Főoldal » Alternatív hajtás

Alternatív hajtás

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

A világ útjain közel 600 millió motorizált jármű fut jelenleg

A nemzetközi környezetvédelmi trendeket figyelembe véve a rákkeltő kipufogó- és üvegházgázok kibocsátásának csökkentése és a kiegyensúlyozott hajtóanyag-ellátás érdekében az autógyártók elektromotorral kombinált típusokat hoztak forgalomba. Hazánkban egyelőre a regisztrációs adó kedvezményén kívül más támogatás nem segíti a környezettudatos autózást.

A hibrid jármű két vagy több eltérő erőforrásra épül: egyrészt bizonyos fordulatszámig egy halk és nagy nyomatékú elektromotor adja az energiát, másrészt egy hagyományos Ottó- vagy dízelmotor van beépítve, ami hosszabb távon és nagy fordulatszámnál átveszi a hajtást, valamint tölti az elektromotort. A rendszer további előnye, hogy a fékezéskor felszabaduló – a hagyományos autónál hőként távozó – energiát is hasznosítja, tárolja a villanymotor segédakkumulátorában, majd gyorsításnál segíti a belső égésű motort, ezzel üzemanyagot spórol.

Versenyeznek a márkák

A technológia úttörője a Toyota Prius volt. Ebből – a tíz évvel ezelőtti európai bemutatásától számítva – már csaknem százezer darabot adtak el Európában, a világon pedig közel egymilliót. A Lexus három modelljéből a világon 1,3 millió darabot értékesítettek.

Európában jelenleg a Prius és a Lexus modellek, valamint a Honda Civicje vásárolható elektromos-belső égésű hibrid hajtással.

Világszerte 2007-ben mintegy félmillió hibrid és alternatív hajtású autó talált gazdára, a kereslet egyre nő. A közelmúlt átfogó felmérésében 113 autóipari vezetőt kérdeztek meg a jövőképről: szerintük az elkövetkező öt évben az autóvásárlók számára a minőség (86%) és az üzemanyag- hatékonyság (84%) lesz a két kulcstényező. További meghatározó fogyasztói kritérium a biztonság (70%) és megfizethetőség (69%).

A környezetvédők a káros füstgázkibocsátás csökkenésének ugyan örülnek, de azt megkérdőjelezik, hogy éppen a nagy fogyasztású és össztömegű luxus terepjáróknál kell-e elsődlegesen bevezetni a környezetkímélőbb technológiát.

Hogyan lehet még zöldebb a hibrid?

A hibridet még környezetbarátabbá lehet tenni, ha a fosszilis üzemanyagot kevésbé légterhelő hajtóanyaggal helyettesítik. Az agroüzemanyag (bioetanol és biodízel) egyes nézetek szerint nem „teljesen zöld”, ezért nem járható út, akad azonban más kiváló alternatívája a benzinnek. ASaab például a svédországi sertéstelepeken előállított biogázt hasznosítja. Egy magyar cég, az Antro Alternatív Erőforrásokat és Járműveket Fejlesztő és Gyártó Kht. napelemes hibrid hajtású autón kísérletezik őriszentpéteren. A Solo-Duo fantázianevű jármű tetején több négyzetméternyi napcella tölti majd az akkumulátort, bizonyos sebesség felett pedig növényi eredetű dízel vagy alkohol adja az energiát. AToyota második generációs Priusában tökélyre fejlesztették a technológiát: elődjénél 25%-kal jobban gyorsul a hatékonyabb akkumulátoroknak köszönhetően, a 200 voltos váltóáramot ugyanis 500 voltos egyenárammá tudja alakítani. Az autó tömegét csökkentették, ráadásul nincs egyértelmű munkamegosztás a két motortípus között, azaz egy optimalizáló algoritmus segítségével a kétféle hajtás sokszor egymást támogatja, függetlenül a fordulatszámtól.

A jövő autója, a hidrogénautó hajtását hidrogén égetésekor felszabaduló energia biztosítja. A technológia előnye, hogy melléktermékként semmilyen káros füstöt nem, csupán pusztán vízgőzt pufogtat ki. A hidrogénmotor nem közvetlenül a kerekeket, hanem generátort hajt, mely elektromotorokra kapcsolva mozgatja a járművet. Magyar előállítású H2- buszokról tavalyi 6-os számunkban adtunk hírt.

A terjedés gátja az ár

Hazánkban lassabban terjed az alacsony fogyasztású és kisebb fenntartási költségű környezetbarát változat. Magyarországon eddig mindössze ötszáz Prius és Lexus talált gazdára. A széles körű terjedést leginkább a magas árak akadályozzák, hiszen a kategóriájában hasonló konvencionális autóknál drágábban szerezhető be. Autópiaci hírek szerint a hibridek térnyerésének Amerikában szintén a drágaság a gátja: egy Priusért egy alapfelszereltségű Toyota Corollánál háromezer dollárral kérnek többet.

Az önkormányzatok is segíthetnek

Berlinben, Olaszország több városában, sőt még Pekingben is hoztak olyan intézkedéseket, hogy a szmogra való tekintettel egyik nap csak a páros, másik nap csak a páratlan rendszámú járművek közlekedhetnek, sőt egyre több belvárosban vezetik be a behajtási – a Budapesten csak dugódíjként emlegetett és várhatóan 2010-től élő – díjat. Számos önkormányzat differenciál a városi útdíjban: a magasabb Euro környezetvédelmi besorolású, kisebb károsanyag-kibocsátású járművek kevesebbet fizetnek, a légszennyezők többet, ezzel ösztönzik új autó vásárlásánál a hibrid választását. Ez érdekük is, hiszen a rossz levegőminőség főként a városokat sújtja. London belvárosába például ingyen hajthatnak be, Stockholmban elengedik a súlyadót és parkolási díjat, Amerika negyedik legnagyobb biztosítója pedig olcsóbban köti a szerződést. Magyarországon szintén önkormányzati hatáskör a parkolási és az egyéb közterülethasználati kedvezmény bevezetése. Azonban ezzel élve eddig csak Hódmezővásárhelyen és Győrben tették ingyenessé hibridek számára a parkolást.

Mit tesz a magyar kormány?

A gazdasági és a környezetvédelmi minisztérium közös kezdeményezésére az adótárgyalások során sikerült a pénzügyi tárcánál elérni, hogy a legmagasabb, Euro 5-ös környezetvédelmi besorolású hibrid és elektromos meghajtású gépjárművek regisztrációs adóját csökkentse. Akülönbség kézzel fogható: míg egy 1600 köbcentiméteres Euro 4-es korszerű autó adója 478 ezer, egy ugyanilyen teljesítményű hibridé 190 ezer forint – tudtuk meg Bibók Zsuzsától, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Környezetfejlesztési Főosztályának vezetőhelyettesétől. Miután a súlyadó átment teljesítményadóba, és mértéke a regisztrációshoz képest kisebb, legfeljebb harminc ezer forint, ezzel nem lehet nagyon befolyásolni a vezetőket, hogy a hibridet válasszák. Abeszerzés állami támogatását maga az unió nem engedi, mert az versenyhátrányt jelentene a többi márka és típus számára. Bibók szerint, ha a hibrid ára közelítene a kategóriájába eső hagyományos meghajtású autókéhoz, valószínűleg sokkal többen voksolnának mellette.

Forrás: http://www.muszakilapok.hu

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.