Főoldal » Szállítástechnika – tervezési feladat: az egységrakomány

Szállítástechnika – tervezési feladat: az egységrakomány

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

A Műegyetemen eltöltött éveim során több tantárgy is mély nyomot hagyott benne. Sok érdekes feladattal találkoztam már az oktatásban, de a gyakorlatban is. Amiről most sezretnék írni az egy közlekedési folyamatos szakirányos tárgy, ami nem más, mint a Szállítástechnika (BMEKOKUA203). A tervezési feladat, amivel rengeteg időt töltöttem, de minden percét élveztem.

A feladat elkészítéséhez rengeteg segédletet kaptunk. Ezek közül párat csatoltam is a könnyebb érthetőség szempontjából. Először is a segédletet emelném ki. Az elkészítéshez pontos utasításokat ad. Igaz több pontja is elavult, mivel tussal már nem sokan rajzolnak. A tervező programok fejlettsége és egyszerűsége miatt ma már minden tervezést számítógépen készítenek (én is ezt a megoldást választottam, többokból kifolyólag: az egyszerűség volt az első; a második az informatikus beállítottság; a harmadik az idő volt; a legfontosabb tényező mégis az igényesség volt – papíron ceruzával, vonalzóval meg tudom oldani a feladatokat, de a külalakot nem mindig tudtam garantálni).

http://termek.acsiportal.hu/UserFiles/Image/fp_bevez.jpg

Sok kis feladatból tevődik össze a tervezési feladat. Első feladat a kapott adatok alapján egy hosszabb számítást kellett végigjátszani. A legkisebb egység a darabáru volt. Mindenki kapott egy-egy terméket és annak a 3 méretét (256*152*125 mm) és a súlyát (4kg). Ezeket kellett elhelyzezni egy szabványos EU raklapon. A raklapok szabványos méretei: 800*1200*144mm és 25 kg súlyú.Már csak egy információt nem közöltem:az EU raklapnak teherbírási korlátai vannak és a konténeres szállítás esetén magassági kritériuma is van, mert többnyire több szinte heylezzük el az ER-eket.

http://www.amcokft.com/files/resized/stretch2.jpg

Az egységrakományokhoz tartozó számításoknál először meg kell határozni a rakodási mintát. A következő képen egy egységrakományképző automatizált folyamatot láthatunk.

http://www.pointernet.pds.hu/ujsagok/transpack/2003-ev/03-jan-feb/kepek/25-0.jpg

Az egységrakomány a követlező képen látható: 3 * 7 termék kerül egy rétegbe és egymásra 3 réteg tehető.

http://i01.i.aliimg.com/photo/v0/251838511/Container_Pallet_LD11_PLA.jpg

A következő számítások a bevezetőbe meghatározott dobozos termékre vonatkozik. A raklapmintát ( a raklapminta a bejegyzés alján található képek látható) meghatároztuk és arra következtetésre jutottam, hogy 23 doboz fér el egy rétegben. Az egy rétegben elhelyezett csomagok össztömege: 23*4 = 92 kg.  Most az EU raklaphoz kell igazítani a terhelés így jött ki a 7 réteg. Így az ER nettó tömege: 7*23*4 = 644 kg. Az ER bruttó tömege: 644+25 = 669 kg. Hozzá kell adnunk a EU raklap súlyát is. Az ER teljes magassága: 7*125+144 = 1019 mm. Az alapterület kihasználás meghatározása: (23*256*152)/(1200*800)*100% = 93, 22%. Az teherbírás kihasználás meghatározása: (23*4*7)/975 *100% = 66, 05%.

Ezzel el is készült az ER (egységrakomány). A következő bejegyzésben a nagykonténer rakádosi tervét fogom bemutatni.

Írta:  Sipőcz Norbert

Forrás: BME KSK BSC tananyaga alapján – Szállítástechnika (BMEKOKUA203)

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.