Főoldal » Szociális –érzelmi – akarati képességek fejlesztésének játékai

Szociális –érzelmi – akarati képességek fejlesztésének játékai

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

I. Énkép fejlesztése

Ki vagyok én?

Gyermekek körben ülnek. A tanító egy zsákban minden gyerek által jól ismert állat névvel felírt cédulát rejt el.A gyerekek húznak a zsákból. Pár perc gondolkozási időt kapnak, majd egyenként eljátsszák a kapott állatot. Lehet hangot kiadni, gesztikulálni, ami fontos, hogy minél hitelesebben adják elő az állatot.Amikor kitalálják a keresett állatot, akkor néhány mondat erejéig megbeszélik a gyerekek a tanítóval, hogyan adta elő a gyerek az állatot, minek a segítségével jöttek rá az eljátszott állatkára a többiek?Hogy érezte magát az a gyerek, aki eljátszotta az állatot?

A játékot lehet továbbfejleszteni, amikor is különböző állatok nagyon ismert tulajdonsága alapján beszélgetünk a gyerekekkel, hogy van –e az állatka tulajdonságához hasonló gyermek az osztályban?

Pl. csiga (lassabb mint a többi gyerek) gyík(mindig fürge) hangya (szorgalmas) stb.

Viszont amikor ezt a fajtáját játsszuk a gyerekekkel nagyon fontos hangsúlyozni, hogy aki kicsit lassabban dolgozik mint a többiek, attól ő nem rossz és nem szabad csúfolódni sem, mert senki sem tökéletes , mindenkinek vannak jó és kevésbé jó tulajdonságai.

 Megasztár/ki mit tud?

Énekversenyhez hasonlóan rendezhetünk évfolyam szintű megasztárt.Válasszunk zsűrit a gyerekek közül ! A dalok ismert dalok legyenek, iskolában tanultak. Először végighallgatják a zsűri véleményét, majd pontoznak. Az énekes is értékeli teljesítményét. A produkció végén  az osztály többi tagja is mondhat véleményt .

Ügyelni kell , hogy ne hangozzon el nagyon sértően megfogalmazott vélemény!

A játékok lehetőséget adnak az anyanyelvi kommunikáció fejlesztésére, a kritikai gondolkozásra, kritika elfogadására, empátiára, toleranciára, türelemre, ismeretek gyakorlására (ének),vélemény kifejezésére, belső értékelés és környezet értékelésének gyakorlására, kudarc és siker élményének feldolgozása.

2.Nemi identifikáció

Öltöztető

A táblán egy lány egészalakos képe és egy fiú egészalakos képe van. Rövid nadrág és trikó van rajtuk. A tanító összegyűjtött képeket, amiken különféle dolgok szerepelnek. Például játék baba, autó, focilabda, csattok, hajráf, díszes fülbevaló, smink kellékek, barkács készlet . Minden gyerek egy képet tegyen vagy a lány képe vagy a fiú képe alá , ami arra a nemre a legjellemzőbb. A döntéseket meg kell beszélni, el lehet beszélgetni róla. Például neked  milyen játék babád van? Mit szoktál vele játszani?

 Ezt a játékot lehet továbbfejleszteni öltöztetéssel, amikor is a sablonnal megegyező ruha képek vannak megadva. A gyerekeknek kell eldönteni, a lányok viselnek leggyakrabban  a képen szereplő öltözéket vagy a fiúk ruhatárába tartozik.

A nadrágnál vagy olyan ruhadaraboknál ,ami meg található a lányoknál és fiúknál ki kell térni , hogy miben különböznek mégis egymástól(szín, fazon stb.).Lehet évszaknak, időjárásnak megfelelően öltöztetni a babákat.

            A játék lezárásaként kérhetjük a gyerekeket, hogy tervezzenek ruhát vagy a lánynak  vagy a fiúnak, de azt is meghatározhatjuk, hogy lányok a lánynak a fiúk a fiúnak rajzoljanak egy öltözéket.

 

A mit tenne , ha ….kezdetű szituációs játék

 A játékban mindig a kérdést azzal kezdjük, hogy mit tenne a lány/fiú , ha megbántanák, leszidnák, megdicsérnék, szomorú vagy vidám lenne stb? Egy-egy lány majd fiú mutassa be a többieknek a szituációt.

Például másképpen sírnak a lányok és fiúk.

A játékok lehetőséget adnak a nemi identifikáció tudatosítására, a másik nem jobb megismerésére, a szókincs bővítésére, érzelmek kifejezésére, ismeretek elsajátítása, empátiára.

 

Fizikai külső elfogadása

Mese olvasása

Olyan mese olvasása , vagy elmondása a gyerekeknek, amiben a szereplő valamilyen testi hibával rendelkezett , ami miatt nem barátkoztak vele, bár ő próbált beilleszkedni.

A mese megbeszélése, majd lerajzolása, hogy a gyerekek , hogyan képzelik el a szereplőket.

Lennél a barátom?

   Különböző gyerekek képének mutatása esetleg videó film nézése.

Ki miért barátkozva vagy miért nem barátkozna a látott képen lévő gyerekkel?Van –e olyan gyerek , akinek van valamilyen testi hibája, akár szemölcs vagy kicsit ducibb /soványabb /alacsonyabb /magasabb a legtöbb gyereknél?Nekik kik a barátaik, miért?

Továbbfejlesztett változatában egy gyereknek  például egy duci kislányt kell , hogy eljátsszon, aki be szeretne illeszkedni a többiekhez, de még nem tudott. Ki kell mennie a folyosóra, amíg nem szólnak neki. Addig a tanító néni megbeszéli a többiekkel, hogyan kell majd viselkedni a kint lévő lánnyal, amikor az bejön. A kiküldött lánynak annyit mond a tanító, hogy legyen először visszahúzódó, majd barátságos. Játsszuk el, hogy nem barátkozunk vele! Először még csak bemutatkozunk  neki, majd nem foglalkozik vele senki sem, de  lassan mindenki meg szeretne vele ismerkedni.

Mindenképpen beszéljük meg az eljátszott szituációt!Élmények elmondásának meghallgatása.

Ki hogyan segítene beilleszkedni  egy új gyermeknek? Képzeljük el, hogy másik városba , másik iskolába kell járnunk. Ki mit tenne az első napon az iskolában? Hogyan viselkedne?

Egymás alaposabb megismerése, elfogadása, tisztelete, szókincs bővítése, szereplés lehetősége, véleménynyilvánítása, empátia, alkalmazkodó képesség fejlesztése, kudarc és siker élményének feldolgozása, önuralom fejlesztése.

 

II. Társas kapcsolatokban megnyilvánuló szerepvállalás

 

 Csoportos tevékenységben való részvétel/ csoportokban betöltött egyéb szerep

Kap az osztály egy nagy lapon előrajzolt képet, amit ki kell egészíteni  még utasítások szerint . A gyerekek maguk döntsék el , ki mit fog csinálni a kép készítése közben.

Utasítások például: legyen nagyon színes a kép, legyen vidám , legyenek rajta állatok.

A színeket, vidámság kifejezését, állatok fajtáját döntsék el maguk és azt is, hogy milyen eszközzel színezik ki a képet(zsírkréta, vízfesték, színes ceruza ). A tanító eközben figyeli a gyerekek tevékenységét és ha nagyon szükséges segít nekik.

 

Mese eljátszása a gyerekek szereplőválogatása alapján

A mese olyan legyen, amiben van egy szépséges királylányka, szegény csúnya lányka, erős lovag, vézna fiú, mindig okoskodó állatka, rendőr, csiga, udvari bolond, olyan személy, akit nehezen fogadnak be a többiek.

A gyerekek ajánlásával és a tanító irányításával kerüljön ki ki mit fog eljátszani. Legjobb, ha a szereplők maguknak találják ki a mondanivalójukat a mesében. Először kell egy meseváz, amit közösen alkotnak meg , majd a szereplők karakterének megbeszélése. A tulajdonságokat is beszéljék meg.

Egymás feltétel nélküli elfogadása, segítőkészségre nevelés, empátia, türelem, egymás alaposabb megismerésére való törekvés, én megismerése, szókincs bővítés, kreativitás fejlesztés, önállóságra nevelés.

 

III. Akaratai  fejlettség fejlesztő játékai

Számoljunk!

A gyerekeknek számolniuk kell egytől tízig folyamatosan .Mérjük az időt. 

A számok után szavakat is mondania kell

1-meggy, 2-vessző, 3-párom, 4-légy, 5-tök, 6-pad, 7- nézd, 8-polc, 9-Ferenc, 10-tiszta víz. Majd elölről kezdi  mondani ismét.

 Lánc készítés

Veszünk egy gombolyag fonalat és színes gyöngyöket. Körben ülünk. Minden gyereknél van valamilyen színezetű gyöngy. Elkezdünk láncot készíteni. Mindenkinek csak akkor szabad a gyöngyét felfűzni, ha rá kerül a sor. Egy idő után kihúzzuk a készülő láncot a gyerekek a helyükön maradnak. Csak az megy ki a lánchoz és fűzi fel a gyöngyét aki a sorban következik.

A tanító egy idő után határozhat más sorrendet is a lánc készítésében, ekkor a gyerekek már nem aszerint teszik a gyöngyöt amit addig megszoktak.

A játék során a feladattudatot, a késleltetés képességét, az akadályozatás esetén kialakult érzelmek fejlesztést, a monotónia tűrését, szabálytudatot, az önuralmat, alkalmazkodóképességet fejlesztjük.

 

A  blogbejegyzés vázlata a következő irodalom alapján készült:

Kelemen Lajos : Képességmérés az óvodában I.- Poliforma Kft., Hajdúböszörmény,32-39.p.

A játékötletek saját ötletek alapján kerültek a bejegyzésbe.

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.