Főoldal » Chia az elfeledett étek

Chia az elfeledett étek

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Cukorbetegként folyamatosan keresem azokat a lehetőségeket, minél egészségesebben táplálkozzam, energiához jussak anélkül, hogy a vércukor szintem jelentősem megemelkedne. E kutatás során leltem az alábbi növényre:

Az azték zsálya vagy chia (Salvia hispanica) a Lamiales – ajakosvirágúak (árvacsalán-virágúak) rendjén belül a Lamiaceae – árvacsalánfélék családjába tartozó nyári lágyszárú növény. Angol elnevezése: Chia seed.

Az aztékok közkedvelt élelmiszere, melyet a futók étkének is neveztek, mert elegendő tápanyagot és energiát nyújtott a hírnököknek és a vadászoknak hosszú útjuk során. A chia magot az azték és maja civilizációk egyik fő növényeként termesztették a kukorica és a babfélék után. Fontosságát igazolja, hogy gyakran fizettek adókat ezzel a terménnyel. A spanyol hódítók kiírtották, csak elszórva, Dél-Mexikó és Guatemala hegyeiben maradt fenn. Napjainkban főként Mexikóban, Bolíviában, Argentínában, Equadorban, Guatemalában és termesztik nemesített fajtáit. Ausztráliában 2010-ben az Ord völgyében több mint 2.000 hektáron vetették.

A magvak szürkék, barnák, feketék és fehérek, 1,5 -2 mm nagyságúak. A fehér színűt Salba néven említik.

Júniusban vetéssel egymenetben elvégzik a magágy lezárását is. A növényt vegyszermentesen termesztik, majd novemberben takarítják be, beszállítják a tárolókba, tisztítják és tárolják. A tételek minőségi ellenőrzésen mennek keresztül. 

2009-től az Európai Unióban elismert élelmiszer összetevő. Képes folyadék hatására saját súlyának 12-14-szeresére dagani. Így jelentősen megnöveli az ételek tömegét. Jelentős rosttartalma kedvezően hat az emésztőszervek működésére.

A chia gluténmentes, lisztérzékenyek is fogyaszthatják. Sütés vagy főzés után sem csökken az antioxidáns tartalma, – míg legtöbb zöldség elveszíti ezeket az értékes anyagokat, – melyek megvédik a szabad gyökök károsító hatásaival szemben a sejteket.

A chia mag nagyon fontos forrása a többszörösen telítetlen zsírsavaknak, amelyek az Omega-3, Omega-6 és Omega-9 zsírsavak. Ezen kívül gazdagon található benne természetes rostok mellett fehérje, ásványi anyag, mint például a kálcium és magnézium.

Vlagyimir Vuksan professzor a Torontói Egyetem St. Michael kórházban tanulmányozta a Chia magot. Megállapította, hogy 50 %-kal több folsavat tartalmaz, mint a spárga; 15-ször több magnéziumot, mint a brokkoli; 1,1-szer több rostot, mint a búzakorpa; 2,5-szer több fehérjét, mint a bab; 8-szor több Omega-3 zsírsavat, mint a lazac; 3-szor több vasat, mint a spenót; 2-szer több káliumot, mint a banán; 3-szor több antioxidánst, mint a fekete áfonya; 6-szor több kálciumot, mint a tej.

Az azték zsálya magjának egészségvédő hatása miatt egyre népszerűbb világszerte. A benne lévő hatóanyagok kedvezően befolyásolhatják az olyan állapotokat, mint a magas vérnyomás, magas koleszterinszint, szívbetegségek, 2-es cukorbetegségek, száraz bőr, ekcéma. Az agy munkáját segíti, enyhítheti a depressziót, javíthatja a koncentrációt, csökkentheti a fáradékonyságot.

Újrafelfedezését kutatások igazolják, napvilágra került, miért bírt akkora jelentőséggel a chia az aztékok idején. Gazdag hatóanyagai és tápértéke nagy lehetőséget rejtenek ennek az ősi növénynek a modern táplálkozásba való beépítéshez.

Néhány ötlet a felhasználáshoz:

Egy felnőtt embernek kb. napi 1-1,5 dkg a chia mag fogyasztása ajánlott. Az íze semleges, így bátran kisérletezhetünk alkalmazása során.

– Lehet nyersen fogyasztani a magokat,

– vízbe, gyömölcslébe, teába keverni, citrom vagy lime ízesítéssel,

– joghurba, kefírbe, tejbe, kókusztejbe keverni, lehet gyümölccsel, zöldséggel ízesíteni,

– zabkásákba, pudingokba, salátákba, szendvicsekbe keverni,

– levesekbe tenni levesbetét helyett,

– süteményekbe, péksüteményekbe, kenyerekbe sütni,

– az őrölt magot, illetve a felaprított zöld hajtást egyaránt keverthetjük levesekbe, szószokba.

http://www.google.hu/imgres?q=chia+seed&hl=hu&sa=X&biw=1040&bih=668&tbm=isch&prmd=imvnsl&tbnid=3AM4b5BNBZFwsM:&imgrefurl=http://newspaper.li/chia-seeds/&docid=8XYbGLtAaEM4bM&imgurl=http://newspaper.li/static/dddf8454a10c8a062085152e93b32412.jpeg&w=320&h=300&ei=G6MiUKmcOeem4gSL5oDACw&zoom=1

http://www.google.hu/imgres?q=chia+seed&hl=hu&sa=X&biw=1040&bih=668&tbm=isch&prmd=imvnsl&tbnid=cvXEiqck42rzMM:&imgrefurl=http://www.diet-and-anti-aging.info/recipes/raw-strawberry-and-chia-seed-smoothie/&docid=VwTQ3MNfCfNMdM&imgurl=http://www.diet-and-anti-aging.info/wp-content/uploads/2012/05/chia-pudding.jpg&w=500&h=375&ei=p6MiUPaaMsfP4QT4vYGgBQ&zoom=1&iact=hc&vpx=293&vpy=101&dur=31

http://www.google.hu/imgres?q=chia+seed&hl=hu&sa=X&biw=1040&bih=668&tbm=isch&prmd=imvnsl&tbnid=GWf_AoBuPS1aJM:&imgrefurl=http://www.buychiagrain.com/&docid=XwM6Twj_pRDJoM&imgurl=http://www.buychiagrain.com/picts/chia_plant.jpg&w=313&h=428&ei=EaQiUM_4C8qC4gTP2oDoAw&zoom=1&iact=hc&vpx=468&vpy=207&dur=250&hovh=263&hovw=192&tx=97&ty=152&sig=107634735790120138199&page=1&tbnh=149&tbnw=106&start=0&ndsp=14&ved=1t:429,r:11,s:0,i:107

http://www.google.hu/imgres?q=chia+seed&hl=hu&sa=X&biw=1040&bih=668&tbm=isch&prmd=imvnsl&tbnid=qRhYE4yVkoTuGM:&imgrefurl=http://chiagrowers.com/&docid=eJ4oT7j5W1mycM&imgurl=http://chiagrowers.com/products-psd/JPEG/campos10.jpg&w=586&h=440&ei=EaQiUM_4C8qC4gTP2oDoAw&zoom=1&iact=hc&vpx=330&vpy=292&dur=140&hovh=194&hovw=259&tx=183&ty=98&sig=107634735790120138199&page=2&tbnh=137&tbnw=212&start=14&ndsp=18&ved=1t:429,r:11,s:14,i:154

http://www.google.hu/imgres?q=chia&hl=hu&biw=1040&bih=625&tbm=isch&tbnid=fItigFytRz8EmM:&imgrefurl=http://chiagrowers.com/&docid=eJ4oT7j5W1mycM&imgurl=http://chiagrowers.com/products-psd/JPEG/chia2.jpg&w=500&h=426&ei=5aQiUNOmLcHm4QTKl4D4DQ&zoom=1&iact=hc&vpx=104&vpy=285&dur=1203&hovh=207&hovw=243&tx=183&ty=88&sig=107634735790120138199&page=1&tbnh=132&tbn

http://www.google.hu/imgres?q=chia&hl=hu&biw=1040&bih=625&tbm=isch&tbnid=aYFzcw_5uZetnM:&imgrefurl=http://www.natural-healthy-eating.com/chia-seeds.html&docid=2ko5234MLdGxTM&imgurl=http://www.natural-healthy-eating.com/images/chia_plant_seeds.jpg&w=325&h=335&ei=5aQiUNOmLcHm4QTKl4D4DQ&zoom=1&iact=hc&vpx=362&vpy=301&dur=3297&hovh=228&hovw=221&tx=99&ty=182&sig=107634735790120138199&page=1&tbnh=133&tbnw=129&start=0&ndsp=16&ved=1t:429,r:12,s:0,i:107

 http://www.google.hu/imgres?q=chia+growing&hl=hu&biw=1040&bih=625&tbm=isch&tbnid=xKEbWQ-UL9r-tM:&imgrefurl=http://chiagrowersbelize.com/farming_chia.html&docid=UnScnVTANYmuoM&imgurl=http://chiagrowersbelize.com/uploads/cplants.jpg&w=587&h=441&ei=I6YiUPmJNIvU4QSa6YCQBg&zoom=1&iact=hc&vpx=280&vpy=150&dur=1265&hovh=195&hovw=259&tx=105&ty=100&sig=107634735790120138199&page=1&tbnh=137&tbnw=193&start=0&ndsp=15&ved=1t:429

 http://chiagrowersbelize.com/farming_chia.

 http://www.abc.net.au/rural/content/2012/s3439196.htm

 http://www.naturalnews.com/024955_chia_seeds.html

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.