Főoldal » Formula 1: Elrendeződés

Formula 1: Elrendeződés

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

A Motorsport világtanács, azaz a WMSC bejelentése után hivatalossá vált, hogy a Pirelli marad a Formula 1 egyedüli gumibeszállítója, sőt az is kiderült, hogy aláírták az új Concorde egyezményt. Kiderült még más is, szóval nézzük a tegnapi nap eseményeit.<--break->

Voltak hírek, melyek mást mondtak az utóbbi időszakban, ám a tegnapi bejelentés után már nincs több kérdés gumi ügyben ami a Forma 1-et illeti. A Motorsport világtanács pénteken tudatta ezt a nagyközönséggel, ahol az is kiderült, hogy az új Concorde egyezmény aláírásra került, majd ennek örömére (persze ez csak egy írói fordulat) kiadták a 2014-es versenynaptár tervezetét is, mely elég érdekesre sikeredett. Lássuk a péntek lényeges részeit.

Pirelli:

Sok hír terjengett arról, miszerint 2014-től már egy másik cég szállítja a Formula 1 abroncsait a csapatoknak, persze az utóbbi évekhez hasonlóan kizárólagos beszállítóként. Ez a pletyka leginkább a Michelint érintette, mely állítólag szeretett volna visszatérni a sportágba, melyből 2006 végén távozott. Az ő részükről azt lehet tudni biztosan – és már lehetett egy ideje -, hogy a jövőre elinduló forradalmian új Formula E sorozatban (melyben elektromos autókkal versenyeznek majd) a francia cég adja a gumikat. 

A Pirelliről sok pletyka volt, tekintve hogy az idei évük az általuk gyártott termék megbízhatatlansága miatt eléggé zűrzavaros lett és mert elég sokáig húzták ezt a bejelentést, így mivel a csapatoknak más alternatívája gumi szempontból nem nagyon volt, ezért a nagy szabályváltozásokkal teli évadra, azaz 2014-re az eddig megszerzett adatokkal (magyarul a Pirellikkel) tudtak csak készülni. Elképzelhető lett volna, hogy egy új céggel írnak alá a szerződést, de ez egy kissé merész húzás lett volna az előbbiek fényében, persze megoldották volna valahogy. 


A múlthéten aztán Paul Hembery a Pirelli motorsport igazgatója közölte, hogy a Formula 1 két elő szériájában (a nevelő sorozatok között ezek vannak a legközelebb az F1-hez), a GP3-ban és a GP2-ben is ők szállítják majd az abroncsokat mindenkinek. Ezek alapján pedig kezdett biztosabb lenni a helyzetük és már ekkor nagyon úgy tűnt, nem lesz itt váltás. Az olaszok maradnak és a következő években velük kell majd dolgozni. Nos ennek a hivatalos bejelentésére tegnap került sor, miután a WMSC szokásos éves nagygyűlését tartotta Horvátországban, itt pedig sok mindenre fényderült, többek között erre is.

Amikor ennyi emberrel (tulajdonképpen mindenkivel) közlik ezt a hírt, akkor az ember azt gondolhatja, hogy ennek nagy előkészületei lehettek. Ez igaz, de arra nem sokan gondolnának, hogy az FIA azaz a Nemzetközi Automobil Szövetség illetékesének aláírása még pénteken hiányzott! Szignó probléma orvosolva, a Pirelli pedig marad. Ez biztosítva van, viszont ezt és az FIA sajtóközleményét látva mind a két dolog csak azt igazolja vissza, hogy nem lehettek egyszerű pletykák azok, amikor egyes lapok arról írtak, hogy Jean Todt – a szövetség elnöke – a Michelin visszatérését szorgalmazta.

A sajtóközleményben a következő áll: „Figyelembe véve azt, hogy a Pirelli már érvényes szerződéssel rendelkezik a csapatok vezetőivel, valamint az FOM elnökével, a WMSC ma szeretné megerősíteni, hogy a cég továbbra is az FIA Forma-1-es világbajnokságának hivatalos beszállítója marad. Minderre természetesen csak akkor kerülhet sor, ha a Pirelli továbbra is betartja a szükséges műszaki és biztonsági előírásokat” 

Ez egyrészt egy átlagos hivatalos közlemény, másrészt pedig egy burkolt, de ugyanakkor meg nyíltan közzétett fenyegetés az olasz cégnek, hogy nem mindegy milyen munkát végeznek. Lehet ezt túlzásnak vélni, de a Silvertoneban történtek után jogos is valamilyen szinten, hiszen az már egy elképesztően veszélyes játék volt!

Egyen gumi után egyen üzemanyag?  

Tényleg sok minden kiderült tegnap. Így tehát arra is mire lehet számítani a következő években. Az FIA a gumikkal kapcsolatos bejelentés után elmondta, nemcsak az abroncs beszállítói feladatra írnak majd ki a jövőben pályázatot, hanem tervben van egy esetleges egységes üzemanyag-beszállító kiválasztása is, majd kitértek arra is, hogy ezért és annak kiválasztásáért csak és kizárólag a Nemzetközi Automobil Szövetség lesz felelős.

Új munkakör:

Bárki is kerüljön a szövetség élére, egy valami már mindenképp változni fog decembertől. Abban a hónapban lesz ugyanis az FIA elnökválasztása melyen Jean Todt ha marad, ha nem, a szövetségen belül lesz annyi változás, hogy létre hoznak majd egy külön feladattal megbízott munkacsoportot. Ennek a dolga a szervezet anyagi forrásainak és a bevételeknek a kezelése és annak elosztása lesz. 

Mindenidők leghosszabb szezonja jöhet:


Vannak akik azt mondják, ez már túl sok, de vannak olyanok is akik örülnek neki (főleg azok akik nagy rajongói a sportágnak és akik jó pénzt keresnek belőle). 22 futamból állhat össze ugyanis a 2014-es versenynaptár. A feltételes mód ez esetben azért szükségeltetik, mert mivel ez csak egy tervezet, valamint még három futam jövője nem biztosított, így simán elképzelhető, hogy csak 19 vagy éppen szerencsésebb esetben 20 futam lesz jövőre.

Amennyiben viszont tényleg 22 helyszínre látogat majd el a mezőny, akkor az új szabályok sokasága, ennek köszönhetően a mezőny átrendeződése és a sok futam tekintetében egy igen érdekes szezonunk lehet. Persze az, hogy a csapatok közötti erősorrend mennyiben változik majd az még a jövő zenéje. Erről is több vélemény van: van aki szerint egy csapat lesz majd nagyon erős és földbe döngöl mindenkit, de persze lehetőség van egy elképesztően szoros szezonra is. Majd meglátjuk mi lesz ebből, nem kell még ezen annyit agyalni.

Négy új város és annak pályája is ott van a naptárban, ebből kettő igazából visszatérő, hiszen az Ausztriai Red Bull Ring (korábbi nevén A1 Ring) 2003-ig bezárólag igen sokszor látta vendégül a Forma 1-et. Visszatérésük várható volt, miután a pálya tulaja nem más mint az energia italos cég és annak vezetője Dietrich Mateschitz és mivel a csapatuk abszolút a legsikeresebb jelenleg, így nem meglepő hogy egy hazai futamot elrendeztek maguknak. A másik ilyen Mexikó, amelynek a naptárba kerülése szintén egy olyan dolog, amelyre számítani lehetett. Ha jövőre még nem lesznek ott, akkor majd utána nem sokkal, de azt hogy futamot fognak rendezni abban az országban, szinte biztos. Van két pilótájuk az F1-ben Sergio Perez és Esteban Gutierrez révén, illetve egy életerős szponzor Telmex néven, ami pedig továbbnöveli az esélyeket (és akkor a politikai, meg anyagi részébe nem megyünk most bele), hogy 1992-ig volt náluk verseny. 

A másik kettő, Oroszország, azon belül pedig a szintén jövő évi, téli olimpia helyszíne Sochi, és New Yersey nagydíja az USA-ban, mely elvileg már idén is a versenynaptár részét képezte volna, ha minden a tervek szerint alakul. 

Az újoncok közül Mexikó és az ameriakiak másik versenyének (hiszen Austinról sem feledkezzünk meg) helyzete még nem biztos, csak úgy mind Dél-Koreáé, amely már 2010 óta futamokat rendez, de például az a város melyet a pálya körül akartak építeni, még mindig nincs kész! 

Egy biztos távozónk is van, ez pedig India, amely később 2015-ben már állítólag ismét a sorozat része lehet. A Magyar Nagydíjról is essék szó: a Hungaroringen július 27-én lenne majd a magyar futam és utána lenne a nagyobb nyári szünet, melyet a Belga GP követ. 

Aláírták a Concorde szerződést: 

A Concorde szerződés az, mely a sportágat és annak működését szabályozná, azonban ezt nem könnyű létrehozni úgy, hogy azt mindenki alá is írja és szépen haladjon tovább a történet. Aki olvassa a Forma 1-el kapcsolatos könyveket, például a Bernie Ecclestone titkos élete című irományt (mely Tom Bower fantasztikus munkája) vagy csak szokta követni a híreket, az pontosan tudja milyen nagy hatalmi harcok szoktak folyni ez ügyben és hogy mennyit kell egyeztetni, mire végre minden a helyére kerül. 

Nos 2012 vége óta nem volt ilyen szerződése a Formula 1-nek, ami igen problémás volt, de hála az égnek mostanra aláírták, így elviekben 2013-tól egészen 2020-ig (eddig érvényes) tart a dolog. Az erről szóló szándéknyilatkozatot még itt nálunk a Hungaroringen írta alá Ecclestone és Todt, majd mint kiderült már állítólag júliusban megállapodtak a felek, de a szerződés csak most lépett érvénybe. Az egyetlen ami még hiányzik, hogy a Forma 1 Group (mely a kereskedelmi ügyekért felelős) és az FIA a csapatokkal ezt egy három oldalú megállapodássá tegye. 


„Büszkék lehetünk erre a megállapodásra, amely sokkal hatékonyabb kereket közé fogja az FIA Forma–1-es világbajnokságát. Az FIA már várja, hogy folytathassa a történelem során az F1 életében betöltött szerepét, amellyel garantálja a sportág biztonságát és felügyeli annak szabályait” – nyilatkozta az FIA elnöke, Jean Todt.

Nem maradhatott ki a nyilatkozatok sorából Bernie Ecclestone-é sem: „Örülök, hogy megszületett a megállapodás az FIA és a Formula 1 Group között” 

Képek és nyilatkozatok forrása: XPBimages.com/Motorsportal.hu/

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.