Főoldal » A csíramálé…

A csíramálé…

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Ha kezedbe veszel egy búza szemet kivülről ugyan nem sokat láthatsz. De mélyen a magban rejtőzik a genetikai terv a természet egyik csodája, az élet ami a magban hibernáltan még hosszú  téli álmában háborítatlanul alszik, várja az ébresztést.

Kedvező körülmények hatására a titkos kulcs fordul, a zár felpattan, a csírázást gátló enzimek semlegesítve lesznek és a mag varázslatosan életre lobban. Megkezdődik a csírázás. Más enzimek közbelépnek és kiváltják a bonyolult biokémiai változásokat. Fehérjék aminosavakra bomlanak. Vízben oldható vitaminok, B , C vitamin képződik. Zsírok, szénhidrátok egyszerű cukorrá alakulnak. Innen ered a csíramálé édessége.

A búzacsíra rendkívül gazdag vitaminokban: B1, B2, B3, B4, B5, B6. B7, B10 , B11, B12, C, D, E, F, I, J.
 Továbbá, ásványi anyagokban és nyomelemekben: Fe, Mn, Cu, I, Mg, Ca, Zn, Na, K, Se, F, P, Cl, S, Cr, Si.
Azonfelül telítetlen zsírsavakat: linolsavat és linolénsavat tartalmaz ami a súlyos néha halálos érelmeszesedés megelőzésére és gyógyításra igencsak alkalmas.

Az állati fehérjéhez hasonló arányban fordulnak elő benne aminosavak, az esszenciális aminosavakkal együtt: leacin, izoleucin, vallin, metioniri, cisztin, fenilalanin, tirozin, treonin, triptofán- lizin; hisztidin; arginin. Foszforral egybekapcsolt nukleinsavai vannak amelynek alapvető szerepe van a fehérjék bioszintézisében.

Egyik Hippokrátesz aforizma szerint: “Gyógyszered legyen az ételed, s ételed legyen a gyógyszered”. Már az ókorban is ismerték a táplálék viszonyát az egészségghez.

Búzacsíra fogyasztása többek között a következő hatással van a szervezetre:

    MEGELŐZÉS: Érelmeszesedés ellen, immunrendszer erösítő, öregedést gátló. Megakadályozza a hajhullást, őszülést,a bőr ráncosodását. Emésztés-serkentő.
    GYÓGYÍTÓ: Stressz, idegesség, álmatlanság, fáradtság ellen, a máj müködését  segíti, a bőrbetegségeket gyógyítja.
    FOKOZÓ: A fizikai és szellemi teljesítőképességet növeli.
    MÉREGTELENÍT: Izmokból a felszaporodó tejsavakat eltávolítja. Gyógyszerekből, élelmiszerekből, környezetből érkezett mérgezésekkel szemben véd, elősegíti a máj működését. Anyagcsere salakanyagok eltávolitásában segít.

CSÍRAMÁLÉ recept
1.)  -Fél liter víz, vagy fele víz, fele tej.
2.) -1kg. tiszta, kizárólag étkezesi búza (nem vető búza!!!).
3.) -1Kg. liszt.
4.) -Kanálnyi zsír vagy étolaj vagy vaj.
5.) -1 csíráztató tábla. Ennek hiányába egy tiszta nem festett, nem lakkozott, nem ragasztott egyszerű tiszta deszka. Deszka hiányába tálca, vagy akár pár nagy uborkás üveg is megfelel.
Csíráztatás, előkészítés, sütés.
A búzát jól át kell mosni. Egy edénybe beáztatni annyi langyos vízzel, hogy bőven ellepje. Maradjon a vízben egy éjszakára szoba hőmérsékleten. Másnap a vizet le kell önteni, tiszta vízzel párszor jól kiöblíteni az áztatott búzát. Utána csíráztató táblára kiteríteni kb. 3-4 cm vastagságban.

Ideálisan, egy olyan helyen kell a csíratáblát a lakásban ahol félhomály és meleg van. Naponta a magvakat kétszer alaposan meg kell öntözni. Öntözés után a visszamaradó vizet a tábláról lecsorgatjuk, mert ha a magok sokáig állott vízben maradnak akkor bepenészesedhetnek, rothadás állhat be.

Ezután a csírákat fel lehet dolgozni. Húsdarálón az összeaprított csírákat le kell ledarálni egy megfelelő tálba.  A ledarált masszához fél liter langyos vizet vagy vizes tejet kell adni, és röviden, csak pár percig ázni hagyni. Utána kipasszírozni a már ledarált csírákat, és a fehérjés szinű búzaléhez annyi lisztet keverjünk, hogy nudli tésztánál kicsit hígabb, a palacsinta tésztához hasonló legyen.  Ha több lisztet adunk hozzá, akkor a kisült csíramálét késsel lehet felszeletelni. A tésztát jól kizsírozott tepsibe  helyezve 180 fokos sütőben egy óra hosszáig kell sütni amíg a tészta teteje megpirosodik.
Mikor lehűl, nedves késsel fel lehet szeletelni, és olyan tányéron tálalni ahol lesz hely a mézes lének ami a süteményből kiszűrődik.

Jó étvaggyal fogyasszuk, de csak mérsékelt mennyiségben mert nehéz, tápláló süti.

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.