Főoldal » Elektromos sportkocsi

Elektromos sportkocsi

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Először lehet, csak legyintenek.  Elektromos és sportkocsi, na persze. Ez biztos csak marketing duma. Pedig nem az, azaz nem teljesen az.

A Tesla Motors gyárt ilyet Roadster néven. Egy töltéssel 394 km távolságot lehet vele megtenni, átlagos üzem mellett. A mikropocesszor vezérelt Li-ion akkut 3,5 óráig kell tölteni kimerültről teljesre, 240 V-on és 70 Amperral, egy fázison. Ez Magyarországon a 60 A-es megszakítóval ellátott töltővel működhetne (a 3x63A-es csatlakozás a legelterjedtebb), így viszont már 5 óráig tart a „gyorstöltés”. A gyártó megadta fogyasztható értékben is: 90 km/töltésóra.  Ez nem is lenne gond, éjszakára töltésre csatlakoztatjuk, reggelre már kész is.  Akkor lehet érdekes, ha napközben merülünk le. Hosszúra nyúlna a kávézás vagy az ebéd (és valószínűleg nem lesz kiépített gyorstöltő). Létezik teljesen egyszerű simán háztartási dugaljba dugható megoldás is, itt viszont a terhelés igen korlátozott. 7,5 A a maximális töltőáram és több mint 30 órát igényelne a feltöltés. Így csatlakozva 8 km/töltésóra a töltés mértéke.

A 375 V-os léghűtéses, frekvenciaváltós indukciós AC motor 3,9 mp alatt röpíti 100 km/órára a verdát, 370 Nm (5400 ford/p-nél) nyomatékot leadva présel az ülésbe, mindez kb. 300 lóerőnek, (225 kW-nak) felel meg. Ez mind kárpótol az elektromos autók gyerekbetegségeiért.

Egy benzines sportkocsi (250 lóerő, 1,8-as motor, Audi TT) kb. 10-12 L/100km a fogyasztása. 55 literes tartállyal 458 km-t tud megtenni egy töltéssel. A mai benzinárakat figyelve (424Ft/L, 12.06.19) 50,88 Ft/km a fajlagos üzemanyagköltség.

A Roadsternél a gyorstöltés 14,4 kW max. teljesítményen történik. Arról viszont nem közöltek adatot, hogy az 5 óra alatt milyen lefutással megy végbe, ezért a teljesítményt állandónak veszem fel. Szóval egy töltéssel 72 kWh fogyasztásunk van. Az év kellemes időszakában használva (ápr.-okt.) kb. 180. napig hajtjuk kb. 60 feltöltéssel az tarifa már br. 50 Ft/kWh (az alapdíjat most nem számolom).

A gyártó 110 Wh/km fogyasztást adott meg (átlagos körülményekre, persze), ami 5,5 Ft/km költséggel jár. Én a fenti adatokból számolva inkább 182 Wh/km-rel számolnék. Ha ilyenem lenne, biztos nem sétakocsikázásra használnám! Így már 9,1 Ft/km-re jön ki a „pénzfogyasztás”. Még valójában ez sem rossz a büdös és hangos benzineshez képest, viszont az akkukat max. 7 év után ki kell cserélni, ami nem olcsó mulatság.

Eddig is ez volt az elektromos autók hátráltató tényezője, még mindig: az akkuk kérdése. Talán ha végre elterjednek, akkor majd megéri a benzinkutakon az „elektromosokra” is felkészülni. Elképzeléseim szerint valamilyen szabványosított, kazettás, könnyen cserélhető akkukkal meg is lehetne oldani a problémát. Csak begördülök a kútra, kikapom a lemerültet, beteszem a feltöltöttet és már indulok is. Lehet, még gyorsabb is leszek, mint a benzines tulaj. Mikorra már rég elintéztem és fizettem az még mindig a csövet szorongatja. Valami hasonló jelenség a gázpalackos autóknál is volt/van.

A károsanyag kibocsátása figyelemre méltó, hiszen az autó közvetlenül 0 emissziós. Viszont ne felejtsük el, hogy a villamos energiát a közcélú hálózatból nyerjük, tehát a kibocsátás nem tűnik el csak úgy, hanem áttevődik a villamosenergia-rendszer erőműveihez.

Vegyük azt alapul, hogy egy év alatt megyünk 10 000 km-t. Az Audi TT-nk 1200 liter benzint emészt fel. A CO2 ekv. kibocsájtása 2820 kg/év. Az elektromos sportkocsink ugyanennyi lefutott km-rel 1820 kWh-t igényel, ami 1701 kg/év. (A villamosenergia-vételezés az ún. rendszerszintű fajlagos értékkel (930 kg CO2/MWh) kell meghatározni). Az erőműveknél komoly szűrőrendszer, porleválasztó, kénleválasztó és egyéb semlegesítő eljárás működik már. Centralizáltan, nagyléptékben hatékonyabban lehet csökkenteni a kibocsájtást mind minden egyes autónál.

Ha ez a technológia esetleg kinövi a kezdeti nehézségeket, és ugrásszerűen elterjed (elviselhetetlen szintre emelkedik a benzinár, mögé állnak a nagy energiacégek) akkor lehet a villamosenergia-rendszer nem is tudná követni kapacitással és még több importra szorulnánk. Mindezt napelemes rendszerek lokális telepítésével meg lehetne oldani. A fenti példát követve 4-5 kW-os rendszer a tetőre telepítve elég is lehet. A napelemes rendszerek telepítési költségei is árzuhanás előtt vannak. A szélkerekes-hidrogénes termelés-tárolási megoldás még a jövő, de ha ezek is elterjednek a többi megújuló energiatermeléssel, akkor már tényleg élvezhetjük a tiszta autózás előnyeit.

videók:

A töltés bemutatása

Ilyen a gyorsulása (csak erős idegzetűeknek)

A hangja mint egy UFO-é

Források:

http://www.teslamotors.com

http://klimaklub.hu/hu/co2-kalkulator

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.