Főoldal » A multifunkciós Dózsa György út/Felvonulási tér

A multifunkciós Dózsa György út/Felvonulási tér

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

A Felvonulási térről/ Dózsa György útról is úgy beszélnek egyesek, mint amiért nem kár, nyugodtan beépíthető. (És nemcsak azok, akik szerint az egész Ligetért sem kár.) Hiszen csak 2500 körüli autó parkol ott, naponta autók ezrei suhannak, cammognak, robognak útjukra. Túl nagy tiltakozás nincs a beépítése ellen, hiszen aki nem látja a mögötte magasodó fákat, a tőle karnyújtásnyira álldogáló cserjét, facsemetét, annak nem szép látvány.

Nézzük mire képes ez a különleges szakasza a városi úthálózatnak. Mindenre!

A Dózsa Gy. út 2×3 sávos, a VII. kerületi oldalon, ahol a házak állnak, hatalmas japán akácok koronája borul a járda és az úttest fölé. A szélső sávban buszok és trolik járnak, a járda széles, békebeli, mint amikor még nem egyesével rohantak a városlakók a dolguk után.

És a Ligeti oldalon?

Ott nincs sok minden. Csak az az alig felserdült 92 (!) fiatal japán akác, ami a Műcsarnoktól az Ajtósi Dürer sorig szegélyezi a Dózsa György utat. Fiatalok, éppen hogy virágba borultak pár éve. Ezeket a buszok alagút formájúra nyírják az egyik oldalon, földig ér a koronájuk a másikon. Természetesen egy városi fát nem illet meg az élhető környezethez való jog(emberszámba veszik= kutyába se), a forgalomtól még 2 méter széles sávot sem kapott, tehát kb. 30 cm-re van a törzsük az úttesttől. Erre a célra keresnek direkt „városálló” fákat.  ( Később jönnek a városállóságra szelektált városlakók)( Én mennyire szeretném a döntéshozókat ide kötözve látni, amint csak 3 napig szívják magukba a legnagyobb zajt, port, állják az esőt, a havat, a hőgutát, közben hajtanak a lábukkal egy oxigén fejlesztő generátort……..hátha közben elkezdenének gondolkodni!)

A FŐKERT kiemelt fasorként tartja nyilván.

[token node title-raw]A NAGY BEÉPÍTŐK pedig majd ki is emelik. (A földből, a jogszabályok hatálya alól, az útból stb.)

Alattuk a kamikaze cserjék, nyelik a port, szén-dioxidot és kiégnek pár év alatt, de sebaj. Majd pótolják őket. Csereszabatos alkatrészei a városnak.

[token node title-raw]

Vizsgáljuk meg, mi lesz a sorsa ennek az útszakasznak a NAGY TERV megvalósulása után.

A Dózsa György – Ajtósi kereszteződésben a nyavalyás, vacak kis fák helyett világvároshoz méltó méretű Néprajzi Múzeum magasodik majd. 26 méter párkánymagassággal, és 40 méter magas építészeti jellel. (Meg ne kérdezzétek az mi! Torony…ilyesmi. Mint egy falat kenyér.)

A Fotográfiai Múzeum, és az Építészeti Múzeum egyhangúságát a közöttük épülő mélygarázsok törik meg. Amiatt aggódtam, hogy ezeket is ráteszik a fasorra, mert mint tudjuk a tengeren túli turisták számára különleges vonzerőt jelent, ha tudják, hogy a világ első tervezett közparkját pusztították el az épület-együttes kedvéért. A fene a gusztusukat!

De nem! Nem ezért kell aggódni. Nem a múzeumok lesznek a fa-pusztítás okai, hanem a Dózsa György út kiszélesítése egy buszsávval egy kerékpáros és egy gyalogos sávval!!!

 Nézzük csak meg a térképet és a leírást, hogyan változik a Dózsa György út!

A 75-ös és a 79-es troli utódának kiszélesítik a Dózsa György utat egy teljes buszsávval, hogy ott haladjon ez a két járat…megállókkal. Valószínű, hogy buszok fognak járni, ugyanis elég hülyén nézne ki az Andrássy út és a Hősök tere, ha köztük felsővezetékek és tartó oszlopok sorakoznának. Bár a Világörökséggel sem kell manapság foglalkozni…lehet, hogy ez is világújdonság lesz. Mit képzel magáról az Andrássy út? Lehet, hogy a világnak öröksége…na de nekünk???

Tehát egy szép buszsávval szélesebb lesz a Dózsa Gy. út, ennyivel csökken a Felvonulási tér szélessége!!!  ( 3,2 vagy 4-4, 5 méter) Tessék csak olvasni a zöld felület növekedéséről értekezőket: zölddé varázsolják nekünk a Felvonulási teret! Ha ezt hozzácsatolják a Ligethez,  mindjárt hatalmas zöld felület növekményt  tudnak elkönyvelni (papíron!!!)

De mert a Nemzeti Közgyűjteményi Épületegyüttes nem mehet a kerékpárosok rovására, nem akadályozhatja a lakosság szabad gyaloglását, hát ők is kapnak egy-egy utat. Igen!

Idézet következik: szükséges „ a Dózsa György út mentén a Hősök tere és az Ajtósi Dürer sor között legalább 6 m szélességben összefüggő gyalogos‐kerékpáros kapcsolat kialakítása;”

Hogy mivel függjön össze, azt sem tudjuk. 1km-en össze tud függeni saját magával, mert semerre nem folytatódik tovább.

A Műcsarnoktól az Ajtósi Dürer sorig tehát a 3-4 méter széles buszsáv mellett lesz 6 méteres a bicikli út. Ennyi zöld felületet kellene kivenni a számításból. (- 9-10 méter szélesség a teljes hosszon!)

Itt a 2×3-ról 1×3 + 1×4 sávos út mellett sétálhatnak, biciklizhetnek a városlakók és a múzeumba siető turisták! Itt sokkal finomabb a szmog, mint bárhol másutt a városban. Ez egy különleges túra útvonal lesz: gázálarcban kell teljesíteni a távot.  De biztosan van zöld aszfalt is.

Ja! Hogy ahhoz ki kell vágni, vagy át kell ültetni az összes japán akácot? ( 92 db) A haladás áldozatokkal jár, kérem. Remélem, hogy át fogják ültetni, ahogyan azt a kormányrendelet előírja! Mert kérem szépen ezekben a kérdésekben olyanok döntenek, akik nagy tiszteletben tartják a kormányrendeleteket! Azokat is, amelyeknek nem tartoznak a hatálya alá.

Mi a gond ezzel?

Azon kívül, hogy a gyalogosok/biciklisek tömény szmogban fognak közlekedni?

Számoljunk egy kicsit. A Városliget zöld felülete úgy fog nőni, hogy hozzászámítják a TELJES Felvonulási teret. Nem kellene, mert ezt a két sávot simán ki kellene vonni a zöld felület növekményből. + Be kellene vallani, hogy 92 fa kampec. Majd ültetnek helyette másikat. Na bumm!

Sebaj, mert a mélygarázsok és a múzeumok teteje szép zöld lesz. Fű, cserjék, díszfák… melyek majd az első forró nyáron kiégnek. Nem baj. Aki nem tud alkalmazkodni a szép új világhoz, az meg is érdemli a sorsát. Különben is elő van írva, hogy a mélygarázsok fölött 81 cm mélységű talajt kell telepíteni. Mekkora fák nőhetnek azon!!! De papíron olyan zöld lesz minden, hogy nocsak! Ne mondjátok nekem, hogy a negyven méter magasan növő fű nem zöld!

Játszadozzunk a parkolás gondolatával:

d)  a beépítés rendeltetésszerű  használatát biztosító parkolási létesítmény(ek) befogadóképessége legalább 600 közhasználatú hely, amelyet a Dózsa György út mentén jelölt Építési hely kizárólag térszín alatt határain belül kell elhelyezni;” OK.

Jelenleg 2500 körüli autó áll itt naponta. Ha másfél millióval többen jönnek ide évente, akkor elég lesz a fele parkolóhely? NORMÁÁÁÁÁLIS?

“Új építmények, önálló rendeltetési egységek, területek rendeltetésszerű használatához a vonatkozó előírás  szerint számított személygépjármű várakozóhelyek száma a helyi sajátosságok alapján az alábbiak szerint csökkenthető:

a)   K‐ÁN jelű építési övezetek esetében 40%‐al;

b)  Vi‐Sz jelű építési övezet esetében 100%‐al;

c)   a Z‐Vl jelű övezet „A” jelű építési hely esetében 40%al;

d)  a Z‐Vl jelű övezet „B‐E”jelű építési helyek esetében 60%‐al;

e)   a Z‐Vl jelű övezet a)d) pontba nem tartozó létesítményei esetében 100%‐al;

 

(2)   A Z‐Vl jelű övezet területén belül parkolási létesítményt az „Építési hely kizárólag felszín alatt, és az azzal érintkező „Építési hely” jelölésű területeken belül lehet elhelyezni.”

Szerintetek milyen a 100%-kal csökkentett parkoló szám? Szerintetek miért kell figyelmen kívül hagyni a „vonatkozó jogszabályokat”?

Szerintetek nem arra kellene számítani, hogy a múzeumok tömeg-vonzása miatt egyre több parkoló helyre lesz szükség? Vagy már előre tudják, hogy szó sem lesz növekményről, hanem ellenkezőleg mindenki megy amerre lát, csak ide ne kelljen jönnie?

Szerintetek, ha a földben lesz a parkoló többe, vagy kevesebbe fog kerülni az üzemeltetése? Értékes, a lakosság számára használható zöld felületet lehet biztosítani fölötte? Szerintetetk????

Na de a lakosság, aki oly elvetemült, hogy autót tart ezen a környéken, holott tudja, hogy nincs hol tárolnia…? Nem lesz gond, róluk gondoskodik a NKÉE. ( Nemzeti Közgyűjteményi ÉpületEgyüttes!) Mert ez itt egy épületegyüttes lesz! Nem park!

„ Az 1. mellékleten a Dózsa György út mentén jelölt, Építési hely kizárólag rszín alatt határain belül   létesülő  közhasználatú  várakozóhelyek  használatát  legalább  a  1800‐0900    közötti  időszakban biztosítani kell a lakosság számára.”

Éjszakás nővérek, orvosok, szórakoztató iparban és vendéglátásban dolgozva későn fekvő/korán kelő lakosok legkésőbb 8.45-kor kötelezően ébrednek és autójukkal megkeresik a legközelebbi….na mit is? parkolóházat? szomszédos fizetős mélygarázs? illegális megállási lehetőséget? Akármit, ahova felszívódhatnak az autójukkal együtt! Mert nappal a terület a turistáké! Mit csináljon aki beteg, vagy a hányós gyerek miatt virrasztott éjszaka! Aki nem lép egyszerre…nem kap ingyen parkolót nappalra. Tessék beállni a sorba!

 Az egész tér zöldítésének egyik komoly akadálya lesz a talajban futó ezernyi közmű, melyeket nagyobb méretű fákkal nem illik felülről megfúrni. Márpedig, ha azt kell nézni, hogy a gyökere ne menjen mélyre, azt is nézni kell, hogy a lombja se legyen nagy…mert ez a két vége van a fának, és egymással összefüggenek. Bonyolult az élet!

Az épületek alapterületét és közműveit szintén nem kell kivenni a zöld felületből?!

Olvass tovább nyájas lakó!

A  Dózsa  György  útról  ingatlanok  vagy  parkolási  létesítmények  gépjármű  kiszolgálására  új útcsatlakozás  vagy  kapubehajtó  nem  létesíthető,  azok  gépjármű  közlekedési  kapcsolatai  csak  a meglévő csomópontok felhasználásával biztosíthatóak.”

Ha tehát a Dózsa György út felől nem lesznek lehajtók a mélygarázsokhoz, ha nem arról lesz a múzeumok bejárata, akkor tulajdonképpen a Felvonulási tér lesz a közlekedés színtere. Ennek legalább 2×2 sávos útnak kell lennie, hogy a ki és behajtás biztosítva legyen 4 épületbe és 3 mélygarázsba.

Természetesen, mint intézményi terület, ez is igen komoly zöld borítottságot fog jelenteni, … a tervező asztalon. Hiszen intézményi terület, és nem közönséges közút!!

De nem ám! A Fotográfiai és az Építészeti múzeum duó lesz a Liget új kapuja ( a Rondóba betolva az 56-os emlékművel), de csupa zöld lesz ez is! Olvassuk csak a VÉSZT!

„A Magyar Építészeti Múzeumkialakításánál fontos lehetőség a kitelepülés a környező burkolt térbe ( néha elszólják magukat..kiemelés tőlem), szabadtéri kiállítással, pihenőkerttel, illetve kávézó terasszal. Az épületet övező külső terek a Városliget részei (!), biztosítaniuk kell a hagyományos kültéri elfoglaltságokhoz szükséges megoldásokat ( ülőhelyek, szilárd burkolat stb.” Kérdezem én, mikor látott az liget-járót, akinek ez a kültéri használat, hogy leülünk szilárd burkolaton lévő ülőkére? Otthon, a szobában nem tudok ülni?

Folytassuk: „ A tervezett mélygarázs fölött létesülő sétányt célszerű különböző funkciójú terek sorozatával tagolni.” “Az összefutó gyalogos utak, sétányok metszéspontjában vízarchitektúra elem ( pl. vízmedencék, szökőkút, csobogók csoportja) létesítése nagyban hozzájárulhat e déli területrész revitalizációjához, értéknöveléséhez.”

Na ezt kapd ki! A szökőkút, amint revitalizál. Ismerjük jól: Kálvin tér, Kolosi tér, Bosnyák tér, Corvin negyed… Igen szép zöldek mindahányan a maguk ’vízarchitekturás’ elemeivel.

Az 56-os emlékmű területével is nő a zöld felület.

[token node title-raw]

Ezt olyan módon csinálja, hogy az emlékmű a maga felgyűrt kockaköveivel, vaskeféivel hátrább sétál, átadja a helyét a „zöldnek” (= múzeumok intézményi területe, vízarchitechtura stb). De az anyagmegmaradás törvénye értelmében nem szublimál, hanem behátrál a jelenlegi zöld felületbe. Onnan azonban már nem vonják ki a zöldből, hiszen a park az zöld akkor is, ha nem…hanem szobor áll rajta, nem fű/fa/virág.[token node title-raw]

Nem hiszem, hogy a világon van még egy ilyen utca, amit ilyen sokféleképpen lehet felhasználni, ennyi funkciót képes betölteni egyszerre. Lelkesítsen az a tudat, hogy a világon egyedülálló lesz. Élmény lesz! Világszínvonalú lesz!

Ezért aztán jönnek ám majd a népek Ámerikából, meg mindenhonnan a világbúl!
Csudát látni!

Azon gondolkodom, hogy vajon milyen utcának kellene elnevezni? Hogy ejtik ki az angliusok a Dózsa György nevet? Na ne má’!

Talán legyen Kész Átverés Útja? Vagy Aki Nem Hiszi Járjon Utána sétány?

Hungarikum út? Budapestikum tér? Múzeológusok korzója? Vagy:  Ámokfutók utcája?

Majd kiírok rá egy nemzetközi ötletpályázatot.

A győztes kap egy gázálarcot….és nem 9-ig, hanem 10-ig maradhat a mélygarázsban! Ünnepnapokon.

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.