Főoldal » Szállítástechnika – tervezési feladat: a nagy konténer

Szállítástechnika – tervezési feladat: a nagy konténer

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

A világon a szállítások többségét konténerek segítségével bonyolítják le. A tervezési folyamt során az ER (egységrakományok) számából határozhatjuk meg mennyi konténerre lesz szükségünk. A szállítás közúton és vasúton megosztva bonyolítjuk le. Mindkét helyen szállítunk konténerekben és speciálisan ER-ek számára kialakított utánfutókban. Ezeket a konténereket speciálisan erre tervezett rakodógépekkel vagy bakdarukkal helyezzük a szállítójárművekre. A feltöltésüket targoncákkal oldják meg. Ezeg a rakodási folyamatok mind tervezhetők – az idő és a munkagépszám.

Szabványos 1A konténereket használunk a tervezési folyamat során. Az ER-ek összeállításánál a szabványos méretekhez igazodtunk, az optimális hely és súlykihasználás miatt. A rakodólapok méretet a konténerekhez igazítoták így a lehető legoptimálisabb kihasználtságot érhetünk el. A tervezés során  folyamatosan haladunk a legkisebb tároló és hordozóeszközökön át a teljsen rakományig. Az dobozos terméket raklapokon, ER rakományként konténerekbe helyezzük el, ezeket vasúti szerelvényekre vagy nyergesvontatók utánfutójára helyezik. A tervezési folyamat számításai után ábrázoljuk is a kész tervet mellékeltem a bejegyzés végén.

1A konténer megrakásának jellemzői:

  • magasság és súlykorlátok miatt 44ER helyezhető el a konténerben
  • 2 rétegben helyezhetjük el az ER.eket – hiszen az egységrakományok tervezése során figyelembe vettük a csomagolás teherbírását is
  • A konténer nettó tömege: 44*0, 669 = 29, 436 t.
  • A konténer bruttó tömege: 29, 436+3, 02 = 32, 456 t.
  • A konténer alapterület kihasználása:  (22*1200*800)/(11998*2330)*100% = 75, 55%.
  • A konténer teherbírás kihasználása:  (44*669)/30480*100% = 96, 57%.
  • A konténer térfogat kihasználása:  (44*0, 8791)/(11, 998*2, 330*2, 197)*100% = 62, 98%.

A szállítás célja, hogy egy fordulóval minél több árut tudjunk eljuttatni a rendeltetési helyére. Ezzel együtt a legjob teherbírási kihasználásra törekedtünk, a fenti szállítások alapján el is értük. A rajzon látható számok egyben a megrakási tervet is jelentik, a számok a sorrendet jelölik. A rajz a konténer belső méreteit mutaja. A konténerek megrakásával egy újabb részfeladatot oldottunk meg.

A következő feladat a járművek megrakási tervevasúton és közúton is.

Írta:  Sipőcz Norbert

Forrás: BME KSK BSC tananyaga alapján – Szállítástechnika (BMEKOKUA203)

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.