Főoldal » Úristen, angolul?

Úristen, angolul?

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Nem jut az eszedbe pont az a szó, ami kellene? Órákat gyakorolsz, mégsem megy az angol? Szinte senki sem gondolná – és ebbe beleértem a nyelvtanárokat is -, hogy mennyire komoly gondot jelent, hogy az angolt tanulók az angoltanulástól félnek. Akár magadtól vagy kicsit félősebb, akár a tanár vagy a nyelv okoz nehézségeket, érdemes befelé fordulni, és elűzni a kártékony feszültséget.

Azt mindenki tudja, hogy vannak szorongó emberek, na de ki gondol arra, hogy az angolórán is fontos lehet ez? Nos, rengeteg kutató gondolt már erre és ma már óriási irodalma van az idegennyelvi szorongásnak. Az első fontosabb, 1986-os tanulmány szerint három nagyobb területet érinthet ez a negatív érzés: a kommunikációt (félsz, hogy nem érted meg, amit mondanak, vagy amit olvasol), a számonkérést (félsz, hogy nem tudsz eleget, nem tökéletes a tudásod), és a negatív értékelést (pl. kinevetnek a többiek, vagy valahogy rossz visszajelzést kapsz másoktól). Tehát az angolóra környezete vagy az angol használata válthatja ki az efféle szorongást.

Van olyan is, hogy valaki alapvetően mindentől fél, és talán ezért sokan nem is gondolnák magukról, hogy nekik is hasonló gondjuk van, mert nem olyan feltűnőek a tüneteik. A legutóbbi kutatásom (amely közel sem reprezentatív) eredménye az volt, hogy sok szorongó nyelvtanuló tudja, hogy szüksége lenne több önbizalomra, és nekik általában közepesen magas a szorongási szintje. Ezzel szemben akinek a legtöbb problémát okozza a szorongás, eszébe sem jut, hogy túlságosan ideges, hanem úgy látja, még több gyakorlás és még nagyobb erőfeszítés kell. És aztán elbuknak, mert nem a tudás hiánya a problémájuk forrása.

Volt egy hölgy, akinek a szorongás volt a nyelvtanulásban a nehézsége, és napi 8 órát gyakorolt a kezdő spanyolóráira. Amikor viszont ott volt az órán, mégsem volt sikeres. Ezért felmerült bennem a kérdés: vajon kinek kellene tennie valamit a szorongás ellen?

A válasz egyértelműen az volt: az angoltanároknak. És képzeljétek, tulajdonképpen három főbb probléma van, amivel az angoltanárok a diákjaiknak nehézséget okoznak.  Egyrészt személyeskednek, magánéleti témákat hoznak fel – tehát nem a “szakmai” oldalát tartják szem előtt a nyelvtanulásnak. Másrészt az órai feladatokat is kritizálták a nyelvtanulók: unalmasak a feladatok, nem szeretnek a tanárral beszélni, de egymás között szívesen beszélnének angolul. A harmadik gond pedig tulajdonképpen a kettő között van félúton, hiszen kicsit személyes, kicsit szakmai feladat: nem alkalmaznak a tanárok stratégiákat, hogy a szorongást csökkentsék. Valószínűleg azért, mert rábízzák mindenkire, hogy birkózzanak meg azzal a stresszel, amit okoz a nyelvtanulás. 

És hogy miként csökkenthetnék a tanárok a szorongást? Az “éppencsak nehéz” feladat, a pozitív visszajelzés, és türelem volt a válaszokban néhány módszer – a kérdőívet kitöltő nyelvtanulóknak ez volt a fontos.

Forrás:

Horwitz, E. K., Horwitz, M. B., & Cope, J. (1986). Foreign language classroom anxiety. The  Modern Language Journal, 70, 125-132.

A kutatásom kérdőívét itt tudod kitölteni, ha hagysz emailcímet, visszaküldöm, milyen szorongási faktorok játszanak szerepet az esetedben. :)

Kép: http://www.anxiety-stressmanagement.com/wp-content/uploads/2010/06/Anxiety588x400.jpg 

 

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.