Főoldal » Minőség vagy mennyiség?

Minőség vagy mennyiség?

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Az előző után ez már megint egy kényes téma, ráadásul olyan absztrakt fogalmakról írok (minőség, mennyiség), amelyeket nehéz képen ábrázolni. De Google képkereső segítségével, minőség mennyiség kulcsszóval mégis találtam egy nagyon frappáns linket ezen az oldalon: http://www.demotivalo.net//pic/1327597487.3936-GlassHalfFull-f.jpg. (A képen félig van egy pohár. Képaláírás: Nem az a lényeg mennyi van a pohárban, hanem az, hogy mi van benne. Ez a mondat szorosan kötődik a minőség-mennyiség kérdésköréhez, és csattanós választ ad a “félig üres”-“félig tele” kérdésre is.) A fő kérdés: Mi számít jobban? A bejegyzések minősége vagy mennyisége? Erre próbálok választ keresni ebben a bejegyzésemben. (Az itt leírtak a saját gondolataim, nem feltétlenül tükrözik a főszerkesztőség vagy a bloggerek töbségének véleményét.)

A főszerkesztőség év elején célul tűzte ki, hogy év végére minden szakterületen legyen meg a napi 1 blogbejegyzés. Ezt persze havi átlagban számoljuk, havonta értékeljük, így az a fontos, hogy havi 30-31 bejegyzés legyen attól függően, hogy hány napos a hónap. De szeretnénk a passzív, bejegyzés nélküli napok számát minél jobban csökkenteni, a napi bejegyzésszámot pedig megnövelni.

Ezzel a törekvéssel azonban nem mindenki ért egyet, több szakterület vezetője is lemondott már, részben emiatt az elvárás miatt, amikor bevezettük. És a bloggerek körében is vannak olyanok, akik szerint inkább a minőség fontosabb.

A kezdő bloggereknek a főszerkesztőség által is ajánlott Felsőfokon Kezdőknek honlap ezt írja a cikkek mennyiségéről:

Az új cikkek rendszerességének a heti megjelenés az túl ritka vagy megfelelő? 

A heti megjelenés is jó, de minél gyakrabban írsz, annál jobb. Van időzítés beállítás is, ekkor ha előre megírsz több cikket és kis különbséggel beidőzíted, akkor el lehet vele osztani a rendszeres írást.

Szerintem mindkettő fontos, a minőség és a mennyiség is. A mennyiség vonzza az olvasókat, a minőség megtartja őket. A cikkek számának növelése hozza az érdeklődőket, növeli a kattintásokat (és a belőlük származó hirdetési bevételeket a szakmai blogokban), a minőség növeli a szakmai elismertségünket. A szakmai partnereknek mindkettő fontos: a látogatottságunk is (amit főleg a cikkek mennyisége hoz lérte), és a szakmai elismertségünk is (amit a cikkek minőségével érünk el), mert egy szakmai partner célja: úgy növelni a saját bevételét, hogy közben elismertebb is legyen (mert hosszú távon az elismertség is ismertséget és bevételt hoz). A bevételüket azzal növelhetik, ha látogatott oldalon hirdetnek, így könnyebben megtalálják őket, az elismertségüket pedig úgy őrzik meg, ha elismert céggel, pl. szakmailag elismert blogmagazinnal szövetkeznek.

Látható, hogy egyszerre kellene növelnünk a cikkek minőségét és mennyiségét is. Ez elsőre ellentmondásnak tűnhet, de csak az egyes bloggerek esetében az (minél több cikket ír valaki, annál kevesebb időt, energiát, figyelmet tud ráfordítani, annál inkább fennáll a színvonalcsökkenés veszélye), az egész blogmagazin esetében nem. A megoldás: a szakértő bloggerek folyamatos toborzása.

  • Minél több blogger van egy szakterületen, annál több cikket írnak.
  • Minél több cikk van egy szakterületen, annál több olvasónk van, és annál több színvonalas bejegyzés van a cikkek között.
  • Minél több olvasónk van, annál többen ismernek minket.
  • Minél ismertebbek vagyunk, és minél több színvonalas cikk jelenik meg egy szakterületen, annál nagyobb szakértők fedeznek fel minket.
  • Minél nagyobb szakértők fedeznek fel, annál színvonalasabbak lesznek a cikkeink.

Tehát a bloggerek toborzása a mennyiség mellett a színvonalat is növeli. És hogyan toborozzunk bloggereket?

Az elején intenzív toborzásra van szükség, még a mennyiség fontos (persze már ilyenkor is szűrni kell a jelentkezőket, és csak azokat érdemes felvenni, akiktől megfelelő színvonalú cikkek várhatók a témában, pl. a szakterülethez illő felsőfokú végzettsége és/vagy több éves gyakorlata van), ilyenkor még az a lényeg, hogy meglegyen a 8-10 blogger a napi 1 blogbejegyzéshez. Ha 1 szerző heti 1 bejegyzést ír, akkor elvileg 7 bloggerrel is elérhető ez a cél, de mindig vannak olyanok, akik kevesebbet írnak, nem érnek rá, lemorzsolódnak, ezért kell egy kis tartalék, de 10 emberrel már stabilan teljesíthető a napi 1 bejegyzés. (Ehhez kb. 50-100 jelentkezőt kell toborozni, és ha rendszeresen adunk fel álláshirdetéseket, akkor legalább napi 1-2 jelentkező mindig van, így legfeljebb 100 nap, vagyis alig több, mint 3 hónap alatt elérhető a napi 1 blogbejegyzés egy szakterületen.)

Ha elértük a napi 1 bejegyzést, akkor már a bloggerek és blogbejegyzések szakmai színvonala a legfontosabb, csak a kieső bloggerek helyét kell feltölteni a toborzással. Jól működő szakmai területeken a toborzás hatására általában növekszik a bloggerek és blogbejegyzések száma, de mindenhol vannak lemorzsolódások. A napi bejegyzések számát egy-egy szakterületen valószínűleg nem érdemes 10 fölé emelni, mert annyi bejegyzést 1 nap alatt már szinte senki nem tud elolvasni, ezért a további mennyiségi növekedés nem növeli tovább a látogatottságot, de ez csak magánvélemény. (A legaktívabb szakterületeinken napi átlagban 3-5 új bejegyzés olvasható, de ez változó, egyes szakterületeken lehetnek olyan napok is, amikor 8-12 bejegyzés születik.) Egy jó stratégia lehet, ha folyamatosan emeljük a színvonalat, egyre képzettebb jelentkezőket veszünk fel, vagy ha a szakágvezetők, szakmai terület vezetők folyamatosan minősítik a szakágukban, szakterületükön megjelenő cikkeket (leginkább hozzászólásban, de a rossz cikkeket át lehet szerkeszteni, sőt akár törölni is lehet, a jókat viszont ki lehet emelni rotációba, 10-ből kb. 2-3 cikket érdemes így jutalmazni). A folyamatos minősítés, visszajelzés (amiből sokat tanulhatunk egymástól, nem csak a vezetőktől, hanem a szakterület többi bloggerétől és minden regisztrált olvasónktól is, tehát színvonalnövelő hatású) és az egyre képzettebb bloggerek felvétele persze nem zárja ki egymást, sőt, együtt igazán hatásosak.

A másik nagy kérdés: Milyen szintű cikkeket írjunk? Szerintem erre is ugyanaz a válasz, mint a minőség-mennyiség problémára. Mindenfélét, de nem mindegy az arányuk. A látogatottságot az érdeklődő szintű cikkek hozzák, ezekből legyen a legtöbb! De fontosak a szakmázó és a szakavatott szintű cikkek is, mert ezek hozzák a szakmai partnereket és a szakmai elismertséegt. Tehát az alacsonyabb szintű cikkek mennyiségi, a magasabb szintű cikkkek mennyiségi szempontból fontosak. De nem mindegy az arányuk. Szerintem az a jó, ha az összes cikknek legalább fele, de a 2/3-ánál semmiképpen nem több az érdeklődő szintű (ha kevesebb, akkor nem jönnek az olvasók, ha több, akkor szakmailag nem lesz kellően színvonalas a blogmagazin), kb. 10%-a szakavatott szintű (ez most a 3 közül a legmagasabb szint, ha 10% alatt van az aránya, akkor nem kellően színvonalas a blogmagazin a szakmai partnerek számára, de ha túl sok a szakavatott szint, akkor elriaszthatjuk a laikus érdeklődőket, akik a látogatottságot hozzák), és a maradék legyen a szakmázó szint (ez a középső kategória, a mennyisége is közepes).

Összefoglalva: először a napi 1 bejegyzést célszerű elérni (persze eközben is fontos a bloggerek és a cikkek színvonalát ellenőrizni), aztán a cikkek minőségére, szakmai színvonalára kell áthelyezni a hangsúlyt (miközben fokozatosan tovább növelhetjük a cikkek mennyiségét is, legfeljebb napi 10 bejegyzésig). A színvonalat egyre képzettebb bloggerek felvételével és a cikkek folyamatos ellenőrzésével lehet növelni. A cikkek aránya is fontos: a magasabb szintűekből kevesebb kell, érdeklődő szintűből kell a legtöbb, hogy ne riasszuk el az átlag olvasókat, akik a látogatottságot hozzák, de kellenek a szakmázó és szakavatott szintű cikkek is, hogy a szakmai partnerekre is jó benyomást tegyünk és szakmai elismertséget szerezzünk. Így egyszerre tehetünk eleget a minőségi és mennyiségi elvárásoknak, és többé már nem lesz kérdés, hogy “Minőség vagy mennyiség?”.

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.