Főoldal » Rijekai kikötő lassú halála

Rijekai kikötő lassú halála

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Rijekát Horvátország legfontosabb kikötőjeként tartják számon. A szlovéniai Koper és az olaszországi Trieszt mára már teljesen ellehetetlenítette Rijeka sorsát.



Szlovénia nem rendelkezik túl hosszú tengerparttal, mégis itt található Európa egyik legjelentősebb intermodális kereskedelmi kikötője. Nem csak tengeri szállításért felel, de szoros kapcsolatban áll Ausztriával, Magyarországgal, Olaszországgal, Csehországgal,  Szlovákiával, Dél-Németországgal, Lengyelországgal, és a volt Jugoszlávia tagköztársaságaival a vasúti és közúti hálózatán keresztül.


Egy kirándulás alkalmával eljutottam a koperi kikötőbe, még idegenvezetést is kaptam. Egyből szembetűnt a nagy mennyiségű nyersanyag raktározás, átrakodás valamint a szállításra váró gépjárművek tömege. A három szállítási lehetőséget kiaknázva (vasút, közút, tenger) alkalmazzák a RO-RO technikát és sok más anyagmozgató megoldást.
(További információt a koperi kikötő honlapján találhatnak: http://www.luka-kp.si/hun/content/700)


Koper már 932-től kikötővárosként funkcionált. Jelentős fordulat 1954-ben állt be, mikor a város Jugoszláviához került. Az akkori Jugoszlávia legfontosabb kikötője Rijeka volt, ekkor még nem tulajdonítottak nagy szerepet Kopernek. Itt csak 1957-ben kezdődtek fejlesztések, míg Rijeka esetében ezek már az 1800-as évek végén megkezdődtek. 1991-ben Szlovénia elnyerte függetlenségét, és így vált Szlovénia egyetlen és legfontosabb kikötőjévé.


Fejlettségét az mutatja leginkább, hogy képes volt lerombolni egy pár kilométerre fekvő sokkal jobb adottságokkal rendelkező konkurenciát, a mai horvátországi Rijekát.


Horvátország Fiume nevezetű városa (horvátul Rijeka) nyugaton fekszik az Adriai-tenger partján.
Már a Magyar Monarchia idején is központi szerepet töltött be, ekkor élte fénykorát. Ez volt a magyarok legfontosabb kikötője, ezáltal maga a város nagymértékben fejlődött és terjeszkedett. Nem meglepő, hogy ott járva otthon éreztem magam. Az épületek a budapesti belváros hangulatát hozzák vissza, még egy tökéletes Váci utca másolat is fellelhető.


Feljegyzések alapján az első komoly átalakításra 1873-ban került sor, Hajnal Antal főmérnök irányításával. A közutak mellett a vasutat is kivezették a kikötő területére. Akkor még célként szerepelt a konkurens (abban az időben még osztrák kézben lévő) Trieszt legyőzése. Körülbelül 55 millió aranykoronát költöttek az 1872-ben indult fejlesztésekre, melyek 1912-ben fejeződtek be. Még az ipari termelés is beindult, rizshántoló üzemmel és kőolaj finomítóval.


A település hosszas virágzására minden adott volt, de a második világháborúban súlyos károkat szenvedett.
A kommunista Jugoszláviában ismét központi szerepet töltött be a város, mind gazdaságilag mind kereskedelmileg, hajózásilag.
A horvátok függetlensége, és a jugoszlávok kivonulása után újabb károkat szenvedett a település.
Annak ellenére, hogy többször is károkat szenvedett a központ, még mindig Horvátország legfontosabb csatlakozási pontjaként tartják számon.


Ami a legmeglepőbb volt számomra, hogy Rijeka még kikötő városnak számít. 3 órás kirándulásom során nemhogy egy mozgó hajóval, de még egy munkással sem találkoztam. 
A képek, melyeket a helyszínen készítettem, igazolják észrevételeimet. Sajnos pontosan nem lehet meghatározni, hogy mi okozta az egyik virágzását és egyben a másik bukását. Úgy gondolom ennek több oka is van.


Elsőként említeném a fejlődés időzítését. Míg Koper 1957-es fejlesztései után folyamatosan virágzik, addig Rijeka ezen már átesett és az új modern épületeit többszörösen is romba döntötték először a második világháborúban majd a függetlenségük kivívása után.  
További példáknak hozhatnám a horvát munkamorált, mely egyesek szerint kicsit ráérősebb a megszokottnál, vagy azt, hogy egyszerűen a város nem volt képes lépést tartani a konkurens kikötőkkel.


Véleményem szerint a rijekai kikötő teljesen el fogja veszíteni kereskedelmi feladatait, és szép lassan Koper, valamint a másik nagy környékbeli csatlakozási pont Trieszt fogja lefedni az Adriai tenger és Közép-Kelet Európa kereskedelmét.



http://hu.wikipedia.org/wiki/Fiume


http://hu.wikipedia.org/wiki/Koper


http://hu.wikipedia.org/wiki/Koper_története

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.