Főoldal » Személyre szabott lovasoktatás Balatonalmádiban a Szentesi Farmon

Személyre szabott lovasoktatás Balatonalmádiban a Szentesi Farmon

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Mitől lesznek gazdagabbak a gyerekeink ha lovagolnak?

 

Személyre szabott lovasoktatás Balatonalmádiban a Szentesi Farmon.

 

Interjú Kovács Nikolettel a Szentesi Farm vezető lovasoktatójával.

 

Balatoni lovardátokat a 80 éves nagypapától kezdve az érettségizőn át, a legkisebbekeig látogatják. Egy felnőtt már tudatosan kezd el lovagolni (vagy mert már korábban megfertőzte a lovak iránti szenvedély vagy pedig mert gyerekkorában nem volt akkora szerencséje, hogy a szülei elvigyék és felnőttként pótolja a hiányosságokat). De mégis, hogyan válik ez a hobbi életfelfogássá, vagy később akár életstílussá…

Mi a helyzete a lovaglásnak ma Magyarországon? Egyáltalán milyen kategóriába soroljuk ezt a tevékenységet: inkább szabadidős hobbi vagy egy sportág? 

 

Tapasztalataim alapján az iskolákban a testnevelőtanárok sajnos nem fogadják el a lovaglást sporttevékenységként, pedig a lovaglás még annál is több: fizikai edzésen túl művészet és a manapság olyan divatosnak hangzó személyiség fejlesztő tréningek közt is megállja a helyét:

Megtanulod hogy hogyan kell irányítani és kommunikálni (verbálisan és non verbálisan) egy másik élőlénnyel, segíted őt az egyensúlyozásban, vagy akár abban hogy hogyan lépjen át a félelmein.

 

Hány éves korban és hogyan érdemes elkezdeni lovagolni?

 

Mi már egészen kicsi kortól (5-6 éves) foglalkozunk gyerekekkel, hogy hozzászoktassuk őket a lovakhoz, de a valódi képzést 10-11 évesen kezdjük el azzal, hogy a tanítvány “csak” gyakorolja, hogyan kell helyesen ülni a lovon, egyensúlyozni rajta. A legfontosabb, legyen szó gyerekről vagy felnőttről, hogy jól kiképzett lovakon történjen az alapok elsajátítása, hogy a kezdő lovast ne érje sikertelenség például a tereplovagláson. A tanítványt fel kell tudni készíteni a nagyobb kihívást igénylő feladatokhoz úgy, ahogy az általános iskola is előkészít a gimnáziumra.

A következő szinten növelni kell az ügyességét, hogy már ne csak ülni tudjon a lovon, hanem alap szinten irányítani is tudja azt. Gyerekek esetében ez abszolút iskolai tananyagot kiegészítő elfoglaltság, hiszen megtanulnak arra koncentrálni amit éppen csinálnak és mivel a lovaglás nagyon összetett dolog, így elsajátítják hogyan hangoljanak össze különböző mozdulatokat úgy, hogy abból egy harmonikus egység legyen,

amihez egy másik élőlény is tud igazodni. Azonban nagyon fontos, hogy fokról fokra sajátítsák el azokat a képességeket amik szükségesek egy ilyen komplex feladat elvégzéséhez, ami teljes figyelmet igényel.

Egy lovagolni tudó gyermek például sokkal könnyebben tanul meg autót vezetni, valamint a forgalomban közlekedni, mert a lovaglással már korábban elkezdte bejáratni azokat az idegpályákat és rutinokat amik segítenek egyszerre több felé koncentrálni. Ezen kívül megtanulja, hogy mit jelent az, hogy kommunikálni. A gyerekek maguk sem tudják, hogy mit jelent az szó, hogy kommunikáció, nem tudják, hogy mit jelent az hogy testbeszéd. Külön feladatokkal kell elmagyarázni, hogy mi az hogy kommunikálunk egy másik lénnyel. Mi az hogy parancsolni valakinek? Mi az hogy kérni? Mi a kettő között a különbség? Mi az hogy fegyelmezni? A testbeszéd alapján tudjuk elmutogatni ezeket a fogalmakat, amiket a gyerek a lovon tapasztaltak alapján később a saját testbeszédébe és kommunikációjába is be tud építeni. Így könnyebben tudja majd az emberek testbeszédét is olvasni ami fontos képesség felnőttkorban. Testbeszéd olvasást a mai napig nem tanítanak az iskolában, pedig később, mind a magánéletben (akár a párkapcsolatban), mind pedig a munka világában (akár egy tárgyalás során) előnyt jelent. Ehhez folyamatos edzés és jól felépített órák kellenek, hiszen több éves folyamatról beszélünk. Ideális esetben egy lovasoktató kíséri a tanítványt, aki maga is birtokában van a korábban emlitett képességeknek és ért a gyerekek nyelvén.

 

Hogyan lehet elérni a mai világban amikor olyan sok a lehetőség, hogy a gyermek sokáig kitartson a lovaglás művészete mellett?

 

A mai nevelés egyik nagy problémája, hogy nincs olyan idő, amikor a gyerek nem csinál semmit és neki magának kell kreatív elfoglaltságot találni. A szülők úgy érzik, hogy mindig kell valami ami gyereküket szórakoztatja. A digitalizáció hatására adott a Youtube, a számitógépes játékok valamint a TV, és a szülők, mert maguk is stresszeszebbek és ingerültebbek, ahelyett, hogy kibírnák azt az 1-2 órát amíg a gyerek hisztizik és feltalálja magát, az előbb említett eszközökkel mesterségesen emelik gyerekük ingerküszöbét, akinek a figyelmét ezáltal később még nehezebb lekötni.  Nálunk a nyári lovastáborban is ugyan ez a helyzet. A legelső nap a gyerekek látványosan unatkoznak mert nincs TV és internet, de a harmadik nap végére már a szénabálákon vívják a legizgalmasabb csatákat. Ezért nem tudnak a gyerekek figyelni az iskolában sem. Mert ezek a gyerekek magukat sem tudják lekötni egy háromnegyed órára nemhogy egy A betűt nézzenek ennyi ideig és arra koncentráljanak. Amikor először jön hozzánk egy diák lovagolni, akkor sokszor negyed óráig is nehéz fenntartani a figyelmét.

Az elején nagyon kreatívnak kell lenni, de egy idő után megszokják a diákok. Sokat kell velük beszélgetni, hogy mi történt velük az iskolában, hogy telt a napjuk, mi az ami érdekli őket és a kitartó kérdezgetés után előbb-utóbb megnyílnak. Sok szülő nem teszi fel ezeket az alapvető kérdéseket a gyerekeknek, ami szintén megnehezíti a helyzetünk. Van hogy a figyelem fenntartása végett teljesen egyedi játékokat kell kitalálni, amihez elengedhetetlen a gyerek lelkének ismerete: az egyik tanítványommal például a lovastorna alapjait a harctéren végezzük, íjjazással és kézigránát dobással, ahol bombázók elől kell minél jobban

ráhasolni a lóra. A lényeg hogy minden gyerek más, mindenkinél egyedi oktatást kell alkalmazni ami az ő nyelvén a legjobban adja át a feladatokat, nem pedig sémák és sablonok szerint tanítani, ahogy ezt ma sok iskolában teszik. Kedvenc példám a híres karikatúra, ahol különböző állatokat egyazon vizsgarendszer alapján értékelnek aszerint, hogy mennyire tudnak fáramászni, úgy hogy olyan állatok is ülnek az órán, akik erre fizikailag képtelenek.

 

 

 

Sajnos nem csak az iskolában, de a lovas oktatásban is megvan ez a séma, minthogy mindenkinek lépni, ügetni, vágtázni ugratni majd versenyeznie kell és az adott dogmarendszeren kívül semmi más nem létezik. Pedig van, hogy az emberek csak ki akarják próbálni a lovaglást és nem céljuk vágtázni, vagy versenyezni, egész egyszerűen élvezik a lóval való közös munkát. Sok lovarda nem foglalkozik az ilyen “laikus” lovasokkal.

 

Mikor érdemes lovat venni?

 

Ha már ott tartunk, hogy magunknak vagy a gyerekünknek lovat veszünk, azt is jól átgondoltan, szakavatott edző segítségével tegyük! Nagyon fontos hogy nem szabad túl korán túl jó lovat venni. A leglényegesebb, hogy ló és lovasa párhuzamosan haladjon a közös tanulási úton.

Ha egy túlképzett, drága lovat vesznek a szülők a gyermeküknek, akkor a ló nehezen fogja viselni a korábban megszokottól eltérő, bizonytalan, olykor hibás mozdulatokat, besokall és évekig is eltarthat mire a szakember ezt újra kineveli belőle de erre sincsen garancia. Ugyanez a helyzet ha túl nyers, képzetlen lovat veszünk a gyerekünknek, azzal a gondolattal hogy majd ketten együtt megtanítják egymásnak a lovaglást.

Ezért nagyon fontos hogy az ember jó lovardát válasszon, ahol valóban a lovas érdekeit tartják szem előtt.

 

Összeségében mivel gazdagodik az, aki nekiLódul és rendszeresen végzi ezt a gyönyörű hobbit?

 

A lovaglás a közhiedelemmel ellentétben nem csak egyszerű fizikai edzés, amikor is az ember felül a lóra, megmarad rajta és elirányítgatja azt. Komoly művészet, melynek űzésével rengeteget tanulhatunk önmagunkról. Egy olyan gyermek, akit jó lovasoktató kísér több éven át, hatalmas személyiség fejlődésen megy keresztül. A ló az egyik legjobb tükör: megmutatja, hogy hol kell még változnunk annak érdekében hogy jobb emberré váljunk.

Ha idegesen ülök a lóra, a ló átveszi tőlem a testbeszédemen keresztül és maga is befeszül. Lovaglás közben kénytelen vagyok elengedni a problémáimat és a lóra koncentrálni. A lovaglás megtanítja hogyan lépjük át a határainkat, hogyan kommunikáljunk mind verbálisan mind non-verbálisan és ami a a mai világban az egyik legfontosabb, arra ösztönöz, hogy a jelenben legyünk és megéljük az adott pillanatot.

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.