Főoldal » Mit tehet egy cég? (Környezettudomány)

Mit tehet egy cég? (Környezettudomány)

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Az előző, környezettudományról szóló cikkemre (amit egyébként a kapcsolódó cikkek között linkeltem), megkaptam azt a kritikát, hogy fogalmam sincs, mi az a környezettudomány. Ez persze tévedés, a környezettudományról van némi fogalmam, bár nem környezetkutatóként végeztem, hanem környezetmérnökként, csak arról nem volt fogalmam, hogy mit tehet egy hétköznapi ember a környezettudományban. Szerintem elég keveset, bár azért vannak lehetőségek… De egy cég sokkal többet tehet, még akkor is, ha nem kutatóintézet, sőt még akkor is, ha nem is környezetvédelmi profilú vállalkozás.

De mi is a környezettudomány? A cikkemhez hozzáfűzött megjegyzés szerint:

“A környezettudományt úgy lehet meghatározni, hogy az a Földre, természeti és alkotott alrendszerei jellemzőire, azok összefüggéseire, megőrzésére, változásai előrejelzésére és kialakítására vonatkozó ismeretek összessége.”

Mit tehet egy cég a környezettudományban? Sok cégnél (főleg nagy cégeknél) van kutatás-fejlesztési ágazat, ahol az új termékeket tervezik, tesztelik, működőképességüket kutatják, új elveken működő eszközöket fejlesztenek ki. Ahol van ilyen részleg, ott érdemes lenne a kifejlesztett termékek, eszközök környezetvédelmi hatásait is vizsgálni, a tervezés, gyártás során figyelembe venni, illetve a cég működésének esetleges káros környezeti hatásait tompító eszközöket, módszereket, eljárásokat kifejleszteni.

De a cég részt vehet környezetvédelmi, környezettudományi kutatásokban, anyagilag vagy eszközök adományozásával, esetleg szakembereinek véleményével is támogathat ilyen kezdeményezéseket.

A környezettudomány szempontjából fontosak lehetnek a cég esetleges saját megfigyelései is, hogy egy adott termék, vagy a cég technológiájának valamelyik lépése mit és miért okoz a környezetben, és hogyan lehet az esetleges kedvezőtlen hatásokat megelőzni, mérsékelni, megszüntetni.

Ehhez persze az az elsődleges, hogy a cég környezettudatossá váljon, a környezettudatosság feltétele pedig a környezetvédelem iránti elkötelezettség, akár külső hatásra (pl. az ügyfelek bizalmának megnyerése érdekében), akár belső indíttatásból (ami szerintem sokkal hitelesebb, hatékonyabb és hasznosabb, de ritkább, mint a külső okok miatti elkötelezettség). Aki elkötelezett a környezetvédelem iránt, az elkötelezett a környezet megismerése és megmentése iránt is, és ezáltal a magánemberekhez hasonlóan a cégek is a környezetvédelmi elkötelezettséggel tehetnek a legtöbbet a környezettudományért.

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.