Főoldal » Kicsit Diesel, kicsit Otto = DiesOtto

Kicsit Diesel, kicsit Otto = DiesOtto

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

A bevezetővel nem is szaporítanám feleslegesen a szót, mindenki tisztában van vele, hogy az egyre növekvő üzemanyag árak mellett mennyire fontos szempont a kis fogyasztás. A környezetvédelem fontosságát sem hangsúlyoznám, a kedvező károsanyag kibocsátásnak reklám értéke is van.

Bár minden egyes ezrelék fogyasztáscsökkenésnek örülni kell, lehet-e ennél nagyobbat lépni előre? Számos, a hagyományos Diesel és Otto motortól különböző megoldás létezik, mégis csak az előbbiek kerülnek sorozatgyártásba kisebb fejlesztésekkel, így nagy áttörés ezen a téren nem várható. Van-e más életképes megoldás? A következőkben a DiesOtto motorról, mint egy lehetséges és érdekes alternatíváról lesz szó.

A tisztánlátás érdekében először tekintsük át a Diesel és az Otto motor működési elvét. A benzinmotorban az összesűrített üzemanyag-levegő keveréket elektromos gyújtóív gyújtja meg, melynek következtében az lángfront-szerűen terjedve ég el. Az üzemanyag-levegő arány szűk tartományban változhat csak, hogy az ív képes legyen begyújtani a keveréket. Ezek a motorok úgynevezett mennyiségi szabályzásúak, ami azt jelenti, hogy az (adott arányú) üzemanyag-levegő keverék mennyiségének szabályzásával lehet a motor teljesítményét változtatni. Ez általában a beszívott levegő útjába helyezett pillangószeleppel történik, melyet a gázpedál mozgat. Ez azt is jelenti, hogy ezek a motorok (mivel üzemállapotukra általában a részterhelés jellemző) működésük nagy részét a hatásfok tekintetében kedvezőtlen, fojtásos állapotban töltik.

A dízelmotorok levegőt szívnak be, azt összesűrítik és ebbe a magas hőmérsékletű levegőbe fecskendezik be nagy nyomással az üzemanyagot. Mivel nem szikra hatására kezdődik az égés, a gázolaj-levegő elegy sokkal tágabb arány-tartományban képes gyulladni, mint a benzin-levegő keverék, így ezekben a motorokban úgynevezett minőségi szabályzással változtatható a teljesítmény. Ha kisebb teljesítményre van szükség, kevesebb gázolajat fecskendezünk be (pillangószelepre, fojtásos üzemállapotra nincsen szükség). Ez az egyik oka, hogy a dízelmotorok a gyakorlatban kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, mint a hasonló csúcsteljesítményű benzinesek.

A DiesOtto működésének megértéséhez először a HCCI – (Homogeneous Charge Compression Ignition), homogén töltetű kompresszió-gyújtás – fogalmát kell tisztázzuk.

http://www.hcci-berlin.com/cms/upload/bilder/hccimotor.jpg

A HCCI motor üzemanyag-levegő keveréket sűrít össze, mely a gyulladási hőmérsékletet elérve, egyszerre, több pontból, sok gyulladási csírából kiindulva ég el.

Ennek köszönhetően tökéletesebb az égésfolyamat, nem alakulnak ki lokális hőmérsékleti csúcsok, mint az Otto motorokban, melyek elősegítik az NOx képződését (csökken a károsanyag kibocsátás), megnő az égési csúcsnyomás, valamint a középnyomás, mely a teljesítmény növekedését eredményezi.

Azonban a berobbanás kezdetét szabályozni kell (emlékezetőként ezt Diesel motornál a befecskendezés, Otto motornál pedig a szikragyújtás teszi lehetővé). HCCI motor esetében ez változtatható sűrítési viszonnyal (bonyolult konstrukció) vagy precíziós töltetcsere folyamattal lehetséges, mely a belső (nagyobb hőmérsékletű) és külső (kisebb hőmérsékletű) kipufogógáz visszavezetésével teszi lehetővé az égéstér hőmérsékletének szabályozását, ezáltal a robbanás kezdetének beállítását. A HCCI motornak tehát részterhelésen nagy előnye az Otto motorral szemben, hogy nem kedvezőtlen, fojtásos körülmények között üzemel, valamint az üzemanyagot is tökéletesebben égeti el.

A HCCI egyik előnye egyben hátrány is, a magas csúcsnyomás konstrukciós problémákat vet fel, ami nagy terhelésnél, vagyis több üzemanyag elégetésekor fokozódik. Ebben az üzemben a dúsabb keverék miatti kopogásos égés kialakulásának veszélye is nagyobb. A Mercedes-Benz DiesOttoja ezt a problémát úgy oldja meg, hogy kihasználva a HCCI és Otto motor közötti kis konstrukciós különbséget (szelepvezérlés, gyújtógyertyák), a gyertyákat meghagyva lehetőséget teremt a hagyományos Otto üzemre is. A kis differencia miatt ezek a motorok a jelenlegi motorépítési módszerek kismértékű változtatásával gyárthatók, ez kedvez az esetleges sorozatgyártásuknak.

A motor kis teljesítményen, ahol a kis fogyasztás a cél, HCCI üzemben működik (kompressziógyújtással), nagy terhelésnél viszont szikra lobbantja lángra a keveréket.

A DiesOtto működik, a Mercedes F700-as koncepcióautójában bizonyított, mely a Frankfurti Autókiállításon környezetvédelmi nagydíjat kapott, mely a lenyűgöző paramétereit ismerve nem is csoda: 5,8 liter/100 km-es átlagfogyasztás és 127g/km CO2 kibocsátás egy 238 Lóerős, 1,8 literes motortól igencsak jónak mondható.

http://3.bp.blogspot.com/__Aga9Ok7fhI/SesD3lAHsBI/AAAAAAAAA1M/57YiZw-EPsg/s400/80.jpg

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.