Főoldal » Trianonra emlékezve

Trianonra emlékezve

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

1920.június 4-én Trianonban aláírták azt a szerződést, melytől szétszakadt az ország. E jeles nem túl fényes napra emlékezve rendezték meg a Trianon túrát Várpalotán, három távval, 8, 16, és 36 km teljesítéssel. A középtávra neveztem, és reggel nyolckor már verőfényes napsütésben gyalogoltam a vár mögötti bajvívó térről fel a hegyekbe. Ismert terepen, a szép Bátorkő várához közelítve, keresztül a Vár-völgyön, a piros sáv jelzésen haladtam.  Bátorkő: A várból csak kevés rom maradt meg, a XIII.-XIV. században épült, a Szalók és Csák nemzetség nevéhez fűződik. A török időkben elpusztult, ezután kezdik Pusztapalota néven említeni. A vár a XVI. században már elhagyott, így hamarosan romossá válik, ma is így láthatjuk.Enyhe emelkedőnek folytattam az utat, a Márkus-szekrénye felé.Nemsokára ellenőrzőpont következett, aztán a kék plusz jelre váltottunk, és immár lefele gyalogoltam a Csörget-völgyben. Szép sziklák szegélyezték az utat, nemsokára beérkeztem a városba, majd hamarosan a célba.A célban citromos víz, és csoki várt minket, no meg a rendező, Orbán Imre, aki szép oklevéllel és kitűzővel jutalmazta túránkat. (Túrit megnézhetitek itt: http://www.trianon-emlekturak.hupont.hu/12/hit-pajzsa-nemzeti-egylet) A nevezési díj tartalmazta a belépőt a Trianon múzeumba, így társam megérkezése után elmentünk múzeumot nézni. Sajnos a hatalmas kiállított anyaghoz sokkal több időre lenne szükség, hogy végignézzük, de így is sok mindent láttunk.Maga az épület, a barokk, 1725-ben épült Zichy kastély is impozáns, a városból nem is látszik, hogy milyen szép épület áll a dombon.Az épület ugyan barokk stílusban épült, de később leégett, és klasszicista, romantikus stílusban építették ujjá. A kör alakú könyvtárszoba mennyezeti freskója megmaradt, de sajnos a könyvek, és egyéb tárgyak nem. A kastélyépület minden terme tele van a gazdag kiállítási anyaggal. Láthatunk itt a Délvidéki etnikai tisztogatásról (1944-45) képeket, és anyagot, aztán van Holányi Julianna festőnek, Németh Nándor grafikusnak kiállítása, van Szeleczky Zita Emléksarok, Turulszobrok a Kárpát-medencében, a vármegyei címerek ólomüvegen, Reményik Sándor emlékszoba, stb. Vannak hősi relikviák, van anyag a Magyar Vasúthálózat szétszakításáról, a Csehszlovákiai magyar sorsokról, a székely hadosztály harcairól, és még sorolhatnám. Legalább két órát rá kell szánni, hogy alaposan elmélyedhessünk a történelemben.A termekben hanganyaggal gazdagítva nézelődhetünk, rengeteg a látnivaló. Nyitva: k-cs 10.30-tól 16-ig, hétvégén 17 óráig, a belépő 800 Ft. (Gyerek, csoport, stb. kedvezmény) Részleteket itt tudtok megnézni: http://www.trianonmuzeum.hu/ Köszönöm a rendezőnek, hogy ráirányította a figyelmet Trianonra, s ezáltal ezt a szép múzeumot is megnéztem, mert szégyen bár, de annyiszor mentem el Várpalota mellett, a táblát is mindig néztem, de csak halogattam, hogy majd megnézem egyszer. Most a túra keretében ez is megtörtént.