Főoldal » A fitneszről másképpen 3. / Értékesítés a fitnesz világában a szolgáltatások szintjén

A fitneszről másképpen 3. / Értékesítés a fitnesz világában a szolgáltatások szintjén

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

A szolgáltatásnak rengeteg megfogalmazása létezik. Alapvetően valamilyen megfoghatatlan teljesítményt, cselekvéssorozatot, folyamatot foglal magában, amely az esetek többségében – még ha tárgyiasult termékhez kötött is – nem okoz változást a tulajdonviszonyokban. Noha a szolgáltatás általában valamilyen fizikai objektummal összefügg (a fitnesz esetében ilyen például maga a létesítmény, a terem, a berendezések és a tárgyi eszközök), amiért valójában fizetünk, az mindig tartalmaz valami kézzel nem tapinthatót.


A sportszolgáltatások jellemzői


A szolgáltatások és a fizikai javak piacának határvonala nem húzható meg mereven. Csaknem minden terméknek van szolgáltatástartalma, sőt mind több termékhez kapcsolódik egyre szélesebb szolgáltatástartalom. A szolgáltatások fizikai tartalma három csoportba sorolhatók.



  • Fizikai terméktartalom: amelyet a szolgáltatás igénybevételekor meg kell vásárolni. (pl. fitnesz eszközök, ruházat, sportcipő)

  • A tárgyi környezet: amely az üzleti tranzakció hátterét képezi. (pl. létesítmény, fitneszteremben a gépek)

  • A folyamatba bevitt tárgyi elemek: amelyet az igénybevevő juttat be a szolgáltatásba. (pl. maga az egyén, annak fizikai jelenléte, izomzata)

A fizikai tartalomból a szolgáltatási tartalomba való átmenet azonban nem különíthető élesen külön. Vannak szolgáltatások amelyek nagyobb, vagy kevésbé számottevő tárgyi tartalommal rendelkeznek.


A sportszolgáltatások jellemzője, hogy a cserekapcsolatokon keresztül megvalósuló tevékenység a fogyasztó a sport pillanatnyi élvezeti értéke, egészsége, vagy jobb fizikai kondíciójának megszerzése érdekében hajlandó fizetni.  A Lovelock-i szolgáltatásosztályozást alapul véve a sportszolgáltatás személyre irányuló, a fogyasztó a tevékenység aktív részese, amely azt jelenti, hogy nélküle nem jöhet létre a szolgáltatás.


Megfoghatósága nehezen meghatározható, mivel maga az élmény létrejötte fizikai értelemben nem kézzel fogható, azonban, ennek megvalósulásához gyakran létesítményekre, tárgyakra, felszerelésekre van szükség. Az igénybevétel időbeli ritmusát tekintve a szabadidősport-szolgáltatás lehet ismétlődő, vagy alkalmi, létrejöhet tagsági viszonnyal, vagy tagsági viszony nélkül. Az ismétlődően nyújtott sportszolgáltatásokra legjobb példa azok a rekreációs tevékenységek, amelyek a rendszeres részvételt feltételezik. Az alkalmi szolgáltatások főként a leisure sportokra jellemzőek. A szolgáltatások tulajdonsága, hogy keresletét a minőség döntően meghatározza, ugyanakkor annak mérése összetett, összetevőiben objektív és szubjektív elemek egyaránt megtalálhatók.


A fitnesz, mint szolgáltatás értékesítése


A fitnesz szolgáltatások esetében, az ügynök vállalkozások tipikusan új képződményei azok a szervezetek, akik a fitnesztermek, fitnesz stúdiók és wellness központok szolgáltatásait értékesítik. Jellemző felállás például, hogy az „ügynök” szerepét betöltő viszonteladók összegyűjtik a fogyasztói igényeket, majd erre keresnek szolgáltatókat. Sok fitneszszolgáltató kihasználja a kedvező idegenforgalmi lehetőségeket. Ilyenkor gyakoriak, hogy az értékesítési rendszerben az idegenforgalmi szolgáltatók (pl. szállodák) és a rendszer további szereplői (pl. utazási irodák) is részt vesznek a fitneszszolgáltatás értékesítésében. Ebben az esetben tehát ők is közvetítők vagy forgalmazók.


Meg kell említeni azokat az eseteket ahol, ha egy fogyasztó visz magával még egy fogyasztót, kedvezménybe részesül. Ekkor az első fogyasztó – nem csak fogyasztóként, de ügynökként is – része az értékesítési csatornának, mivel ügynök az, aki jutalékért, fix díjazásért, vagy valamilyen juttatásért illetve ezek kombinációja fejében az előállító számára vevőket/fogyasztókat szerez.


A csatornát tovább szélesíti és hosszítja is az Internet szolgáltatók belépése, ami alternatív értékesítési csatornát képez. Az Internet, mint közvetítő megjelenésével redukálódott az egy csatornás értékesítési hálózatokkal rendelkező fitneszszolgáltatások száma, és szinte mindegyik többcsatornás lett. A közvetítők olyan cégek vagy személyek, akik nem vásárolják meg és adják el a terméket/szolgáltatást, hanem annak értékesítésében, leggyakrabban az előállító megbízásából, például a partnerek összehozásában játszanak szerepet.


A franchise


A fitneszszolgáltatások esetében – hasonlóan más szolgáltatásokhoz – gyakori a franchise rendszerek alkalmazása a márkatulajdonos és a végső fogyasztó között. Ebben az esetben franchise-átadó olyan vállalkozókkal köt szerződést, akik hajlandóak saját idejüket és általában ingatlanukat, eszközeiket beruházni, cserében a szolgáltatási koncepció használati jogáért. A franchise-tulajdonos biztosítja a márkanév reklámozását, a szolgáltatási koncepció fejlesztését, a képzést, gyakran a szolgáltatás teljesítéséhez szükséges eszközöket, alapanyagokat, miközben ellenőrzi a szolgáltatási színvonalat.


A fitnesz iparágban például a Fit Forma stúdiók működnek franchise rendszerben. A kifejezetten hölgyeket megcélzó fitnesz stúdiók országszerte fogyasztók ezreinek kínálnak magas színvonalú edzési és kikapcsolódási lehetőséget. A Fit Forma Franchise bevezetett márkával és központi reklámtevékenységgel rendelkezik. A stúdiók közös jellemzője az egyedi edzésmódszereken alapuló szakmai segítségnyújtás, egységes megjelenés, a szabadalmazott alakformáló programok, a fitnesz termékek széles választéka, valamint a családias lékkör.


Hazánkban 2006-os kimutatás szerint a fitnesz területén 27 franchise hálózat működött. A franchise jól bevált rendszer a fitnesz üzletben itthon és nemzetközileg, mivel alkalmas a terjeszkedésre jelentős saját tőke bevonása nélkül is. A franchise előremenetelését jósolhatja az a tény is, hogy jelenleg Magyarországon a fitnesztermek területén nagy eltérések mutatkoznak a szolgáltatások minőségében, és a minőségben nem orientációs tényező az ár. Léteznek drága és egyben nagyon rossz szolgáltatások.


Értékesítési csatornák a fitnesz rendezvények szintjén


A fitnesz rendezvényeknek általában kétféle típusát különböztetjük meg az alapján, hogy a fogyasztónak aktív vagy passzív részvételére épül a szolgáltatás. Passzív szórakozást ígérő rendezvény például a Fitnesz IFBB Magyar Kupa és más versenyek, míg az aktív részvételre épülő rendezvények a különböző fittnapok. A fitnesz azon kevés sportok egyike, aminek aktív fogyasztásában több pénz és üzleti lehetőség van, mint a nézőközönségre épülő passzív fogyasztásban, ezért ezt a részt érdemesebb megemlíteni. Egy év folyamán számos fittnap kerül megrendezésre, ezekre szponzort, támogatót viszonylag könnyű találni. A támogatók között folyamatosan ott van minden nagyobb ásványvíz-gyártó (pl. Jana, Szentkirályi, NaturAqua), mivel a résztvevőknek folyamatosan kell folyadékbevitelről gondoskodni. A nevesebb sportszergyártók és forgalmazók, reform élelmiszerek piacának szereplői, kozmetikumok gyártói és számos más típusú vállalkozás. De a sporttal, fitnesszel nem kapcsolatos termékek gyártói és forgalmazói is képviseltetik magukat, mivel a vállalati imázsra nézve rendkívül pozitív hatással van. A médiák szintén megjelennek a támogatók táborában elsődlegesen a fitnesz, wellness újságok, de ott vannak a rádiók és a televíziós csatornák is. A fittnapok rendezésére több vállalkozás szakosodott hazánkban. Egyik fő rendezvényszervező a BSI.


Értékesítési csatornák a fitneszhez kapcsolódó termékek (videokazetták, DVD-k, fitnesz eszközök, fitnesz gépek) szintjén


A modern gazdaságban a legtöbb termelő nem közvetlenül a végső fogyasztónak adja el termékeit, a rendszerbe beiktatódnak különböző közvetítők. Így van ez a fitneszhez kapcsolódó termékek esetében is. Itt is megjelenik a közvetítők két nagy csoportjának, a nagy- és kiskereskedőknek sokasága. A viszonteladók igen hasznos szerepet játszanak ezen áruk értékesítésében és terítésében. A szállítmányozással, raktározással, készletezéssel, a különböző feladatok ütemezésével kapcsolatban (pl. rackjobberek, akik az üzletek polcainak mindenkori feltöltését végzik szerződéses alapon) újabb szereplők bővítik a rendszert. Külföldön gyártott termékek esetén megjelennek a hazai és külföldi export-importkereskedők, ebben a hagyományos kereskedők mellett ott vannak traderházak is. A fitnesz termékek terén is jelen vannak a franchise üzletláncok, valamint az értékesítésbe belekapcsolódnak a shopping centerek, szupermarketek, hipermarketek, web áruházak sokasága.

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.