Főoldal » Biztos, hogy ismered a diákjaidat?

Biztos, hogy ismered a diákjaidat?

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

A bejegyzés címe mindent elárul a témáról.Miért került kérdő mondat címként? Nos, szerintem evidens, ha lehet mondani „stratégiai lépés” a pedagógus részéről, ha a diákjait nem bábunak akarja látni, minél alaposabban megismeri őket.

A cím egyfajta önreflexiós kérdésként értelmezhető.

A tanulók alapos megismerése folyamán olyan információkat gyűjthetünk, amelyek hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a mi pedagógusok a diák személyiségvonásait, viselkedési szokásait megértsük. Emellett a tanítás-nevelés folyamán hatékony fejlesztéseket tudjunk tenni és a pedagógus-diák kapcsolatot elmélyültebbé tehessük.

Mit kell tenni a pedagógusoknak annak érdekében , hogy diákjait megismerje?

Erre a kérdésre keresem a szakirodalom segítségével a választ a mai bejegyzésemben.

A diákok megismerésének lépései

1.Problémafelvetés ( kérdések meghatározása, milyen információkra vagyunk kíváncsiak)

2.Szakirodalmi áttekintés, tájékozódás az adott problémakörben

3.Módszerek és eszközök kiválasztása

4.Vizsgálat végrehajtása

5.Kiértékelés, összefüggések keresése

6.Eredmények alapján stratégiai terv kidolgozása, ha szükséges külső szakember bevonása.

Információk, amelyeket érdemes megtudni a diákról, hogy tudjuk, mely területen szorul fejlesztésre

1.Diákok becslési, előrejelzési képességének szintje eseményekkel és információkkal kapcsolatosan.

2.Hogyan képes a diák a különféle információkat megragadni?

3.Információmérési- ellenőrzési- rendezési- bemutatási képesség szintjének meghatározása

4.Tervezőképesség szintje

5.Kommunikáció képességének szintje

6.Önértékelési képesség szintje.

Pedagógus lehetséges eszközei a diákok megismerésében

1.Diákok közvetlen megfigyelése a tanórán és tanórákon kívül egyaránt

2.Közvetett megfigyelés eszközök segítségével( kérdőív, esszé, attitűdskála)

3.Diákok önreflexiói, önértékelése

4.Személyiség megismerését segítő, célzott  beszélgetések a diákkal

5.Diákok közötti interakciók megfigyelése, elemzése, esetleg szociometriai vizsgálat alkalmazása.

A szakirodalomban közölt ajánlások úgy gondolom, hogy hasznára lehetnek mind kezdő pedagógusoknak, mind gyakorlott kollégáknak. Nem készült felmérésem annak felderítésére, hogy a gyakorlatban hány pedagógus fektet be többlet energiát diákjai alaposabb megismerésére, viszont merem remélni, hogy nagyon sok kolléga van!

A hatékony pedagógiai folyamat (oktatás és nevelés együtt) elképzelhetetlen egymás megismerése, megértése nélkül.

Véleményem szerint egyes helyzetekben (pl. konfliktus) hatékonyabban kezel az a pedagógus, aki érti diákját, nem csak nézi (szándékosan nem a lát igét használom) annak cselekedeteit és azok alapján ítélkezik.

Kedves Olvasó, mennyire ismeri diákjait?

A bejegyzéshez N. Kollár K.-Szabó É.(szerk): Pszichológia pedagógusoknak.Osiris K.,Bp.,2004 könyvét használtam gondolataim mellett.

 

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.