Főoldal » Képes-e a magyar erdőállomány az autók kibocsátásával harcolni?- számok és tények

Képes-e a magyar erdőállomány az autók kibocsátásával harcolni?- számok és tények

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

A szén-dioxid elleni harcot sokan nem veszik elég komolyan, pedig az egyik legfőbb okozója a globális felmelegedésnek. A szén-dioxid jelenlegi légköri értéke sajnos már a duplája az ipari forradalom előttinek. Egyes felmérések szerint a 2080-as évekre olyan lesz az Alföld éghajlata, mint most Thesszaloniki környéke.  Ehhez elég lenne összesen 2,5 fok emelkedés. A széndioxid-kibocsátás mintegy ötödéért az autók felelősek, számuk mégis drasztikusan nő. A képviselők folyamatosan szigarítanának, „széndioxid-kibocsátás csökkentési rendszert” vezetnének be, azonban ezeken kívül mást is tenni kell.

Mit lehet még tenni? Mennyire felelős az autóipar? Mit tehet a lakosság? Beszéljenek a tények és a számok:

 

Képes a magyar erdő az összes autó szén-dioxid kibocsátásával elbírni?

  • Egy átlagos autó esetében egyetlen liter benzin égésekor 2,34 kg, 1 liter diesel égésekor pedig 2,62 kg szén-dioxid keletkezik, ami éves szinten közel 5600 kg CO2-t jelent. 186g CO2/km volt a gépkocsik átlagos kibocsátása 1995-ben, 2004-ben pedig 161 g/km.
  • Egy hektárnyi erdő hazánkban átlagosan 420 tonna szén-dioxidot képes tárolni összesen.
  • Magyarországon közel 2 millió hektár erdő van. Tehát az erdőink 900 millió tonna CO2-t tudnak tárolni összesen.
  • Magyarországon éppen használatba lévő autók száma erős becslés alapján kb. 3 millió darab.
  • Tehát hazánk összes autójának éves kibocsátása kb. 16,8 millió tonna. A faállomány azonban évente csak mintegy 5-6 millió köbméterrel nő. Ráadásul akkor még nem számoltunk a többi antropogén eredetű CO2 kibocsátással, csakis az autókkal.  Ebből is látható, hogy sokkal több erdőre lenne szükség.

Az Európai Bizottság által kitűzött célok

Bár csökken a személygépkocsik átlagos károsanyag-kibocsátása, de teljesítményük és számuk növekszik és a dugó is egyre több. Így érthető, hogy az autók felelősek a széndioxid-kibocsátás mintegy ötödéért. A képviselők folyamatosan szigorítanák a határérték-előírásokat, és „széndioxid-kibocsátás csökkentési rendszert” vezetnének be.

Az Európai Bizottság 2012 júliusában javaslatokat terjesztett elő annak érdekében, hogy 2020-ig jelentősen csökkenjen az új személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek (kisteherautók) szén-dioxid-kibocsátása. A következő határértékeket írná elő (most csak a személygépkocsikat figyelembe véve):

 [token node title-raw]

*hirado.hu adatai alapján

**europarl.europa.eu adatai alapján

Megjegyzés: A CO2 értékek grammja 1 km-re értendő.

A bizottság által számolt üzemanyag megtakarítás:

 [token node title-raw]

*280 Ft-os árfolyammal számolva

Hogyan reagált az autóipar?

2010-ben Európa nyolc legnagyobb autógyártója átlagosan 2–6 százalékkal csökkentette modelljei széndioxid-kibocsátását. 

A legsikeresebb autógyár egyik alelnöke a következőt mondta: „A célunk, hogy 2020-ra valamennyi értékesített autónk széndioxid-kibocsátása átlagosan 95 g/km legyen. Elméletileg ez teljes mértékben megvalósítható, de nagy mértékben függ a törvényhozás, az ösztönzés, az energia elérhetősége és természetesen a vásárlói kereslet terén bekövetkező fejleményektől. Az Európai Unió emellett egy új módszer bevezetését tervezi a széndioxid-kibocsátás kiszámítására, és ez is hatással lesz tervünkre”.

Az EU-ban eladott új autók széndioxid-kibocsátása összességében 3,7 százalékkal csökkent 2010 során. 2011-ben ugyanakkor 12,8 millió új autót helyeztek forgalomba: a kocsik átlagosan 135,7 gramm szén-dioxidot bocsátottak a levegőbe kilométerenként, 4,6 grammal kevesebbet, mint 2010-ben.

Felmerülhet a kérdés, hogy ilyen mértékű CO2 megtakarítást mégis hogy képes elérni az autóipar? A szén-dioxid csökkentést az autóipar többféle megoldás által tudja elérni, csakhogy néhány példát említsek: a belsőégésű motorok folyamatos fejlesztésével, (aminek köszönhetően átvették a főszerepet a részecskeszűrős HDi dízelmotorok) az új, háromhengeres, kevesebb mint 100 g/km CO2–kibocsátású benzinmotorral, harmadrészt pedig a hibrid és elektromos technológia terjedésével. Természetesen a „zéró emissziójú”, tehát nulla kibocsátású elektromos autók elterjedése lehetne a CO2 kibocsátás mérséklésének szempontjából a legkedvezőbb.

Kissé körülnézve az új modellek terén már azt láthatjuk, hogy sok új modell jóval túlteljesíti az elvárt határértékeket. Ez szerencsére egy nagyon kedvező pont a szén-dioxid kibocsátás és emiatt a globális felmelegedés elleni harcban.

A „zöld” oldal azonban még nem elégedett ezeket a számokat látva. Környezetvédők szerint a bizottság által megbecsült határértékek nem elég alacsonyak,  inkább az ipar lobbijának engedett a javaslat végső változatának megalkotásakor, mert szerintük ennél sokkal ambiciózusabb célkitűzésekkel a fogyasztók is jól járnának és a klímavédelem elleni harc is sokkal hatékonyabb lenne.

Lehet ezt még fokozni?

A szén-dioxid kibocsátás mérséklésére az autóipari fejlesztések nem elegendőek, épp ezért szerencsés, hogy számos egyéb kezdeményezés is létre jött, a legtöbb példaértékű mindenki számára. Franciaországban például a polgármester és hivatala tiltanák ki az erősen légszennyező járműveket a sűrűn lakott körzetekből.  A párizsi polgármesteri hivatal az érintett körzetek hátrányt szenvedő lakosainak ingyenes bérletet ajánlanának fel a szabad használatú, számos ponton igénybe vehető és ingyenes parkolással járó autolib rendszerbe. Ez a rendszer a környezetre nem káros, tiszta üzemű autókat közlekedtet, elektromos autóival járhatnának az öregautós kis jövedelmű helyi lakosok. Ezen kívül Párizs városvezetése már hozott intézkedéseket villamosvonalak nyitására, a kerékpározás megkönnyítésére és a 17 évesnél idősebb autóval rendelkező lakosok autójának lecserélését is egy kevés pénzzel támogatják. Régi autók lecseréléséhez egyébként nemcsak Franciaország, hanem összességében az Eu 6 tagállama nyújt támogatást.

Csakhogy ne külföldi példa legyen csupán szem előtt, hazánkban például egyedülálló az a kezdeményezés, hogy az egyik nemzetközi autóflotta-kezelő cégcsoport és a WWF erdőtelepítéssel oldaná meg a kezelt céges flották környezetre mért káros hatásait. Még 2010-ben kezdték meg a közös munkát a világ legnagyobb civil természetvédelmi szervezet hazai csapatával. „Az erdőtelepítés a Duna-Dráva Nemzeti Parkban kezdődik keményfa-ligeterdő – egyebek mellett magyar kőris, kocsányos tölgy, cser, hegyi juhar, gyertyán, nyír és madárcseresznye – ültetésével, amely nagy szén-felvevő és megtartó képességgel rendelkezik, és emellett megfelel a tájegység növénytakarójának is. Egy hektárnyi erdő hazánkban átlagosan 420 tonna szén-dioxidot képes tárolni összesen.  Az erdő azért olyan fontos, mert természetes tározóként képes a kibocsátott szén jelentős mennyiségét eltávolítani.

Mit tehetünk egy személyben?

Láthattuk, hogy az autógyártók, hivatalnokok, zöld szervezetek mennyi mindent megtesznek a kevesebb kibocsátás érdekében, azonban nekünk lakosoknak is egy emberként tennünk kell a további csökkenésért. Csak akkor használjunk autót, ha feltétlenül szükségünk van rá. Ha lehet akkor a legtöbb helyre gyalog, kerékpárral, vagy tömegközlekedéssel menjünk! Ha autót vásárolunk figyeljünk arra mennyit fogyaszt, mire, hogyan fogjuk majd használni.

A következő linkeken két kalkulátort találhatsz, amelyekkel saját ökológiai lábnyomodat tudod kiszámítani. 

http://www.carbonfootprint.com/calculator.aspx

A második – magyar – kalkulátor pedig nem csak a CO2-kibocsátást számolja ki hanem átszámítja ezt az értéket tölgyfa-egyenértékbe is, így megadja, hogy a fogyasztásod egy adott szintre való csökkentésével mennyi fatelepítés szükségességét kerülheted el:

http://www.egymozdulat.hu/

Vezérkép

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.