Főoldal » Szállítástechnika – tervezési feladat: vasúti forgalom

Szállítástechnika – tervezési feladat: vasúti forgalom

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

A terveési folyamat elején meghatároztuk, hogy milyen arányban kell használni a közúti és milyen arányban a vasúti közlekedést. Kiszámoltuk mennyi ER-t kell kiszálítani vasúton, ezek után azt, hogy mennyi vasúti kocsira van szükségünk. Vasúton nem csak árt vagonokban szállítunk, hanem konténereket is. A vasúti kocsik megrakása és kirakása nem történhet kézi erővel – lehetetlen lenne, mert egy életerős férfi is a legjobb esetben is csak 50-60kg-ot cipelhetne, rövid távon. Ellenben az egység rakományok több mint fél tonnásak, így anyagmozgató berendezéseket kell alkalmaznunk.

Az előző bejegyzésben meghatároztam, hogy mennyi ER-t kell mozgatni, ennek tükrében meghatározható az anyagmozgató gépek száma. Ezek jelen esetben villás targoncák lesznek – kültéren alkalmazhatónak kell lenni, mert a rakáron kívül is kell szállítani az ER-eket. Sok helyen a vasúti “pályaudvar” teljesen fedett, ami az időjárási tényeztő zárja ki – esetleg az egész zárt így nem feltétlen van szükségünk kültéri targoncákra. A feladatunk ellátásához szükségünk  van bakdarura. A bakdaru elhelyezése fontos szempont. Párhuzamosan fog futni a sínpárral és a kamionok rakodásához is hagynunk kell egy sávot. Emellett szükség van a konténerek tárolásához is helyre, hogy a bakdaru könnyedén kezelhesse azokat.

Ismerjük az ER számot, tudjuk, hogy mennyi fér egy vagonba, ebből arra is választ kapunk, hogy menni vasúti kocsira van szükségünk. Ha ezekkel megvagyunk, akkor már csak azt kell kiszámolnunk, hogy mennyi a fordulóidő, tehát menyi idő szükséges 1 vagon/konténer merakásához, ebből meghatározható az egész szerelvényre fordított idő. Az időt redukálhatjuk a raktártól való távolság módosításával, a rakodók számával, esetleg az ER újra tervezésével.

A következő számítások arra vonatkoznak, hogy mennyi vagont és milyen hosszú pályát kell terveznünk:

  •  A rakodóvágányok szükséges hossza: LVH=9*19, 9+15+10 = 204, 1 m.
  •  A helyszínt figyelembevéve, ez a hossz csak 2 iparvágánnyal biztosítható. Így egy vágányra 5 kocsit kell tudnunk beállítani, így 1 vágány hossza: 5*19,9+15+10 = 124,5 m.
  • A vágányok elhelyezkedését a bakdaruval lásd a mellékletben.

Forrás: BME KSK BSC tananyaga alapján – Szállítástechnika (BMEKOKUA203)

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.