Főoldal » Formula 1 Koreai Nagydíj: Sorozatban a harmadik

Formula 1 Koreai Nagydíj: Sorozatban a harmadik

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Az teljesen biztosra vehető volt, hogy a Mercedes és a Red Bull autói között fog majd eldőlni a Koreai Nagydíj időmérő edzése, illetve a pole pozíció sorsa. A harmadik edzést egész szép kis előnnyel nyerte meg a címvédő Sebastian Vettel, így joggal számíthatott ő a legnagyobb esélyesnek, bár ezúttal úgy tűnt nem lesz olyan könnyű dolga, hiszen a két német autó is nagyon jó tempót ment. Megverni nem lehetett az idén már hatodik pole-ját szerző Vettelt, ám a második helyezett Hamilton így sem maradt le túlságosan, mindössze kicsivel több mint két tizedet kapott tőle.  Mark Webber a harmadik, ám az ausztrál tíz helyes rajtbüntetéssel indul majd a szingapúri taxis ügye miatt. Ennek köszönhetően viszont egy igen érdekes kis futamunk lehet.

A pénteki napból le lehetett már szűrni azt, milyen képet is kapunk majd az erősorrendet tekintve Koreában. Nos Lewis Hamilton a pénteki két szabadedzésből kettőt megnyert, mindannyiszor Vettelt megelőzve, aki szombat délelőtt (helyi idő szerint) elvitte a harmadik edzést. Mögöttük és persze csapattársaik mögött a Lotusok és a Ferrarik voltak folyamatosan, akik nem voltak túl erősek az egykörös tempót tekintve (bár az idén ez már megszokott tőlük), ellenben így is nagyon bizakodóak voltak, mondván a versenytempójuk elég erős, így vasárnap lehet majd keresni valójuk. Nos a tegnap látott verseny szimulációkat tekintve valóban igazuk lehet, így pedig a rajthelyek tükrében egy jó kis versenyt láthatunk majd, akárhány néző is lesz a pályán.

Merthogy ez a versenyhelyszín a tipikus példája annak, hogy vannak még olyan országok, melyekben nem olyan egyértelmű a Formula 1 iránti rajongás mint mondjuk nálunk Európában és annak bármely szegletében, vagy Japánban (ha már Ázsiában van a sorozat) és még sorolhatnánk. Ennek fényében nem volt véletlen amikor Mark Webber azt mondta, nincs szükség ilyen helyszínekre. Persze tudjuk azt is, hogy mostanság Webber elég szókimondó lett, mióta bejelentette, távozik az év végén az F1-ből.

A pole-ért folytatott csatát tekintve nem lehetett pontosan megmondani, hogy melyik fél lesz erősebb az esélyesek közül, hiszen pénteken még a Mercedes tűnt erősebbnek, ám szombaton már a Red Bull volt elől, ráadásul nem is kis mértékben, hiszen több mint négy tizeddel volt erősebb.

Q1:

Esteban Gutierrez úgy kezdte meg az időmérőt a közepes keveréken, hogy egy elég gyenge 1:41-es kört futott, ami elsőre sem volt valami túl bíztató, bár lássuk be elég sokat korrigált a körében. Mindennek ellenére hamar elfelejthettük ezt a teljesítményt, mert csapattársával együtt kicsivel később végig a toppon autóztak, így pedig mind a ketten  bekerültek végén a legjobb 10-be, ráadásul két igen jó idővel.

Az első mérvadó körök kb. olyan 8-9 perccel az első rész leintése előtt jöttek meg, de ekkor még majdnem mindenki (az élmezőnyből még mindenki) a keményebbik gumikat választotta, így lehetett az, hogy a Mercedesek is 1:40-es körrel kezdtek, majd a Ferrarik is.

Hamilton a 3. edzésen még 1:38.574-et tudott menni a közepessel, ezek után pedig várható volt, hogy hamarosan javítani fog. Ezt gyorsan meg is tette, majd hozott egy 1:39-es időt, amivel egyből az élen találta magát. Már majdnem mindenki rendelkezett egy valamire való körrel, kivéve a két Red Bullt, akik elég sokáig kivártak. Ezt megtehették mint kiderült, hiszen Vettel a legelső körével egyből a harmadik helyen nyitott és Webber is nagyon jól kezdett, akárcsak az a Romain Grosjean aki az ausztrállal egyszerre futotta meg első mért körét. Ami erejüket jelezte, hogy a vége felé már többen elővették a szuperlágyakat, ám ők még mindig a közepesen futották köreiket.

Azok közül akik ezt feltették, Kimi Raikkönen volt a leggyorsabb, aki a végén a Q1-et is megnyerte. Mögötte a második és a harmadik helyen Nico Rosberg és a már ekkor nagyszerűen jól teljesítő Nico Hülkenberg végzett. A Q1 egyik legérdekesebb esete Paul di Resta és a biztos kieső, Jules Bianchi között történt. A skót gyorsabb volt a francia pilótánál, ám az kissé feltartotta, így már ekkor  fülére szóltak előbbi pilótának, hogy jelezték az esetet Charlie Whitingnak.  Az eredménye a dolognak: Di Resta szerencsés volt ekkor, mert nem vesztett a dologgal annyit, hogy kiessen, mert bejutott a Q2-be a 15. helyen, sőt Bianchi egy rajtbüntetést és még egy figyelmeztetést is kapott. A Marussia pilótájának inkább utóbbi lehet a mérvadó, mert egyébként is az utolsó előtti pozícióból rajtolhatott volna el, így pedig csak egy helyet vesztett az esettel. A figyelmeztetés viszont neki már a második ebben a szezonban és mint ismert három megrovás után már büntetés jár.  A kiesők között nem nagyon volt meglepetés, ez pedig főként a Williams szezonját tekintve sajnálatos, mert Bottas csak a 17, míg Maldonado a 18. helyet tudta megszerezni. Ennél többre nem futotta szombaton.  

Kiesett: 17. Bottas, 18. Maldonado, 19. Pic, 20. Van der Garde, 21. Bianchi, 22. Chilton.

Q2:

Gyakorlatilag mindenki aki feltette a Q1 végén, az azzal a használt szuperlággyal jött ki a kvalifikáció második szakaszára. Az első aki mért kört ment az Daniel Ricciardo volt, egy 1:39-es idővel, majd szépen sorban jöttek a többiek is. Csak mert egyszer már bejött, így újra a végén érkezett meg Webber, Vettel és Grosjean, de nem jelentett számukra ez problémát hiszen így is leggyorsabbak között voltak a Mercedesekkel egyetemben. Hamilton egy nagyszerű 1:37-et futott, ezt pedig egy ideig nem tudták megverni, de hamarosan jött Sebastian Vettel aki jelezte, ő is nagy esélyese ennek a pole pozíciónak, így hát átvette rögtön a vezetést.

Majd három tizeddel előzte meg a 2008-as világbajnokot, aki mögött Webber nagyon kevéssel maradt le, majd következett Rosberg. A hétvége megszokott képe, vagy mondhatjuk úgy is, hogy sormintája volt az amit ekkor láthattunk. Az első négyes összetétele csak akkor változott amikor megindult a Q2 hajrája, ekkor ugyanis Alonso valamint Hülkenberg is megelőzte Rosberget.


Gyakorlatilag ha innen nézzük az első hét-nyolc hely már ki lett adva, miután a két Lotus simán ott volt, őket nem kellett félteni. Azonban hátrább a maradék két pozícióért szép kis küzdelmek indultak el. Daniel Ricciardo is továbbjutásra állt, sőt ott volt a két Mclaren is, akik pénteken nem  mentek olyan rosszul, ám ez nem éppen az ő napjuk volt. Az volt viszont a Saubereknek, mert Hülkenberg magabiztosan ott volt a tízben, mi több az élmezőnyben, majd Gutierrez is csatlakozott hozzája. A Mclaren számára Felipe Massa vitte be a kegyelemdöfést, aki sokáig (majdnem az utolsó pillanatig) a 15. helyen állt, ám a legvégén betudott jönni kilencediknek, így biztosítva helyét a folytatásra is.

A feltartásos darab következő felvonását ezúttal Jenson Button adta elő, aki arra panaszkodott, hogy az egyik Lotus feltartotta őt a gyorskörén. Szerinte ez Grosjean volt, de a csapata rádión közölte vele, hogy ekkor Raikkönen volt előtte. Nos ennek is lett végeredménye később,, méghozzá az, hogy nem lett belőle semmi. Mindenki marad a helyén.


Kiesett: 11. Perez, 12. Button, 13. Ricciardo, 14. Sutil, 15. Di Resta, 16. Vergne.

Q3:

Már az első körök után látszott, hogy ismételten Vettelt kellesz legyőzni az első rajthelyért. A címvédő német az első körében egyből 1:37.202-es időt ment, ezzel pedig magasra rakta a lécet a riválisoknak. Romain Grosjean is nagyszerűen ment végig, így hát az utolsó szakaszban sem lazsált és első nekifutásra a negyedik helyet kaparintotta meg.  Az utolsó próbálkozások aztán nem hoztak sok változást. Vettel kijött még megpróbálni javítani addigi legjobbján, de ez nem sikerült, ellenben mivel Lewis Hamilton a második helynél nem tudott többet kihozni autójából és ebből a kvalifikációból, így idén már hatodik zsinórban pedig már a harmadik alkalommal lett övé a pole pozíció. Mark Webber a harmadik lett, de mivel ő tíz helyes rajtbüntetéssel gazdagodott a Szingapúri Nagydíj után, így csak a 13. helyről vághat neki  Koreai Nagydíjnak.


Annak, melyen így a negyedik helyet megszerző Grosjean indulhat a harmadik, Rosberg a negyedik míg a két Ferrari Fernando Alonso és Felipe Massa sorrendben, a 5. és az 6. helyről. Tudjuk, hogy ők versenytempóban nagyon jók lesznek, már ha a szárazpályás körülményeket vesszük figyelembe, miután még mindig van esély egy esős futamra. Amennyiben viszont az előző verzió érvényesül, akkor bízhatnak a szokásos fantasztikus rajtjaikban és a már említett jó tempóban, mindannak ellenére, hogy a mai nappal nem igazán voltak elégedettek. Szintén jó lehet holnap Grosjean és az utolsó körébe belehibázó Kimi Raikkönen, aki a 9. rajtkockát csípte meg Webber büntetését is beleszámítva. A Mercedes szerint bár nehéz dolguk lesz nem lehetetlen megverni a címvédőt a vasárnapi futamon. A Sauberek sem indulnak rossz helyről. Hülkenberg így hetedik, míg Gutierrez a nyolcadikról mehet majd.

A pilóták és a csapattagok nyilatkozatai:

Red Bull:

Sebastian Vettel: 
“Szoros volt. Nagyon jó kört teljesítettem a harmadik etapban első kísérletem során és úgy gondoltam, nehéz ennél jobbnak lenni. A második kísérletemnél utolértem Kimit a felvezető körben és nem volt idő már visszavenni, de szerencsére az első kör elég jó volt. A Mercedes erős volt és láthatóan a középső szektorban jól mentek. Mi az első szektorban vagyunk jók az idei évben,a mely meglepetés, mivel abban főleg csak egyenesek találhatók. Javítottunk az autón tegnap óta, mivel nem voltam elégedett teljesen vele a második szabadedzés után. Ami a körülményeket illeti, jól lehetünk akár száraz idő lesz, akár esik az eső holnap; még nem tudni, kapunk-e a tájfunból egy kis esőt, de majd meglátjuk, mi történik.” 

Mark Webber: 
“A mai időmérő edzésre kompromisszumot kötöttünk a sebességben, nem sokat, de ennyit kellett. Elégedett vagyok, két pozícióval jobb helyet is elérhettem volna, de a büntetés miatt is csak a 11. lettem volna a 13. helyett. Nagyon szoros időmérő edzés volt a Mercedes, Seb és köztem. A holnapi verseny érdekes lesz, ugyan kiesek a harcol, de keményen fogok küzdeni a felzárkózásért. Azt hiszem a tegnapi nap után javítottunk az autó néhány területén.” 

Christian Horner, csapatfőnök: 
“Izgalmas időmérő edzés volt ma és nagyszerű első kör a harmadik etapban Sebastiantól, amellyel pole pozíciót szerzett. Mark is nagyon erős teljesítményt nyújtott, csalódás a tíz helyes büntetés, de ehhez állítottuk be az autóját és remélhetőleg holnap jól tud felzárkózni. Gratulálok a Renault-nak, 208. pole pozíciójukat szerezték, amellyel utolérték a Ferrari minden idők legjobb rekordját.” 

Thierry Salvi, Renault: 
“Az autó nagyon jól működött egész hétvégén és végül Sebastian az edzés elején egy nagyszerű kört rakott össze, ezzel zsinórban harmadik pole pozícióját szerezte. Mark keményen nyomta, pozícióját sajnos a büntetés befolyásolja holnap. Tudjuk, riválisaink szeretnék a versenyen ledolgozni a pole pozíció nyújtotta előnyt, de nekünk az élen kell maradni, a maximumot kihozni az autóból, amely ismét a leggyorsabb csomag a paddockban. A pole pozíció n agyszerű érzés a Renault számára, mivel ez a Formula-1-ben 208. rajtelsőségünk, beállítottuk ezzel a Ferrari rekordját. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy ezt a Red Bull Racinggel érhettük el.”

Mercedes:

Lewis Hamilton: 

“Nagyon elégedett vagyok második pozíciómmal, mivel úgy érzem, mindent kihoztam ma az autóból. A fiúk nagyszerű munkát végezve összerakták a csomagot: a hétvégét azzal a tudattal kezdtük meg, hogy a Red Bull előnyben van, így ilyen közel kerülni hozzájuk teljesítményben nagy pozitívum. Remélhetőleg még közelebb leszünk hozzájuk. Hosszú távú sebességünk tegnap jó volt és közel áll a Red Bulléhoz, de lesznek még más veszélyek is a holnapi versenyen. Néhány évvel ezelőtt én indultam a pole pozícióból és Seb megelőzött a rajtnál, remélem most ezt vissza tudom neki adni! Jó rajtra van szükség, a jó pozíciót elfoglalni az autóval és ha lehetőség lesz, akkor támadni. Tudjuk, hogy az időjárás holnapra megváltozhat egy kicsit és nem tudom, milyen lesz. Jobban szeretnék száraz időjárást, de majd meglátjuk, mit hoz a holnapi nap.”

Nico Rosberg:

“Nem találtam az egyensúlyt egész hétvégén és ezért csalódott vagyok a mai eredmény miatt – habár valójában a negyedik rajtpozíció egészen jó. A pálya első szektorában jól lehet előzni, így remélhetőleg lesz is rá lehetőség az első körökben, de a Red Bull továbbra is n agyon erős. Ha olyan jól rajtolok, mint Szingapúrban, akkor még a dobogós helyezés is elképzelhető azon teljesítmény alapján, amelyet pénteken a hosszú távon mutattunk.”

Ross Brawn:

“Szakszerű teljesítményt nyújtott a csapat ezen a délutánon és nagyon örülünk, hogy mindkét autónk holnap az első két sorból indulhat, amely mutatja, versenyképességünket ezen a pályán. Lewis elégedett volt az egyensúllyal az időmérő edzésen és mindent kihozott ma az autóból, miközben Nico nem volt elégedett, ez látszik köridejében is. Hosszú távú teljesítményünk pénteken egészen erősnek tűnt és biztos vagyok benne, megfelelő versenyt fogunk teljesíteni. Az előrejelzés szerint délelőtt zápor és hűvösebb idő lehet, de délutánra száraz időt jósolnak. Majd meglátjuk mi lesz és próbáljuk kihasználni lehetőségeinket.”

Mclaren:

Sergio Perez: „A leggyorsabb köröm nem volt rossz, a 15-ös kanyarban egy kicsit azért elfékeztem magamat, de nem hiszem, hogy ez sokba került volna. Így mindent megtettünk, amit tudtunk. Egy jó beállítást találtunk holnap délutánra, és a hetedik sebességfokozat is elég hosszú, így remélhetőleg tudunk majd előzni. Ez pedig azt jelenti, hogy izgalmas futamot várok. Nagy szükségünk van arra, hogy szerezzünk néhány pontot holnap, és úgy vélem, hogy jó pozícióban vagyunk ehhez.” 

Jenson Button: „A leggyorsabb körömben másfél tizedet veszítettem Kimi Raikkönen mögött a 11-es és 12-es kanyarban. Ez nagyon frusztráló, mert ezek nagyon gyors kanyarok, és közel voltunk az előttünk álló autókhoz, de ez tönkretette a körömet. Ez nehéz, mert a legtöbb kanyarban vak vagy, de mindenkinek van rádiója, így tudnod kell, hogy hol vannak a többiek. Ez nagy kár, mert e nélkül biztos vagyok benne, hogy bejutottam volna a legjobb 10 közzé. Azért van néhány pozitívum holnapra, új abroncsaink vannak a futamra, és az egyes, valamint a hármas és négyes kanyarok mindig sok izgalmat hoznak az első körben, és az egyenesbeli tempónk is ígéretes az ellenfeleinkhez képest, a sebességfokozat és a leszorító erő szint miatt, ezért az első néhány kör igazán izgalmas lehet a számunkra. Remélhetőleg így előrébb jutunk majd holnap.” 

Martin Whitmarsh, csapatvezető: „Ez mindkét pilótánknak egy csalódást keltő időmérő volt, különösen Jenson számára, aki a forgalommal küzdött a gyors körében, ami majdnem biztosan megfosztotta őt attól, hogy ott legyen a Q3-ban. De mi többször is bizonyítottuk már, hogy a futam a legnagyobb erősségünk, így holnapi is teljesen rugalmasak vagyunk a stratégiával kapcsolatban, és két erős pilótánk van, ezért majd meglátjuk, hogy mit is tudunk csinálni.”

Ferrari: 

Fernando Alonso:

“Nem lepett meg az időmérő edzés a tiszta teljesítmény miatt, a szombat mindig nehéz számunkra és ez így is lesz az év végéig. A vasárnap minden könnyebben megy, a célunk pedig folyamatosan a doboós helyezés ahogy volt az a legutóbbi versenyeken is. Ez a hétvége valamivel nehezebb a szokásosnál, mert eddig mindig jó volt a verseny sebességünk, ám most javulnunk kell a hosszú etapokon holnapra. Problémáink vannak a gumikkal, nem tudjuk olyan jól kezelni mint a többiek, hamar szemcsésedik és ha nagyon megnyomod az első szektorban, akkor nem tudsz jó kört futni, mire a végére érsz. Meg kell találnunk azt a kompromisszumot, amivel egyenletes jól tudnak működni az abroncsok körökön keresztül. Ez már csak azért is fontos, mert az alapvetően idális taktika az a két kerékcsere. Készen állunk mindenre, mert holnap az eső mindent boríthat.”

Felipe Massa:

“Nem vagyok elégedett a mai edzéssel. Azt hittük közelebb kerülünk az ellenfeleinkhez, mint Szingapúrban. A Mercedes és a Red Bull az eddigieknél is gyorsabb, ráadásul nekünk sem sikerült az autóból kihozni mindent. Holnap nagyon remélem, hogy javulni tudunk és sokkal versenyképesebbek leszünk a maihoz képest, bár azt sem szabad elfelejteni, hogy nem lesz egy könnyű futam. Az első etap fontos lesz a mi szempontunkból, mert sokat szenvedünk a szuperlágy gumikon a többiekhez képest, így majd ekkor eldöntjük, hogy váltunk e utána a közepes keverékekre vagy sem. A Red Bull és a Mercedes mellett még egy Lotus is előttünk van, szóval figyelnünk kell, fontos lesz a jó rajt. Megpróbálok mindent kihozni az autóból a pontszerzés érdekében, de sok szerencsére van szükségem a dobogós helyezés megszerzéséhez.”

Eredmények:

1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:38.683 1:37.569 1:37.202
2 Lewis Hamilton Mercedes 1:38.574 1:37.824 1:37.420
3 Mark Webber Red Bull-Renault 1:39.138 1:37.840 1:37.464
4 Romain Grosjean Lotus-Renault 1:39.065 1:38.076 1:37.531
5 Nico Rosberg Mercedes 1:38.418 1:38.031 1:37.679
6 Fernando Alonso Ferrari 1:38.520 1:37.978 1:38.038
7 Felipe Massa Ferrari 1:38.884 1:38.295 1:38.223
8 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari 1:38.427 1:37.913 1:38.237
9 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari 1:38.725 1:38.327 1:38.405
10 Kimi Räikkönen Lotus-Renault 1:38.341 1:38.181 1:38.822
11 Sergio Pérez McLaren-Mercedes 1:39.049 1:38.362  
12 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:38.882 1:38.365  
13 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1:38.525 1:38.417  
14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:38.988 1:38.431  
15 Paul di Resta Force India-Mercedes 1:39.185 1:38.718  
16 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1:39.075 1:38.781  
17 Valtteri Bottas Williams-Renault 1:39.470    
18 Pastor Maldonado Williams-Renault 1:39.987    
19 Charles Pic Caterham-Renault 1:40.864    
20 Giedo van der Garde Caterham-Renault 1:40.871    
21 Jules Bianchi Marussia-Cosworth 1:41.169    
22 Max Chilton Marussia-Cosworth 1:41.322

 

Képek és nyilatkozatok forrása: F1hungary.fw.hu/Xpbimages.com

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.