Főoldal » Miért nincs …

Miért nincs …

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

tantárgyfelosztás modul az ITAK-ban? (Integrált Tanulási és Adminisztrációs Környezet, a Digitális Középiskolák által használt keretrendszer.) Vagy e-napló? És órarendtervező? És …

Bizonyára számos alkalmazást vagy modult fel tudnánk sorolni, ami hozzátartozik az oktatás szervezéséhez és működtetéséhez. Sőt, esetleg használunk is külön ezekre a funkciókra önálló szoftvereket. Az ITAK jelenlegi állapotában is sok dolgot tud, ami más rendszerek nem, valóban integrált. Mégis van hiányérzetünk.

Nem vagyok informatikus, ezért csak néhány szempontot tudok felvetni, amelyek befolyásolják az informatikai megoldásokat.

Az egyik szempont éppen az, hogy ugyanarra a feladatra több megoldás, több szoftver létezik és az iskolák különböző rendszereket használnak. (Van, ahol a fenntartó írja elő, melyik terméket kell használni.) Tehát, ha létrehozunk egy keretrendszert, két eset lehetséges:
1. A keretrendszer tartalmaz egy iskolaadminisztrációs modult (egy századikat), de mivel az iskolának kötelező használnia az előírt szoftvert, vagy szeretné azt használni, amely eddig megfelelt számára, kettős könyvelésre kényszerül.
2. A keretrendszer nem tartalmaz iskolaadminisztrációs modult, nem duplikálja az azonos feladatokat ellátó rendszereket. Ebben az esetben azonban az adatok, pl. a tantárgyfelosztás, a keretrendszeren kívül születnek és az egyéb tevékenységhez szükséges elemeket át kell vezetni. Valahogy. Például úgy, hogy beírjuk. De inkább úgy, hogy megoldjuk az adatátvitelt a két rendszer között. Ez lehet automatikus: „Minden nap 3 órakor kapcsolódj ehhez az adatbázishoz, hasonlítsd össze az azonos adatokat, és a változásokat vagy az új adatokat vedd át!” Lehet ezt oda-vissza módon is, az még kényelmesebb, hiszen nem kell arra ügyelnem, hogy amikor adatot módosítok vagy újat hozok létre, éppen melyik rendszerben vagyok. Ugyanakkor biztos lehetek abban, hogy ha másnap bármelyik rendszert kinyitom, az egyetlen és valós adattal fogok dolgozni.

Bizonyára olyan megoldás is létezik, hogy egy adott szoftvert a keretrendszer egy moduljaként beépítünk. A Digitális Középiskolák esetében ezt valószínűleg egyedileg lehet – ha lehet – megtenni. Azt már elképzelni sem tudom, hogy milyen hatása van ennek az eredeti – a plusz modult nem tartalmazó – keretrendszer fejlesztésére. Például, ha a keretrendszernek újabb verziója keletkezik, megoldható-e a frissítés, a módosítások átvétele.

Az adatcserével is sok gond van. Például, ahhoz, hogy adatcsere jöhessen létre két rendszer között, azoknak fel kell ismerniük az azonos adattípusokat. Az ITAK-ban az évfolyam mezőhöz tartozó lenyíló listában minimum 50 lehetséges elnevezés van. (Lásd a képgalériában!) A fejlesztők ugyanis megpróbálták összeszedni a különböző iskolaadminisztrációs rendszerekben lévő elnevezéseket, hogy ha adatkapcsolatra kerülne sor, az adatok megtalálják a helyüket. A felhasználó első látásra megretten egy ilyen listától, ami nem csoda. És ez csak egy példa, számos funkció esetében kell látszatra teljesen felesleges vagy hasonló adatmezőket használni. Arról már nem is beszélve, hogy még azt is figyelembe kell venni, hogy mely rendszerben, mik a kötelezően kitöltendő mezők. Ha ezek hiányosak, akkor az egyik rendszerben létrehozott új elemek a másikba nem tudnak átkerülni.

Azt hiszem, ha ennél többet írnék erről a témáról, még jobban elásnám magam, mert csak nagyjából tudom, miről beszélek. Lehet, hogy ezzel legalább egy „kioktatást” elérek, mert csak írok, és írok …

Summa summarum
– nem könnyű eldönteni azt, hogy mikor van szükség új fejlesztésre és mikor kellene meglévő elemekből építkezni.
– a meglévő elemek vajon szabadon hozzáférhetők?
– mikor beszélhetünk gazdaságtalan párhuzamosságról?
– hol legyen a testreszabás határa?
– vajon rendelkeznek-e az iskolák olyan szaktudással vagy annyi pénzzel, ami szükségesnek látszik egy valóban gazdaságos, valóban élő munkát könnyítő, felhasználóbarát, testre szabott stb. informatikai háttér működtetéséhez, különösen, ha az e-tanítás-tanulást is integrálni szeretnék a napi munkába?

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.