Főoldal » QR-kód az agráriumban…

QR-kód az agráriumban…

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Egy élelmes francia farmer, Gildas Le Béhoc zseniális ötlete. A legelőre hajtott tehenek oldalára egy nagy sablon segítségével – természetesen bőrbarát, engedélyezett testfestéket használva – színes kódokat fújt. Az érdeklődők a kódot okostelefonjukkal leolvasva egyfajta elektronikus kaparós sorsjegyhez jutottak. Ha ügyesen „kapartak”, akkor három tehénfej rajzolódott ki mobiltelefonjuk képernyőjén. Ezt az ábrát bemutatva a farm saját boltjában ingyen termékeket kaptak – és ha már arra jártak, akkor természetesen be is vásároltak. A kis termelői tejbolt látogatottsága és forgalma pedig ugrásszerűen megnőtt.

A kód, ami a tehenek oldalán feltűnt, nem más, mint a QR-kód. Néhány éve egyre több helyen látjuk felbukkanni, és az okostelefonok hazai elterjedésével várható, hogy használata a mindennapjainkban robbanásszerűen fog növekedni. Érdemes tehát közelebbről is megismerkedni ezzel a mindenki számára könnyen és ingyenesen elérhető, egyszerű találmánnyal.

A vonalkódok története az ötvenes években kezdődött. Először vasúti kocsikon, majd az amerikai postai járműveken próbálták ki. 1966-ban jelent meg, de tömeges elterjedésére csak 1973-ban került sor, amikor az amerikai kereskedelmi szektor bevezette az UPC-t (Universal Product Code, azaz általános termékkód). A technológia tömeges elterjedésének azonban még jó ideig gátat szabott a vonalkód-leolvasós pénztárgépek magas ára, így ez a világ gazdagabbik felén is csak a nyolcvanas években következett be.

A civil világban a leolvasáshoz egy kódolvasó szoftverrel ellátott kamerás mobil kell (az újabb típusok gyári szoftvercsomagjában már benne van a kódolvasó, de az internetes alkalmazásboltokból is le lehet tölteni a jellemzően ingyenes programokat). A leolvasás egyszerű: a kamerának megmutatott kódot az elindított alkalmazás beszkenneli, a sikeres adatátvitelt többnyire pittyenő hang jelzi. Az interakciókat főként a reklámipar hasznosítja, kihasználva, hogy a felhasználók többsége szereti az ilyesfajta rejtélyes csomagolású információkat.

A közelmúltban, a Debreceni Egyetem csaknem száz épületére kihelyezett QR-kód segíti a látogatók tájékoztatását. Okostelefon segítségével egy kattintás, és máris elérhető az adott épületben lévő valamennyi centrum, kar és egyéb, ott működő intézmény honlapja. Ezt a megoldást elsőként alkalmazta a hazai felsőoktatási intézmények közül a Debreceni Egyetem. A most kihelyezett információs táblák csak a kezdetet jelentik, hiszen a tervek szerint a jövőben QR-kóddal készülhetnek a kiadványok, szórólapok, az egyetemi dolgozók névjegykártyái, készülhet telefonnal leolvasható térkép, vagy akár az egyetemi menza kínálatát is meg lehet majd ismerni okostelefon segítségével.

Nemzetközi és hazai szakértők véleménye alapján három fő szabály létezik a QR-kódok hatékony alkalmazására:

    A honlap, amire a QR-kód irányít, mindenképpen mobiltelefonon keresztüli megtekintésre optimalizált legyen.
    A link, amelyet a kód tartalmaz, legyen minél rövidebb – így a kód is kisebb és kevésbé bonyolult szerkezetű lesz, ez csökkenti a beolvasási és értelmezési, azaz a technikai hibalehetőségeket.
    A felhasználó a QR-kód beolvasásával valami plusz információhoz, értéket képviselő tartalomhoz, pl. extra szolgáltatáshoz vagy kedvezményhez jusson.

Egy ismert és népszerű barna sör gyártója szerette volna, ha az amerikai pubokban és bárokban többet beszélnek a márkáról. Legyártottak több ezer speciális söröspoharat, melyeken a QR-kód csak akkor vált láthatóvá, ha barna sört öntöttek az üvegbe. Azok az érdeklődők, akik beszkennelték a kódot, egy választóoldalra jutottak, ahonnan bármely közösségi oldalra (Facebook, Foursquare, Twitter, Instagram) publikálhatták, hogy épp azt a márkájú barna sört isszák.

Bármerre járunk Európában, tapasztalhatjuk, hogy a kis fekete-fehér – sőt, most már színes – ábrácskák egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az öreg kontinensen.
A kis kód tehát várhatóan mindennapjaink részévé válik. Akik időben felismerik, milyen olcsó és hasznos eszközhöz jutnak általa és okosan használják fel, a kreatív lehetőségek egész tárházához juthatnak. Érdemes időben felkészülni rá, mert hazánkban is egyre többen használnak okostelefont.

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.