Főoldal » Formula 1 Brazil Nagydíj: Itt a vége, fuss el véle!

Formula 1 Brazil Nagydíj: Itt a vége, fuss el véle!

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Egy nagyszerű kis szezonzárót kaptunk a 2013-as Brazil Nagydíjtól, melyen úgy isten igazából az eső nem esett, így pedig ebben a szezonban nem láttunk igazi esős futamot, viszont megnézhettünk egy jó rajtot, néhány élvezetes csatát és emlékezetes pillanatokat az utolsó percig. Sebastian Vettel amilyen nagy elánnal ment a második felében az idei évnek, úgy azt a fajta erőt megtartva nyerte meg nagyon simán a futamot, megelőzve csapattársát Mark Webbert aki stílusosan búcsúzott a Formula 1-től. Utolsó levezetőkörét ugyanis sisak és tűzálló maszk nélkül tette meg. A harmadik helyre Fernando Alonso futott be.


Tekintve, hogy szombaton sikerült összetörnie a Mclarent az utolsó olyan időmérőjén, melyet még a wolkingiak autójában teljesített, Sergio Perez autójában váltót kellett cserélni, ezzel pedig egy öt helyes rajtbüntetés járt. A mexikói vállalva kötelességét s büntetését, így a 14. helyett a 19. helyről kezdhette meg a szezon utolsó futamát. Az időmérő edzést még részben elmosta az eső, azonban ez a vasárnap már nem történt meg, mi több a hétvégén először volt olyan napja Sao Paulóban a száguldó cirkusznak, mikor egyáltalában nem zavarta meg csapadék a menetrendet. Pedig számolni a hét elején még lehetett rá, részben pedig örült is volna neki a semleges néző, mert ritka ugyan, de ebben a szezonban nem volt és nem is lett olyan futamunk, melyet konkrétan esős versennyé nyilvánítottak volna. Pedig a bajnokság alakulása szempontjából maximum azért lett volna érdekes a dolog, mert a VB pontverseny egyéni 3. helyéért még folyt egy kisebb harc

Lewis Hamilton és Mark Webber között, míg a konstruktőröknél a 2. hely jelentett némi izgalmat a végelszámolást tekintve. Ott is érdekel volt a Mercedes, de már az egész csapat, illetve a Ferrari, amely az ezüstért még harcban volt. Lényegében az olaszok nem vesztettek sokat, mert az olyan istállóknak mint ők, akik ugyebár már több tíz éve a vérkeringésben vannak, egy fajta bónusz jár, így pedig nem olyan nagy veszteség ha egy pozíciót elbuktak. A futam végén egyébként ebből a szempontból is volt miért izgulni, de annak inkább az első része volt nagyon mozgalmas és nagyon élvezhető, főleg a rajt utáni egy néhány kör.

Az eső is ijesztgetett, de csak annyira, hogy mindenki készültségben legyen. Az eleredt, de nem annyira, hogy azért érdemes lett volna felrakni akár még az intermediet-eket is. Lényegében az időjárás nem volt szép, de fennakadást nem okozott.

Még a futam előtt készülődtek többen is a búcsúra, hiszen Perez a Mclarentől, Massa a Ferraritól távozik, Mark Webber pedig Red Bull támogatottként versenyzik tovább, de már nem az energiaitalos gárdában és nem itt. Hanem a Le Mans sorozatban a Porschével. Nála is és Vettelnél is felfedezhettünk egy a sisakhoz közeli fedélzeti kamerát, mely bár nem túl éles képeket adott, azért látványos volt, akárcsak a Valtteri Bottas autóján látható forgókamera. Azt már korábban elkezdték tesztelni több autón is, végül most Interlagosban az ő versenygépén láthattuk feltűnni, illetve azokat a képeket melyeket a gép készített. Valamint érdemes volt emlékül elraktározni jó erősen a V8-as motorok hangját, mert ha nem is utoljára, de mindenképpen hosszú ideig nem fogjuk élesben hallani őket.

Furcsa érzések (végül is szezonvége van), majd a nagy izgalom mikor elkezdenek kialudni a piros lámpák. Egyenlőre még nincsenek elvonási tünetek, de egy-két hónapon belül lehet majd előjönnek. Tudja az ember, hogy 2013-ban ez az utolsó 71 kör, úgy hogy reménykedik is benne, egy nagyon izgalmas futammal zárul a szezon. Ebből a szempontból valószínűleg sokan imádkoztak egy esőért. Ha így tettek, akkor az ima most nem hallgattatott meg.

Futam:


Sebastian Vettel rajtolt a jobb ívről, azonban most nem tudta megvillantani kvalitási azon részét, melyet a rajtnál szokott hasznosítani. A némettel honfitársa a Mercedest kormányzó Nico Rosberg tartotta a tempót az elindulás után, majd jobban helyezkedve bejött elé és megszerezte a vezetést.

Fernando Alonsóra sokan számoltak, mondván most majd bemutatja a Ferrari híresen jó rajtját, de nem tudott pozíciót nyerni, sőt vesztett egyet Lewis Hamiltonnal szemben, aki a brazil színekben pompázó sisakjával versenyzett. A brit pilóta rajtja sem volt kutya, de akkor mit mondjunk a hazai pályán versenyző Felipe Massára. Arra az emberre, aki megannyi Ferraris év után, most utolsó futamát teljesítette az olasz autóban, mindezt pedig hazai pályán, hazai közönség előtt.  Félig meddig egy nemzeti színű overállban ment, plusz a különleges piros sisakban és a körülményeket, no meg a maranellóiak jó versenytempóját (és rajtját) ismerve joggal reménykedhetett egy esetleges dobogóban. A fiúk a Ferrari boxában valószínűleg még nem sokkal a verseny előtt egy egyszer használatos rakétát dughattak el valahol az F138-ban, mert olyan erővel lőtt ki, mintha az is ott lett volna. Massa a 9. pozícióból vágott neki a futamnak, de pár kanyar múlva már az 5. helyért volt versenyben, majd a tempót megtartva haladt előrébb folyamatosan.

Az első kör a nagy helyezkedésekről és az előzési pontok kereséséről szólt, de nem kellett azt annyira keresni. Sebastian Vettel elképesztő tempót ment és csak úgy tolta le a pályáról Rosberget mire megint a célegyenesbe értek. Egy ideig nézelődött, majd kibújt a szélárnyékból és simán elment mellette.  És tessék, Vettel megint az élen! Egyel hátrébb Lewis Hamiltont támadta s előzte meg Alonso, aki így gyorsan visszavette a harmadik helyet, Romain Grosjean pedig megoldotta, hogy legyen miért izgulni. Érdekes nem de? Az a Lotus amelyik azzal a Renault motorral van felszerelve amely négy évig folyamatosan világbajnok motorrá avanzsálódott, most elfüstölt. De nem akárhogyan, hiszen Grosjean versenygépéből olyan fehér füst szállt fel, hogy valószínűleg többen azt hitték, új pápát választottak, a mögötte érkezők pedig ebben a tudatban lassíthattak le, még mielőtt  valami nagy baj történt volna. Eset megoldva, a gép elszállítva, a francia pedig sutba dobva minden szabályt beszaladt a fal mellett a boxba. Kicsit sem volt őrült mutatvány, de a dolog praktikus részét is meg kell említeni, hiszen ne feledjük a boxutca előtt állt meg az autója.

Eközben Nico Rosberg folyamatosan tempót vesztett. Nos igen, a Mercedes megint megmutatta miért is nem ők az első számú esélyesek ha versenytempóról van szó. Ez tulajdonképpen egy már több mint egy évre visszavezethető probléma, hiszen emlékezzünk csak vissza 2012-re. Akkor Michael Schumacher és a már említet Rosberg az időmérőkön szinte rendre jól teljesített, ám a futamon már gondban voltak. Jó persze a hűvös időjárás erre megoldásképpen szolgált, de akkor is csak Rosbergnek, mert Schumit utolsó F1-es versenyzőként teljesített évében annyi balszerencse érte, amennyi korábban szinte egész pályafutása alatt nem volt. Vagy technikai probléma, vagy a csapat rontott el valamit a boxkiállás során, vagy ő ment neki valakinek. Egyszerűen semmi nem akart összejönni, pedig nagyszerűen ment, mondjon bárki bármit és ki ne hagyjuk, hogy Monacoban önerőből sikerült összehozni egy pole-t. És ki tudja, talán meg is nyerte volna a futamot, de nem jött össze, mert 10 helyes rajtbüntetéssel indult a Bruno Senna féle barcelónai ütközés miatt és Grosjean neki koccant a rajtnál nagy erővel, ami bizony újabb technikai gondot okozott.

Rosbergnek idén nem voltak ilyenek, de a hétszeres világbajnokra még egy mondat erejéig visszatérve: jó pár év után az idei volt az első, amikor Schumacher egyetlen egy Formula 1-es futamra sem látogatott el. A legenda ugyanis most fia autóversenyzői karrierjét egyengeti, aki látszólag tehetséges és egyre jobban megy neki. Azonban ő még csak gokartozik, pár év múlva talán majd őt láthatjuk valamelyik nevelő szériában.

Visszatérve az eseményekre: Rosbergre előbb Alonso volt veszélyes, majd a hozzájuk közel kerülő Mark Webber aki Hamiltont is megelőzte időközben, majd a másik Mercedest is átlépte, de csak az után, hogy a spanyolok kétszeres világbajnoka elment mellette. Alonso már a második volt, azonban később az ausztrállal kellett megküzdenie. Rosbergnek sem valószínű, hogy ez lesz a kedvenc versenye ha egyszer mesélni kezdene, hiszen hamarosan Felipe Massa is megelőzte a németet. A top 10 sorrendje ekkor. 1. Vettel, 2. Alonso, 3. Webber, 4. Hamilton, 5. Massa, 6. Rosberg, 7. Hülkenberg, 8. Ricciardo, 9. Button, 10. Bottas.

Sebastian Vettel a 10. körben már 8 másodperccel elment Alonsóéktól, ehhez pedig kapott egy kis segítséget csapattársától Mark Webbertől. A Red Bullban utoljára versenyző pilóta körről-körre közelítette meg a Ferrari világbajnok pilótáját, majd a 13. körben elég közel ért és a célegyenesben elment mellette. A belső ívre került és azt meg is tartotta nagyon egyszerűen. Ennyi, két Red Bull az élen!

A kerékcserék a 15. körben indultak meg a Toro Rossóknak köszönhetően, ahol Daniel Ricciardo is utolsó versenyét teljesítette, azonban ő neki nem kell olyan nagyon búcsúzkodnia. Csak a nagy testvérhez megy Webber helyére, plusz újabb közös dolog a két gárdában, jövőre a fanenzaiak is Renault erőforrással mennek majd. Az élen a 23-24. kör hozta meg azt a pontot, mikor az ott állók is beadták a derekukat egy gumicserére, de ezek után sem lett sokkal unalmasabb a futam.

Felipe Massa és Lewis Hamilton között kialakult egy párharc a negyedik helyért. A brazil is nagyon jó tempót diktált és már a dobógót vehette volna célba, annál is inkább, hogy Alonso a sajtótájékoztatón elmondta, kész lett volna átadni a harmadik helyét csapattársának. Azonban ehhez még meg kellett védenie a pozícióját azzal a pilótával szemben akivel a VB címért volt harcban ugyanezen a helyszínen 2008-ban. Akkor egy bizonyos Timo Glock-on múlott a dolog az utolsó kanyarban, az a pilóta pedig a DTM futamot jött promótálni vasárnap Magyarországra, így természetesen aki tudta erről is megkérdezte. Szerencsétlen emberek már a könyökén jöhet ki a dolog. Most a BMW alkalmazottjaként tapossa a gázt és már futamgyőzelme is van a sorozatban.  

Hamilton Massát körökön keresztül keményen támadta, ám a brazil azokat a próbálkozásokat szépen hárította, ez viszont elég nagy koncentrációt tud ilyenkor igényelni, ha pedig egyszer valami berögzül azt nehéz kiiktatni. Általában ez nem szokott probléma lenni, most azonban a boxutcába vezető fehér csíkra külön felhívták a figyelmet a versenybírák, még pedig abból a szempontból, hogy nem lehet négy kerékkel áthajtani rajta. Ez csak azért fontos, mert ugye egy döntött kanyarról beszélünk amibe nagy tempóval mennek bele padlógázon a pilóták és általában jó mélyen mennek be oda. Na már most ezt nem lehetett, Massa viszont egyszer ezt megtette. Az eset eredménye: egy áthajtásos büntetés. Felipe hallhatóan mérges volt, amikor megtudta, ugyanis erősen elkezdett ordibálni a rádión keresztül. Néhány kört még kinn maradt, majd a végéig kihúzva, a 35. körben behajtott és letöltötte a büntetését.

Hamilton ennek örülhetett, de csak a 47. körig. Valtteri Bottas lekörözés előtt állt, a finn pedig nagyon illedelmesen félre húzódott. Nem tudni mi szükség volt erre, de Hamilton kiszélesítette a maga ívét és a maga jobb hátsó kerekével ügyesen hozzáért Bottas bal hátsó abroncsához, amit azon mód sikerült kivágni. Bottas kereke nemes egyszerűen lerepült a Williamsről ami nem az első eset volt az idén, de mivel mind az, mind Bottas a bukótérben állott meg, így nem kellett Safety Cart behívni, Hamilton viszont mehetett egy áthajtásosra hamarosan.

Azonban míg a versenyirányítás pontosan tudta, hogy nem lesz biztonsági autós periódus, addig az élen állók ezt nem így gondolták. Az első hármasnál elkezdtek kijönni, mert arra számoltak, hogy így ezzel időt nyerhetnek. Vettel az első volt, viszont a Red Bullnál annyira nem számoltak a kerékcserére, hogy a jobb elsőt még csak akkor hozták ki a garázsból és nem mellesleg a melegítő paplanból. Sőt, Webber is vele egyszerre jött ki, így pedig saját magukkal toltak ki, hiszen az ausztrált így egy kicsit feltartották. Aggodalomra adhatott okot, hogy Alonso is ott volt. Vettel előnye felére csökkent, Webbert meg üldözhette a Ferrari.

A sorrend szerint Vettel az élen volt Webber és Alonso között reménykedhetett a néző egy csatában ami végül elmaradt, majd a negyedik helytől lefelé Button, Perez, Rosberg, Massa sorrendben jött egy négyes, az utolsó pontszerző helyeken pedig Ricciardo, Hülkenberg, Hamilton sorrend uralkodott. Ez már nem változott a leintésig, így pedig Sebastian Vettel idei 13. győzelmével, egy elképesztő sorozatot fejezett be. Zsinórban 9 futamot nyert, ami azt jelenti, hogy az évad második fele gyakorlatilag az övé volt, hiszen a Belga Nagydíjtól minden futamot megnyert. A német pilóta ezzel pedig rekordot döntött. Webber lett a második, akinek jött a 71. körben az üzenet, mi szerint ez az utolsó kör, élvezze ki. Hát kiélvezte, rázhatta az öklét a második helyért ugyanis megint megdolgozott, a maximumot elérte, sőt a végén olyan dolgot csinált, amit már évek óta nem láttunk az F1-ben. 

A levezető körön levette a sisakot és a tűzálló maszkot is, és úgy ment be a parc fermébe, Vettel pedig megcsinálta az immáron szokásos gumifüstölését, megforgatta a Red Bullt ezzel újabb szép pillanatokat okozva. Ezt Massa is megcsinálta, a hazai közönségnek pedig ez nyílván nagyobb örömet okozott. Ő ugyanis az egyetlen brazil pilóta a jelenlegi mezőnyben, az utolsó kanyarban pedig tett néhány 180 fokos fordulatot. Ő a hetedik helyen zárt, de az áthajtásos büntetésnek köszönhetően ennél többre nem nagyon futotta. Lényegtelen, nagyszerűen versenyzett és nagy tapsot érdemel ő is.

Szintén említést érdemel a Marussiában egy darab pontot nem szerző Max Chilton. A brit pilóta ugyanis minden futamon célbaért, ami egy figyelemreméltó dolog!

És csakhogy Webber ne hagyja abba az örömködést, a dobogón is mutatott egy olyat amire szintén évekig emlékezni fog az ember.  A pezsgős közben ugyanis nemes egyszerűen elhasalt. A végén még kapott egy brazil zászlót Bernie Ecclestone-tól is, amit minden pilóta aláírt és bár terjednek olyan hírek miszerint Vettel ezt nem akarta aláírni és csak Ecclestone unszolására volt hajlandó megtenni, a neve ott szerepel és elvileg ez csak egy közönséges pletyka. De igazából ez nem valószínű, hogy olyan fontos lenne.

Egy igazán jó szezonzárót láttunk, szép előzésekkel, izgalmas pillanatokkal és olyan eredménnyel ami hűen tükrözi az év azon részét, melyben tulajdonképpen minden eldőlt. Pedig nem feltétlenül így készült senki sem, főleg ha az első félidőt vesszük alapul Kimi Raikkönen megnyerte a szezonzárót és utána is ott van az élen a Lotus, a Mercedes is nyer futamot, Alonso kettőt és még sorolhatnánk. Vettel és a Red Bull azonban a nyári szünet után olyan autót hozott és egy olyan teljesítményt, melyet csak irigyelni lehet, így pedig nem véletlen, hogy többen egy idő után feladták a VB címre való reményeket és inkább a jövő szezonra koncentráltak, na meg az sem, hogy ez a páros már Indiában világbajnoki címet ünnepelhetett. Így azonban egy valamivel megint számolni kell a riválisokra nézve. Az, hogy az osztrák gárdának ugyanúgy több ideje maradt a jövő évre készülni, hiszen hogy mik és mitől működnek olyan jól azok a fejlesztések amiket az autóra hoztak, azt nem tudni, de az bizonyos, hogy jövőre sem valószínű a jelentős visszaesés. Inkább csak egy szoros idény, és remélhetőleg mindenki egyet ért abban, hogy ez legyen is így!

Ez legyen a végszó, itt a vége fuss el véle! Folytatás a szezonközi tesztekkel, na meg a 2014-es idénynyitóval! Köszönjük, hogy minket olvastak és remélhetőleg ezek után is (tehát az uborkaszezonban) az F1 Total bloggal tartanak.

Addig is mindenkinek jó szurkolást és jó szórakozást!

2013 egyéni világbajnoka: Sebastian Vettel

2013 konstruktőri világbajnoka: Red Bull Racing

Eredmények:

Képforrás: Formula1.com/Afp

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.