Főoldal » A RENDSZER KIÉPÍTÉS LÉPÉSEI

A RENDSZER KIÉPÍTÉS LÉPÉSEI

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

A bejegyzésben felsorolt lépések alkalmazhatók a minőség-, vagy a környezetirányítási rendszer kiépítésére is. Az ütemterv elkészítésénél mindig írjuk be az összes lépést, határidőkkel és felelősökkel, kövessük nyomon a végrehajtást. Ha szükséges az ütemterv módosítható, de ne felejtsük, hogy ekkor már a tanúsító audit időpontja ekkora már nagyjából tisztázott, ahhoz kell igazodnunk. Az ütemterv elkészítésénél hagyatkozzunk a tanácsadónkra, hisz neki van a legtöbb tapasztalat rendszer kiépítésben.

 1.            PROJEKTTEAM MEGHATÁROZÁSA, FELKÉSZÍTŐ TRÉNING

A projektteamot az ügyvezető jelöli ki, a menedzsment közreműködésével.

A team nagysága függ a szervezet nagyságától, a feladatok összetettségétől.

Tagja legyen: a tanácsadó, a rendszerért felelős belső személy, aki megfelelő hatáskörrel lett ellátva, illetve minden területről egy – egy fő (nem kell, hogy a terület vezetője legyen) kapcsolattartónak.

 A teamben dolgozó kollégáknak szükséges elegendő munkaidőt és felkészültséget biztosítani feladatuk végrehajtásához. Munkaköri leírásukat eszerint kell módosítani, hogy tartalmazza a rendszer kiépítésével és üzemeltetésével kapcsolatos feladataikat is.

 Az oktatások megszervezésénél vegyük figyelembe, hogy képzett belső auditor(ok)ra is szükség van, őket el kell küldeni adott irányú belső auditor képző tanfolyamra.

Bármilyen tanfolyamot is választunk, mindig alaposan át kell gondolni, hogy nem célszerű-e a vállalathoz kihelyezett tanfolyam (pld. ha több főt szeretnénk képzésben részesíteni) megszervezése, ez általában 10 főtől lehetséges. Elegendő-e, ha egy vagy két fő megy el a tanfolyamra és a többi kollégát ők is ki tudják oktatni, esetleg bizonyos oktatásokat a tanácsadónk is meg tud tartani.

 A tanfolyamokról egy későbbi blogbejegyzésben lesz még szó.

 2.            ÁLLAPOTFELMÉRÉS

Jelenlegi helyzet felmérése. Ez az alap a célok meghatározásához és a további projektvégrehajtással kapcsolatok feladatok megállapításához.

 A helyzetfelmérés szempontjai:

                   Minőségirányítás / Környezetvédelem: meglévő adatok területenkénti összegyűtése, értékelése.

                   Rendszer: meglévő dokumentációs rendszer.

                   Jog: Környezetvédelmi előírások betartási rendszere.

 Végrehajtás módja:

                   A meglévő írásos anyagok áttekintése.

                   Egyes területek vizsgálata bejárások során.

                   A környezetvédelmi jogi előírások jegyzékének összeállítása.

                   Kiértékelés, jegyzőkönyv készítése, továbbítás érintettek felé.

 Eredmény:

                   Területekre vonatkozó részletes feladatjegyzék felelősökkel és határidővel megjelölve.

  3.            PROGRAM ELKÉSZÍTÉSE, VÉGREHAJTÁSA

                   A környezeti / minőség politika és a vizsgálat eredményei alapján elkészül egy cél – és intézkedési katalógus, mely tartalmazza a számszerűsített célokat, intézkedéseket, határidővel és felelősökkel. Ezt hagyja jóvá az ügyvezető!

                   Feladatok végrehajtása, folyamatos ellenőrzéssel. Az ellenőrzések eredményeiről mindig adjunk visszajelzést!

 4.            A RENDSZER FELÉPÍTÉSE ÉS DOKUMENTÁCIÓ

                   A felelősségek feltárása és dokumentálása (munkahelyi, munkaköri leírások + rendszer dokumentumok)

                   Kézikönyv, Eljárások, Utasítások, Bizonylatoláshoz szükséges formanyomtat-ványok elkészítése.

                   Folyamatos bevezetésük

 5.            DOLGOZÓK OKTATÁSA

Nagyon fontos a dolgozók folyamatos tájékoztatása és a belső oktatások elvégzése. Tervezzük meg előre a belső oktatásokat is az ütemterv elkészítése során.

 Készítsünk oktatási anyagot, segédletet az oktatásokhoz, melyeket a dolgozók részére hozzáférhetővé tehetünk, akár a faliújságon is, vagy kis kiadványok formájában.

 A folyamatos tájékoztatás egyik legjobb módja a személyes kapcsolattartáson túl a faliújság, lehetőleg olyan helyen, ahol a dolgozók a szüneteket tartják.

 6.            BELSŐ AUDITOK, HELYESBÍTŐ TEVÉKENYSÉGEK

Ezekről mindig készítsünk auditjelentést és akciótervet. Végrehajtását folyamatosan ellenőrizni kell.

 7.            TANÚSÍTÓ AUDIT

 

 

 

 

 

 

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.