Főoldal » A második csavar a gyereknevelésben

A második csavar a gyereknevelésben

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.
Először is bocs, hogy csak most. Tudom, már legalább két hete adós vagyok ezzel a posttal, de nézd el nekem: szabadságon voltam, így aztán meglehetősen takaréklángon dolgoztam. Most viszont csak annyit mondhatok, mint a Terminátor (“I’ll be back… :) ), és vetem bele magam az írásba… Te pedig Magad a coaching szemléletű gyereknevelésbe.
A múltkor sikerült mindenkit meglepnem azzal, hogy létezik a coachingnak egy gyereknevelésre alkalmas vetülete is. Aztán bele is kezdtem, hogy hogyan is néz ki ez a gyakorlatban, konkrétan a kérdezéstechnikákkal, ahol is mindig a kizökkentés volt a lényeg. Egy valamit viszont tögtön az elején kifelejtettem, pedig nagyon fontos szempont…
…méghozzá azt, hogy a coachingot gyereknél illik kellő óvatossággal használni!
A coaching alapvetően ugyanis két egyenrangú fél közös munkafolyamata az ügyfél problémájának/problémáinak megoldása érdekében. Vagyis mind a két fél önkénteselszánása kell az együttműködéshez. Ha éppen gyereknevelésre használod, akkor korántsem biztos, hogy a gyerek is “benne van a dologban”, sokszor elég nehezen is lehetne elmagyarázni neki, hogy most tulajdonképpen miben is van benne (életkori, felfogásbeli okok miatt). Éppen ezért kicsit pontosítanék: nem coaching szemléletű gyereknevelésről van itt tehát szó, hanem arról, hogy a coachingnak bizonyos technikáit, módszereit tudod használni a gyereknevelésben is. (Remélem, sikerült érzékeltetnem a különbséget, mert az nem kicsi!!!)
Ezek után térjünk vissza a gyereknevelésben is használható coachingeszközökhöz. A kérdezéstechnikákról már volt szó, ezeket a szituból való kizökkentésre, valami nem megszokott megközelítés előkészítésére használhatod. Ehhez természetesen nem árt, ha Te Magad is képes vagy egy kicsit másféleképpen látni időnként a dolgokat: kicsit hátralépni, körüljárni a problémát, lehet, hogy más szögből egészen másképpen néz ki a dolog, és már nem is probléma, hanem lehetőség lesz belőle… (Ilyen is volt már a praxisomban…)
Mára a tükrözést ígértem be, mert a coach a coachingfolyamatban a kizökkentés, más nézőpontok felvetése mellett ezt az eszközt használja a leggyakrabban. Vagyis az ügyfél mond valamit, amit egyrészt tisztázó értelmezés céljával, másrészt szintén új nézőpontok felvetése céljából a coach “lefordít”, átfogalmaz: ugyanazt elmondja más szavakkal. Ez több okból is jó:
  • egyrészt az ügyfél folyamatos visszajelzést kap, hogy a coach figyel rá
  • másrészt a coach empátiával viseletetik az ügyfél iránt
  • harmadrészt a szavaknak hihetetlen erejük van, ezt már a kérdéseknél is láthattad: ha más szavakkal adod vissza ugyanazt, amit az ügyfél mond, az sokszor másféle nézőpontot is jelent, ami megint csak elgondolkodtatja. Pl. az ügyfél, jelen esetben a gyereked azt mondja, hogy “A Zsani már megint kicsúfolt, azt mondta rám, hogy a tanárok kis kedvence vagyok, mert folyton tanulok…” Erre jössz Te, hogy “Értem, szóval Zsani azt mondta Rád már megint, hogy Te szorgalmas vagy és jól tanulsz, és ezt a tanárok is elismerik…” Ha még megtoldod azzal a kérdéssel is, hogy “És ez Neked rosszul esik?”, akkor a gyerek tuttira azon kezd el gondolkodni, hogy nem is ő a hülye, hogy tanul, hanem a Zsani, mert azt sem tudja, mit beszél. (Bocs, mindenkitől, akinek Zsaninak hívják a lányát, természetesen nem valós személyről mintáztam a párbeszédet.)


Nem tudom, kinek tűnik fel a szemet kiverő hasonlóság, de nekem nagyon úgy néz ki, hogy a Gordon-féle kommunikációs módszer és a coaching tükrözés-technikája egy tőről metszett. És ez nem véletlen. A coaching ugyanis nagyon sok pszichológiai módszert épített be az eszköztárába, pl. a rogersi ügyfélközpontú pszichológiát is, amin anno Thomas Gordon is felnőtt. Az alapvető vonások ugyanis itt is megvannak:

  • folyamatosan követed, mit mond a gyerek (értő figyelem)
  • megértést mutatsz (empátia)
  • ismételsz, megerősíted a gyereket a helyzetében (biztosítod a gyereket, hogy teljes mértékig megérted a helyzetét).

Így már nem is tűnik olyan bonyolultnak ez a coacholás – még a gyereknevelésben sem, ugye?

Van még egy fontos pont, amit a coachingból jól át lehet emelni a gyereknevelésbe – és ez a pozitív megerősítés. Úgyhogy jövő héten még mindig lesz miről írnom… :)))

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.