Főoldal » Iskolai könyvtárak éjszakája

Iskolai könyvtárak éjszakája

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Manapság marketingfogásnak is mondható, de véleményem szerint annál több, amikor „éjszakázunk”. Az egyik fórumon kérdezte meg könyvtáros kollégám költői kérdéssel, hogy miért nincsen könyvtárak éjszakája? Azért írom, hogy költői kérdéssel, mert SENKI nem válaszolt neki! Aztán elkezdtem filozofálgatni a kérdésen.

Valóban, miért nincsen a könyvtáraknak éjszakai rendezvénye?

Mi akadálya lehet?

Rákereséskor kiadta az internet, hogy egyes könyvtárakban rendeztek már könyvtár látogatását éjszaka, de iskolai könyvtár éjszaka rendezvényre nem akadtam.

A múzeumok össze tudnak fogni, a kutatók is, akkor az iskolai könyvtáraknak sem lehet gond egyszer egy évben Iskolai Könyvtárak Éjszakáját rendezni. Vagy tévedek?!

Napjainkban fontos, hogy az iskolai  könyvtárak szerepe ne csökkenjen radikális mértékben.

Igenis fontos, hogy a jövő generációja nyomtatott könyvet is olvasson!

Az, hogy elégedettséggel töltse el az újonnan beszerzett könyv „illata”!

Fontos, hogy lásson szépen illusztrált vagy éppenséggel több száz éves nyomtatott könyveket!

Fontos, hogy rácsodálkozzon a könyvek sokszínűségére, nem csak tartalmilag értve, hanem formailag is!

Fontos, hogy a kéziratok reprint kiadásai hűen tükrözzék eredetijüket! A digitalizált formában mérve veszít üzenetéből a kézirat.

Fontos, hogy az iskolai könyvtárak küzdjenek létükért, olvasóikért kulturális rendezvényeikkel!

Fontos, hogy az e-book kínálata mellett ne csökkenjen jelentősen a nyomtatott könyvváltozat jelentősége!

Fontos, hogy az iskolai könyvtárak minden eszközt megragadjanak, hogy szolgáltatásukat népszerűsítsék!

Jelen bejegyzésemben egy iskolai könyvtári éjszakát írnék le amolyan ötlet gyanánt.

Ki tudja, talán ötletből valóság lesz ?

 

Az iskolai könyvtári éjszakára az előkészületek

0.  Akarunk –e, szívesen rendezünk –e iskolai könyvtár éjszakát? Amennyiben erre a kérdésre a válaszunk , igen, vágjunk bele!

1.Meghívottak körének összeírása

( olvasók vagy a tanulók, szülők, kollégák) Ha csak az olvasók vesznek részt, akkor annak azaz előnye, hogy ismerjük olvasási szokásaikat. Ha nem tudjuk, milyen tanulók jelentkeznek, akkor is érdemes megtudakozni, milyen témájú könyvek érdeklik őket. A szülőket is érdemes megkérdezni. Az este programjaiban lenne legalább több felnőtt segítő, illetve nagyszerű alkalom ismerkedni a könyvtárba járó gyerekek szüleivel. A segítő kolléga mindig nyugtatólagosan hathat, és szakember gyerekek terén.:)

/——ha nagyon bizonytalanok vagyunk a rendezvény sikerességében, akkor végezhetünk előzetesen részvételre vonatkozó felmérést a tanulók körében/

Fontos tudni , hányan lesznek alsó tagozatos tanulók, mennyi felső tagozatos tanulót érdekel a rendezvény. Ha nagy létszámban érdeklődnek a felsősök, akkor érdemes nekik külön alkalmat szervezni és nem vegyesen a kisiskoláskorúakkal. Azonban érezzék a felsősök is, hogy számítunk az iskolai könyvtárban rájuk is. Sőt! A cél, hogy nehogy azért menjenek a felsősök a rendezvényre, mert buli és fegyelmezetlenek lennének.

 2. Engedély kérése a vezetőségtől

( Nem szabad róla megfeledkezni. Sőt! Az igazgató elé pontos dátummal, programokkal, meghívott tanulók névsorával érdemes menni. Talán kis költségvetéssel, de ez el is hagyható. Nem árt, ha tudjuk az éjszaka célját is, miért jó az iskolának ez a program?)

3. Meghívók, plakátok , értesítők készítése

( Nagyon fontos a marketing! Nem elegendő az olvasó gyerekeket szóban invitálni vagy az ellenőrző könyvükben meghívást írni! Tessék készíteni színes plakátokat, programajánlókat!)

4. Nevelési, oktatási célok, módszerek kiválasztása

( Ne feledjük, hogy amire készülünk nem egy szokványos rendezvény, alkalom! Nagyon fontos tehát, hogy tudjuk milyen készségeket  fejlesztünk és hogyan. Csak tanácsolni tudom, hogy az elképzeléseket mint egy beadandót előre gépeljük le. Amolyan forgatókönyvszerűen.)

—- könyvtárpedagógia

 5. Időben tudjuk a résztvevők névsorát, kérjünk írásos engedélyt a szülőktől!

 6. Gondoljuk végig a délután/ este programjait!

Persze gyerekekről lévén szó , ezért már délután elkezdődik a könyvtári program. A gyerekekkel nem lehetünk egész éjszaka úgy sem fent.

(—–tervezhetünk nem ott alvós rendezvényt is akár, viszont véleményem szerint nagyobb élmény az iskola könyvtárában aludni, mint szülővel délután, kora este meglátogatni)

 7. Gondoskodjunk a fekhelyekről, tájékoztassuk a szülőket, mire lesz szüksége a gyermeknek!

( Hálózsákos, melegítős, tornaszőnyeges, mintha kempingeznénk hangulatra számítsunk. Ezért  az étkezés is ehhez a formához kell igazodnia.—-célszerű minden gyermeknek magának hozni a vacsorát .)

8. Időpont választása

Szerintem tavaszi hónapok a legalkalmasabbak a rendezvény megszervezésére több szempontból is (tanulmányi kérdések, időjárás, könyvtári teendők miatt).

Mi legyen a program?

Természetes, hogy a könyvtárhoz, olvasáshoz, könyvekhez kötődő tevékenységeket válogassunk össze. Inkább többfajtát, mint amolyan kötelező feladatokat!

Legyen a tevékenységek között mozgásos, kézműveskedés, könyvajánló rész, felolvasás egy-egy könyvből program.

Számítsunk arra, hogy lesz egyénileg érdeklődő és csoportosan érdeklődő olvasónk. Nem tanóra a rendezvény! A résztvevőknek semmi nem kötelező, ha olvasgatni szeretne a könyvtárban azt is megteheti a gyermek. Rajtunk múlik, hány olvasó gyermek tart inkább velünk, mint sem magának talál elfoglaltságot!

Nagyszerű alkalom, hogy az összegyűlt olvasók megosszák egymással könyvélményüket, esetleg egymásnak mutassanak új könyveket!

Kézműves foglalkozás lehet egy könyvjelző, őrjegy készítése.

Játszhatunk velük szituációs gyakorlatokat, amelyek a könyvtári szokásokhoz kapcsolódnak (kölcsönzés).

Mutathatunk nekik olyan könyvet, vagy ha nagyobb a könyvtár részleget, amit eddig nem láttak.

Segíthetnek könyvet javítani (könyvkozmetika).

Hozhatják magukkal „megunt” könyveiket, amiket elcserélhetnek majd egymás között vagy kölcsönadhatják egymásnak.

Írhatunk közösen mesét, verset, mint azok az írók, költők, akik megtalálhatók a könyvtárban.

Gyűjthetünk ötletek a kis olvasóinktól is, örülnek majd , ha ők is részt vesznek a szervezésben!

 

Összességében azt gondolom, hogy egy iskolai könyvtár éjszakája rendezvénnyel az olvasó gyerekek közelebb kerülhetnek az iskola könyvtárához. Olyan élményben lehet részük, amiben nem volt még. Hozzájárulunk a könyv-könyvtár szeretetéhez, megismeréséhez, önálló könyvtárhasználóvá válásához.

Rajtunk iskolai könyvtárosokon múlik, mit adunk a rendezvénnyel az olvasóinknak!

Egy együtt töltött estétől biztos vagyok benne, hogy sokkal többet!

 

Mit gondol kedves Olvasó? Legyen iskolai könyvtár éjszakája rendezvény?

 

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.