Főoldal » Alsótagozatos negyvenévesek

Alsótagozatos negyvenévesek

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Elindult a BAGázs Egyesület felnőttoktatási programja a bagi romatelepen.“A konténer mögötti területre
ne menj kíséret nélkül!”–hangzik a szabály, és senki nem vitatja, miért.A bagi cigánytelepre jelképes híd vezet, a hídon túl sem közvilágítás, sem aszfalt nincs. Van azonban egy négyszáz fős közösség, amely embertelen szegénységben, kilátástalannak tűnő körülmények között él a település és a társadalom szélén. Van továbbá
kettő iroda konténer is, ami ennek a közösségnek tanulást, így esélyt és reményt jelent.
A Budapesttől 40 km-re fekvő, 4000 lelket számláló nagyközség cigánytelepén a házak omladoznak, sok helyen még a víz sincs bevezetve. Az itt élő felnőttek többsége írástudatlan vagy aluliskolázott és munkanélküli. A telepen közel sem ismeretlenek a dizájnerdrogok, és a bűncselekmények sem ritkák. A BAGázs Egyesület öt évvel ezelőtt kezdte itt esélyteremtő munkáját, azóta szinte minden, a telepen jelenlévő társadalmi, oktatásügyi problémahalmazra külön programmal reagál. „Segély helyett esélyt adunk – fogalmaz dr. Both Emőke, az Egyesület elnöke, – képessé tesszük a roma közösség tagjait arra, hogy felelősséget vállaljanak magukért és célokat tűzzenek ki maguk elé.”

Öt évvel ezelőtt az itt élők természetesnek vették az élethelyzetüket. A születésük óta mély kilátástalanságban élők ugyanis nem ismernek alternatívát. Maguktól nem szembesülnek saját akadályaikkal, és se nem értik, se nem látják, hogy máshogy is lehetne élni. Segítségre van szükségük a korlátaik és lehetőségeik felismeréshez. A BAGázs szakmai, szemléletváltó törekvései és a helyiek kitartó tanulása mostanra azonban meghozta gyümölcsét: a romatelep lakói megtanultak hinni magukban. Az öt év kölcsönös odafigyelés egymás iránti bizalmat eredményezett, a rengeteg közös munka pedig lehetővé tette, hogy a bagiak maguktól ismerjék fel akadályaikat, és akarjanak változtatni az életükön. A telepen ma már egyre többeknek van jövedelmező munkája, vannak olyan gyerekek, akik az érettségire készülnek, amire azelőtt még sosem volt példa.

„Esélyt akarok, és mesét olvasni a gyereknek.”
A mélyszegénységben élők kilátástalan élethelyzetének, társadalmi elszigeteltségének egyik fő oka az iskolázatlanság, hiszen aluliskolázottan esélytelenek a munkaerő-piacon. Ez kirekesztődéshez, munkanélküliséghez, és bűnözéshez vezet, ami pedig még tovább növeli a társadalmi és gazdasági szakadékokat. A bagi cigánytelep lakói azonban már tudják, mit kell tenniük. Értik, hogy a kilátástalanságból az oktatás jelenti a kiutat. A bennük fokozatosan megfogalmazódott igénnyel tavaly fordultak a BAGázshoz: tanulni szeretnének! Az Egyesület segítségét kérték abban, hogy újra iskolapadba ülhessenek. Az Egyesület rátalált a Lehetőségek Iskolája alfabetizációs programjára, melyet a Magyar Jezsuita Rend épített ki, hogy olyan felnőtteknek nyújtson tanulási lehetőséget, akik valamilyen oknál fogva tankötelezett koruk idején nem tudták ezt megtenni. A Magyar Jezsuiták 6 éve működő modelljében tényleges osztályozó vizsgát tesznek a hallgatók, és bizonyítványt is kapnak. Csapó Barbara projektvezető nyitottságának és együttműködésének köszönhetően alig két hónapos intenzív szervezői munkát követően a BAGázs 2016 februárjában elindította felnőttoktatási programját a telepen. A tanulást kezdeményező felnőttek jelentős hányada az általános iskolát sem fejezte be, és sokan voltak teljesen írástudatlanok is.

Az iskolapadba lelkesen és büszkén beülő felnőttek motivációi különbözőek: van anyuka, aki azért tanul olvasni, hogy maga olvashassa az estimesét a gyerekeinek, van apuka, aki az állandó kiszolgáltatottság érzésétől szeretne végre szabadulni: „Ne kelljen már segítséget kérni egy nyomtatvány kitöltéséhez.”. Egy nagymama például 55 évesen most ült életében először iskolapadba, ő az egyik legszorgalmasabb diák. „Szeretném a kisunokák leckéjét érteni, sőt ellenőrizni is.” – vall az asszony saját céljáról. Az egyik legfiatalabb, 19 éves tanuló pedig szakmát szeretne. Szakmát, majd jogosítványt és munkát ahhoz, hogy a családalapítás ne ütközzék leküzdhetetlen akadályokba.

Nem meglepő, hogy a legtöbb, az iskolapadot felnőttfejjel választó résztvevő legfőbb célja, hogy kilábaljon a – sok esetben generációk óta tartó – reménytelen élethelyzetből, esélyt kapjon a munkavállalásra, egy jövőbeli szakma kitanulására, és persze arra, hogy egy szebb jövőt teremtsen a gyerekeinek. A BAGázs munkatársainak és önkéntes oktatóinak (olyanoknak, akiknek az iskolába járás, a tanulás mindennapossága természetes) tapasztalata szerint a telepen az alázat és elszántság átütő erejű. A tanulni akarás a program indulása óta töretlen, ugyan a heti négy alkalom próbára teszi a családanyák, apák erejét és időbeosztását, mégis lelkesen járnak az órákra. Jelenleg 21 tanuló jár rendszeresen a heti négy alkalommal tartott foglalkozásokra. Hiányzás ritkán fordul elő.

Egyedül nem megy!

A telepi felnőttekkel jelenleg a BAGázs 19 önkéntese dolgozik. Az Egyesület programjainak keretében havonta körülbelül 120 önkéntes utazik Bagra, hogy a társadalom perifériájára sodródott, szimbolikus értelemben felhúzott falak mögött élő emberek életén segítsen. Segíteni ugyanis az tud, aki más, jobb életkörülmények között él, más tapasztalatokat és szokásokat hoz a közösségbe. „Részt vállalni a rászorulók helyzetének javításában mind a szociális érzékenységünket tekintve, mind pedig a hosszútávú következményeket tartva szem előtt megtérülő beruházás.” – vallja egy telepi tanár. „Arról nem is beszélve, hogy büszkék vagyunk a diákjainkra, elképesztő bennük az elszántság!” A bagi felnőtt diákok kitartóan tanulnak, példaértékű, ahogy lépésről lépésre haladnak kitűzött céljaik felé. A többségi társadalomból érkező önkéntesek pedig időt, energiát, türelmet nem sajnálva saját tudásukat osztják meg pártfogoltjaikkal, mert hisznek a bagiak jövőjében, és hisznek a felemelkedés lehetőségében.

Érdemes segíteni, mert az ő jövőjük mindannyiunk jövője is!
A BAGázs Egyesület hisz abban, hogy a legégetőbb társadalmi problémák megoldása nemcsak közös felelősségünk, de egyben megtérülő befektetés is. Többek között ezért is hívta életre a felnőttoktatási programját, melynek segítségével az Egyesület valódi értéket teremt: versenyképes munkavállalókat képez, önellátó, a szociális segélyekre már rá nem szoruló családokat segít, ezáltal társadalmi haszna is megkérdőjelezhetetlen.

Mint minden hosszútávú és fontos beruházásnak, a telepi oktatásnak is költségei, anyagi és tárgyi feltételei vannak, az önkéntesek kincset érő munkáján túl. Ahhoz, hogy a konténeri iskolapadra minden héten papír, ceruza, olvasókönyv, megfelelő tankönyv kerülhessen, hogy az esélyteremtő munka folyamatos, és eredményes legyen, ahhoz, hogy a tanulni akarók később egy választott szakmában és családfőként is helytállhassanak, elkötelezett befektetőkre van szükség. „Ha nekik jobb lesz, nekünk is jobb lesz.” – hangzik a válasz egy támogatótól arra a kérdésre, miért éri meg magánemberként egy szegénységben elő közösség tanulási programját havi rendszeres adományokkal segíteni. Az Egyesület és támogatói szerint a rendszeres támogatók, a ’BAGázs befektetők’ egy működő modell fejlesztőivé és tulajdonképpen saját jövőjük tudatos építőjükké válnak.

Fotó: Kovács Ferenc
További információ:
www.bagazs.org

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.