Főoldal » Magyar termékek a magyar fogyasztóknak

Magyar termékek a magyar fogyasztóknak

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Az elmúlt hetekben az interneten felbukkant egy elgondolkodtató kisfilm, amely a „magyar termékeket” kívánja népszerűsíteni (A tartalom letölthető az oldal alján, illetve megnézhető a következő linken: http://www.youtube.com/watch?v=YrjO6l5M02E). A marketingfogásoktól elvonatkoztatva, igen megdöbbentő adatokat tár elénk az összeállítás. E videó hatására készült el a következő iromány is. Mit is tudunk a magyar termékekről? Ami, magyar az ténylegesen Magyarországról származik-e? Hol vásárolhatók ezek a termékek? Hogyan ismerhetők fel egyes magyar áruk?  Mindezeken kívül még számtalan kérdést vet fel a témakör. A teljesség igénye nélkül kívánok egy áttekintést nyújtani e tekintetben a hazai termékeinkről.


 

 Lépésről lépésre

 

A 2004-ben történt Európai Uniós csatlakozással megnyíltak az uniós országok ajtói a magyar áruk számára, azonban hazánk ajtói is kitárultak a többi uniós ország termékei előtt. Ennek hatására a magyar bevásárlóközpontok elkezdték ontani a változó minőségű külföldi termékeket, míg sokan úgy érzik, a magyar élelmiszer- és agráripar termékei mintha nem találnák meg a kijáratot. A kedvezőtlen minőségi és biztonsági változás csak Magyarország belpiacán érzékelhető, a külpiacunkon egyre sikeresebbek vagyunk. Ezt szakemberek azzal magyarázzák, hogy a magyar gyártók és a kormányzat is egyelőre nem fogta fel, hogy a belföldi piacon az eddig előtérbe helyezett minőség helyett a fogyasztók elkezdtek az ár alapján dönteni, amit a külpiacról érkező gyártók garantálnak, ám a megszokottnál alacsonyabb minőség mellett. A megoldás az lenne, ha egyrészt a belpiac igényeinek megfelelő, fogyasztóbarát csomagolású és kiszerelésű, olcsóbban előállítható árukat gyártanának, másrészt tudatosítanák a fogyasztókban, hogy a magyar áru jó minőségű.

Ez azért is fontos, mert egyes felmérések szerint a vásárlók számára egyre fontosabb az áruk magyar eredete. A jó minőség és a megfelelő ár után a hazai eredet lett a harmadik legfontosabb szempont a termék kiválasztásánál a GfK Hungária 2008-2009-es tanulmánya szerint.

A legújabb vizsgálat szerint a megkérdezettek 68%-a számára fontos, hogy a termék magyar eredetű legyen. Ez jelentős növekedés a 2005-ben mért 52%-hoz képest. A legfrissebb Étkezési szokások 2009 tanulmány eredményeinek tanúsága szerint az élelmiszervásárlásnál kiemelt szempont az áru minősége és eredete is. A minőség vitathatatlan elsőbbségét mutatja, hogy százból 96 embernek ez fontos szempont.

 

Honnan ered, ami magyar?

 

Egy termék eredetének meghatározásához hét kritériumot lehet figyelembe venni:

  • a tulajdonos nemzetisége,
  • a dolgozók állampolgársága,
  • a cég székhelye,
  • az előállítás helye,
  • a termékek előállításához használt anyagok eredete,
  • a cég neve,
  • a cég termékeinek forgalmazási helye.

A legszigorúbb vásárlók szerint az igazi magyar termék száz százalékig magyar, azaz mind a hét fent említett feltételnek eleget tesz, ami viszont nem egyszerű (a Győri kekszet is sokan magyarnak tekintik, holott már a francia Danone tulajdonában van, és termékeinek legnagyobb részét Magyarországon forgalmazza).

A nagy kavalkádban talán az egyszerű, általánosan elfogadott közgazdasági fogalom teremthet rendet, miszerint azt az árut tekintjük magyarnak, amely értékének több mint 50%-át itthon állították elő.

 

Vonalkód kérdés

 

A vonalkód egy gép által optikailag leolvasható kód, amely különböző vastagságú függőleges világos és sötét közöket, illetve vonalakat tartalmaz (ez hordozza az információt), ezek alatt általában számok is szerepelnek.

Sajnos a vonalkód olvasásával csak igen kevés információ juthat a birtokunkba. Egy fogyasztó számára nem derül ki pusztán a vonalkód alapján, hogy biztosan magyar terméket vásárol végül meg.

Európában 13 számjegyet tartalmaz a gyártmánykód, amelyből az első három jelöli az adott termék márkaképviselőjének bejegyzési helyét, amely „599” esetében Magyarország. Ez azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy az adott terméket hazánkban gyártják. Egy magyar tulajdonú, de például Kanadában gyártó cég termékeire is ezzel a számjegysorral kezdődő vonalkódot ragasztanak. Ugyanígy a Magyarországon gyártott termékek vonalkódja sem kezdődik törvényszerűen 599-el, amennyiben a márkaképviselő más országban van bejegyezve.   

 

Milyen magyar védjegyek vannak forgalomban?

 

A Kiváló Magyar Élelmiszer  védjegyet az Agrármarketing Centrum működteti, amely 2008 februárja óta a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium költségevetési intézménye. A védjegy célja az élelmiszer-előállítók védelme, a fogyasztók tájékoztatásán keresztül a fogyasztói döntések befolyásolása, az általános élelmiszer-fogyasztási kultúra fejlesztése, az élelmiszergyártók ösztönzése a minőségfejlesztésre és az országimázs erősítése. A védjegyet pályázat útján lehet elnyerni, amelyet a KMÉ Bíráló Bizottság folyamatosan bírál el. A Kiváló Magyar Élelmiszer védjegy jól láthatóan jelzi, hogy az adott termék kiváló minőséggel bír, tulajdonságaiban kiemelkedik az áruházak polcain megtalálható áruk tömegéből. A pályázatra azok a Magyarországon élelmiszeripari termelést folytató cégek, kis-és középvállalatok jelentkezhetnek, akiknek élelmiszertermékei legalább egy tulajdonságukban kiemelkedők, megfelelnek a Magyar Élelmiszerkönyv előírásainak, valamint a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegy kritérium rendszerének – tudhatjuk meg a szervezet honlapjáról. Az viszont nem derül ki, hogy mit tekintenek magyar terméknek.

 

A Magyar Termék Nagydíj civil kezdeményezésű pályázati rendszer. Célja az Európai Unió előírásainak megfelelő minőségi, környezetvédelmi és fogyasztóvédelmi elvárásoknak való megfelelés elterjesztése a termék-előállítók és -felhasználók körében a fogyasztói bizalom erősítése érdekében. A díjazottak között megtalálhatók 100%-ban magyar tulajdonú vállalkozások, de a vegyes tulajdonban lévő gyártók is. A díjra az évente meghirdetett pályázat útján lehet jelentkezni.

 

A Magyar Termék védjegyet a Magyar Termék Nonprofit Kft. jogelődje, a Magyar Termék Kht. hozta létre. A társaság 2006 februárjában, 13 hazai cég összefogása eredményeképpen alakult meg azzal a céllal, hogy közös költségkeret összeadásával, központi kommunikációval segítse visszaállítani a magyar munkaerő és a magyar termék becsületét. A Magyar Termék Kft. alulról jövő (piaci szereplők általi) kezdeményezés, amely szeretné megnyerni a gazdasági döntéshozók támogatását az ország gazdasági eredményének javítása érdekében. A 100 millió forintnyi alaptőkét az alapító tagok biztosították, a továbbiakban pedig a Magyar Termék emblémát viselő termékek forgalmának 0,5%-át fordítják az alaptőke gyarapítására és a közös kiadásokra (marketing, sajtótájékoztatók, stb.).

A védjegyet csak olyan vállalkozások igényelhetik, amelyek egyetértenek az alapítók szándékaival, és megfelelnek a minőségtanúsító rendszer elvárásaink. A védjegy használati jogát egy független minőségügyi szakértői bizottság több lépcsős bírálatát követően lehet elnyerni. Az emblémát nem adják el az üzletláncok saját márkás termékeire, és első áras (legalacsonyabb árú), alacsony minőségű árukra sem. Csak olyan termékkel lehet nevezni a minősítésre, amely végleges formáját Magyarországon nyerte, és a hazai forgalomba hozatal előtt más országban nem került forgalomba.

 

A 2004-ben alakult Premium Hungaricum nem csak a magasan jegyzett márkáinkat kívánta támogatni, hanem a Kárpát-medence minden olyan élelmiszeripari kis- és középvállalkozását, amely a magyar hagyományokat tisztelő, egyedi és kiváló termékeket állít elő. Az alapító tagok (borászok, pálinka-, tészta- és vízgyártók) szerint ezek a termékek illetve innovációk gyakran nem kapnak megfelelő anyagi támogatást a piacra jutáshoz és a fejlesztéshez. Az egyesület ezt a hiányt szeretné pótolni, továbbá az értékteremtésen túl célja, hogy ne csak az elit hungarikumok, hanem a többi kiváló magyar termék is nemzetközileg ismert és elismert legyen.

2009 májusában a Magyar Termékek Kereskedőháza és a Prémium Hungarikum Egyesület kezdeményezésére és szervezésében alakult meg a Magyar Termékek Boltja üzletlánc. Ez olyan franchise-rendszer, amely az elsősorban magyar árukat forgalmazó, kis alapterületű, általában családi vállalkozásban működő üzleteknek kínál fogyasztóbarát piaci fejlődést.

A Magyar Termékek Boltja láncba szerveződő kis üzletek olyan élelmiszer-kereskedelmi vállalkozások, amelyek kifejezetten a termelőtől, a gyártótól közvetlenül származó magyar árukat forgalmaznak. Üzleti összefogással, egységes marketinggel, alacsonyabb árakkal, akciókkal, a multinacionális üzletláncok és hipermarketek térhódítása miatt teret vesztett egyedi kiskereskedők számára jó lehetőség az üzletlánc.

A Magyar Termékek Boltjának árukínálata tartalmazza a Premium Hungaricum védjeggyel ellátott és a Kiváló Magyar Élelmiszer védjeggyel ellátott termékeket.

Magyar Árukért Szövetség alapítói szerint egyrészt azért kell magyar terméket fogyasztanunk, mert így az elköltött pénzt nem viszik ki külföldre, hanem az országban marad.  

A 2006-ban alakult Magyar Árukért Szövetség által összegyűjtött kiváló magyar élelmiszerekhez a szövetség Vármegye utca mintaboltjában, a Magyar Áruk Házában, továbbá interneten keresztül lehet hozzájutni.

 

A többi termékcímkétől eltérően a Baromfi Termék Tanács 2002 óta forgalomba hozott Magyar baromfi címkéje szűkebb termékkört jelöl. A védjegyet azok a magyar termelők használhatják, akiknek Magyarországon nevelt és feldolgozott (vágott, darabolt, csomagolt) baromfiból készült termékei megfelelnek a hatályos magyar és uniós jogszabályokon túl azoknak a minőségbiztosítási szabályoknak is, amelyeket a védjegy szabályzata előír (HACCP és tanúsított élelmiszer-biztonsági irányítási rendszer működtetése).

 

Elvek, amik motiválnak

 

A növekvő nemzetközi versenyben fel kell ismernünk a helyi értékek fontosságát. Támogassuk a hazait, a helyit, legyünk – így is – tudatosak a környezetünket, a társadalmunkat illetően. Mindez azért fontos, mert a helyi, vagy magyar termék vásárlásával hazai munkahelyek megtartását, új munkalehetőség kialakítását és ez által a helyi gazdaságot erősítjük, sőt a szállítási távolság csökkenése jelentős környezetvédelmi előnnyel jár. Ez és számos hasonló gondolat fogalmazódik meg a kisfilmben is, amely napról napra népszerűbbé válik a közösségi portálokon.

 

A jövőben…

 

Miniszteri rendeletben határozzák meg a magyar termék fogalmát az élelmiszeriparban – mondta Kardeván Endre a Vidékfejlesztési Minisztérium államtitkára. Az elnevezés garanciát jelent –  tette hozzá.

2011- re elkészült az a rendelet, amely szabályozni kívánja, mit jelent a „magyar termék”. A jogszabály szerint az számít majd 100%-ban magyar élelmiszernek, amely teljes mértékben itthon készül, hazai alapanyagokból, csak 5%-a származhat külföldről (például az élelmiszer összetevői közül egy fűszer).

A miniszteri rendelet szabályozza azt is, milyen feltételek alapján lehet egy termék „kézműves, hagyományos, különleges vagy prémium”. A magyar termék nem védjegy lesz, hanem jelölés, amelyet a termelők és feldolgozók önként kérhetnek, a feltételeket viszont kötelező lesz betartani. A fogyasztóknak garanciát jelent a megjelölés arra, hogy az adott élelmiszer magyarországi termék.
A magyar termékről szóló rendelet hamarosan életbe léphet, ha nem kell előtte elküldeni Brüsszelbe uniós egyeztetésre. Ez további három hónapos eljárást jelentene.

 

Ezen sok információ után is nehéz a döntés, hogy pontosan mi a jó, mit is vegyünk meg a következő vásárlás alkalmával. A tudatos fogyasztónak egyéni belátására van bízva a továbbiakban is, hogy mit választ. Bíznunk kell benne, hogy a jogszabály megoldást jelenthet a későbbiekben.

Forrás:

  1. http://www.hetek.hu/hatter/200508/mit_tegyunk
  2. http://tudatosvasarlo.hu/cikk/%E2%80%9Emagyar-termek%E2%80%9D-cimkek
  3. http://www.gfk.com/imperia/md/content/gfk_hungaria/pdf/press_h/press_20090507_h.pdf
  4. http://www.amc.hu/
  5. http://www.amagyartermek.hu/
  6. http://www.premium-hungaricum.hu/
  7. http://www.magyarbaromfi.hu/
  8. http://www.mr1-kossuth.hu/hirek/gazdasag/garanciat-jelenthet-a-%E2%80%9Emagyar-termek-elnevezes.html

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.