Főoldal » Formula 1 Indiai Nagydíj: Elől a bikák – pénteki szabadedzések

Formula 1 Indiai Nagydíj: Elől a bikák – pénteki szabadedzések

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Ha a szokásos papírforma uralkodik és tényleg minden úgy fog történni, ahogyan arra számítani lehet, akkor az egyetlen esély a riválisoknak, a Red Bullal szemben, hogy a lágy gumikkal volt egy kis gondjuk. Jelenleg ugyanis ez az egyetlen olyan fegyvertény, amivel közelebb lehet majd kerülni hozzájuk, amennyiben viszont ezt megoldják, vagy csak egyszerűen olyan jól taktikáznak majd mint Japánban, akkor simán elképzelhető, hogy Sebastian Vettel vásárnap pályafutása során már másodjára szerez majd VB címet egy futamgyőzelemmel. Sőt, az is elképzelhető, hogy ebben az országban jó ideig ez lesz az utolsó Formula 1-es futam, persze csak akkor, ha nem igazak azok a hírek, miszerint 2015-ben már ismét a versenynaptár része lesznek.  Íme a szabadedzések és az elmúlt napok-hetek híreinek kisebb kivesézése.

Ha valaminek örülhetnek a résztvevők ebben a térségben, az a jó idő. Merthogy napsütésben zajlott a pénteki nap, 25 és 30 fok között ingadozó hőmérsékleti értékekkel. Nos az eddigi Indiai Nagydíjak alapján nyugodtan ráfoghatnánk a szervezőkre, hogy direkt Vettelnek tervezték a pályát, mert eddig minden alkalommal, amikor itt futam volt, azt a Red Bull német pilótája, immáron háromszoros világbajnoka nyerte meg. És ha már itt tartunk, akkor gyorsan nézzük át a hétvége lényegi kérdéseit is.

Azt tudjuk, hogy nagyjából milyen erőviszonyok uralkodnak a pénteki nap után és erre a cikk végén rá is térünk majd egy kicsit részletesebben, de ennél sokkal többeket (gyakorlatilag mindenkit) foglalkoztat az a tény, miszerint ha a címvédő német ezen a hétvégén az ötödik, vagy annál jobb helyen zár, akkor a VB címre még esélyes Fernando Alonso és csapata cigánykereket is hányhat, akkor sem lesz az idén világbajnok. Esély azonban még van, ám bár azt is ide kell írni ez esetben, hogy a Ferrari már inkább a következő évre (évekre?) készül. Kimi Raikkönen jön vissza Felipe Massa helyére, akivel kapcsolatban az elmúlt 1-2 napban jött az a hír, hogy a brazil öt évre fog aláírni a Williams istállónál Pastor Maldonado helyére.

Volt nála szó a Lotusról is, de oda nagyon úgy néz ki, hogy Nico Hülkenberg érkezik. A Sauber tehetsége egy 9. és egy 14. helyet ért ma el az edzéseken, de már kíváncsian várjuk, mit nyújt majd az időmérőn, és annál is jobban, hogy mit a versenyen. A legutóbbi két helyszínen nagyszerű versenyzést mutatott be.  A maranellóiak pedig egy bivalyerős párossal, sok neves és tapasztalt szakemberrel, így pedig egy igen ütőképesnek tűnő háttérrel készül 2014-re. Arra az évre, melyben rengeteg újítás lesz és ebből kifolyólag nem nagyon lehet még sokat mondani az erőviszonyokról.

Volt viszont ma más gondja is a szervezőknek és a Ferrarinak is ha már ennél a két dolognál tartottunk. Előbbieknek főhetett a feje rendesen, mert csütörtökön szárnyra kapott egy olyan hír, melyben arról szerezhetett tudomást bárki a világon, hogy veszélybe került a futam megrendezése. Egy baj volt csak: összesen egy nap sem volt hátra a szabadedzésekig! A bajnak azonban nem tulajdonítottak sok helyen nagy jelentőséget és ők tették jól, mert hála az égnek minden a terv szerint haladt. A gondok ott kezdődtek, hogy az indiaiak elvileg el voltak maradva a tavalyi jogdíjakkal, ebből fakadóan pedig ma hallgatta volna meg az indiai Legfelsőbb Bíróság azt a keresetet, mely szerint a verseny szervezői nem fizették be a szórakoztatóiparra kivetett különadót a 2012-es futamot követően. Ezért az idei futam törlését kezdeményezték.  Mivel a bíróság elhalasztotta a meghallgatást, így a futamnak és annak megtartásának, az ég egy adta világon semmi akadálya nincsen!

1. Szabadedzés:

Nem volt valami túl nagy mozgás a pályán, miután fél órát kellett várni arra, hogy végre valaki egy rendes mért kört fusson. Ez Sergio Perez nevéhez fűződött, aki egy 1:30-as kört ment, de ezt gyorsan megjavította néhány tizeddel és ez egy ideig elég is volt ahhoz, hogy az élen maradjon. Természetesen ezzel egyszerre azt sem volt szabad elfelejteni, hogy ha már az első szabadedzésen voltunk, akkor valaki (vagy valakik) lehetőséget fog kapni az egyik csapat autójában. Az a gárda, amely beáldozta erre versenygépét, most a  Force India volt. Paul di Resta pihent egy másfél órát és addig James Caladónak biztosítottak a hazaiak (mert ők most otthon vannak, ezt el ne feledjük) lehetőséget a tesztelésre, meg persze addig ők is értékes információkkal tudtak gazdagodni. 

Perez 40-50 perc környékén még mindig az élen állt, de ekkora folyamatosan javított idején, olyannyira, hogy hamarosan már az 1:28-as köröknél jártunk. Vele egyszerre még 10 pilóta ért el mért időt, így feliratkozva a tabellára. Mutatván, mennyire nem dolgoztak sokan a – helyi idő szerint –  délelőtti periódusban, a második-harmadik helyen az idén eléggé vergődő Williamsek álltak. Vergődnek, de ki tudja, talán jövőre ismét bíztató eredményeket érnek majd el, esetleg megint mehetnek a futamgyőzelemért, mint tették azt tavaly. Viszont ha így lesz, akkor a híreknek ha hinni lehet, ezt már Massával teszik meg. Ez nem tudni hogy így lesz e, de még azt sem nagyon, hogy ezt mikorra jelentik be.

A fele idő lement mire az él csapatok kijöttek körözni, akkor viszont az erőviszonyoknak megfelelően mentek s haladtak a dolgok. A Mercedes volt az első fecske ebből a szempontból, ennek következtében pedig máris az élen volt, mikor is Nico Rosberg a második gyors körén 1.27.937-et ment. Nem volt sokkal gyorsabb a Mclaren mexikói versenyzőjénél, de átvette a vezetést, Jenson Button pedig Rosberghez hasonlóan megelőzte a csapattársát.

És akkor még egy hír az elmúlt napokból, merthogy sok minden nem történt az első edzésen, ezekből meg volt bőven. Sergio Pereznek sem biztos a helye, csakhogy folytassuk az átigazolási pletykákat. Perez helyére ugyanis érkezhet akár még Nico Hülkenberg is (bár ennek kisebb a valószínűsége), de ami sokkal reálisabbnak néz ki a pletykák alapján, az-az, hogy a Mclaren pilótaprogramjában szereplő – egyébként a WSR Formula Renault 3.5 sorozatát megnyerő – Kevin Magnussen ül majd be a wolkingiak gépébe.

Fél órával a vége előtt aztán úgymond beindult az élet, de nagyon gyorsan el is dőlt minden fontos kérdés. Sebastian Vettel kijött a pályára, ment összesen 24 kört, ez alatt pedig sikerült elérnie egy  1:26.683-as időt is, amivel nagyon szépen elvert mindenkit. Erejét növelheti a Red Bullnak és még jobban bizakodhatnak, hogy Mark Webber gond nélkül tudta hozni ugyanazt a tempót mint csapattársa, így pedig több mint egy tized elmaradással a második helyen zárt. Red Bull 1-2 elsőre. Nem úgy tűnik, mintha meg lehetne verni őket valamivel ezen a pályán. Ki tudja, lehet ez is jól jön majd jövőre az ellenfeleknek. De mint az korábban le lett írva pár sorral feljebb, hogy ki mennyire lesz gyors, azt nem tudni így egyből.

A harmadik helyen Rosberg zárt, ő sem maradt le sokkal és még két tizednél is alig kapott többet, megelőzve az utóbbi futamokon remeklő és tehetségét egyre jobban megmutató Romain Grosjeant. Nos róla is tudni kell valamit az elmúlt hetek, napok függvényében. Egyre többet hallani az olyanokat, hogy végre oda tette magát, ezt várták tőle már mióta, meg hogy ha a Lotus jövőre úgy akarja, akkor első számú pilótát tudnak csinálni belőle. Nos a francia erre tipikusan alkalmas lenne és valószínűleg szó nélkül bele menne a dologba, mert végre megkapná egy igen versenyképes (most még az) csapatnál élete lehet nem legnagyobb, de az egyik legnagyobb lehetőségét. Most pedig bizonyít is rendesen.

Anno a nevelő sorozatokban nyerte halomra a bajnoki címeket és a futamokat, majd amikor nagy terhet róva ezzel rá, szezon közben beültették a Renaultba 2009-ben, akkor nem tudott valami sokat felmutatni és később sem hozta a tőle elvártakat és persze látottakat. És ez olyannyira igaz volt, hogy mint egy őrült ki letépte láncát, a rajnál akit tudott azt kiütött a 2012-es szezonban. Még egy eltiltása is volt az Olasz Nagydíjra, szóval most úgy látszik beérett a vele való munka és meglett a gyümölcse. Érettebb is lett, tapasztaltabb is lett, ezt pedig maga is elmondta, vagyis hogy ez utóbbi igen erősen hiányzott nála az elmúlt években. De az meg elmúlt, a múlton pedig nem érdemes túl sokat rágódni.

A francia negyedik lett megelőzve Lewis Hamilton és Buttont, valamint        Perezt és Massát. Utóbbinak egyedül kellett dolgoznia, mert Fernando Alonso, aki egy különleges sisakfestést hozott erre a hétvégére, miután rekorder lett a gyűjtött pontok tekintetében, váltógondokkal küzdött és nem tudott sokat hozzátenni az első szabadedzés dolgaihoz. A délután azonban már simán ment minden és ott volt. A top 10-ben zárt még Hülkenberg és Valtteri Bottas. A szabadedzést még egy-két kisebb kicsúszás és ehhez hasonló hibák tarkították, de komoly gond egyikből sem született.

2. Szabadedzés:

Négy öt fokot melegedett az időjárás a második edzésre, melyen ugyanaz volt az eredmények tükrében a forgatókönyv – kisebb helyesbítésekkel -, mint az első tréningen.  A munkamorál a Formula 1-ben nem változott sokat az elmúlt két hétben, így ahogy az lenni szokott, most is sokan kijöttek a pályára már az elején, még a legerősebb istállóktól is, miután az 1. szabadedzésen nem voltak ott sokat, most pedig még egy versenyszimulációt is el kellett végezniük.  Az első harminc percben inkább a kemény gumikkal operáltak az istállók, és itt kell elmondani, hogy a Pirelli erre a hétvégére a közepes és a lágy gumikat hozta el. Nos ezzel kapcsolatban azt lehet mondani, hogy a gyártó szerint kettő, de például a Lotus számításai alapján már akár három kiállás is lehetséges. Nem véletlenül. A közepes és a lágy gumi értelemszerűen a leggyengébb és leglágyabb keverékek a 2013-as kínálatból. Az idei gumik nem bírnak annyit, mint mondjuk a tavalyiak, ahol egy kiállással megúszta a nagyja a futam végig. Na ez idén szinte elképzelhetetlen. Nagyon magas már a levegő hőmérséklete is, pláne az aszfalté, plusz nagyon sok gyors kanyar található a pályán. Ennek köszönhetően elég nagy oldalirányú terhelést kapnak az abroncsok, de még függőlegesen sem egyszerűbb a helyzet, mert magasak a szintkülönbségek. Nem lesz egyszerű hétvége a gumiszempontjából ez sem az biztos!

Nos ezzel kapcsolatban viszont már lehet lesz majd következtetni, ki és mivel lehet erősebb a másiknál. És persze arra is, hogy mikor.

A közepeseken a Red Bullok megint fantasztikus tempót mentek, de ez nem meglepő, hiszen mint az kiderült, ezzel a keverékkel nagyon jól bánnak, jól működik rajta a versenygép és a pályakarakterisztikája eleve olyan, ami igen fekszik a nekik. Hasonlón volt Korea és ha arra visszagondolunk, akkor lehet tudni nagyjából, mi lesz majd a továbbiakban. Azt legalábbis mindenképp, hogy ezeken az abroncsokon jelenleg ők tudják a legerősebb tempót hozni.

Vettel az elején 1:27. 059-el került az élre, megelőzve addig ott álló ausztrál csapattársát, aki Nico Rosberg előtt állt a tabellán. Na ez így szépen beállt és tényleg nem sok változás volt az első szabadedzéshez képest a tabellán.

Az edzés tempóval való munka és az azzal kapcsolatos beállítások hangolásának végét kb. 30 perc után kezdte meg a mezőny.  Itt nagyjából kiderült mennyi különbség van a két keverék között, bár a Pirelli szerint nem olyan sok az, Vettel gyorsan javított egy 1:25-ös időre. A Ferrarik is felgyorsultak, úgy látszik nekik inkább ez feküdt, Alonso már az ötödik volt, Massa pedig a hetedik hely környékén volt, megelőzve Kimi Raikkönent. Az előttük lévőket nem kell felsorolni, ugyanaz volt az állás mint délelőtt. A történelem (pardon a szabadedzés) ismétli önmagát.

A legemlékezetesebb pillanat (maradjunk annyiban, hogy inkább veszélyes) a második félidőben történt. Pastor Maldonado autójáról lejött egy kerékanya, melyet rosszul rögzítettek. Ez önmagában is kellemetlen és szabálytalan, de ami a csapat szempontjából neccesebb, hogy két hete ugyanez történt!  Akkor 60 ezer euró volt ennek a jutalma, mármint büntetésben értve.

Mindezek után nem sok érdemleges dolog történt, mármint az eredmények további alakulásának szempontjából. Aki csak úgy nézi az F1-et (ezt most mindenki értse úgy ahogy akarja) annak innentől egy kicsit unalmasabb lehetett a játék, de aki minden részletre odafigyel és szereti kielemezni a dolgokat, annak nagyszerű percek következnek ilyenkor mindig, hiszen a köridőkből és társaikból otthon házilag is lehet következtetni a hétvégére nézve.

Nos a nyilatkozatokból az tűnt le, hogy a Ferrarival nem történt sok változás, ugyanannyira vannak lemaradva, mint kettő vagy éppen három hete, a Mercedes és a Lotus pedig még közel van, mert az a 2-3 tized hátrány még ledolgozható lehetne, de többen már most oda adták a pole pozíciót a vörös bikáknak.

A világbajnoki címmel kapcsolatban – erre a hétvégére nézve – pedig itt van néhány fontos tudnivaló:

Sebastian Vettel negyedszer is világbajnok ha…

1, Ha Alonso nem ér célba, vagy nem az első két hely valamelyikén fut be.
2, Ha Alonso másodikként fejezi be a versenyt, Vettel pedig legalább nyolcadikként kerül értékelésre. 
3, Ha Vettel az ötödik pozícióban, vagy annál előkelőbb helyen végez, akkor Alonso eredményétől függetlenül megszerzi negyedik bajnoki címét.

A Red Bull Racing ezen a hétvégén zsinórban negyedszer világbajnok amennyiben…

1, A Ferrari kettős győzelmet, a Red Bull pedig legalább egy harmadik és egy ötödik helyet szerez.
2, A Mercedes kettős győzelmet szerez, és a Red Bull versenyzői a hatodik és a hetedik, avagy az ötödik és a nyolcadik, vagy pedig a negyedik és a kilencedik helyen érnek célba, azaz legalább 14 pontot gyűjtenek.
3, A Ferrari és a Mercedes sem szerez pontot.
4, A Red Bull egyik versenyzője sem szerez pontot, de a Ferrari kettőse sem gyűjt többet húsznál, a Mercedes párosa pedig harmincnál.

A Red Bullnak egyébként mint az említve lett, fekszik a pálya, de a lágy gumin nem tudnak olyan tempót menni és olyan teljesítményt nyújtani mint azt szeretnék. Szerintük ez finombeállítással javítható és bár a futammal kapcsolatban már most lehetne találgatni, az inkább maradjon az időmérő összefoglalójának egyik érdekessége. Ami a csapatnak most fontos lehet, azaz, hogy ezen a hétvégén minden lényeges dolgot eldöntsenek a hátralévő futamokra. Az egyéni és a konstruktőri VB címet ugyanis már most megszerezhetik.  

Akik holnap megfoghatják őket, az a Lotus és a Mercedes, mert ők egy körön is nagyon közel vannak és bár a köridőket tekintve, egyből sokan rávágnák, hogy persze hogy az ezüst nyilak lesznek majd a fő riválisok, de ne feledjük el, hogy az arany-fekete autók sokkal jobban bírják az ilyen meleg időt és nagyon jól tudnak bánni a gumikkal ebben a helyzetben. Egy körön ezt még tutira megoldja majd valahogy a címvédő gárda, de később már gondban lehetnek. Nem nagy a fölényük, de magabiztosan állnak az élen. Érdekes hétvége lesz.

Eredmények:

1. Szabadedzés: 

1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:26.683   24
2 Mark Webber Red Bull-Renault 1:26.871 0.188 17
3 Nico Rosberg Mercedes 1:26.899 0.216 23
4 Romain Grosjean Lotus-Renault 1:26.990 0.307 20
5 Lewis Hamilton Mercedes 1:27.227 0.544 21
6 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:27.335 0.652 23
7 Sergio Pérez McLaren-Mercedes 1:27.416 0.733 23
8 Felipe Massa Ferrari 1:27.692 1.009 21
9 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari 1:27.770 1.087 19
10 Valtteri Bottas Williams-Renault 1:27.800 1.117 23
11 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1:28.035 1.352 25
12 Fernando Alonso Ferrari 1:28.214 1.531 6
13 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1:28.336 1.653 18
14 Pastor Maldonado Williams-Renault 1:28.342 1.659 21
15 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:28.468 1.785 20
16 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari 1:28.538 1.855 18
17 Kimi Räikkönen Lotus-Renault 1:28.730 2.047 18
18 James Calado Force India-Mercedes 1:29.197 2.514 22
19 Giedo van der Garde Caterham-Renault 1:29.413 2.730 24
20 Jules Bianchi Marussia-Cosworth 1:29.560 2.877 20
21 Charles Pic Caterham-Renault 1:30.026 3.343 23
22 Max Chilton Marussia-Cosworth 1:30.471 3.788 17

2. Szabadedzés: 

1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:25.722   35
2 Mark Webber Red Bull-Renault 1:26.011 0.289 38
3 Romain Grosjean Lotus-Renault 1:26.220 0.498 36
4 Lewis Hamilton Mercedes 1:26.399 0.677 36
5 Fernando Alonso Ferrari 1:26.430 0.708 39
6 Nico Rosberg Mercedes 1:26.582 0.860 40
7 Felipe Massa Ferrari 1:26.601 0.879 41
8 Kimi Räikkönen Lotus-Renault 1:26.632 0.910 32
9 Sergio Pérez McLaren-Mercedes 1:26.857 1.135 40
10 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:26.972 1.250 39
11 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1:27.304 1.582 17
12 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:27.375 1.653 36
13 Valtteri Bottas Williams-Renault 1:27.429 1.707 31
14 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari 1:27.491 1.769 40
15 Paul di Resta Force India-Mercedes 1:27.608 1.886 38
16 Pastor Maldonado Williams-Renault 1:27.720 1.998 23
17 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari 1:27.949 2.227 34
18 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1:28.431 2.709 30
19 Giedo van der Garde Caterham-Renault 1:28.692 2.970 39
20 Jules Bianchi Marussia-Cosworth 1:28.799 3.077 32
21 Charles Pic Caterham-Renault 1:29.366 3.644 37
22 Max Chilton Marussia-Cosworth 1:30.164 4.442 27

Képforrás: Xpbimages.com

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.