Főoldal » A Titanic mentőcsónakjai, elavult mentőcsónak- szabályzat

A Titanic mentőcsónakjai, elavult mentőcsónak- szabályzat

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

A Titanic tragédiájának okaként leginkább azon vitatkoznak, hogy vajon elegendő mentőcsónak állt-e rendelkezésre. A mentőcsónakokra vonatkozó szabályzatot 1894 óta nem módosította a British Board of Trade (Brit Kereskedelmi Minisztérium), amikor is a legnagyobb tömegű hajó a 12 950 tonnás Campania volt a Cunard hajótársaságnál. A hajók méretének óriási növekedése ellenére sem történt semmilyen indítványozás a szabályzat megváltoztatására.

A brit szabályzat szerint egy 10 ezer tonnát meghaladó hajónak 16 mentőcsónakkal kell rendelkeznie. Ennek értelmében a 46 ezer tonnás Titanicnak nem kellett több mentőcsónakot magával vinni, mint egy 10 ezer tonnásnak, bár sokkal több utast és személyzetet szállított. Ha ezt számítjuk, akkor a Titanic mindössze 962 utast vehetett volna fel, mégis azon a végzetes éjszakán 2207 utas tartózkodott a luxushajón.

Érdekesség, hogy négy-öt órán át tárgyaltak arról, hogy milyen legyen a belső díszítés, de a mentőcsónakokról pusztán tíz percet beszéltek. Alexander Carlisle-nek, a tervezési munkálatok vezetőjének azonban kétségei voltak a rendelkezésről.

A német és amerikai szabályzat már jóval több mentőcsónakot állított követelményként, mint az angol, és Carlisle eredeti terve szerint 64 mentőcsónak lett volna, hogy veszély esetén mindenkinek jusson elegendő hely. Azonban a vita az építők és a tulajdonosok között csak tovább élesedett, így kénytelen volt ezeket 40-re csökkenteni, majd 32-re és végül mindössze 16 csónakra és négy Englehardt-féle összecsukható mentőcsónakra. Úgy tűnik tehát, hogy a pénz emberei inkább a nagyobb sétányokat részesítették előnyben, mintsem a mentőcsónakok részére fenntartott helyet. Ez mutatja, hogy mennyire fontosabb volt a luxus, mint a hajó biztonsága. Ráadásul a Titanic katasztrófáját megelőző években úgy érezték, hogy a mentőcsónakok nagy száma azt sugallja, hogy a hajó nem biztonságos.

A szabályzat értelmében tehát a Titanicnak 962 embernek elegendő mentőcsónakkal kellett volna rendelkezni, ami kényelmesen elég 980 embernek is. A White Star rendkívül büszke volt, hogy ezt megtoldották négy összerakható csónakkal, ami még 196 embernek (összesen tehát 1176-nak) adott helyet, ami így jóval túlhaladta a megszabott hajózási normát. Ez azonban még mindig csak 53%-át tette ki a Titanic 2207 utasának, és csak mindössze 30%-át tette ki a hajó teljes kapacitásának.

A kézzel működtethető Welin-féle hajódaruk három vagy négy csónakot tudtak egyszerre leengedni. A hajódaruk a a hajó két oldalán nyertek elhelyezést.A hajó jobb oldalán voltak a páratlan, a bal oldalán a páros számú csónakok.  Egy mentőcsónak átlagosan hatvanöt férőhellyel rendelkezett.A parancs szerint először csak a nők és a gyermekek szállhattak be. Sajnos egyetlen tiszt sem tudta, hogy a mentőcsónakokat teljes terheléssel is le lehet engedni a vízbe. Ha ezt tudták volna, akkor 705 helyett 1176 embert lehetett volna megmenteni, tehát 471 ember maradhatott volna még életben.

A katasztrófát követően törvényben írták elő, hogy minden hajó köteles az utasai számára maradéktalanul elegendő mennyiségű mentőcsónakkal rendelkezni, továbbá azt is, hogy a rádió mellett 24 órás szolgálatnak kell lenni.

Forrás:

-Geoff Tibbals: A Titanic

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.