Főoldal » Kell egy… bank!

Kell egy… bank!

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Sokan utálják őket, mert azt mondják, minden pénzügyi nyomorról ők tehetnek. Sokan elviselik őket, mert azt mondják, mást úgysem tehetnek. Sajnos sokkal kevesebben vannak, akik úgy tekintenek a bankra, mint egy szolgáltatóra, amelyik speciel pont profitérdekelt – de lehetőségeket is nyújt. Mint bármelyik másik profitorientált cég az ügyfeleinek. Különben ki lenne az ügyfelük, ha nem kínálnának lehetőségeket, megoldásokat?

A pénzügyi intelligencia lényege: meglátni és kihasználni a kínálkozó lehetőségeket. Márpedig ha a bank lehetőség, akkor nem mondhatsz le róla! 

Banknak márpedig lennie kell!

Mielőtt megvádolna vele bárki, hogy a bankok fizetett ügynöke vagyok, jelzem, én sem értek egyet mindennel a hazai banki gyakorlatban. Ettől függetlenül kész tényként fogadom el őket. Akárhogy is nézem ugyanis, jelen pillanatban a gazdasági rendszerünk vázát ugyanis a bankok adják (a motorját meg a tőzsdék), tehát amíg jobbat nem tudunk ettől kitalálni, addig a bankok nélkül összeomlana a gazdaságunk.

A pénzügyi IQ-oktató (köz)beszól: 

Van egy közös cuccosunk, amit a PIQ-koalíció égisze alatt készítettünk még vagy jó másfél éve Papszt Kriszta barátnémmal, és a Segítség, hitelem van! sokat mondó címet viseli. Ennek egyik részében esik szó a bankok gazdaságban betöltött szerepéről is. Ezt idézem, csak a tisztánlátás kedvéért…

Miért nem működne a gazdaság a bankok nélkül?

Mert hiteleznek! Gazdasági szempontból azonban az a jó, ha a bankok hitelállományának tekintélyesebbik részét a vállalati-vállalkozási hitelek teszik ki. Ugyanis ez az, amivel fel lehet pörgetni a gazdaságot. Ha ugyanis egy vállalkozás átmenetileg tőkehiányos, vagyis nincs pénze arra, hogy megvegyen egy profi lufihámozó gépet, akkor nem tud bővülni. Ellenben ha kap pénzt mondjuk vállalkozási hitel keretében a banktól, akkor megveszi a lufihámozó gépet, azzal tud termelni, lesz belőle pénze, munkahelyeket teremt vele, az értékesítése után adót fizet, stb., szóval mindenki jól jár: munkaadó, munkavállaló, állam bácsi, bank. De csak egy esetben van ez így: ha a lufihámozó vállalkozás vezetője nagyon pontosan kiszámolta, hogy a gép hoz is annyit, hogy kitermelje az adókat, a törlesztő részleteket, a kamatokat, munkabéreket, stb. Vagyis egy vállalkozásnak is akkor jó csak a hitel, ha jól tud tervezni, és számolni.

Mi a dolga az egyszerű mezei magánembernek ebben a felállásban? Hát, nem elsősorban az, hogy hitelt vegyen fel. Nem! Éppen ellenkezőleg! Az a dolga az ideális rendszerben, hogy megtakarítson!

Miért? Mert a bankok – alapesetben – nem a saját pénzüket helyezik ki hitelként, hanem azt, amit a mezei Kiss Pistáktól, meg Juhász Mariktól gyűjtenek – betétként.”

Mint a fentiekből is látszik, a bank a gazdaság igényei szerint a pénznek egyfajta újraelosztását valósítja meg a gazdasági szereplők között, amolyan közvetítő. A szép az benne, hogy mindez alapjában önszabályozó, azaz piaci alapon megy végbe, nem kell hozzá senki, hogy teljhatalmúlag megmondja a tutit.

(Akkor most szeretném jelezni, hogy a fenti modell az eredeti és ideális rendszert tükrözi. A valóságban még legalább millió tényező belejátszik ennek a hatásába, viszont a rendszer lényegét nagyon jól szemlélteti.)

Hol itt a probléma?

Ügyfélként nézve? Szerintem a hozzáállás. Nem a banké, hanem a Tiéd!

Miért mondom ezt? Mert manapság divat a bankokat szidni, hogy a “kisemberek” kárára gyarapodnak. Na, amíg ez a szemlélet uralkodik, addig kicsinek is fogod Magad érezni a bankkal szemben! Pedig:

  1. a bank profitorientált cég – igen. Na és??? Te nem vagy talán pénztárcaorientált? Te nem azt akarod, hogy Neked is több maradjon a zsebedben? Dehogynem! (Valszeg ezért olvasod most ezt a blogot is.) Akkor egy bankot, vagy bármelyik másik céget miért is kéne ezért elítélni? 
  2. a bankok csak úgy termelhetnek profitot, hogy abból másnak kára származik – nem feltétlenül. Egyébként is millió meg egy törvényi feltétele van annak, hogy a bankok ezt ne tehessék meg, ellenőrzik őket mindenféle szervezetek keményen. Ezek, illetve a Személyes Pénzügyi Rendszer® tréning utolsó leckéjében emlegetett pénzügyi érdekvédelmi (szaknyelven szólva: fogyasztóvédelmi) lehetőségei is mind azt szolgálják, hogy a bankok nyakán ott legyen a póráz. Neked mindezeket “csak” ismerned kell, illetve tudnod kell ezekkel a lehetőségekkel élni.
  3. és éppen ez a tény adja Neked a kezedbe a lehetőséget, hogy ne “kisemberként” tárgyalj a bankkal. Miért lennél Te kisember? Te vagy az ÜGYFÉL, aki oda viszi a pénzét, amire a bank ácsingózik! Hát akkor dolgoztasd is meg őket érte! Nem szégyen az!
  4. valamint lesz Neked még olyan szakértői csapatod a hátad mögött, amelyik teljes mellszélességgel és szaktudásával képviseli az érdekeidet a bankkal szemben is akár.

És ezzel el is jutottunk oda, hogy pénzügyileg intelligens ember csapatot épít maga köré.

Mindezek mellett is van azért egy-két olyan pont, amelyre nem árt figyelni, hogy olyan bankot válassz Magadnak, amely a leginkább megfelel az igényeidnek:

  • van-e internetbankja? – ma már ez nem lehet nagy kérdés egy banknál, még a legincifincibb takarékszövetkezetnél is van internetbanki felület. Nem véletlenül kezdtem ezzel a ponttal: ma már egyre jobban terjed a netes ügyintézés, ami kényelmesebbé és legfőképpen gyakorlatilag valós időben (real time) ellenőrizhetővé teszi a pénzed nyomon követését. Az ellenőrzés pedig nem elsősorban a kényelmet szolgálja, hanem hatalmat is ad a kezedbe… :D Mert az egy dolog, hogy így megúszhatod a sorbanállást a postán a sárgacsekkekkel, de hogy azon nyomban látod, ki mikor és mennyit emelt le a számládról, és kapásból van rá lehetőséged, hogy megreklamáld, nem pedig csak a hó végi számlakivonaton szembesülsz valami malőrrel, az kincst ér! Arról nem is beszélve, hogy rengeteg szolgáltatást elérhetsz így, és el sem ronthatod, mert a rendszer nem engedi. A betétlekötéstől kezdve az értékpapírszámlanyitásig, még az is belefér, hogy a közüzemi számlák kifizetésének engedélyezd csak egy Általad megszabott összeghatáron belül… És ezért nem kell bemenned a bankba és ott kivárni a sorod. :D Érdemes arra is odafigyelni, hogy mennyire használható, mennyire felhasználóbarát a netbank. Erre minden évben külön verseny van a bankok között, amelynek egyik kategóriája éppen az internetbank használhatósága. (A Mastercard is szokott ilyen versenyt kiírni, de a Privatbankar.hu is rendszeresen elkésízti a maga listáját egy-egy felmérésre alapozva.) 
  • van-e telebankja?  – hasonló előnyökkel rendelkezik, mint a netbank, csak itt érvényesül a közvetlen kapcsolat varázsa is. Ha valami mégis félresikerülne, még mindig ott a telebankos ügyintéző, aki segít: felülkönyveli azt, amit Te esetleg elrontottál, felvilágosítást ad, stb. No meg az sem lehetetlen, hogy valamiért elszáll a neted, és akkor kellene utalnod. Telebankon keresztül simán megoldod.
  • mennyire kiterjedt a bank ATM-hálózata? – bár remek dolog, hogy minden  számlaműveletet el tudsz intézni gyakorlatilag virtuálisan is, még mindig vannak helyek, ahol csak készpénzzel tudsz fizetni. Ehhez pedig kápé kell, ahhoz meg ATM. Azért érdekes a saját ATM-hálózat, mert idegen ATM-ből pénzt felvenni meglehetősen pénztárcaslankító megoldásnak számít (jelenleg egyedül a Citibankot tudnám példaként felhozni, hogy egyeteln idegen ATM-ből felvett összeg után sem számol fel egyetlen fillért sem.) A saját ATM sem garancia arra, hogy megúszd a költségeket: a legtöbb bankban csak az első két-három pénzfelvét díjtalan (ha nem nézzük a tranzakciós adót), a többiért  már saját automatánál is fizetni kell. (Most már tudod, miért preferálom én, ha csak lehet, a kártyás fizetést.)
  • mennyire kiterjedt a fiókhálózata?  – előfordulhat, ahogyan velünk már megesett, hogy a családdal jártunk-keltünk néhány napos szabadság keretében az országban, és közben kellett a bankban ügyet intézni. (Persze aláírásos téma, lehetetlen neten vagy telefonon elintézni.) Ilyenkor jól jött, hogy a szabadságot nem kellett azért átütemezni, mert csak 100 km-rel arrébb volt a legközelebbi bankfiók, hanem csináltunk egy kis városnézést a szállásunktól kb. 8 km-re lévő kisvárosban, és közben elintéztük azt is, amit nagyon muszáj volt. Ugyanezért jó, ha az adott banknak van fiókja a lakóhelyedhez és a munkahelyedhez közel is – még akkor is, ha a kettő más-más városban van.
  • kapsz-e saját ügyintézőt? – ez már szinte privátbankár kategória, de igazából csak némi jószándék és rugalmasság kérdése. Egy bizonyos havi befolyó pénzösszegen felül a bankok ezt már önként és dalolva biztosítják, de ha nem éred el ezt a határt, akkor sincsen semmi akadálya annak, hogy megkérd a Neked szimpi ügyintézőt, akiről úgy látod, hogy elég türelmes, udvarias és még ért is ahhoz, amit csinál, hogy adja oda a hivatali telefonszámát arra az esetre, ha kérdésed lenne. Nyugodtan mondd meg neki, hogy Te benne megbízol, ezért számítasz a jövőben is a segítségére. (El nem hiszed, hogy néhány jó szóval és egy mosollyal mennyi mindent el lehet intézni!) Ha egy ideje már jól el is vagytok egymással, azt is elmesélheted neki, hogy az a célod, hogy privátbanki szolgáltatásokat kaphass, és az ehhez szükséges pénzügyi határokat átlépd – természetesen akkor is ragaszkodsz hozzá, hogy továbbra is az illető kezelje a pénzügyeidet. Mivel privátbankár nem mindenki lehet egy bankban, ez már előrelépésnek számít, hidd el, a választott ügyintéződ motiválva lesz. (Ha már privátbankár, akkor is, mert neki akkor Te jutalékot jelentesz.) Így nyersz egy bennfentest, aki hálás Neked a bizalmadért, és – a belső szabályzat által megszabott mértékig – képviseli az érdekeidet, plusz totál képben van, hogy mik az egyéni céljaid pénzügyi téren, így ahhoz tud majd ajánlani dolgokat.
  • milyen szolgáltatásokat nyújt? – azaz milyen termékei, csomagjai vannak, azok mennyibe kerülnek, milyen feltételekkel adja, milyen az ár-érték aránya, milyen bank- és/vagy hitelkártyákat ad, stb. Innentől indul csak a ténylegesen pénzügyi rész. Meglepő, de mindenki fordítva csinálja, és ezzel kezdi. Pedig! lehet papíron akármilyen jó a szolgáltatás, a termék, ha egyszerűen képtelen leszel az utólag kiderülő, apró, de annál bosszantóbb részinfók, kiszolgálási és/vagy információs színvonal miatt előnyösen használni. A másik indokom, amiért ezt tettem a sorban utoljára: az előzőek annyira személyes megítélés alá eső és személyes igényt és kontrollt kielégítő dolgok, hogy azt egyszerűen muszáj Neked mérlegelned. Ha ez már mind megvan, akkor már van egy kör, amiből válogathatsz. Ha itt megtorpansz, még mindig segíthet a pénzügyi tanácsadód, aki az eddig kialakított szempontjaidat is figyelembe tudja majd venni. (Lehet, hogy baromi jó lehetőségeket talál Neked pl. a Sopron Banknál, amelynek a Dunántúlon és Budapesten vannak fiókjai, de ha Te éppen Debrecenben laksz, akkor egy első bankszámlanyitás, amihez mindenképpen személyesen kellessz, már elég körülményes tud lenni.)

Bankod tehát legyen. Ez a pénzügyi intelligencia egyik alapvetése. Még az sem Istentől elrugaszkodott ötlet, hogy nem is egy… :D (Vannak olyan élethelyzetek, amikor jól jöhet két bankszámla is. Ezt már úgyis meg fogod beszélni a pénzügyi tanácsadóddal.)

Tanulságul még egyszer elmondom, mert érdemes innen nézni a bankokra:

A pénzügyi intelligencia lényege: meglátni és kihasználni a kínálkozó lehetőségeket.

Márpedig ha a bank lehetőség, akkor nem mondhatsz le róla! 

Jövő héten megnézzük, mit kell tudnia annak a biztosítónak, amelyik a Te hátadat (életedet) akarja biztisítani. 

Voltak felismeréseid? Akkor nyomj egy like-ot itt a cikk alján! Tetszik? Oszd meg! Tiltakozol? Akkor küldj egy kommentet! Csak egyet ne tegyél: ne legyél közömbös a saját pénzügyeid iránt!!!

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.