Főoldal » Instant Spenót és Női Terminátorok

Instant Spenót és Női Terminátorok

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

A Spenót feltámadt poraiból (a blog címe ezentúl: Instant Spenót) és újra száguld, mint járókeretes kisnyugdíjasok a váratlanul megjelenő busz után. Ma arról lesz szó, hogy miként múlhatott el négy hónap bejegyzés nélkül (időhiány – ezt le is tudtuk) és hogy mit tornázzunk, ha formákat szeretnénk, és nem hullámzó vitorlákat csontvázon.

Azt mondják az okosok és egyúttal a tapasztalat is, hogy a kívánt testsúly elérése 70-80%-ban a diétán és 20-30%-ban az edzésen múlik. Miért is beszélünk akkor a sportról egyáltalán? Azért, mert a jó közérzethez és a kívánt testsúly megtartásához elengedhetetlen, és a fogyás-formálódás folyamatát is jelentősen felgyorsítja. Tény azonban, hogy ha csak a mozgást iktatjuk be az életünkbe, ám továbbra sem figyelünk az étkezésre, célunkat nem fogjuk tudni elérni, csak annak 20-30%-át.

Nem áll mögöttem a KSH, de ha ezeket az egyébként hihetetlennek tűnő számokat Gábor barátom  is alátámasztja, akkor Neki elhiszem. Lássuk, hogy miért:

[token node title-raw] 

Jelentkezzen, akit nem inspirál ez a képsorozat. Aki felemelte a kezét, annak köszönöm a részvételt, szíveskedjen áttérni a Dobostorta blogra. A többieknek javaslom, hogy bármikor, amikor motiváció-hiányban szenvednek, nézzenek rá erre a képre és merítsenek erőt abból a teljesítményből, amit Gábor véghezvitt. Én is így teszek, és minden, amit írok vagy elérek, részben Gábor ihletésének köszönhető. Így készült egyébként – csak hogy én se veszítsem hitelemet – ez a képsorozat is:

[token node title-raw] 

Szégyen vagy nem szégyen a kiindulópont, az ember bejár(t) egy utat, amire büszke lehet és amit szeretnék, ha minél többen minél egészségesebben bejárnátok. Ezért tehát az újjászületett (Instant) Spenótblog és ezért dobom fel a mai témát:

Mi az? Feldobják csavar, leesik: helikopter?

Válasz: MacGyver a tetőn.

 

De ez csak az ellenség megtévesztése miatt íródott (és mert szeretem a favicceket), valójában a mai téma:

 

Aerobik vs. Súlyzós edzés.

 

Gyakran felmerül (főként azért nők között), hogy ki mit tornázik, hová jár, hogy ilyen vagy olyan jól néz ki. Vannak, akik a csoda fogyi-tablettákra esküsznek, más a jógára, egyesek a futásra, van, aki zumbázik vagy egyéb aerobik órára jár (és ilyenkor cserélnek számot plasztikai sebészek telefonszámai is). Figyelembe véve, hogy én semelyik irányzat képviselőitől nem kapok jutalékot, ámde mindet kipróbáltam már, úgy gondolom, megalapozottan alkothatok véleményt – és most tekintsünk el attól, hogy jómagam személyesen egy mazochista őrült vagyok, akiben akkor termelődnek csak boldogsághormonok, ha az edzés végén a bugyijából is csorog a víz.

Meggyőződéssel állítom, hogy minőségi formát súlyzós edzés nélkül elérni nem lehet. És itt nem a fél kilós kézisúlyokra gondolok, amik babarózsaszínben kaphatók a sportboltokban, hanem a brutális fém színű tárcsákra, amikkel a nagy kopasz testépítő urak dolgoznak hangos nyögések és fújtatások közepette az izzadtságszagú gyúróteremben. Ennek hallatán a nők többsége a szívéhez kap és elmondja, hogy nem szeretne úgy kinézni, mint Arnold Schwarzenegger. (Higgyük el, Arnold sem irigyli a mi formánkat.)

Ezen kifogás kapcsán cáfolnám a tévhitet, miszerint ha egy nő hetente kétszer kézbe fog egy 5 kg-os kézisúlyzót, egy hónap múlva szkander-bajnokságon indulhat a férfiak mezőnyében. Ami ugyanis a férfiaknál a jelentős izom-növekedést okozza, az egyrészt a célzatosan erre irányuló diéta, másrészt a nagyon nagy súlyok, harmadrészt – és most töröljük le az ujjlenyomatokat az olvasószemüvegünkről, hölgyeim! – a szervezetükben természetesen jelen levő tesztoszteron hormon. (Most nem térnék ki az egyéb hozzávalókra, amelyek nem teljesen legálisak.) Mivel a nők – tekintve, hogy NŐK – elenyésző mennyiségű tesztoszteron hormonnal vannak felszerelkezve (ide nem értve az NDK-s úszónőket, de szegények közül többen ma már Karla helyett csak Karl néven élnek és büszke családapák), ha megfeszülnek sem tudnak férfias izmokat építeni magukra. A testépítő nők markáns arcéle és impozáns bicepsze már olyan hormoninjekció eredménye, ami nem kapható minden fitness terem büféjében. Ha igaz volna, hogy egy hónap alatt 50-es bicepsz építhető, a vézna tini fiúk nem szemlélnék éveken keresztül bánatosan cingár karjukat, hanem egy nyári szünet alatt a tinilányok feszülő izompólós bálványává gyúrnák magukat.

A lényeget remekül kifejezi a következő kép:

[token node title-raw]
 

A nők súlyzós edzéssel és megfelelő diétával a strand kerek fenekű, lapos hasú bombanőjévé formálhatják magukat és nem áll fenn a veszélye annak, hogy széles vállaikkal szégyenbe hozzák a tengerparti piros nadrágos életmentő fiúkat. Természetesen nem haszontalanok a súlyzót mellőző sportok sem, hiszen egy óra spinninggel rengeteg kalóriát elégethetünk, a jóga meghozza lelki békénket, a zumbán őrülten rázzuk ötven másik táncőrülttel együtt, a futás szintén sok energiát használ el és remekül fejleszti a szív-és keringési rendszert is, ráadásul a Margitszigeten még útközben pávákat is láthatunk.

 CSAK aerob jellegű edzéssel azonban (a jógát persze nem sorolom ide) formáink nem igazán lesznek, húsunk csak fáradtan fog lötyögni csontjainkon, mint szélben a vitorla, a test érdemi alakját ugyanis az izmok adják. Egy csontos helyett kerek váll, egy lapos helyett gömbölyű popsi mindjárt jobban mutat, ráadásul ha több izmunk van, többet is ehetünk, mert több energiára van szükség muszklijaink fenntartásához, mintha csak bőrünk lifegne a csontjainkon.

[token node title-raw]

„Jól van, Twiggy-nek anno jól jött volna egy kis izom és forma, de én fogyni akarok” – mondhatja Gombóc Gizi, aki ugyan már nem csak egy almát eszik egész nap, ámde alakja még mindig eme nemes gyümölcshöz hasonlít. Gizit a súlyzós edzés után a mérleg be fogja csapni, mivel az izom nehezebb, mint a zsír, így Gizi bőr – és egyelőre zsír – alatti láthatatlan átalakulása még súlygyarapodást is eredményezhet, ami a mérleg nyelvét meredten fixírozó és attól függő delikvenseket el is tántoríthat, mondván, „Á, én ettől megint csak híztam.” A súlynövekedés azonban csalóka, hiszen az arányok változnak, a testzsírszázalék csökken, a derék karcsúsodik, a váll szélesedik, az anyagcsere begyorsul. A felépülő izmok súlyzós terhelését követő regenerálódás pedig – és itt a kulcs! – sokkal több energiát éget el, mint bármilyen aerob jellegű edzés, ráadásul nem is edzés alatt, hanem az azt követő kb 24 órában folyamatosan. Ezért hirdethetnek „24 órás zsírégető hatást” egyes – relatíve nagy súlyokkal dolgozó – csoportos óratípusok: az izmok a nagy terhelés alatt elszenvedett sérülésekből a súlyzós edzés UTÁN épülnek fel, mindez pedig nagyon energia-igényes folyamat és a test – ha nincs kéznél más, mert nem zabáltunk be – nem tud máshoz, csak a zsírhoz nyúlni.

A megfelelő eredményhez persze megfelelő diéta is szükséges (láttuk fentebb, 30-70% az arány), de ha hetente kétszer-háromszor megterheljük izmainkat olyan súlyokkal, amik kihívást jelentenek nekik és fejlesztik őket- mindamellett, hogy spinningelünk, futunk, jógázunk, zumbázunk, focizunk vagy maratoni távolbanézünk -, új testünk formás, feszes és arányos lesz, amit néhány hónap múlva ugyanolyan büszkén kitehetünk az ablakba, mint Gábor, vagy én.

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.