Főoldal » A Carpathia, a Titanic utasainak mentésére siető hajó, és hajóorvosa: a magyar dr. Lengyel Árpád

A Carpathia, a Titanic utasainak mentésére siető hajó, és hajóorvosa: a magyar dr. Lengyel Árpád

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

A Cunard Line flottájában a Carpathia nevű gőzös a magyar kivándorlóknak épült. A Titanic túlélőit az alsó oldalajtókon vették fel, így a kimerült embereknek nem kellett sokat felfelé mászniuk. A fedélközben a magyar orvos, dr. Lengyel Árpád várta őket.

Dr. Lengyel Árpád 1886-ban született Pilismaróton. Iskoláit Esztergomban és Budapesten végezte, majd 1904-ben belépett a Budapesti Önkéntes Mentőegyesület (BÖME) kötelékébe. Diplomáját 1909-ben szerezte, majd Budapesten helyezkedett el.

Ekkoriban a kivándorlás nagy problémát jelentett. Évről évre több tízezren hagyták el hazájukat, s váltottak jegyet összekuporgatott pénzükből. A kivándorlóhajók fedélzetén viszont rendkívül rossz egészségügyi körülmények voltak. Levegőtlen, homályos termek mélyén, emeletes ágyakon összezsúfolva várták a kivándorlók, hogy új életet kezdhessenek. A hajóút azonban gyakran megviselte az eleve legyengült emberek egészségét. A magyar állam 1903-tól törvényben szabályozta a kivándorlás rendjét. A kivándorlók megpróbáltatásainak enyhítésére egyetlen társaságot, az angol Cunard Line-t bízták meg a magyar utasok szállításával. A Belügyminisztérium pedig a szállítás minőségét és színvonalát ellenőrizhette. A sok éve kifogásolt egészségügyi körülmények javítására és az idegen nyelvet nem beszélő magyar kivándorlók segítésére képzett orvosokat toboroztak. Az akkor 26 éves dr. Lengyel Árpád (1886-1940) is jelentkezett a tengeri szolgálatra, elsősorban kalandvágyból…

A Carpathia 1912. április 11-én indult el New Yorkból, több, mint 700 utassal a Földközi-tenger, illetve Magyarország felé. A hajó parancsnoka Arthur Henry Rostron kapitány volt. Rostron 27 éve szolgált a tengeren, de csak két éve volt kapitány és három  hónapja a Carpathia parancsnoka. Az út derűsnek és nyugodtnak ígérkezett…

Április 14-én éjjel, fél egy előtt öt perccel fogták a Titanic segélykérését, hogy a világ legnagyobb hajója jéghegynek ütközött, és süllyed. A Carpathia volt a legközelebb a Titanichoz (58 tengeri mérföldre= 107,4 km). Rostron kapitány azonnal visszafordította hajóját és hozzákezdett a mentés megszervezéséhez. Utasította a fűtőket, hogy kettőzött erővel táplálják a hajó kazánjait. Annak érdekében, hogy minden gőzt a gépek kapjanak, leállítatta a fűtést és a melegvíz-szolgáltatást. A Carpathia végsebessége 14,5 csomó volt, most mégis 17 csomóval száguldott a Titanic felé. A kapitány utasította az utaskísérőket, hogy készítsenek elő takarókat, párnákat, pótszékeket és nyugágyakat, a konyhának meghagyta, hogy főzzenek meleg levest, kávét és teát. Az utasok nem értették, mire ez a nagy készülődés. Meg kellett őket nyugtatni, hogy a Carpathiának semmi baja, egy másik hajó került végveszélybe. Ám ahogy kiderült, hogy a Titanicról van szó, a hihetetlen hír hallatán gyanakodtak, hogy  mégis a Carpathiát érte a baj és segítségért siet. 

Rostron szolgálatba állította a hajón tartózkodó három orvost, köztük dr. Lengyel Árpádot, aki  a fedélközben dolgozott. Az első túlélő négy óra után tíz perccel lépett a fedélzetre, az utolsó fél kilenckor. Az orvosokra szörnyű feladat várt. A Carpathia két, egyenként 16 ágyas kórteremmel és egy fertőzőbeteg- kórházzal rendelkezett. Mivel ez utóbbi üres volt, a Carpathia betegeit oda költöztették, a két kórterembe pedig a Titanic sebesült túlélői kerültek, összesen 42-en. Sok volt a zúzódás és a törés, a hiányos öltözékben menekülők közül sokan átfagytak. A két kórterem hamar megtelt, néhány ágyon ketten is pihentek.

A Titanic 705 túlélője ott tolongott a harmadakkora Carpathia fedélzetén: embertelen volt a zsúfoltság, ugyanakkor kísérteties a csönd. A hatalmas súlytöbblet miatt egyszer annyira megdőlt a hajó, hogy át kellett vezényelni az utasokat az ellenkező oldalra. A mentőhajó utasai minden lehetséges módon igyekeztek segíteni, ki ruhát, takarót, ki fogkefét szedett elő. Néhány későn ébredő első osztályú utas azonban fel volt háborodva, miután meglátta a sok ismeretlen ágrólszakadt embert, hogy miért engedtek közéjük ennyi harmadosztályú utast. Nagy volt a meglepetés, amikor megtudták, hogy azok még náluk is jobb módú menekültek. A harmadosztályon is nagy volt a nyüzsgés. ,,Alig győztük a sok munkát és a vigasztalást”- emlékezett vissza dr. Lengyel Árpád. Egy szerencsétlen fiatalasszony a magyar orvosban vélte felismerni elveszetett férjét.

Végül a Carpathia, fedélzetén a Titanic túlélőivel 1912. április 18-án, este fél tíz után öt perccel megérkezett New Yorkba.

 

Forrás: Nathional Geographic Magyarország 2004./12

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.