Főoldal » A Titanic tervezése

A Titanic tervezése

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

1907-ben, egy júliusi estén J. Bruce Ismay, a White Star Line társaság ügyvezető igazgatója és Lord James Pirrie, a nagy hírű belfasti hajóépítő vállalat, a Harland és Wolff elnöke vacsorájukon megtervezték három nagy hajó építését egy amerikai befektetető támogatásával.  Ezek lettek a Titanic, az Olympic és később a Britannic: a legnagyobb mozgó tárgyak, melyeket emberkéz addig alkotott.

A hangsúly nemcsak a pompán volt, hanem a biztonságon is, amire a White Star Line igazán büszke lehetett. 1902 és 1912 között 2 179 594 utast szállított, és az utak során e tíz év alatt két ember vesztette életét.

Pirrie grandiózus tervének csupán egy árnyoldala volt. Sem a műhelyek, sem a kikötők nem voltak elég tágasak a nagy hajók építéséhez. Azonban ez nem riasztotta el. Két különlegesen megerősített csúszdát építetettek a Harland és Wolffnál. Eközben a szándéknyilatkozatok aláírása és bejelentések után a hajótervező mérnökök nekiálltak elkészíteni a hajók terveit Alexander Carlisle vezetésével a Harland & Wolff rajzpadlásán.

Harland & Wolff Drawing Office, 1912

Az elképzelések lassan testet öltöttek. A rajzasztalon megjelentek a nagy lépcsők, a tágas fedélzetek, a tornaterem, az úszómedence, a magánfedélzetekkel ellátott luxuslakosztályok tervei, no és a kényelmes harmadosztályú fedélzeté, mellyel a kivándorlók szállításának jövedelmező üzletét igyekeztek megszervezni.

Természetesen a legnagyobb biztonságot tűzték ki célul, így a hajót duplafenekűre tervezték és 16 vízzáró rekeszt alakítottak ki a rakterében.

A tervezetet 1908. július 29-én mutatták be a White Starnak J. Bruce Ismay belfasti látogatásakor. A táraságnak tetszett a kidolgozás, és jóváhagyta az első két hajó építését. 400-as hajógerincszámmal megkezdték az Olympic építését 1908. december 16-án a Harland és Wolff 2-es csúszdájánál, 401-es számmal pedig a Titanic építését 1909. március 31-én, a 3-as csúszdánál.

Amikor Carlisli 1910-ben nyugdíjba ment, Lord Pirrie unokaöccse, Thomas Andrews (1873-1912) vette át a munkáját.

 

Források:

-Geoff Tibbals: A Titanic

-Judith B. Geller: Titanic, a kiállítás

 

 

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.