Főoldal » Kommunikációs lépcső

Kommunikációs lépcső

Kommunikációs lépcső

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

     A kommunikációs lépcső. Az olvasóktól kapott válaszok és az elmúlt időszak megfigyelései arra késztettek, hogy a kommunikáció témakörében világossá tegyünk néhány dolgot. Napjainkban a jó kommunikáció nem csak a mindennapi életben, hanem a munkával és boldogulással kapcsolatos cselekvésekben is fontosabb, mint valaha. Ezt jelzi az is, hogy az elmúlt hónapban érkezett szavazatok alapján, a kommunikáció és kapcsolatépítés témaköre iránt mutatkozik a legnagyobb érdeklődés.

 

A jó kommunikáció lehetősége mindenki számára adott

Amit tapasztalok, arra indít, hogy visszamenjek egészen az alapokhoz. Az alább kifejtett kommunikációs mód ugyanúgy érvényes „online”, mint „offline” módban. Tudomásul kell vennünk, ma már az emberi kapcsolatok és érintkezés jó része a hálózaton át zajlik, úgy, hogy a kommunikáló felek élőben talán sosem találkoznak. Az Interneten ugyanúgy működnek azok az elvek, amelyek „odakint” is.
Ezen a ponton szükségesnek látok eloszlatni egy nagy félreértést, amelyről már sokan tudnak, mások ellenben nem.

A helyes, építő, hasznos és eredményes kommunikáció, elsősorban nem adottság, hanem olyan folyamat, amely tanulható!

Senki ne higgye, hogy akik jól kommunikálnak, vagy akár mesterei is a kommunikáció egy-egy területének, azok így születtek, vagy már mindent tudnak. Természetünkből adódóan vannak, akik könnyebben, mások nehezebben kommunikálnak. De lehetséges hogy a könnyebben boldoguló nem jól használja a kommunikációs elveket, míg a nehezebben érintkező személy jól. Így előfordulhat, hogy egy befelé forduló és zárkózott személyiség ügyesebben kommunikál egy nyitott, társaságkedvelő személynél.
A lehetőség a jó kommunikációra, mindenki előtt nyitva áll! Ez nem egy statikus dolog, hanem olyasmi, amit a születésünktől fogva életünk végéig gyakorlunk. Következésképp nincs reménytelen eset és olyan sincs, aki már mindent tud.
A mai alkalommal egy esettípust ragadok meg, amely talán az egyik legfontosabb, mert a jó, vagy rossz kapcsolat kialakításához vezet.

 

Egy rossz példa

A könnyebb érthetőség kedvéért nézzük a rossz példát. Itt meg kell jegyeznem, valószínűleg senki sincs közöttünk, aki sosem kommunikált volna rosszul. Mivel mindannyian fejlődő lények vagyunk, útjainkon követünk el hibákat. Nincs is ezzel semmi baj, egészen addig, amíg valaki hajlandó tanulni ezekből.
Sokszor tapasztalok olyan eseteket, amelyek elképesztőek, holott csak a tudatlanság áll mögöttük. Nézzük csak a negatív esetet. Valaki közelít hozzád és megismer. Ha online történik a dolog ez talán csak annyi, hogy bejelöl ismerősnek valamelyik közösségi hálón. A következő lépésben felhívja a figyelmed az ő dolgaira (szerzeményeire, oldalaira, termékeire stb.) és megkér, hogy méltasd, kedveld („tetszikeld”) ezeket. De úgy, hogy még azt sem tudod, ki ő és máris ez az első lépése. Ekkor már tudod, hogy mit akar. Semmi mást, csak, hogy növeld az ő …
Ez talán hihetetlennek hangzik, de néhányan annyira el vannak telve magukkal, hogy meg sem fordul a fejükben, mások esetleg nincsenek úgy lenyűgözve tőlük. Utána, ha nem reagálsz, ahelyett, hogy megvizsgálnák, miért is nem, ugyanígy folytatják és csodálkoznak, hogy valaki nem rajong értük…

Egy jó példa

Megismersz valakit és amennyiben nem te voltál a kezdeményező, ő talán meg is indokolja, miért akart megismerni. Az illető udvarias marad, esetleg érdeklődik irántad. Méltányolja a személyiséged és/vagy a dolgaid. Magából annyit mutat, amennyire érdeklődsz, vagy amiről úgy gondolja, hasznos lehet számodra, miután megismerte érdeklődési köröd és értékelveidet. Mivel csak „pozitív energia” áramlik felőle, érzed, hogy semmit sem akar tőled, szimpatikusnak találod, vagy mondhatjuk úgy is, vonzást gyakorol rád.
Érdekesnek találod a személyiségét és felemelő hatással van rád, ezért érdeklődni kezdesz a dolgai iránt és ki is fejezed elismerésedet. Az illető örül neki, de továbbra is szerény marad és nem használja ki az iránta támadt bizalmad. Ha tud valamit, ami számodra jó lehet, akkor nem hallgat, mert szívén viseli a sorsod, bár a felelősséget meghagyja neked.

 

A kommunikációs lépcső fokai

Mondhatnánk azt is, a rossz példa egy buta, rosszindulatú, egoista és önző ember, a másik pedig egy okos, jóindulatú, szerény és önzetlen egyéniség. Ez azonban erős túlzás lenne. Sokkal helyesebb, ha azt mondjuk, az első még tudatlan és fejletlen a jó kommunikációt illetően, míg a másik már tudatos és fejlett. A kommunikációs lépcső tudatos alkalmazása a legjobb marketing technikáknak is az alapja lehet.

A jó és eredményes, kölcsönösen előnyös kapcsolatépítés alapja a kommunikáció helyes módja. A könnyebb érthetőség és a világosság kedvéért ezt fokokra osztottam.

1. Érdeklődés
Amikor megismersz egy másik embert, még semmit sem tudsz róla, ezért a legjobb, amit tehetsz, hogy igyekszel megismerni, amelynek során lehetővé teszed, hogy ő is megtudjon valamit rólad. Ezen a ponton semmi mást nem várhatsz el, nem lehetnek követelményeid, s legfőképp nem várhatsz el semmi olyasmit, amit még magad sem adtál.

2. Kommunikáció a közös pontok mentén
Ha már megismerkedtetek, akkor ismeritek a közös érdeklődési területeket, talán a közös elveket is, amelyeket vallatok. Lehetőség nyílik számotokra, hogy kölcsönösen építsétek egymást.

3. Építés
Ehhez a ponthoz tartozik az elismerés, segítés, megbecsülés, a másik felemelése.
Alapvető törvény, hogy először mindig adj!
Itt jön a képbe az a pont, ahol sokan, akik jól ismerik a kommunikáció szabályait, nem tudnak ellenállni a lehetőségnek és csak azért adnak, mert az előnyök lebegnek szemeik előtt, amelyek  adott kapcsolatból származhatnak. A másik építésének mindig szívből kell jönnie! Ha csupán azért „emelsz fel” másokat, mert hasznot remélsz ebből, nem vagy több egy átlagos kereskedőnél. Az ember azonban sokkal több, mint egy árucikk és ha másokat csak eszköznek tekintesz, magad is azzá válhatsz. Mindig vizsgáld meg valódi érzéseid!

4. Kölcsönösen előnyös együttműködés
Amikor már jól ismeritek egymást és meg is becsülitek, egy ponton túl automatikusan építeni, segíteni fogjátok egymás személyiségét, sőt, akár üzletét. Kapcsolatotok kölcsönösen energiával tölt fel benneteket.
Sokkal jobban mutat, amikor egy másik ember dicsér, vagy „reklámoz”, mint ha saját magad.

     Mindezek a dolgok az Interneten ugyanúgy érvényesek, mint a külvilági életben, sőt, sokszor jobban is érezhetőek.
Nem csak két-két személy, hanem személy és csoportok, vagy akár két-két csoport között ugyanúgy működnek.
Vajon miért olyan kevesen alkalmazzák ezeket? Nagyon valószínű, hogy sokan nem is ismerik. Hogy ez ne így legyen, alkalmazd a gyakorlatban és oszd meg minél több emberrel, s máris egy nagyon fontos lépést tettél önmagad, s a világ nagyszerűbbé tételében!

 

Ajánlott cikk: Ne írásokat adj el, hanem élményeket!

 

Ha tetszett, lájkold, oszd meg és véleményezd!

A cikk engedély nélküli felhasználása, másolása esetén a szerző jogi fellépéssel élhet!

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.