Főoldal » Az előzés

Az előzés

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

A halálos közúti balesetek egyik leggyakoribb fajtája az országúti előzésre (vagy arra, hogy valami más okból áttér az autós a szembejövő sávba) vezethetők vissza, amikor is frontálisan ütközik a szembejövő gépjárművel.

A városi közlekedési balesetek legjava – a KRESZ egyéb, nem az előzésre vonatkozó szabályinak nem betartása miatt – következik be, és általában kis sebességek mellett, és csak kisebb koccanások formájában, amikor is a gépjárművekben kár keletkezik, de azt általában ki lehet fizetni. Az emberi életet viszont nem lehet pótolni, és a gyógyíthatatlan, visszafordíthatlan sérülésektől nyomorékká válásból való kigyógyulást, “visszaépülést” sem lehet megvalósítani. Ezért nagyon fontos, hogy minél több autós megtanulja, mikor szabad és mi az a pont ami után már életveszélyes előzni.

 Az autóvezetői tankönyvekben azt szokás említeni, hogy a szembejövő sávban fel kell tudni mérni, milyen jármű közeledik. A biciklis a leglassabb (de ez az országutakon nagyon ritka, és talán nem is szabályos.), utána következik a traktor, majd a buszok, mikrobuszok, teherautók, végül a személygépkocsik. A valóságban azonban a teherautók, és a furgonok a legveszélyesebbek, gyakorlatilag ugyanolyan gyorsan – ha nem gyorsabban – közelednek, mint a személygépkocsik. Sebességüket minden előzéskor az előírt 90 km/h helyett (az úthoz képest) 100-110 km/h-ra kell becsülni (ez gyakorlatilag 190 – 200 km/h sebességgel közeledő!!! gépjárművet jelent). A teherautókkal, és a furgonokkal való ütközésekben ráadásul a személygépjármű gyakorlatilag eleve esélytelen a túlélésre (elég csak az össztömegek különbségére gondolni.)

Napos időben tanulóvezetőként, de még utasként is meg lehet figyelni az országutakon a délibábot. (fenti kép) A délibáb közelebb még sávos, de egy bizonyos távolságban már összefüggővé válik. Ha a közeledő gépjármű napos időben, 25-30 °C közötti napi csúcshőmérséklet esetén az úttesten az összefüggő délibáb zónáján “belül” van, akkor látszólagos nagysága még alig változik. Az előttünk 70-80 km/h sebességgel cammogó lassú járműveket ekkor még meg szabad előzni. Utána viszont már életveszélyes.

Fontos megjegyezni, hogy a 30 °C és 35 °C közötti, vagy annál magasabb napi csúcshőmérsékletű napokon a délibáb (egyben az összefüggő délibáb) zónája már közelebbről, “látszólagosan lejjebb” kezdődik, így az összefüggő délibáb látszólagos határán tartózkodó, közeledő jármű már bőven a veszélyzónán belül van.

Természetesen az előzés, függ az előzött járműtől, és a saját gépjárművünk képességeitől is. Régebbi autóknál 5-ösből 3-mas fokozatba kell visszakapcsolni és padlógázt nyomni. Újabb járműveken már elég lehet 4-esbe visszakapcsolni a sebességet.

E blogot olvasva minden országutakat járó járművezető figyelje meg 25-30 °C közötti napi csúcshőmérsékletű napon a délibábot, és vesse össze az ő saját belső érzékével, hogy mikor lenne még biztonságos az előzés.

*******************************

Számadatok:

Egy előzés (5-ösből 3-masba való visszakapcsolástól a visszatérésig) kb. 5 másodpercig tart. A 80 km/h-val cammogó gépjármű mellett 90 km/h-val haladunk el, viszont mi csak 10 km/h-nak érezzük, mert ennyi a sebességünk különbsége. Azt a kb. 10 km/h-t egyszerűség kedvéért 2 m/s-nak vesszük. Ezalatt tesszük meg a 10 méteres látszólagos távolságot, ameddig az előzött jármű eleje a visszapillantó tükörben megjelenik. Ez alatt 500 métert tettünk meg. A szembe jövő sávban 110 km/h-val haladó gyorshajtó terepjáró 600 métert tett meg, és 1100 métert közeledett felénk.

Az 1500 méter messze levő gépjármű 0,06 fokos szögben látszik.
Az 1200 méter messze levő gépjármű 0,08 fokos szögben látszik. (arcus tangens 1,7 méter / 1200 méter, vagyis a szöggel szemközti befogó és a szög melletti befogó hányadosának arcus tangense)

A különbség alig vehető észre szabad szemmel.

 Az 1000 méter messze levő gépjármű már 0,1 fokos szögben látszik. (éppen hogy csak belefér!!! Életveszély határa!!!)

 A 800 méter messze levő gépjármű 0,12 fokos szögben látszik.
 A 600 méter messze levő gépjármű 0,16 fokos szögben látszik.
 A 400 méter messze levő gépjármű 0,24 fokos szögben látszik.
 A 200 méter messze levő gépjármű 0,48 fokos szögben látszik. (1 holdátmérőnyi látszólagos szög)
 A 100 méter messze levő gépjármű 1 fokos szögben látszik.
 Az 20 méter messze levő gépjármű 4,8 fokos szögben látszik.

Az élet utolsó 21,4 másodperce következik.

Az 1 méterre levő gépjármű már 59 fokos szögben látszik.

A halálos ütközésben 0,7 másodperc után a létfontosságú belső szervek visszafordíthatatlanul és életveszélyesen károsodnak!

A halálos baleset után az altatásos orvosi operációkhoz hasonló, vagy annál rövidebb idő alatt következik be 20 másodperc után elalváshoz hasonló érzéssel az eszméletvesztés, majd 1 perc után beáll a klinikai, 5 perc után a biológiai halál!

********************************

Vezessünk óvatosan!!!

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.