Főoldal » A hazugságról

A hazugságról

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Lorna Wing 1988-ban maradandót alkotott:

Lefektette az autisztikus sérülés három fő területét, amelyet azelőtt soha senki nem tudott meghatározni. Ezzel stabil alapot adott a helyes diagnózisok felállításában.


Az autisztikus sérülés három fő területe:

1. A mentális képességek minőségi sérülése

2. A szociális interakciók minőségi sérülése

3. A kommunikációs képességek minőségi sérülése

Autizmus és kommunikáció:

Egy autistánál a kommunikáció egésze sérült. Tehát nem csak maga a szóbeli rész, hanem a nonverbális kommunikáció, a szavakkal való játék, a gesztikulálás, a hangsúlyozás is hiányos. Ezeket a hiányosságokat azonban nem kompenzálják, nem alkalmaznak olyan eszközt, amivel fejleszthetnék, kipótolhatnák ezen képességüket.

Ennek egy, a hétköznapi ember számára elég bizarr oka van: nem tudják, hogy az emberek tudnak gondolatokat cserélni. Gondoltátok volna? Hiszen ez számunkra annyira természetes! És ők ezzel mégsem vannak tisztában. Ennek hátterében az úgynevezett “tudat-elmélet” áll: az autista nincs tisztában azzal, hogy a másik ember tudattartalma más, mint az övé. Azaz szentül hiszi, hogy amit Ő tud, azt mindenki más is tudja. Ezért nem látja szükségét annak, hogy azt az információt, amivel Ő rendelkezik megossza másokkal is. Minek? Hiszen Ő úgy gondolja, hogy mások fejében ugyanaz a tudattartam van, mint az Övében. Megdöbbentő nem?

Még egy gondolat az információ átadásról: én magam nagyon sokáig a kommunikációt úgy fogtam fel, mint gondolatok adás-vétele egymás közt. Azonban felvilágosítottak, hogy a kommunikációnak, van egy másik oldala is, ami legalább olyan fontos, mint az élmények megosztása. Eszerint a kommunikáció másik elmélete: kommunikálni annyi, mint úgy manipulálni a környezetünket, hogy a magunk javára idézzünk elő változást. Ez is egy elképesztő megállapítás! És mennyire igaz! Vegyünk egy egyszerű példát: azt mondod a barátodnak, hogy “Szomjas vagyok. Kérek egy pohár vizet!”. Erre a barátod felállt és hozott neked egy pohár vizet. Mi történt? Te tettél egy szóbeli közlést (de akár el is mutogathattad, vagy le is írhattad volna), eljuttattad a barátod számára az információt (lekommunikáltad), mire beállt a számodra áhított változás, azaz hozott neked egy pohár vizet. Tehát manipuláltad a környezetedet. És itt van a döntő különbség: egy olyan autista, aki nincs tisztában a kommunikáció lényegével, ugyanezt nem fogja megtenni. Mert nem tudja megtenni.

De mik tartoznak bele abba szóba, hogy manipulálni? Kérés, közlés, véleményalkotás, tanácsadás, utasítás, érzelmi kifejezés, állásfoglalás, döntéshozatal, humorizálás, hazugság stb. Ezekre nagyrészt szükségünk van, hogy az életben jól tudjunk funkcionálni, hiszen a mai társadalmi rendszer elsősorban a kommunikációra épül. Tehát a mai világban az autista igen nagy hendikeppel indul a többi emberrel szemben. Szerencsére azonban az autismusnak ez az oldala is fejleszthető.

Az autisták kommunikációs fejlesztése során van egy pont, ahol a szakemberek mindig felvillanyozódnak:

Amikor a gyerek először hazudik. Amikor először próbálja átverni a gyógypedagógust a napirenddel, amikor először próbál meg csalni a társasjátékban. Ekkorra ugyanis óriási eredményt értek el, mégpedig azt, hogy az autista gyerek kezd ráérezni arra, hogy képes a saját akaratánál fogva manipulálni a környezetét, kezdi pedzegetni, hogy valójában mi is az a kommunikáció. (Magam is megtapasztaltam, hogy ez mekkora katartikus élmény – bár nem a hazugság területén. Egy nem beszélő, három éves autista fél órás foglalkozás után megszólalt. Annyit mondott: drazsé. És én büszkén átadtam neki élete első lekommunikált drazséját.) Tehát egy autistánál a hazugság nem csak hogy jó dolog, hanem a fejlődésében mérföldkőnek számít. Azért azt hozzá kell tenni, hogy lehet neki örülni, de aztán természetesen a megfelelő kontroll alatt kell tartani.

Szerencsére Gyurka életében nem okoz gondot az alapvető kommunikáció. Már az csoda, hogy beszél, mindemellett a maga egyszerű módján el tudja mondani, hogy mit szeretne, mit kér, hogy érzi magát, megosztja velünk azokat az élményeit, amiket szavakba tud foglalni. Ismeri a lényeget. És használja is (néha minket is meglep mennyire jól!).

Erről szól a következő történet:

Szombat. Este tizennyolc óra, negyvenöt perc. Ez egyet jelent a szokásos szombati kádfürdővel. Ez is egy szertartás. Gyurka bejelenti, hogy fürödjünk, erre Apum megnyitja a vizet a kádban, Gyurka pedig lehozza a tetőtéri fürdőszobából a pizsamáját, meg mindenkinek a saját kis törülközőjét és elhelyezi azokat a lenti fürdőszobában lévő ős öreg mosógép tetején. Ez mindig így megy. Ha már elég víz került a kádba és a hőfok is megfelelő, akkor eljött a Mester ideje, hogy végre megáztassa fáradt tagjait és kipihenje a hét fáradalmait. Belemártja testét a habok közé és aléltan fődögél, míg olyan vörös nem lesz, mint egy homár. Általában 20-25 perc a főzési idő, ekkor kukta módjára, füttyszóval jelzi, hogy elkészült. Ez Apumnak szól, hogy menjen és segítsen neki megborotválkozni. A sorban következő én szoktam lenni. Habár igaz az, hogy a tigrist leszámítva a nagymacskák nem szeretik a vizet, én a szabályerősítő kivételhez tartozom, és nem vetem meg a kellemes forró fürdőt. Én sem habozok habozni, belevetem magam az élvezetekbe. Vagyis, akkor, azon a napon nem tudtam annyira ellazulni, mert észrevettem, hogy Gyurka már megint nem söpörte le a lábáról a zoknijának a lehullott szövetdarabkáit, amik így most ott úszkáltak ázottan a kád vizében. Különösebben nem csináltam belőle ügyet, mert ettől még ugyanúgy csobbantam egyet, de azért nem volt egy esztétikus látvány. Elkészültem, megtörölköztem, felöltöztem, kimentem és szóltam Anyumnak, hogy mehet. Anyum bement és kisvártatva a zárt ajtó mögül kiszűrődött a hangja, ahogy kiabál:

– Ki nem söpörte le már megint a lábáról a zokni darabokat?!

Mire Gyurka visszakiabált neki:

– A Krisztiánka volt!

– Na majd a Krisztiánt jól szétaprítom! – kiabálta Anyum dühösen.

Kedves Tanítványok, remélem, hogy a Mester bölcs szavai megvilágosodást hozott elmétekben, a tekintetben, hogy hogyan kell a környezeteteket úgy manipulálni, hogy a magatok javára hozzatok létre változást. És persze, hogy a jövőben megússzatok mindenféle szétaprítást.

“Annak hazudnak, aki kérdez és fenyeget.” – Popper Péter

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.