Főoldal » Koffeinmentes kávé – valóban egészségesebb?

Koffeinmentes kávé – valóban egészségesebb?

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Közismert dolog, hogy a túlzásba vitt kávéfogyasztás ártalmas lehet a szívre és az érrendszerre, emeli a pulzusszámot, a vérnyomást, fokozza a szív munkáját. Sokan azonban nem tudnak lemondani a kávézásról, szinte szertartásként beleépül a napi rutinba. Ilyenkor lehet megoldás az utóbbi években egyre népszerűbb koffeinmentes kávé fogyasztása. Azonban az elmúlt években megoszlanak a vélemények a koffeinmentes kávé hatásairól, ezért egyre több tanulmány születik-e témában.  

Egy friss kutatás szerint a koffeinmentes kávét olyan kávébabból állítják elő, melynek sokkal magasabb a zsírtartalma, mint a hagyományos kávénak, ezáltal a vér koleszterinszintjét jelentősen emeli. Ez pedig fokozza az érelmeszesedés és a későbbi szövődmények kialakulásának kockázatát. A kutatást 187 résztvevő bevonásával végezték, akiket három fő csoportra osztottak. Az első csoportba azok kerültek, akik napi 3 és 6 adag kávét fogyasztottak, a második csoportba azok, akik ugyanennyi koffeinmentest, míg a harmadik volt a kontrollcsoport, ahol senki sem fogyasztott kávét. A vizsgálatot az atlantai Piedmont-Mercer Egészségügyi Központ végezte, Robert Superko vezetésével. A kutatók a három hónapos vizsgálat elején és végén vérmintákat vettek, amelyekből a vér koleszterin- és egyéb zsírsavszintjeit határozták meg. Meglepő módon a koffeinmentes kávét fogyasztók káros zsírsavszintje 18 százalékkal, az apolipoprotein B nevű fehérje szintje 8 százalékkal növekedett meg a három hónappal korábbi értékhez képest. A másik két csoportnál nem tapasztaltak változást. “Úgy vélem, hogy nem a hagyományos, hanem a koffeinmentes kávé növelheti a szívbetegségek kockázatát. Ugyan a növekedés nem magas, de akinek eleve magasabb a koleszterinszintje, érdemes visszafogni a fogyasztást” – mondja a kutatás vezetője. Az ok kutatásánál derült ki, hogy a kétféle kávé eltérő kávébabból készül. A hagyományos kávénál Arabica, míg a koffeinmentesnél Robusta nevű babot használnak. Ennek az az oka, hogy a koffeinmentesítés során az Arabica elveszíti az aromáját, ugyanakkor a Robusta sokkal gazdagabb a diptén nevű vegyületekben, ami növeli a zsírsavképzést a szervezetben.  

Egy másik tanulmány a koffeinmentes kávé és a cukorbetegség lehetséges kapcsolatát vizsgálta egereknél. A Mount Sinai Orvostudományi Egyetem kutatói kimutatták, hogy a koffeinmentes kávé serkenti a 2-es típusú cukorbetegséggel összefüggő agyi energia-anyagcserét. Ennek az agyi funkciónak a csökkenése a demencia és más neurodegeneratív betegségek, például az Alzheimer-kór egyik ismert kockázati tényezője.  Az egyetem kutatói azt vizsgálták, hogy a szabványos koffeinmentes kávéval végzett étrendkiegészítés a diabétesz kialakulását megelőzően javítja-e az inzulin-rezisztenciát és a glükózfelhasználást az étrend által kiváltott 2-es típusú diabéteszben szenvedő egerekben. Kimutatták, hogy az agy hatékonyabban tudta feldolgozni a glükózt, hatékonyabban hasznosította az agysejtek energiaszükségletéhez. A glükóz hasznosítása a 2-es típusú diabéteszben szenvedő emberek agyában csökken, ami neurodegeneratív rendellenességek kialakulásához vezethet. Ez a tanulmány azt bizonyítja, hogy a kávé egyes összetevői egészségügyi előnyökkel járnak az egerekben. Pasinetti a kutatás vezetője következő lépésként az étrend-kiegészítőként fogyasztott koffeinmentes kávé megelőző szerepét vizsgálja majd az emberekben. „Az arra utaló új eredmények fényében, melyek szerint az Alzheimer-kórral és más, öregedéssel járó neurodegeneratív betegségekkel összefüggő kognitív hanyatlást olyan neuropatológiai állapotokra lehet visszavezetni, amelyek a betegség kialakulása előtt több évtizeddel indultak meg, kulcsfontosságú a megelőző kezelések kifejlesztése az ilyen betegségek ellen” – állítja Pasinetti.  

A Duke Egyetem kutatói pedig éppen a koffein káros hatásait bizonyították cukorbetegségben. Azt találták, hogy a koffein befolyásolja az inzulin szintet, ezért a 2. típusú cukorbetegségben szenvedő kávéfogyasztó számára megnehezítheti vércukorszintje beállítását. A Diabetes Care című szaklapban ismertetett kutatásba 14 (11 férfi, 3 nő) 2. típusú cukorbetegségben szenvedő – rendszeresen kávét fogyasztó – személyt vontak be. A szakemberek arra a kérdésre kerestek választ, vajon milyen hatással van a koffein az érintettek szénhidrát-anyagcseréjére. A vizsgálat résztvevőinek egyszer étkezés, máskor átmeneti “éheztetés” előtt koffeinkapszulát kellett bevenniük. Azokban az esetekben, amikor a koffeinfogyasztást nem követte étkezés, a kutatók sem a vércukor-, sem pedig az inzulinszintben nem tapasztaltak változást. Ellenkező esetben ellenben a vércukorszint csaknem 50, míg az inzulinszint 20 százalékkal megugrott. A kutatók szerint a koffein e hatása ront a cukorbetegek amúgy is zavart anyagcseréjén, ezért úgy vélik, hogy a betegség könnyebben kezelhető lenne, ha az érintettek lemondanának a kávéfogyasztásról. A fenti két vizsgálatból úgy tűnik cukorbetegség esetében a koffeinmentes kávé fogyasztása javasolt, azonban a pontos hatásmechanizmus tisztázásához további vizsgálatok szükségesek.

Végül, egy 2005-ben elvégzett vizsgálat szerint azoknál, akik hozzászoktak a rendszeres koffeinfogyasztáshoz, a koffein szív- és érrendszerre gyakorolt káros hatásai mérsékelt kávéfogyasztás esetében csak minimális mértékben voltak kimutathatóak, ugyanis a szervezetükben tolerancia alakul ki. Azoknál az alanyoknál, akik nem voltak hozzászokva a koffeinfogyasztáshoz, már mérsékelt adag után is egyértelműen kimutathatóak voltak a koffein káros hatásai. Ezzel szemben a túlzásba vitt kávéfogyasztás rendkívül káros a szervezetre, de a szívinfarktus és a koffeinfogyasztás közötti összefüggést egyértelműen nem sikerült igazolni. Nagy esetszámú tanulmányok alapján azt bizonyították, hogy napi 4 csésze kávé fogyasztása mellett mutatható ki egyértelműen, hogy ez az infarktus és egyéb szív- és érrendszeri betegségek rizikófaktora lenne, kb. 2, 5-szeres rizikót jelent a kávét nem fogyasztó populációhoz képest. Összességében elmondható, hogy azoknál, akik hozzászoktak a koffeinfogyasztáshoz, az egészségük megóvása szempontjából inkább javasolt továbbra is mérsékelt kávéfogyasztás a koffeinmentes kávéra történő áttérés helyett.

 

 

Forrás:

http://www.webbeteg.hu/cikkek/szenvedelybetegseg/1165/melyik-kave-art-az-egeszsegnek

http://egeszseg.origo.hu/cikk/0547/497538/artalmasabb_1.htm

http://hvg.hu/egeszseg/20120206_koffeinmentes_kave_hatas

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.