Főoldal » Első napok az iskolai könyvtárban könyvtárosként

Első napok az iskolai könyvtárban könyvtárosként

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

  Bejegyzésemben igyekszek segítséget , tájékoztatást adni az iskolai könyvtáros első napi feladatairól a kedves Olvasó számára.

  Az írás azért született, mert azt tapasztaltam, hogy napjainkban kissé elhanyagolttá vált több iskolában   az iskolai könyvtár szerepe.

  Amikor megöröklünk egy iskolai könyvtárat nincs könnyű dolgunk, nekünk könyvtárosoknak. Nem csupán az  adott iskola dokumentumai az irányadók számunkra, hanem az adott könyvtár céljait  a dokumentumok mentén ajánlott alakítani. Nem szabad elfeledkeznünk ugyanakkor a könyvtár, mint rendszer szerepéről sem. Ennyi “alkalmazkodás” után koncentrálhatunk a könyvtárunk hatékony mindennapos működésére.

  Első napok nem szólnak egy iskolai könyvtárban sem másról,mint az adott környezet minél alaposabb feltérképezéséről, megismeréséről. Meg kell néznünk milyen eszközök állnak rendelkezésünkre, milyen könyvtári programmal kell dolgoznunk, mekkora állományt és milyen minőségben veszünk át. Igyekezzünk beilleszkedni kollégák közé , hiszen nem külön álló dolgozók vagyunk, hanem a tantestület tagja! Ahhoz, hogy hatékonyan segítsük egymás munkáját szükséges minden kollégával tartani a kapcsolatot.Kedves, barátságos, nyitott személyiséggel fordulva feléjük zavartalabb lehet ez a folyamat.

  Első napok feladatai közé tartozik a könyvtár éves munkatervének kidolgozása. Természetesen figyelembe kell vennünk, hogy melyek az adott intézmény ünnepei, szokásai, rendezvényei, amelyekhez a könyvtár is csatlakozni tud. Mind ezek mellett az iskolai könyvtárosnak is szabad  rendezvényeket, foglalkozásokat, rendezvényeket szervezni a tanulók részére. Fontos feladat lehet a könyvtárban szükséges irodai eszközök beszerzése(ceruza, toll, radír, írólap, olló, színesek) elérhető helyen való elhelyezése(ne csak a könyvtáros férjen hozzájuk). Kölcsönzéshez szükséges eszközök elrendezése(olvasójegytartó kihelyezése, olvasójegyek, beiratkozáshoz szükséges irat,előkészítése,programban való nézelődés). Az adott könyvtárban megtalálható könyvtári program áttekintése, abban az esetben is ajánlott, ha ismerjük a programot, már csak azért, hogy tájékozódjunk különböző adatokról(beiratkozottak száma, dokumentumok száma, típusa stb.). Dekorálás, amennyire lehetséges, lehet növényeket, aktuális ünnepekhez ablakdíszeket, ajtódíszeket elhelyezni. Mindjárt barátságosabbá tehetjük vele a teret! Igyekezzünk tájékoztani az évfolyamokat, hogy bár új könyvtárosa van az iskolának, nyugodtan, bizalommal fordulhatnak hozzánk! Készíthetünk könyvtári hívogató lapocskát akár, de egy bemutatkozás erejéig meglátogathatjuk az osztályokat termükben. Nyitvatartás kialakításakor vegyük figyelembe a tanulók, kollégák igényeit, a táblát helyezzük el a könyvtár ajtajára, így mindenki jól látja majd mikor szabad mennie kölcsönözni.

  Elsődleges cél  az iskolai könyvtárban az önálló könyvtárhasználatra, hatékony információkeresési módok elsajátítására, olvasóvá nevelésre, hatékony tanulás segítésének, a szabad idő hasznos eltöltésének lehetőségére való nevelés mellett a vidámság, jókedv biztosítása.

Tegyünk érte könyvtárosok!

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.