Főoldal » Lelkünk beltehetsége kontra testünk?

Lelkünk beltehetsége kontra testünk?

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

„ Ki minden gondját lelke beltehetségeire fordítván, testét és külsejét műveletlen hagyja, félszeggé teszi magát, s legszentebb kötelességét, t.i. öntökéletesítését nem teljesítheti, de éppen ennek ellenére dolgozik.” Wesselényi Miklós báró az Árvízi hajós 1796-1850

Napjaink átlagembere, a civilzációs ártalmak, az egyoldalú szellemi (túl)terhelés, a mozgásszegény életmód miatt bizony ilyen „félszeg”, ma inkább azt mondanánk magunkról, hogy fej-nehezek vagyunk. Lám én is blogot írok szabad időmben, ahelyett, hogy elmennék tornázni, úszni, kirándulni.

Pedig a WHO- tól idézett egészség definíció első pontja a Fizikális egészség a szervezet működésére vonatkozik.

Milyen esélyünk van a fizikai egészségünk fenntartására a magát civilizált-nak nevező, valójában fogyasztói társadalomban.

         Elegendő mozgás-e testünknek a klaviatúra püfölése, a mosógép gombjának megnyomása, vagy az SMS írás? Bizony nem. Eleink napi 10-12 órán keresztül élelem, vadászzsákmány után jártak, fára másztak, hazacipelték, megfőzték/sütötték az ennivalót, gyűjtötték a fát a fűtéshez, maguk építették a házukat. Szervezetünk egészséges működésben tartásához tudatosan mozognunk kell. Vagy „leül” a szervezetünk is. Nem jut elég vér az agyunkba, a görcsbe álló vállunkba, a hajlított, lábunkba, a szemünkbe.

         Vajon a TV-ben reklámozott felpörgető energia ital? Kávé? Stressz ellenes gyógytermék a megoldás? Vagy egy pohár víz? Egy alma? Egy séta?

         Elegendő időt töltünk a napon ahhoz, hogy beinduljon a szervezetünkben a fotoszintézis? Igen, a D vitaminnak a fény hatására történő szintéziséről van szó. Már elfelejtettük, hogy mi is fotoszintetizálunk, nem csak a növények. Napi 3-4 órát kellene teljes spektrumú fényben töltenünk, hogy ne legyünk angolkórosok, azaz D vitamin hiányosak.

         Egyáltalán a szmogos városi levegő alkalmas erre?

         Táplálékaink vajon mennyire táplálnak és mennyire mérgeznek bennünket? Borzadva olvassuk a konzervek, készételek, kekszek, chipszek, üdítők oldalán az összetevőket. A szegény májunk győzi még? Nem, nem győzi! Ahhoz, hogy 3 hónapig eltartható legyen egy hús vagy tejtermék, bizony kellenek bele vegyszerek…..amitől a penészgombák is elpusztulnának…de mi bírjuk (?)

         Mit és mennyit eszünk? Annyit, amennyi régen a fűtetlen barlangban ettünk…és csak amikor nagyon ritkán, nagyobb mennyiségű élelemhez jutottunk. Most minden nap vasárnap van, 3 fogásos ebédekkel, úton-útfélen csábító illatú látványpékségekkel. Micsoda paradoxon: valóban a szemünknek és az ízlelő szemölcseinknek csábító, de a testünk éhezik: alig-alig jut hozzá a szükséges vitaminokhoz, ásványi sókhoz. Így újabb és újabb adagokat eszünk meg az üres kalóriákból….

Sokkal-sokkal test-tudatosabbnak kellene lennünk.

Azoknak, akiknek sok és főleg egyoldalú terhelést jelentő nehéz fizikai munkájuk van, ugyanúgy szükségük van ( lenne) aktív és passzív pihenésre, mint annak, aki szellemi, irodai munkát végez, naphosszat autót vezet, gyermeket dajkál. Tudatosan kell figyelni testünk jelzéseire, addig, amíg nem vagyunk betegek, elég, ha valami diszkomfort érzésünk van.  Depresszió, stressz, fáradékonyság ellen is napfény, rendszeres mozgás szükséges testünk / lelkünk egészségért. Lehet séta, kirándulás, kertészkedés, úszás….kinek mihez van kedve, pénze, lehetősége. Csak ne süllyedjünk el a TV-monitor-Cola Bermuda háromszögében.

Mert ez a bejegyzés hivatott arra, hogy a WHO egészség definíciójának első pontját bemutassa: A fizikai egészségről való gondoskodást.

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.