren áll. Az első szinten éttermet rendeztek be a Világkiállítás alatt, ez volt az első számú vendéglő Párizsban.

Huszonhat hónap alatt készült el a torony, és 1931-ig – a Nem York-i Empire State Building felépítéséig – a világ legmagasabb épületének számított. A Világkiállítás idején két millióan keresték fel. 1964-ben Eiffel művét műemlékké nyilvánították. Napjainkban évente három millióan keresik fel és az egymást követő generációk mindegyikét elkápráztatja.

Elkészülte óta Párizs egyik jelképe, a város minden pontjáról látható. Az eredeti tervek szerint a Világkiállítás után lebontották volna. Csak azért menekült meg, mert az akkoriban újnak számító távíróhoz szükség volt az antennák elhelyezésére, amire a torony kiváló lehetőséget adott. A I. világháborúban innen fogták el a rádióadásokat és fejtették meg a kódolt üzeneteket. A második világháborúban a németek fegyvereket akartak belőle készíteni.

A híres torony 2007-ben nagy esélyekkel indult a Világ Hét Csodájának megválasztásánál. A torony 15 ezer fémdarabját két és félmillió csavar tartja össze. Hét évente átfestik, hogy megakadályozzák a rongálódását. Nem is lennének franciák, ha pont a kedvencükkel ne bánnának különlegesen. Ehhez 25 tapasztalt hegymászóra, 15 hónapra és 60 tonna festékre van szükség. Az építmény 326 méter magas.

A torony minden éjszaka csodás fénybe borul, hogy beragyogja a párizsi éjszakát. A torony 300 speciálisan erre a célra kifejlesztett égőt hord magán, ezek az égők, amikor megvilágítják a tornyot, a festékkel kölcsönhatásban aranyra színezik a tornyot.

Aki teheti, látogasson el Párizsba, hiszen ez egy nem mindennapi élmény! Biztos vagyok benne, hogy aki legalább egyszer megismerkedett a várossal, visszahúzza a szíve, és visszatér ide! A város olyannyira óriási, hogy egy hét talán kevés is a bebarangolására!

Bővebb információkat a www.parizs.eoldal.hu oldalon kaphattok, ezen az oldalon tájékozódhattok az aktuális jegyárakról, a nyitvatartásról és bővebben elolvashatjátok a torony történetét is.

Vezérkép: www.eiffeltowerparis.net
További fotók: Kovács Krisztina

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.

Vélemény, hozzászólás?