Főoldal » Mit tehet egy cég? (Környezeti nevelés)

Mit tehet egy cég? (Környezeti nevelés)

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Mit tehet egy cég a környezeti nevelésben? Növelheti a dolgozói környezettudatosságát. A környezeti nevelés lényege: az egyik ember környezetvédelmi ismereteket ad át egy másiknak elméletben és gyakorlatban, és ezzel növeli a másik ember környezettudatosságát.

A cégek is képesek ilyesmire, ha van környezetvédelmi felelősük. És nem csak kötelező jellegű környezetvédelmi oktatásra gondolok, hanem inkább arra hogy a környezetvédelmi felelős ott legyen mindenhol és példát mutasson a többieknek.

A legjobb oktatási, nevelési módszer a személyes példamutatás. Miért? Egyrészt mert ez gyakorlati jellegű, másrészt mert ez több, mint az üres szavak, ezért hatásosabb. Ha a környezetvédelmi felelős csak beszél a környezetvédelemről, akkor az nem hatásos, mert a dolgozók gyorsan elfelejtik. Ha meg is mutatja mindenkinek, hogy mit tegyenek, az hatásosabb, mert látják is, és így jobban rögzül. De ha ő is megteszi, amit másoktól elvár, akkor az az igazán hatásos, mert az emberek így nm mondhatják, hogy “Miért tegyem meg én, ha ő sem?”, hanem azt mondják: “Ha ő is megteszi ezt, akkor talán nekem is kellene…” és a környezetvédelmi felelős személyes példamutatása által környezettudatosabbá válnak. Ez az igazi környezeti nevelés.

Azt is figyelembe kell venni, hogy a cégeknél általában felnőttek dolgoznak, és a felnőtteket már nem lehet nevelni, csak motiválni. Nem lehet őket fegyelmezni, büntetni, kierőszakolni a szabályos viselkedést (ha mégis, akkor egyből megváltoznak, ha éppen nem néz oda a vezető vagy a környezetvédelmis), hanem észérvekkel, példamutatással és motivációval lehet hatni rájuk.

Észérvek bőven szólnak a környezetvédelem mellett, ezekkel a cég környezetvédelmi felelőse nyilván tisztában van, ez a szakterület teljes egészében erről szól (nem linkelném be az 1000-nél is több cikket), de ezeket mindig szemléletesen, gyakorlatiasan kell előadni, bemutatni. Az ember jobban hisz a saját szemének, mint más szavának. Persze ragaszkodni kell a tényszerűséghez, de a közérthető fogalmazás és a gyakorlati szemléltetés még ennél is fontosabb.

A személyes példamutatás erejét, fontosságát és szükségességét a cikkem elején már részleteztem, a motiváció pedig egy dlgot jelent: hitelesen, közérthetően, szemléletes gyakorlati példákkal megválaszolni a kevésbé környezettudatos embereknek a “Miért jó nkem, ha környezettudatos vagyok?” kérdést, mert az ember csak azt teszi meg, ami neki jó. Ideig-óráig persze rá lehet kényszeríteni másra, is, amit nem akar, de az csak addig tart, ameddig a felettes odanéz, és nem is igazán hatékony. Csak az lehet igazán hatékony és eredményes, amit az ember meggyőződésből tesz, és elhiszi, hogy az neki is jó. Néha nem is feltétlenül környezetvédelmi érveket kell felhozni, inkább csak mellékesen érdemes megemlíteni, hogy a helyes eljárás egyben környezetvédő cselekedet is, mert az emberek nem kellően érzékenyek a környezeti problémák iránt, nem érzik közvetlenül a bőrükön, de ha más szempontból is jó nekik az, ami környezetbarát, akkor előbb-utóbb felismerik, hogy a környezetvédelem jó nekik. És még valami, amit sokan elfelejtenek, pedig nagyon fontos: az “Ezt NE tedd!” jellegű mondatok nem hordoznak információt. Felmerül a kérdés: “Mit tegyek?”. Eleve erre a kérdésre kell válaszolni! Az nem információ, hogy mit NE tegyünk, csak az az információ, hogy mit tegyünk! Néhány példa a helyes és a helytelen motivációra:

Helytelen: Kapcsold ki az eszközt, ha nem használod, mert szennyező és sokba kerül a cégnek!

Helyes: Kapcsold ki, hogy ne menjen tönkre, holnap is tudd használni! (És még a környezetet is véded ezzel.)

Helytelen: Ne oda öntsd, mert veszélyes és szennyező!

Helyes: Gyűjtsd össze és majd elviszik ártalmatlanítani, nem kell kiönteni!

Helytelen: Nézd! Mi van ide írva? Papír! Ezt ide dobod, a műanyagot meg a másikba!

Helyes: Balra a papírt gyűjtjük, jobbra a műanyagot, hogy könnyebb legyen hasznosítani.

Tehát a környezeti nevelés alapelvei még egyszer:

  1. Észérvekkel győzzük meg a munkatársakat a környezetvédelem fontosságáról!
  2. Szemléltessük a gyakorlatban, hogy mit kell tenniük és miért!
  3. Mutasson példát a vezető és a környezetvédelmi felelős!
  4. A nemleges utasításoknak nincs információtartalma. Ne azt mondjuk a dolgozóknak, hogy mit ne tegyenek, hanem azt, hogy mit tegyenek.
  5. A nevelés legfontosabb eleme a motiválás. Mutassuk meg az embereknek, hogy a környezetvédelem nekik is érdekük!

Eddig arról írtam, hogy a cégek mit tehetnek a saját alkalmazottaik környezetvédelmi neveléséért. De tehetnek másokért is, ha környezetvédelmi programokat szerveznek, környezetvédelmi kezdeményezéseket támogatnak. Ez viszont már inkább a társadalmi felelősségvállalás része, amiről a környezet és társadalom szakágban írtam.

A környezeti nevelés tehát felnőttek között sem megoldhatatlan, csak tudni kell, hogyan tehetjük hatékonnyá. Talán nem is nevelésnek hívnám, azt a szót inkább gyerekek esetében használjuk, a munkájukat végző felnőttek esetében talán jobb szó a környezettudatosság növelése, környezetvédelmi ösztönzés, figyelemfelkeltés… Az előző cikkemben tárgyalt környezetvédelmi rendszerek is csak akkor működnek jól, ha ez az ösztönzés működik és mindenki meggyőződésből védi a környezetet. Ez a fajta környezeti nevelés tehát a meggyőzés művészete.

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.